Maar ja, wat is een optie? De SV herzien? Dan krijgen we een Hersteld Herziene StatenVertaling ofzo. De TukkerBijbel afstoffen? Dat is dan wel rijkelijk laat. De SV alleen taalkundig herzien en gewoon SV blijven noemen?huisman schreef: Ik denk dat de GBS zich ernstig moet gaan bezinnen op de laatste alinea van dit commentaar.Dat was ook een van de bedoelingen van de Synode van Dordrecht toen ze opdracht gaf voor de SV. In de achtste zitting bepaalde ze dat de Bijbelvertalers „altijd bij de oorspronkelijke tekst zorgvuldig blijven, en de manier van spreken van de oorspronkelijke talen zo veel de duidelijkheid en eigenschap der Nederlandse spraak kan toelaten, behouden.” De SV moest dus verstaanbaar Nederlands bieden. Met alle goede argumenten die er inderdaad zijn voor het behoud van de SV zou toch op z’n minst overwogen moeten worden echt oude, niet meer begrepen woorden uit die vertaling te vervangen.
De GG kunnen niet mee met de HSV
Re: De GG kunnen niet mee met de HSV
Vanmorgen had Andries Knevel voor de EO-radio een vraaggesprek met ds. H. Russcher, voorzitter van de HSV-Stichting en I. A. Kole, secretaris van die Stichting. De positie van Kole is in het geheel van deze zaak niet eenvoudig en gemakkelijk, zeker niet nu er meer en meer tegenkanting komt vanuit zijn eigen kerkverband, de Ger. Gem. Wel is hij al jarenlang ouderling van de GG te Berkenwoude. Hoe dat te rijmen valt met het secretariaat van de Stichting HSV, gezien de standpunten van de Synode der GG is ook een moeilijk punt. Ds, Vreugdenhil trok zich terug, op advies en aanraden van de Synode; dhr. Kole niet. Zal dit nog consequenties krijgen voor hem? Wie weet daar in zulke zaken kerkrechtelijk bezien, iets zinnigs over te zeggen, hoe je ook in dit geheel staat?
Ik hoop niet dat het consequenties heeft en ik hoop ook niet dat de GG het zover laat komen. Ik ken dhr. Kole als een integere man met hart voor jongeren en liefde tot het ambt.claus schreef:Vanmorgen had Andries Knevel voor de EO-radio een vraaggesprek met ds. H. Russcher, voorzitter van de HSV-Stichting en I. A. Kole, secretaris van die Stichting. De positie van Kole is in het geheel van deze zaak niet eenvoudig en gemakkelijk, zeker niet nu er meer en meer tegenkanting komt vanuit zijn eigen kerkverband, de Ger. Gem. Wel is hij al jarenlang ouderling van de GG te Berkenwoude. Hoe dat te rijmen valt met het secretariaat van de Stichting HSV, gezien de standpunten van de Synode der GG is ook een moeilijk punt. Ds, Vreugdenhil trok zich terug, op advies en aanraden van de Synode; dhr. Kole niet. Zal dit nog consequenties krijgen voor hem? Wie weet daar in zulke zaken kerkrechtelijk bezien, iets zinnigs over te zeggen, hoe je ook in dit geheel staat?
Volgens mij ligt dit bij de kerkenraad van Berkenwoude. Als die geen aanleiding ziet om dhr. Kole af te zetten, dan zal het waarschijnlijk niet gebeuren.claus schreef:Vanmorgen had Andries Knevel voor de EO-radio een vraaggesprek met ds. H. Russcher, voorzitter van de HSV-Stichting en I. A. Kole, secretaris van die Stichting. De positie van Kole is in het geheel van deze zaak niet eenvoudig en gemakkelijk, zeker niet nu er meer en meer tegenkanting komt vanuit zijn eigen kerkverband, de Ger. Gem. Wel is hij al jarenlang ouderling van de GG te Berkenwoude. Hoe dat te rijmen valt met het secretariaat van de Stichting HSV, gezien de standpunten van de Synode der GG is ook een moeilijk punt. Ds, Vreugdenhil trok zich terug, op advies en aanraden van de Synode; dhr. Kole niet. Zal dit nog consequenties krijgen voor hem? Wie weet daar in zulke zaken kerkrechtelijk bezien, iets zinnigs over te zeggen, hoe je ook in dit geheel staat?
Je zou toch verwachten dat je je website www.herzienestatenvertaling.nl op de dag van presentatie ook even herziet
Is niet up to date.

-
Een andere hier genoemde website is actueler.BJD schreef:Je zou toch verwachten dat je je website http://www.herzienestatenvertaling.nl op de dag van presentatie ook even herzietIs niet up to date.

-
Theoloog,Zonderling schreef:Het gaat me niet om het eerste deel van het vers, maar om de woorden 'and cut [it] short in righteousness'.elbert schreef:Ik denk dat theoloog hierbij gesteund wordt door de KJV:Zonderling schreef:Misschien kan deze theoloog daar het bewijs voor geven.theoloog schreef:In Rom 9:28 betekent "een afgesneden zaak", een snelle afhandeling.
Graag vanuit de Septuaginta c.q. het Oude Testament.
M.i. is de betekenis die u geeft slechts een hypothese, een veronderstelde betekenis dus.
Rom. 9:28 For he will finish the work, and cut [it] short in righteousness: because a short work will the Lord make upon the earth.
En ook 'a short work'.
