Wist je dat . . . [11]

MarthaMartha

Re: Wist je dat . . . [11]

Bericht door MarthaMartha »

Tiberius schreef:
MarthaMartha schreef:
Tiberius schreef:
MarthaMartha schreef:Flauwekul, hadden ze aan deze kant van het meer geen studieboeken en schrijfmiddelen?
Vroeger studeerde men in een complete bibliotheek. Dus dat is wat lastig heen en weer varen.
studeren in een complete bibliotheek is dus belangrijker dan 'niet zeilen op zondag'... goed om te weten :hum
Ik verwacht overigens, dat dat nog in zijn "eertijds" was. Het is bekend, dat Calvijn dwaalde op het punt van het vierde gebod. Een tekst uit Romeinen interpreteerde hij in het vuur van de strijd tegen de Roomse feestdagen verkeerd (namelijk dat alle dagen gelijk zijn). Later is hij van deze dwaling teruggekomen en werd hij ook veel strikter in de zondagsheiliging.
Zo zie je maar, dat Gods kinderen niet goedkoop zondigen: eeuwen later wordt hem dit nog nagedragen of gebruikt als verontschuldiging voor allerlei vormen van zondagsontheiliging.
Ik ben heel benieuwd waar je dit vandaan hebt en in welke betrouwbare bronnen ik dit terug kan vinden...

> dat het zijn eertijds was
> dat het als dwalen op het punt van het vierde gebod werd gezien
> dat hij er later van teruggekomen is
> dat hij er later strikter in was in de zondagsheiliging

Niet om moeilijk te doen, maar gewoon omdat ik dit serieus graag wil weten / onderzoeken / mijn mening over wil vormen.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Auto

Bericht door Auto »

MarthaMartha schreef: Flauwekul, hadden ze aan deze kant van het meer geen studieboeken en schrijfmiddelen?
Heerlijk hoor, beetje ontspannen op zondag!
Flauwekul? :? ........ als iemand rust zoekt om ongestoord te kunnen schrijven, lezen, studeren? .......... Pak er eens een kaart bij en ga eens kijken de plaats waar hij werkte en woonde en kijk dan naar de overkant van het meer van Geneve. In die tijd koste het gewoon te veel tijd om dan om het meer heen te reizen, dus ga je de meest directe weg er heen, dus hij zeilde over het water naar de overkant. Is het ontspannend geweest? ja, dat zal het zeker geweest zijn, maar laten we het alsjeblieft niet gebruiken dat dit voor ons enige rechtvaardiging zou zijn om te gaan zeilen EN daarbij de diensten te verzaken. Of gaan we dan net als Calvijn vervolgens nachten door met bijbelstudie en met het bestuderen van de bijbel?

Ik ga hier nu wel gruwelijk offtopic excuus
helma

Bericht door helma »

Yes!! er is weer een beetje ruzie Afgewezen :yahoo
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Erg vroeg wakker , Helma??
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
helma

Bericht door helma »

Margriet schreef:Erg vroeg wakker , Helma??
er zijn er hier al 2 naar school :)
mijn wekker loopt 6 uur af
(mijn biologische wekker helaas al om half zes tegenwoordig :oO )
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

OO hieris het 12.10 op het moment , maar morgen moet ik er ook weer op tijd uit dus dit is vreselijk fout maar een a twee maal per week heb ik een afspraak met mijn dochters!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
helma

Bericht door helma »

Margriet schreef:OO hieris het 12.10 op het moment , maar morgen moet ik er ook weer op tijd uit dus dit is vreselijk fout maar een a twee maal per week heb ik een afspraak met mijn dochters!!

Gauw naar bed dan!! Weltrusten!! :love
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

De meiden zijn er nog niet , dus ik wacht!!!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

MarthaMartha schreef:
Tiberius schreef:
MarthaMartha schreef:
Tiberius schreef:Vroeger studeerde men in een complete bibliotheek. Dus dat is wat lastig heen en weer varen.
studeren in een complete bibliotheek is dus belangrijker dan 'niet zeilen op zondag'... goed om te weten :hum
Ik verwacht overigens, dat dat nog in zijn "eertijds" was. Het is bekend, dat Calvijn dwaalde op het punt van het vierde gebod. Een tekst uit Romeinen interpreteerde hij in het vuur van de strijd tegen de Roomse feestdagen verkeerd (namelijk dat alle dagen gelijk zijn). Later is hij van deze dwaling teruggekomen en werd hij ook veel strikter in de zondagsheiliging.
Zo zie je maar, dat Gods kinderen niet goedkoop zondigen: eeuwen later wordt hem dit nog nagedragen of gebruikt als verontschuldiging voor allerlei vormen van zondagsontheiliging.
Ik ben heel benieuwd waar je dit vandaan hebt en in welke betrouwbare bronnen ik dit terug kan vinden...

> dat het zijn eertijds was
> dat het als dwalen op het punt van het vierde gebod werd gezien
> dat hij er later van teruggekomen is
> dat hij er later strikter in was in de zondagsheiliging

Niet om moeilijk te doen, maar gewoon omdat ik dit serieus graag wil weten / onderzoeken / mijn mening over wil vormen.
Op het eerste punt kan ik je niet informeren, omdat dat slechts een gedachte van mij is ("ik verwacht..."). Mogelijk is die verwachting ook niet juist. Ik weet ook niet of dat zeilen als dwalen op het vierde gebod werd gezien. Wel dat hij sowieso gedwaald heeft op dat punt.
Die punten heb ik uit het boek "Laat ons de rustdag wijden" van de Amerikaanse predikant Bruce Ray.
Ook ds. Van Aalst geeft dat terloops aan in een (enkele jaren geleden verschenen) artikelenserie over oudvaders.

