Beroepingswerk discussie [7]

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Reformer schreef: 21 sep 2024, 22:18
HHKtE schreef: 21 sep 2024, 22:01 HHK Nijkerk gaat gezamenlijk met HHK huizen beroepen om zo een volledige predikantsplaats te krijgen
Dat is niet helemaal juist. In de Veluwse Kerkbode van deze week staat: 'Zoals u weet beroept onze gemeente geen voltijds predikant, maar voor een betrekking van 8/12e. Om een beroepen predikant wel een groter dienstverband te kunnen bieden, is de kerkenraad een samenwerking aangegaan met hhg Huizen (...). Het initiatief voor het beroepingswerk ligt bij ons, onze gemeente is het ook die het beroep uitbrengt; het is dus niet zo dat Nijkerk en Huizen gezamenlijk beroepen.'
Wel samenwerking dus, maar niet gezamenlijk beroepen.
Waarom noemt men dat 8/12de en niet gewoon 2/3de?
2e Hans

Bericht door 2e Hans »

GerefGemeente-lid schreef: 21 sep 2024, 22:48
Reformer schreef: 21 sep 2024, 22:18
HHKtE schreef: 21 sep 2024, 22:01 HHK Nijkerk gaat gezamenlijk met HHK huizen beroepen om zo een volledige predikantsplaats te krijgen
Dat is niet helemaal juist. In de Veluwse Kerkbode van deze week staat: 'Zoals u weet beroept onze gemeente geen voltijds predikant, maar voor een betrekking van 8/12e. Om een beroepen predikant wel een groter dienstverband te kunnen bieden, is de kerkenraad een samenwerking aangegaan met hhg Huizen (...). Het initiatief voor het beroepingswerk ligt bij ons, onze gemeente is het ook die het beroep uitbrengt; het is dus niet zo dat Nijkerk en Huizen gezamenlijk beroepen.'
Wel samenwerking dus, maar niet gezamenlijk beroepen.
Waarom noemt men dat 8/12de en niet gewoon 2/3de?
Dat is wat zowel de PKN als de HHK doet:

6 werkdagen en per dag 2 dagdelen = 12 dagdelen

Dus heeft men het niet over 4 dagen werken maar 8 dagdelen…,
MGG

Bericht door MGG »

Worden beroepen die volgen uit een enkelvoudige voordracht vaker aangenomen?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

dat heeft er niks mee te maken, het is geen kansberekening
enkelvoudige voordracht is voor gemeenten met minder dan 200 belijdende lidmaten verplicht vanuit de kerkorde
Grotere gemeenten ligt het uitbrengen van een beroep volledig in handen van de kerkenraad.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Bertiel schreef: 23 sep 2024, 09:00 dat heeft er niks mee te maken, het is geen kansberekening
enkelvoudige voordracht is voor gemeenten met minder dan 200 belijdende lidmaten verplicht vanuit de kerkorde
Grotere gemeenten ligt het uitbrengen van een beroep volledig in handen van de kerkenraad.
Ik wist dat niet, dank.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
GerefGemeente-lid
Verbannen

Opmerkelijk: ds. P.G. Heijkamp te Emmeloord heeft op dit moment zes lopende beroepen, die zijn uitgebracht binnen 15 dagen: Bodegraven, Doetinchem, Groningen, Houten, Kapelle-Biezelinge en Rotterdam-Alexanderpolder.
DDD

Bericht door DDD »

Ik snap het wel. Het is een prettige predikant om naar te luisteren.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

En voor sommige gemeenten is het best moeilijk om e een geschikte predikant te vinden.
MGG

Bericht door MGG »

De zondag voor en na dankdag heeft hij geruild met een andere dominee. Is dit vanwege zijn gezondheid of ruilde hij daarvoor ook in drukkere periodes?
huisman

Bericht door huisman »

GerefGemeente-lid schreef: 26 sep 2024, 22:34 Opmerkelijk: ds. P.G. Heijkamp te Emmeloord heeft op dit moment zes lopende beroepen, die zijn uitgebracht binnen 15 dagen: Bodegraven, Doetinchem, Groningen, Houten, Kapelle-Biezelinge en Rotterdam-Alexanderpolder.
Vanwege mijn roots hoop ik dat hij naar Groningen mag gaan. (Ik was daar trouwens GKv tot mijn achtste en CGK tot mijn trouwen. Mijn ouders bezochten met ons als kinderen regelmatig de GG of de CGK van Ulrum of Siegerswoude. Daar kwamen toen predikanten zoals ds. M. Vlietstra en ds. M.C. Tanis. )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bobber

Bericht door Bobber »

GerefGemeente-lid schreef: 26 sep 2024, 22:34 Opmerkelijk: ds. P.G. Heijkamp te Emmeloord heeft op dit moment zes lopende beroepen, die zijn uitgebracht binnen 15 dagen: Bodegraven, Doetinchem, Groningen, Houten, Kapelle-Biezelinge en Rotterdam-Alexanderpolder.
Ds. Agteresch heeft er vier.
2e Hans

Bericht door 2e Hans »

Bobber schreef: 28 sep 2024, 22:39
Met ongeveer 100 vacante gemeenten bij de GG is veel beroepen tegelijkertijd hebben (volgens mij) geen nieuws.
MGG

Bericht door MGG »

2e Hans schreef: 30 sep 2024, 06:43
Bobber schreef: 28 sep 2024, 22:39
Met ongeveer 100 vacante gemeenten bij de GG is veel beroepen tegelijkertijd hebben (volgens mij) geen nieuws.
Circa 90 vacante gemeenten waarvan een flink deel niet beroept. Meerdere beroepen hebben is geen nieuws, maar bij een groter aantal soms wel het vermelden waard.
refo

Bericht door refo »

De gemeenten die hem hebben beroepen zijn nogal beperkt in keuze. De andere predikanten die ze graag iedere zondag zouden horen zijn óf pas nog door ze beroepen óf niet beroepbaar.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Die keuze wordt alleen maar beperkter dan.

Maar goed:
De classis Barneveld heeft straks alleen Wageningen nog als vacante gemeente.
De classes Dirksland, Middelburg en Groningen raken of zijn dunbevolkt.

Het concentreert zich steeds meer op midden Nederland...
Plaats reactie