Naast een snelle afhandeling kan ik daar ook in lezen dat er een zeer gering overblijfsel zal zijn, een afsnijding in Gods rechtvaardigheid en toorn. Dat past ook allerbest in de context van dit vers, zie het voorgaande én de volgende verzen. Het past ook bij de tekst in Jesaja die hier door Paulus wordt aangehaald.
Maar ik hoor graag een antwoord van theoloog, hij heeft hier iets beweerd en moet dat ook kunnen bewijzen, lijkt mij.
Dus nogmaals, theoloog, verklaar waarom u zo stellig uw bewering gedaan heeft.
Wat zijn uw gronden hiervoor?
Het valt mij tegen dat u niet reageert.
Terwijl u in de tussentijd wel actief bent geweest op het forum.
Ik veronderstel dat u in staat bent uw opvatting te onderbouwen.
Daarom nogmaals mijn vraag.
Misschien kan deze theoloog daar het bewijs voor geven.theoloog schreef:In Rom 9:28 betekent "een afgesneden zaak", een snelle afhandeling.
Graag vanuit de Septuaginta c.q. het Oude Testament.
Mooie bijdrage van prof. de Reuver.Wilhelm schreef:Verslag van de HSV presentatie :
http://www.refdag.nl/nieuws/herziene_st ... d_1_519778
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
ik heb 2 weken geleden een vraag gesteld (via contact)BJD schreef:Je zou toch verwachten dat je je website http://www.herzienestatenvertaling.nl op de dag van presentatie ook even herzietIs niet up to date.
nooit wat gehoord. Dus volgens mij wordt er niet veel met die website gedaan.
-
Klopt. De nieuwe website is http://www.statenvertaling.nu.helma schreef:ik heb 2 weken geleden een vraag gesteld (via contact)BJD schreef:Je zou toch verwachten dat je je website http://www.herzienestatenvertaling.nl op de dag van presentatie ook even herzietIs niet up to date.
nooit wat gehoord. Dus volgens mij wordt er niet veel met die website gedaan.
Hier beneden is het niet.
-
Vanmiddag de historische presentatie van de HSV mee mogen maken. Prachtige bijeenkomst!!
Hier beneden is het niet.
Germanicus schreef:Vanmiddag de historische presentatie van de HSV mee mogen maken. Prachtige bijeenkomst!!
Zelfs het NOS 8 uur journaal besteedde er aandacht aan :
http://nos.nl/video/202951-herziene-sta ... teerd.html
Vanmorgen heb ik de HSV aangeschaft en er inmiddels behoorlijk wat in gelezen. Wat een rijkdom! Bij het lezen viel me direct op, hoe dicht men bij de SV is gebleven en hoezeer de taalgloed van de SV nog bijna voelbaar is.
Tegelijk (prof. De Reuver zei het zo mooi) is het taalkleed opnieuw geplooid, om te beter te kunnen lezen wat de Heere ons te zeggen heeft.
Goed overigens dat prof De reuver krachtig afstand nam van onheuse kritiek, als zou het hier om een nieuwe vertaling gaan, of een onbetrouwbare. Om maar te zwijgen over een aanval van de vorst der duisternis.
Ik hoop van harte dat de gehele gereformeerde gezindte (voor- en tegenstanders) zich zullen onthouden van persoonlijke aanvallen, verregaande onheuse bejegeningen, maar elkaar respecteren in de verschillende opvattingen, elkaars intenties hoog zullen houden en af zullen blijven van elkaars staat voor de eeuwigheid.
Ds. P. Roos heeft in Bewaar het Pand laten zien hoe je enerzijds de stap naar de HSV niet durft te maken, en anderzijds diegenen die dat wel doen volstrekt te respecteren en hen zelfs Gods zegen toe te wensen. Het Reformatorisch Dagblad heeft in haar commentaren inmiddels ook laten zien wat de juiste houding is:
18 november 2010: http://www.refdag.nl/opinie/commentaar/ ... n_1_516298
4 december 2010: http://www.refdag.nl/opinie/commentaar/ ... v_1_519699
Tegelijk (prof. De Reuver zei het zo mooi) is het taalkleed opnieuw geplooid, om te beter te kunnen lezen wat de Heere ons te zeggen heeft.
Goed overigens dat prof De reuver krachtig afstand nam van onheuse kritiek, als zou het hier om een nieuwe vertaling gaan, of een onbetrouwbare. Om maar te zwijgen over een aanval van de vorst der duisternis.
Ik hoop van harte dat de gehele gereformeerde gezindte (voor- en tegenstanders) zich zullen onthouden van persoonlijke aanvallen, verregaande onheuse bejegeningen, maar elkaar respecteren in de verschillende opvattingen, elkaars intenties hoog zullen houden en af zullen blijven van elkaars staat voor de eeuwigheid.
Ds. P. Roos heeft in Bewaar het Pand laten zien hoe je enerzijds de stap naar de HSV niet durft te maken, en anderzijds diegenen die dat wel doen volstrekt te respecteren en hen zelfs Gods zegen toe te wensen. Het Reformatorisch Dagblad heeft in haar commentaren inmiddels ook laten zien wat de juiste houding is:
18 november 2010: http://www.refdag.nl/opinie/commentaar/ ... n_1_516298
4 december 2010: http://www.refdag.nl/opinie/commentaar/ ... v_1_519699
-
Ik heb de HSV inmiddels ook gekocht. Eerst ga ik maar eens de bijgevoegde brochure lezen.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist