Het ging om de vraag wat jij normaal vindt m.b.t. reistijd.Jantje schreef:Je kinderen opvoeden in de vreze des Heeren. En daar hoort ook een christelijke en reformatorische school bij, voor zover de afstand dat toelaat. Lees het Doopformulier maar. Daar staat geen woord Frans bij.Mara schreef:Wat is voor jou normaal?Jantje schreef:Dat is wat anders dan dat beide scholen op normale aanrijtijd qua afstand in de buurt liggen, en je toch kiest voor openbaar onderwijs.
Wat doen we vandaag?
Re: Wat doen we vandaag ? [9]
Mara bedoelt (denk ik) wat voor jou een normale aanrijtijd qua afstand is.Jantje schreef:Je kinderen opvoeden in de vreze des Heeren. En daar hoort ook een christelijke en reformatorische school bij, voor zover de afstand dat toelaat. Lees het Doopformulier maar. Daar staat geen woord Frans bij.Mara schreef:Wat is voor jou normaal?Jantje schreef:Dat is wat anders dan dat beide scholen op normale aanrijtijd qua afstand in de buurt liggen, en je toch kiest voor openbaar onderwijs.
Nathanaël schreef:Het ging om de vraag wat jij normaal vindt m.b.t. reistijd.Jantje schreef:Je kinderen opvoeden in de vreze des Heeren. En daar hoort ook een christelijke en reformatorische school bij, voor zover de afstand dat toelaat. Lees het Doopformulier maar. Daar staat geen woord Frans bij.
Klavart schreef:Mara bedoelt (denk ik) wat voor jou een normale aanrijtijd qua afstand is.

Heb ik jou laten vermoeden dat ik de makkelijkste weg hierin gekozen heb?
Ik denk dat wij er veel langer over gedaan hebben en ook meer moeite in hebben gestoken dan de meeste andere ouders, waarbij het kennelijk een automatisme is. (En daarna ook nooit meer op ouderavonden komen e.d., omdat het wel goed zit, immers?)
En dat jij een vertekend beeld hebt van een andersoortige school.
Maar wat vindt jij een aanvaardbare reistijd, en laten wij dan uitgaan van een gezonde puber.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-
- Verbannen
Reistijd: maximaal 1,5 uur (en ik ken langere voorbeelden...).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Bedoel je nu enkele reis? (want dan wordt het 3 uur p/d).Jantje schreef:Reistijd: maximaal 1,5 uur (en ik ken langere voorbeelden...).
Of betekent dit 30 km (dus 60) km fietsen?
- Maanenschijn
Niemand denkt toch dat jij een makkelijke weg heb gekozen? Dat lees ik nergens. Wat je wel doet is met weinig begrip of nuance heel veel andere ouders (de meeste, zeg je zelf) wegzetten die kennelijk er weinig moeite in hebben gestoken, die dan nooit meer op de ouderavond komen, enz.Mara schreef: Heb ik jou laten vermoeden dat ik de makkelijkste weg hierin gekozen heb?
Ik denk dat wij er veel langer over gedaan hebben en ook meer moeite in hebben gestoken dan de meeste andere ouders, waarbij het kennelijk een automatisme is. (En daarna ook nooit meer op ouderavonden komen e.d., omdat het wel goed zit, immers?)
En dat jij een vertekend beeld hebt van een andersoortige school....
Daarmee doe je namelijk heel veel betrokken ouders te kort, die zich ook verantwoordelijk voelen voor de opvoeding hun kinderen (net als jij), maar ook voor het reformatorisch onderwijs, die daar gebed voor hebben. Die biddend worstelen met de opvoeding van hun kinderen, die mogelijk kinderen hebben waarbij deze op het reformatorisch onderwijs het beste thuis zijn doordat ze zich misschien niet zo makkelijk kunnen staande houden op een algemene school.
En ook omdat die ouders weten dat op die reformatorische school leerkrachten zijn die onderwijs geven uit liefde tot het kind, maar ook vanuit de liefde en kracht die de Heere God hen geeft om dat verantwoordelijke werk te doen, en daarbij hun doopbelofte (te doen en te laten onderwijzen) op deze manier ook invulling willen geven.
Ik wil heel veel begrip voor jouw keuze opbrengen, ook voor financiële (on)mogelijkheden. Ik weet er alles van. Maar andersom lijk ik weinig te merken van begrip voor ouders die de keuze voor reformatorisch onderwijs maken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
- Maanenschijn
Ter aanvulling over de reistijd,
Totdat er een school wat dichter bij is geopend, was het inderdaad ca. 3 uur reistijd per dag, met daarbij een heel aantal jaren reiskosten van meer dan € 4500 per jaar.
Totdat er een school wat dichter bij is geopend, was het inderdaad ca. 3 uur reistijd per dag, met daarbij een heel aantal jaren reiskosten van meer dan € 4500 per jaar.
-
- Verbannen
Ik heb het over openbaar vervoer, en dan een enkele reis.Mara schreef:Bedoel je nu enkele reis? (want dan wordt het 3 uur p/d).Jantje schreef:Reistijd: maximaal 1,5 uur (en ik ken langere voorbeelden...).
Als het alleen om fietsen gaat, zou ik maximaal 1 uur zeggen, en met een elektrische fiets ook eventueel 1,5 uur. Ik weet namelijk dat er zijn die vanaf Walcheren met een elektrische fiets naar het Calvijn College in Goes gaan (vanaf Havo 3/Vwo 3 en Gymnasium/Atheneum 1).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Dit was tegen Jantje en niet tegen jou. De manier waarop hij sprak over het Doopformulier was nogal.......ongenuanceerd.Maanenschijn schreef:Niemand denkt toch dat jij een makkelijke weg heb gekozen? Dat lees ik nergens.Mara schreef: Heb ik jou laten vermoeden dat ik de makkelijkste weg hierin gekozen heb?

