Ontwikkelingen HHK
Re: Ontwikkelingen HHK
Dat kan per persoon verschillen, maar in dit interview maken de geïnterviewden zich toch wel vooral zorgen over anderen, als ik het goed lees.
klopt, een beetje in het spoor maar dan enkel hervormden
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Ik krijg bij het lezen van het artikel toch wel de indruk dat er een soort van (informele) Gekrookte Riet 2.0 in de maak is, onder andere met het ambtsdragers initiatief in Harskamp.
Dergelijke initiatieven kunnen gemakkelijk een wij-zij gevoel opleveren wat de onderlinge verbondenheid binnen de HHK niet ten goede komt. Laten we leren van scheuringen in andere kerkverbanden en van het verleden en niet te snel tot groepsvorming overgaan binnen een kerkverband.
Dergelijke initiatieven kunnen gemakkelijk een wij-zij gevoel opleveren wat de onderlinge verbondenheid binnen de HHK niet ten goede komt. Laten we leren van scheuringen in andere kerkverbanden en van het verleden en niet te snel tot groepsvorming overgaan binnen een kerkverband.
'On officieel' is dat er al jaren, net als andere 'groepvormingen'.CBG schreef:Ik krijg bij het lezen van het artikel toch wel de indruk dat er een soort van (informele) Gekrookte Riet 2.0 in de maak is
Verstuurd vanaf mijn SM-A165F met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
- J.C. Philpot
Het is jammer dat het blad destijds is afgeschaft. Ik zou er best een abonnement op willen als het nog bestond.
Het huidige landelijke kerkblad spreekt me niet zo aan.
Het huidige landelijke kerkblad spreekt me niet zo aan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Dat komt me dan wel bekend voor.J.C. Philpot schreef: ↑Gisteren, 10:29Al een geruim aantal jaren. Tijdens de corona heeft het even stil gelegen. De bijeenkomsten vinden normaliter in Harskamp plaats.
Dat idee kreeg ik er toen ook van. En meerderen met mij.CBG schreef: ↑Gisteren, 11:29 Ik krijg bij het lezen van het artikel toch wel de indruk dat er een soort van (informele) Gekrookte Riet 2.0 in de maak is, onder andere met het ambtsdragers initiatief in Harskamp.
Lijkt mij een vrij normale en onschuldige ontwikkeling. De HHK is behoorlijk breed geworden en dat zal bij een deel zorgen geven. Dan is het logisch dat er iets van de grond komt om die zorgen te kanaliseren. Vaak is dat beter dan de zorgen onderhuids te houden.Herman schreef: ↑Gisteren, 10:36 1. Het is mij volstrekt onhelder wat de zorgen zijn.
2. Maar goed, toegegeven, de staat van het land en het geestelijke gehalte behoeft altijd verbetering, wat is dan de verantwoordelijkheid van deze mannen? Wat lijken ze eraan te willen doen? Of zijn het altijd 'de anderen' waar we ons zorgen over moeten maken?
Nu herkennen mensen elkaar in dezelfde zorgen en blijven ze van harte lid van de HHK.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- Johann Gottfried Walther
Is de HHK zo breed dan?huisman schreef: ↑Gisteren, 20:07Lijkt mij een vrij normale en onschuldige ontwikkeling. De HHK is behoorlijk breed geworden en dat zal bij een deel zorgen geven. Dan is het logisch dat er iets van de grond komt om die zorgen te kanaliseren. Vaak is dat beter dan de zorgen onderhuids te houden.Herman schreef: ↑Gisteren, 10:36 1. Het is mij volstrekt onhelder wat de zorgen zijn.
2. Maar goed, toegegeven, de staat van het land en het geestelijke gehalte behoeft altijd verbetering, wat is dan de verantwoordelijkheid van deze mannen? Wat lijken ze eraan te willen doen? Of zijn het altijd 'de anderen' waar we ons zorgen over moeten maken?
Nu herkennen mensen elkaar in dezelfde zorgen en blijven ze van harte lid van de HHK.
En waaruit blijkt dat?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-
Refojongere
O, ben benieuwd, wat is er breder dan in 2004 inhoudelijk?huisman schreef: ↑Gisteren, 20:07Lijkt mij een vrij normale en onschuldige ontwikkeling. De HHK is behoorlijk breed geworden en dat zal bij een deel zorgen geven. Dan is het logisch dat er iets van de grond komt om die zorgen te kanaliseren. Vaak is dat beter dan de zorgen onderhuids te houden.Herman schreef: ↑Gisteren, 10:36 1. Het is mij volstrekt onhelder wat de zorgen zijn.
