Ik kan me geen goede indruk vormen van de onderliggende problematiek. Maar wel wil ik er op wijzen dat het beter is om te spreken over onderlinge verscheidenheid en niet over flanken. Met onderlinge verscheidenheid kan je prima verder en houdt je elkaar vast, maar het spreken en denken in flanken leidt tot verdeeldheid.Bloksteen schreef:Dat niet alleen. Er beginnen flanken te ontstaan in het kerkverband, de verschillen tussen predikanten nemen toe. De prediking en de koers an sich is aan het veranderen.
Synode GGiN(jaarloos)
Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)
Helemaal eens.Herman schreef:Ik kan me geen goede indruk vormen van de onderliggende problematiek. Maar wel wil ik er op wijzen dat het beter is om te spreken over onderlinge verscheidenheid en niet over flanken. Met onderlinge verscheidenheid kan je prima verder en houdt je elkaar vast, maar het spreken en denken in flanken leidt tot verdeeldheid.Bloksteen schreef:Dat niet alleen. Er beginnen flanken te ontstaan in het kerkverband, de verschillen tussen predikanten nemen toe. De prediking en de koers an sich is aan het veranderen.
We hoeven het niet tot op de komma met elkaar eens te zijn. Zie ook andere aanverwante kerkverbanden of kerkgenootschappen.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
-
Met onderlinge verscheidenheid kun je goed in een kerkverband leven maar ik ben bang dat die onderlinge verscheidenheid op den duur toch overgaat naar flanken. Maar ook daar moet mee te leven zijn in een kerkverband.Bruna schreef:Helemaal eens.Herman schreef:Ik kan me geen goede indruk vormen van de onderliggende problematiek. Maar wel wil ik er op wijzen dat het beter is om te spreken over onderlinge verscheidenheid en niet over flanken. Met onderlinge verscheidenheid kan je prima verder en houdt je elkaar vast, maar het spreken en denken in flanken leidt tot verdeeldheid.Bloksteen schreef:Dat niet alleen. Er beginnen flanken te ontstaan in het kerkverband, de verschillen tussen predikanten nemen toe. De prediking en de koers an sich is aan het veranderen.
We hoeven het niet tot op de komma met elkaar eens te zijn. Zie ook andere aanverwante kerkverbanden of kerkgenootschappen.
Als lid van de GGiN merk ik niets van flanken of grote(re) verscheidenheid dan voorheen. Ook om me heen en in onze gemeente hoor ik daar niemand over.
Dus blijkbaar zijn de gedachten daarover nogal plaatsgebonden.
-
.
Laatst gewijzigd door Bevindelijk op 13 nov 2019, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik begrijp dit. Iedereen gaat gaat niet even diep bevindelijk als, laten we zeggen predikanten als ds. Mallan of ds. Verhoeks. De bevindelijke leidingen die God met Zijn volk houdt worden nog wel benoemd, maar minder uit de praktijk van het zielenleven. Daarmee hoeven we niet meteen te zeggen dat de leer dan niet goed is, maar wel wordt een gemis gevoeld.Bevindelijk schreef:Ik kerk zelf ook in de GGIN maar ik merk wel degelijk verschil tussen predikanten, niet zozeer in de leer, maar meer in voor of tegenstander van bepaalde predikanten
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Volgens mij kan je dat ook prima missen-DIA- schreef:Ik begrijp dit. Iedereen gaat gaat niet even diep bevindelijk als, laten we zeggen predikanten als ds. Mallan of ds. Verhoeks. De bevindelijke leidingen die God met Zijn volk houdt worden nog wel benoemd, maar minder uit de praktijk van het zielenleven. Daarmee hoeven we niet meteen te zeggen dat de leer dan niet goed is, maar wel wordt een gemis gevoeld.Bevindelijk schreef:Ik kerk zelf ook in de GGIN maar ik merk wel degelijk verschil tussen predikanten, niet zozeer in de leer, maar meer in voor of tegenstander van bepaalde predikanten
-
Je gemeente is bij iedere predikant ook even trouw in de opkomst ?windorgel schreef:Als lid van de GGiN merk ik niets van flanken of grote(re) verscheidenheid dan voorheen. Ook om me heen en in onze gemeente hoor ik daar niemand over.
Een laatdunkende reactie. Laten we niet op deze wijze over de prediking van Gods knechten spreken (als losse flodder in een discussie).Geytenbeekje schreef:Volgens mij kan je dat ook prima missen-DIA- schreef:Ik begrijp dit. Iedereen gaat gaat niet even diep bevindelijk als, laten we zeggen predikanten als ds. Mallan of ds. Verhoeks. De bevindelijke leidingen die God met Zijn volk houdt worden nog wel benoemd, maar minder uit de praktijk van het zielenleven. Daarmee hoeven we niet meteen te zeggen dat de leer dan niet goed is, maar wel wordt een gemis gevoeld.Bevindelijk schreef:Ik kerk zelf ook in de GGIN maar ik merk wel degelijk verschil tussen predikanten, niet zozeer in de leer, maar meer in voor of tegenstander van bepaalde predikanten
Re: RE: Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)
Zeker! Geheel compleet.Geytenbeekje schreef:Je gemeente is bij iedere predikant ook even trouw in de opkomst ?windorgel schreef:Als lid van de GGiN merk ik niets van flanken of grote(re) verscheidenheid dan voorheen. Ook om me heen en in onze gemeente hoor ik daar niemand over.
-
Bij ons in de gemeente staan vele plaatsen leeg als bepaalde predikanten voor gaan, er worden ook hemeltergende uitspraken gedaan over Godsknechten
Zijn de gene die wegblijven verkeerd of de predikanten die er dan zijn, die zullen dan anders preken dan de predikanten die komen als deze groep er wel is?Bevindelijk schreef:Bij ons in de gemeente staan vele plaatsen leeg als bepaalde predikanten voor gaan, er worden ook hemeltergende uitspraken gedaan over Godsknechten
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-
Ik zeg niet wie of welke dominee dat doet, maar het is Bijbelser om dat te laten zitten en die tijd over de goedheid van God te praten.Erasmiaan schreef:Een laatdunkende reactie. Laten we niet op deze wijze over de prediking van Gods knechten spreken (als losse flodder in een discussie).Geytenbeekje schreef:Volgens mij kan je dat ook prima missen-DIA- schreef:Ik begrijp dit. Iedereen gaat gaat niet even diep bevindelijk als, laten we zeggen predikanten als ds. Mallan of ds. Verhoeks. De bevindelijke leidingen die God met Zijn volk houdt worden nog wel benoemd, maar minder uit de praktijk van het zielenleven. Daarmee hoeven we niet meteen te zeggen dat de leer dan niet goed is, maar wel wordt een gemis gevoeld.Bevindelijk schreef:Ik kerk zelf ook in de GGIN maar ik merk wel degelijk verschil tussen predikanten, niet zozeer in de leer, maar meer in voor of tegenstander van bepaalde predikanten
Waarom is dat Bijbelser?Geytenbeekje schreef:Ik zeg niet wie of welke dominee dat doet, maar het is Bijbelser om dat te laten zitten en die tijd over de goedheid van God te praten.

Zojuist bij ds. Schultink in de kerk geweest. Een eenvoudige, bevindelijke, appelerende en Christocentrische preek over de koningin van Scheba. Ik heb er niets gemist maar veel gehoord.-DIA- schreef:Ik begrijp dit. Iedereen gaat gaat niet even diep bevindelijk als, laten we zeggen predikanten als ds. Mallan of ds. Verhoeks. De bevindelijke leidingen die God met Zijn volk houdt worden nog wel benoemd, maar minder uit de praktijk van het zielenleven. Daarmee hoeven we niet meteen te zeggen dat de leer dan niet goed is, maar wel wordt een gemis gevoeld.Bevindelijk schreef:Ik kerk zelf ook in de GGIN maar ik merk wel degelijk verschil tussen predikanten, niet zozeer in de leer, maar meer in voor of tegenstander van bepaalde predikanten