Nee, het gaat uiteraard om meer. ds. P. Mulder heeft bijv. weleens in dit verband het voltooid deelwoord 'gewrocht' genoemd. Dat had uiteraard al lang vervangen moeten zijn, net als wijf ook vrouw is geworden.Zeemeeuw schreef:Bij de tijdsduur kunnen inderdaad wel wat vragen gesteld worden; bij het aantal woorden niet denk ik.
Het ging toch (alleen) om de woordenlijst achterin de GBS Bijbel? Tenminste in 2011 wel.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_530479
Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013
Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
- FlyingEagle
En wat vinden jullie eigenlijk van o.a. 2 Koningen 9:8 ?
Of psalm 94:20.
Bedoel je het tegen de wand wateren, of de beslotene & verlatene? Dat laatste is niet eenvoudig ...FlyingEagle schreef:En wat vinden jullie eigenlijk van o.a. 2 Koningen 9:8 ?
- FlyingEagle
beideFloppy schreef:Bedoel je het tegen de wand wateren, of de beslotenen & verlatene? Dat laatste is niet eenvoudig ...FlyingEagle schreef:En wat vinden jullie eigenlijk van o.a. 2 Koningen 9:8 ?
-
- Inactief
Waarom zou "gewrocht" vervangen moeten worden?Luther schreef:Nee, het gaat uiteraard om meer. ds. P. Mulder heeft bijv. weleens in dit verband het voltooid deelwoord 'gewrocht' genoemd. Dat had uiteraard al lang vervangen moeten zijn, net als wijf ook vrouw is geworden.Zeemeeuw schreef:Bij de tijdsduur kunnen inderdaad wel wat vragen gesteld worden; bij het aantal woorden niet denk ik.
Het ging toch (alleen) om de woordenlijst achterin de GBS Bijbel? Tenminste in 2011 wel.
Er "moet" niks. Maar misschien........ omdat het niet gangbaar nederlands is?Hendrik de 3de schreef:Waarom zou "gewrocht" vervangen moeten worden?Luther schreef:Nee, het gaat uiteraard om meer. ds. P. Mulder heeft bijv. weleens in dit verband het voltooid deelwoord 'gewrocht' genoemd. Dat had uiteraard al lang vervangen moeten zijn, net als wijf ook vrouw is geworden.Zeemeeuw schreef:Bij de tijdsduur kunnen inderdaad wel wat vragen gesteld worden; bij het aantal woorden niet denk ik.

-
- Inactief
Owhja de mensen van tegenwoordig zijn natuurlijk ongeletterd en hebben geen onderwijs ontvangen.Floppy schreef:Er "moet" niks. Maar misschien........ omdat het niet gangbaar nederlands is?Hendrik de 3de schreef:Waarom zou "gewrocht" vervangen moeten worden?Luther schreef:Nee, het gaat uiteraard om meer. ds. P. Mulder heeft bijv. weleens in dit verband het voltooid deelwoord 'gewrocht' genoemd. Dat had uiteraard al lang vervangen moeten zijn, net als wijf ook vrouw is geworden.Zeemeeuw schreef:Bij de tijdsduur kunnen inderdaad wel wat vragen gesteld worden; bij het aantal woorden niet denk ik.
Nee de taal van de Bijbel is echt te moeilijk hoor... ja inderdaad te moeilijk om als mensenkind te begrijpen van nature. Maar er staat ook "onderzoekt de Schriften" ... in afhankelijkheid van de Heilige Geest!
Ja, maar we willen wel een Bijbel in het Nederlands onderzoeken. Anders was de vertaling op zich al geen goed idee. En ja ik weet wat "gewrocht" betekend, maar bij nader inzien wist ik niet wat het werkwoord was waar het het voltooid deelwoord van is. In online woordenboeken komt het woord vaak alleen voor als zelfstandig naamwoord en na wat verder zoeken begreep ik dat het gewoon een onregelmatige vervoeging is van werken, waar een heel goed Nederlands alternatief voor is wat wel in het woordenboek te vinden is. Vervangen lijkt me op zo'n moment gewoon een heel goed idee.Hendrik de 3de schreef:Owhja de mensen van tegenwoordig zijn natuurlijk ongeletterd en hebben geen onderwijs ontvangen.Floppy schreef:Er "moet" niks. Maar misschien........ omdat het niet gangbaar nederlands is?Hendrik de 3de schreef:
Waarom zou "gewrocht" vervangen moeten worden?
Nee de taal van de Bijbel is echt te moeilijk hoor... ja inderdaad te moeilijk om als mensenkind te begrijpen van nature. Maar er staat ook "onderzoekt de Schriften" ... in afhankelijkheid van de Heilige Geest!
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Het woordeke "gewrocht" wordt ook in het hedendaagse taalgbruik nog wel gebruikt.
Ik baal altijd een beetje van dit argument, wat mij net iets teveel wordt gebruikt. Sorry dat ik wat knorrig overkom, dat ben ik namelijk ookHendrik de 3de schreef: Owhja de mensen van tegenwoordig zijn natuurlijk ongeletterd en hebben geen onderwijs ontvangen.

O ja? En "woordeke" dan?WimA schreef:Het woordeke "gewrocht" wordt ook in het hedendaagse taalgbruik nog wel gebruikt.
niet al te vaak als voltooid deelwoord.WimA schreef:Het woordeke "gewrocht" wordt ook in het hedendaagse taalgbruik nog wel gebruikt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
-
- Inactief
Ja dat heb ik door ja dat je knorrig bent.Floppy schreef:Ik baal altijd een beetje van dit argument, wat mij net iets teveel wordt gebruikt. Sorry dat ik wat knorrig overkom, dat ben ik namelijk ookHendrik de 3de schreef: Owhja de mensen van tegenwoordig zijn natuurlijk ongeletterd en hebben geen onderwijs ontvangen.
Hoop voor je dat de bui gaat overwaaien

Maar het argument opzich is gewoon legitiem.
Nee alles moet voorgekauwd zijn tegenwoordig.
Even snel Bijbellezen in een zo modern mogelijke vertaling.
Ja nog net geen dagelijkse jongerentaal (lees straattaal).
Dat gaat net iets te ver, maar Gods Woord moet makkelijk te consumeren zijn.
Want je moet het "actueel" houden...
Zulke argumenten wordt ik

En weet je wat zo leuk is?
Er is ook nog iets tussen de twee uitersten "gewrocht" en "makkelijk te consumeren" dacht ik?
Er is ook nog iets tussen de twee uitersten "gewrocht" en "makkelijk te consumeren" dacht ik?