-
Augustienus
Toch wel vreemd vanuit de hervormde gedachte bezien. De 'breedte' van de HHK is in vergelijking met de oude Nederlands Hervormde Kerk verwaarloosbaar. Het gaat om schakeringen binnen het gereformeerde smaldeel, geen dwalingen. Groepsvorming versterkt die accenten alleen maar en zorgt voor polarisering.huisman schreef: ↑Gisteren, 20:07Lijkt mij een vrij normale en onschuldige ontwikkeling. De HHK is behoorlijk breed geworden en dat zal bij een deel zorgen geven. Dan is het logisch dat er iets van de grond komt om die zorgen te kanaliseren. Vaak is dat beter dan de zorgen onderhuids te houden.Herman schreef: ↑Gisteren, 10:36 1. Het is mij volstrekt onhelder wat de zorgen zijn.
Nee de HHK is niet zo breed als de CGK maar er zijn natuurlijk wel verschillen die door een deel van het kerkvolk voor groot worden gezien. Denk niet dat er verschillen in de liturgie zijn of wordt er bv wel uit weerklank gezongen in sommige HHG’s. Dat weet ik oprecht niet.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Gisteren, 20:16Is de HHK zo breed dan?huisman schreef: ↑Gisteren, 20:07Lijkt mij een vrij normale en onschuldige ontwikkeling. De HHK is behoorlijk breed geworden en dat zal bij een deel zorgen geven. Dan is het logisch dat er iets van de grond komt om die zorgen te kanaliseren. Vaak is dat beter dan de zorgen onderhuids te houden.Herman schreef: ↑Gisteren, 10:36 1. Het is mij volstrekt onhelder wat de zorgen zijn.
En waaruit blijkt dat?
Maar het verschil tussen bv de HHG Gameren en HHG Apeldoorn is best duidelijk toch?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Refojongere
Dat was in 2004 ook al zo. Dus waarom nu opeens zorgen?huisman schreef: ↑Gisteren, 22:00Nee de HHK is niet zo breed als de CGK maar er zijn natuurlijk wel verschillen die door een deel van het kerkvolk voor groot worden gezien. Denk niet dat er verschillen in de liturgie zijn of wordt er bv wel uit weerklank gezongen in sommige HHG’s. Dat weet ik oprecht niet.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Gisteren, 20:16Is de HHK zo breed dan?huisman schreef: ↑Gisteren, 20:07Lijkt mij een vrij normale en onschuldige ontwikkeling. De HHK is behoorlijk breed geworden en dat zal bij een deel zorgen geven. Dan is het logisch dat er iets van de grond komt om die zorgen te kanaliseren. Vaak is dat beter dan de zorgen onderhuids te houden.Herman schreef: ↑Gisteren, 10:36 1. Het is mij volstrekt onhelder wat de zorgen zijn.
En waaruit blijkt dat?
Maar het verschil tussen bv de HHG Gameren en HHG Apeldoorn is best duidelijk toch?
-
Augustienus
En mijn indruk is dat HHKers deze verschillen wel constateren, maar hier niet erg om malen. De drang naar eemvormigheid is minder groot dan in bijvoorbeeld de Gergem. En daarbij heb ik als 'linkse' HHK'er eerder verontrusting bij een ds Van Heemskerk na de gebeurtenissen bij stichting Timotheus.
L. Vroegindeweij zei: "er zijn maar twee richtingen, naar de hemel of naar de hel."
- Johann Gottfried Walther
Apeldoorn - Gameren (HHK) kun je vrijwel vergelijken met Bunschoten - Doornspijk (CGK)huisman schreef: ↑Gisteren, 22:00Nee de HHK is niet zo breed als de CGK maar er zijn natuurlijk wel verschillen die door een deel van het kerkvolk voor groot worden gezien. Denk niet dat er verschillen in de liturgie zijn of wordt er bv wel uit weerklank gezongen in sommige HHG’s. Dat weet ik oprecht niet.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Gisteren, 20:16Is de HHK zo breed dan?huisman schreef: ↑Gisteren, 20:07Lijkt mij een vrij normale en onschuldige ontwikkeling. De HHK is behoorlijk breed geworden en dat zal bij een deel zorgen geven. Dan is het logisch dat er iets van de grond komt om die zorgen te kanaliseren. Vaak is dat beter dan de zorgen onderhuids te houden.Herman schreef: ↑Gisteren, 10:36 1. Het is mij volstrekt onhelder wat de zorgen zijn.
En waaruit blijkt dat?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"