Ik zet niemand weg, maar de meeste ouders kiezen wel automatisch voor het refo-onderwijs, omdat dat zo hoort, gebruikelijk is enz.Maanenschijn schreef:Wat je wel doet is met weinig begrip of nuance heel veel andere ouders (de meeste, zeg je zelf) wegzetten
Dat staat tussen haakjes!!Maanenschijn schreef:die kennelijk er weinig moeite in hebben gestoken, die dan nooit meer op de ouderavond komen, enz.
Niet iedere ouder vindt het de moeite waard om op ouderavonden te komen. Dat zie je op elke school trouwens.
Ik hoorde dat van de docenten, die baalden dat ouders niet op kwamen dagen en er dan 10 minuten opgevuld moesten worden.
Lees nu eens terug, ik pleit nergens voor niet of wel reform. onderwijs. Ik heb alleen gezegd dat niet al onze kinderen daarop hebben gezeten. Ik ben gewend dat daar soms vreemd op wordt gereageerd, of niet begrijpend, het heeft niet met geld te maken.Maanenschijn schreef:Ik wil heel veel begrip voor jouw keuze opbrengen, ook voor financiële (on)mogelijkheden. Ik weet er alles van. Maar andersom lijk ik weinig te merken van begrip voor ouders die de keuze voor reformatorisch onderwijs maken.
Wel is het zo dat de reformatorische school het duurst uitkwam vanwege het vervoer.
Het lijkt een beetje op: ik ben GGer of OGGer, dus ik stem op de SGP, daarom gaan mijn kinderen naar een reformatorische school.
Maar als je nu in Bunde woont bijvoorbeeld?
Daar is ook een christelijke enclave, maar geen reformatorische school.
- Maanenschijn
Nu snap ik je beter. Ik ben het namelijk met heel veel van je eens, het automatisme is niet goed. Mijn kinderen hebben naast reformatorisch onderwijs ook openbaar beroeps onderwijs gevolgd. Ik miste nuance en begrip voor het reformatorisch onderwijs. Dat proef ik nu veel meer in deze bijdrage. Ik ben het met je eens dat het wel mogelijk moet zijn, wat betreft regio enz. Schoolkeuze en opvoeding blijven moeilijke taken.Mara schreef:Dit was tegen Jantje en niet tegen jou. De manier waarop hij sprak over het Doopformulier was nogal.......ongenuanceerd.Maanenschijn schreef:Niemand denkt toch dat jij een makkelijke weg heb gekozen? Dat lees ik nergens.Mara schreef: Heb ik jou laten vermoeden dat ik de makkelijkste weg hierin gekozen heb?
Ik zet niemand weg, maar de meeste ouders kiezen wel automatisch voor het refo-onderwijs, omdat dat zo hoort, gebruikelijk is enz.Maanenschijn schreef:Wat je wel doet is met weinig begrip of nuance heel veel andere ouders (de meeste, zeg je zelf) wegzettenDat staat tussen haakjes!!Maanenschijn schreef:die kennelijk er weinig moeite in hebben gestoken, die dan nooit meer op de ouderavond komen, enz.
Niet iedere ouder vindt het de moeite waard om op ouderavonden te komen. Dat zie je op elke school trouwens.
Ik hoorde dat van de docenten, die baalden dat ouders niet op kwamen dagen en er dan 10 minuten opgevuld moesten worden.Lees nu eens terug, ik pleit nergens voor niet of wel reform. onderwijs. Ik heb alleen gezegd dat niet al onze kinderen daarop hebben gezeten. Ik ben gewend dat daar soms vreemd op wordt gereageerd, of niet begrijpend, het heeft niet met geld te maken.Maanenschijn schreef:Ik wil heel veel begrip voor jouw keuze opbrengen, ook voor financiële (on)mogelijkheden. Ik weet er alles van. Maar andersom lijk ik weinig te merken van begrip voor ouders die de keuze voor reformatorisch onderwijs maken.
Wel is het zo dat de reformatorische school het duurst uitkwam vanwege het vervoer.
Het lijkt een beetje op: ik ben GGer of OGGer, dus ik stem op de SGP, daarom gaan mijn kinderen naar een reformatorische school.
Maar als je nu in Bunde woont bijvoorbeeld?
Daar is ook een christelijke enclave, maar geen reformatorische school.

Okay, dan snap ik het. Dit is wel redelijk te noemen. De afstand Walcheren >> Goes heb ik zo niet in beeld, dus hoe lang fiets je daar dan over?Jantje schreef:Ik heb het over openbaar vervoer, en dan een enkele reis.Mara schreef:Bedoel je nu enkele reis? (want dan wordt het 3 uur p/d).Jantje schreef:Reistijd: maximaal 1,5 uur (en ik ken langere voorbeelden...).
Als het alleen om fietsen gaat, zou ik maximaal 1 uur zeggen, en met een elektrische fiets ook eventueel 1,5 uur. Ik weet namelijk dat er zijn die vanaf Walcheren met een elektrische fiets naar het Calvijn College in Goes gaan (vanaf Havo 3/Vwo 3 en Gymnasium/Atheneum 1).
Okay, fijn.Maanenschijn schreef:Nu snap ik je beter. Ik ben het namelijk met heel veel van je eens

In mijn eerdere had ik dat ook al geprobeerd hoor.Maanenschijn schreef:Ik miste nuance en begrip voor het reformatorisch onderwijs. Dat proef ik nu veel meer in deze bijdrage.

En na die middelbare komt het seculiere (meestal) vervolg, Hogeschool, Universiteit of leer/werktraject en hoe stevig is dan de basis?
Zijn de jongvolwassenen voldoende toegerust en voorbereid op hetgeen ze kunnen verwachten?
Het is jouw interpretatie dat met de derde vraag die de doopouders beantwoorden een christelijke of reformatorische school bedoeld wordt.Jantje schreef: Je kinderen opvoeden in de vreze des Heeren. En daar hoort ook een christelijke en reformatorische school bij, voor zover de afstand dat toelaat. Lees het Doopformulier maar. Daar staat geen woord Frans bij.
Er is verschil tussen een christelijke en openbare school natuurlijk.
Verschil christelijk - - >reformatorisch kan ook nog volop verschillen.
De ene christelijke school is nagenoeg gelijk aan reformatorisch, de andere heeft de naam maar bijna geen praktijk.
Verschil christelijk - - >reformatorisch kan ook nog volop verschillen.
De ene christelijke school is nagenoeg gelijk aan reformatorisch, de andere heeft de naam maar bijna geen praktijk.
Ik zou dagelijks drie uur reistijd voor een school/opleiding echt veel te ver vinden en daar nooit voor kiezen.Jantje schreef:Ik heb het over openbaar vervoer, en dan een enkele reis.Mara schreef:Bedoel je nu enkele reis? (want dan wordt het 3 uur p/d).Jantje schreef:Reistijd: maximaal 1,5 uur (en ik ken langere voorbeelden...).
Wij fietsten met een hele groep, 2,5 uur per dag. Dat was voor vrijwel niemand een probleem. (Ik heb in zes jaar middelbare school één keer meegemaakt dat iemand het eigenlijk niet aankon, maar ook dat is goed gekomen.)merel schreef:Ik zou dagelijks drie uur reistijd voor een school/opleiding echt veel te ver vinden en daar nooit voor kiezen.Jantje schreef:Ik heb het over openbaar vervoer, en dan een enkele reis.Mara schreef:Bedoel je nu enkele reis? (want dan wordt het 3 uur p/d).Jantje schreef:Reistijd: maximaal 1,5 uur (en ik ken langere voorbeelden...).
Het klinkt misschien als veel, maar het kan prima. Het alternatief was een onchristelijke school of een reformatorische school waar je maar de helft van de opleiding kon doen en daarna alsnog over zou moeten stappen.