Overigens moet je er ook niet teveel betekenis aan hechten: ook Calvijn, evenals Luther, was een mens met dwalingen en gebreken. Geen heilige dus.
helma

Bericht door helma »

ik heb een bron gevonden :)
heb vorige week een boek gekregen over Calvijn, een mens (Herman Selderhuis)
een hoofdstuk luidt: Calvijn de zeiler :hum

Het gaat er eerst over met welke trouw en ijver hij haast dag en nacht werkt aan zijn bijbelverklaring en daarbij preekte hij elke zondag twee keer en om de week dagelijks
Drie keer per week gaf hij college exegese, elke vrijdag nam hij deel aan de Congrégations

Daarom ging Calvijn er ook wel eens een paar dagen tussenuit. en dat nota bene op zondag. Hij schrijft aan Viret:
"Op zondagmorgen preek je dan in de stad en ga ik naar Jussy. na het eten kom je dan na en gaan we samen naar Heer de Falais zodat we van hem uit naar de andere oever overvaren en vieren dan een paar dagen vakantie bij Heer de Lisle en Heer de Pommier. (CO 13,603)
Het gerucht dat Calvijn elke zondagmiddag ging zeilen, berust -voor deze of gene wellicht een teleurstelling- daarmee op een niet gering misverstand. Dat Calvijn geen moeite had op zondagmiddag het meer van Geneve per zeilboot over te steken en zo aan een midweek vakantie te beginnen is -voor deze of gene wellicht eveneens een teleurstelling- wel degelijk het geval.
Dat gereis op zondag was voor Calvijn niet ongebruikelijk, want een paar jaar eerder had Calvijn Viret ook al voorgesteld op zondag na de morgendienst te vertrekken, zodat hij 's maandags nog voor het middageten in geneve kon zijn. (CO12,323) Maar ook gaat calvijn wel eens een paar dagen de stad uit om ongestoord te kunnen werken en ook dan blijkt dat hij bepaald geen puritein is als hij zegt dat hij "afgelopen zondag van plan was het platteland op te gaan om me daar eens drie dagen, vrij van alle andere bezigheden, helemaal op de arbeid te richten (CO 12,100)
Lassie

Bericht door Lassie »

...ik vanochtend zonder sleutel de deur uit ben gegaan
...ik daar pas achterkwam toen ik naar huis ging.
...ik bij de buren een huishoudtrapje gevraagd heb
...ik die tegen de schutting heb geplaats en daar over heen gekommen ben
...de achterdeur gelukkig niet op de knip zat (en niet in het slot)
henriët

Bericht door henriët »

Lassie schreef:...ik vanochtend zonder sleutel de deur uit ben gegaan
...ik daar pas achterkwam toen ik naar huis ging.
...ik bij de buren een huishoudtrapje gevraagd heb
...ik die tegen de schutting heb geplaats en daar over heen gekommen ben
...de achterdeur gelukkig niet op de knip zat (en niet in het slot)
:haha
wat fijn dat je de deur niet op de knip en op slot had!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Lassie

Bericht door Lassie »

zeg dat wel ja... :haha

ach het scheelt dat het droog en mooi weer is...
albion

Bericht door albion »

...ik vanmiddag terug moet naar school
...ik dan mee moet doen met een zeskamp
...dat geregeld is door de vierde klassers
...dat het lachen wordt
...ik vermoed dat de hele school aanwezig is
...als het praatje door de school gaat dat ik meedoe
...iedereen dat graag zal willen zien
...waarom?
...dat ze weten dat dát lachen wordt
...ik het maar gelaten over me heen zal laten gaan
...ik meedoe omdat er te weinig leraren waren
...ik dat zielig vond voor diegenen die het georganiseerd hebben
...maar wel erbij gezegd heb dat als het spellejte me niet aanstaat ik niet meedoe
...o.a. touwtrekken wordt, stoelendans, en bunkervolleybal
...over de andere drie houden ze 'wijselijk' hun mond
...wij later gaan gourmetten met de vierde jaars
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

albion schreef:...ik vanmiddag terug moet naar school
...ik dan mee moet doen met een zeskamp
...dat geregeld is door de vierde klassers
...dat het lachen wordt
...ik vermoed dat de hele school aanwezig is
...als het praatje door de school gaat dat ik meedoe
...iedereen dat graag zal willen zien
...waarom?
...dat ze weten dat dát lachen wordt
...ik het maar gelaten over mee heen zal laten gaan
...ik meedoe omdat er te weinig leraren waren
...ik dat zielig vond voor diegenen die het georganiseerd hebben
...maar wel erbij gezegd heb dat als het spellejte mee niet aanstaat ik niet meedoe
...o.a. touwtrekken wordt, stoelendans, en bunkervolleybal
...over de andere drie houden ze 'wijselijk' hun mond
...wij later gaan gourmetten met de vierde jaars
Ik zou in elk geval maar droge kleren meenemen, want geheid dat je nat wordt!
Enjoy!
~~Soli Deo Gloria~~
Gesloten