Ik ben heel benieuwd waar je dit vandaan hebt en in welke betrouwbare bronnen ik dit terug kan vinden...Tiberius schreef:Ik verwacht overigens, dat dat nog in zijn "eertijds" was. Het is bekend, dat Calvijn dwaalde op het punt van het vierde gebod. Een tekst uit Romeinen interpreteerde hij in het vuur van de strijd tegen de Roomse feestdagen verkeerd (namelijk dat alle dagen gelijk zijn). Later is hij van deze dwaling teruggekomen en werd hij ook veel strikter in de zondagsheiliging.MarthaMartha schreef:studeren in een complete bibliotheek is dus belangrijker dan 'niet zeilen op zondag'... goed om te wetenTiberius schreef:Vroeger studeerde men in een complete bibliotheek. Dus dat is wat lastig heen en weer varen.MarthaMartha schreef:Flauwekul, hadden ze aan deze kant van het meer geen studieboeken en schrijfmiddelen?
Zo zie je maar, dat Gods kinderen niet goedkoop zondigen: eeuwen later wordt hem dit nog nagedragen of gebruikt als verontschuldiging voor allerlei vormen van zondagsontheiliging.
> dat het zijn eertijds was
> dat het als dwalen op het punt van het vierde gebod werd gezien
> dat hij er later van teruggekomen is
> dat hij er later strikter in was in de zondagsheiliging
Niet om moeilijk te doen, maar gewoon omdat ik dit serieus graag wil weten / onderzoeken / mijn mening over wil vormen.