Oranjegekte

Josephus

Re: Oranjegekte

Bericht door Josephus »

BJD schreef:Kan iemand dat stuk van ds van der Belt plaatsen?
http://www.refdag.nl/nieuws/sport_mag_c ... n_1_487339
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Staat in het RD, dan mag het niet van het RD, slechts 50 woorden... :jongle
Linkje: http://www.refdag.nl/nieuws/sport_mag_c ... n_1_487339
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Mister schreef:
Staat in het RD, dan mag het niet van het RD, slechts 50 woorden... :jongle
Linkje: http://www.refdag.nl/nieuws/sport_mag_c ... n_1_487339

En als rechtgeaard RF'er behoor je een abonnement te hebben ;)
Ik moet wel zeggen dat het stuk me aan het denken gezet heeft. Maar als ik het gejuich van zonet hoorde schallen dan vliegt me dat wel aan ... Het lijkt wel of er niets anders meer bestaat.
Mara

Bericht door Mara »

JolandaOudshoorn schreef:
Luther schreef:
albion schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Ik vond het stuk van dr H van de Belt erg goed. Vooral de opmerking: voetbal is geen afgod. Je kunt er wel een afgod van maken.
Wat is WK voetbal dan?
Ik moet de eerste nog tegenkomen die wel alles volgt van het WK en wiebns afgod het desondanks niet is.
Nou ja, kom eens langs, zou ik zo eens zeggen. Er zijn genoeg mensen die niet op het WK hun vertrouwen zetten.
WK is een speltournooi waarbij wat geld te verdienen is. Meer niet. Laten we stoppen er een ophef over te maken, voordat we er zelf een afgod van maken.
WAT geld ? BAKKEN vol, het gaat hier om miljoenen.
En meer niet ? Als ZE straks verliezen, schieten veel mensen in een depressie hoor.
Had je de fransen en italianen moeten zien in het journaal.
Krankzinnig gewoon, er is zelfs een debat in het parlement van fr.
Onderschat het niet, het lijkt een godsdienst op zich.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mara schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Nou ja, kom eens langs, zou ik zo eens zeggen. Er zijn genoeg mensen die niet op het WK hun vertrouwen zetten.
WK is een speltournooi waarbij wat geld te verdienen is. Meer niet. Laten we stoppen er een ophef over te maken, voordat we er zelf een afgod van maken.
En meer niet ? Als ZE straks verliezen, schieten veel mensen in een depressie hoor.
Dus als iemand anders het wat vind, moeten wij dat ook vinden?? Neem liever een houding aan als Jesaja, die ontkrachtte het hele beeldengedoe en afgodendienst.
En ja, bakken met geld... nou en?? Wat is er bijzonder aan geld?? In het licht van de eeuwigheid?? Of heeft het zo'n sterke aantrekkingskracht op je dat geld een afgod wordt???
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Mister schreef:Maar goed, de narigheid kan over twee uurtjes over zijn (minus de na-ijleffecten van een evt. uitschakeling)
:mad :mad
Joannah

Bericht door Joannah »

En na de voetbal gaan we straks gewoon verder met de volgende afgod, de Tour de France.
Ten minste is het voetbal nog soort sportief in de zin dat er geen doping wordt gebruikt, de Tour de France , hoorde ik, gaat al checken op verborgen mini-hulpmotortjes op de fietsen.
dacht altijd dat sportief betekende eerlijk, fair,
blijkt alleszins het geval te zijn, ach ja, hoe ouder je wordt, hoe meer je de Schrift gaat begrijpen, de mens is zo rot als een mispel.Alleen daarom al wil ik niets te maken hebben met al dat zg sportieve gedoe. Er is weinig sportiefs aan.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
refo schreef:Lezenswaardig en vooral nuchter stuk van dr H vd Belt in het RD.
Ik kan me meer vinden in de visie van ds. Kempeneers.
Ik ook. Hoewel er enkele denklijnen in het stuk van dr. Van de Belt naadloos aansloten bij wat ds. Kempeneers schreef.
Ik vond het stuk van dr H van de Belt erg goed. Vooral de opmerking: voetbal is geen afgod. Je kunt er wel een afgod van maken.
Ik vond het een niet goed doorgedacht stuk. Hij zei onder andere: een afgodsbeeld van hout of steen is an sich geen afgod: alleen als mensen het gaan aanbidden. Zo is het met voetbal ook, volgens hem. Maar ik neem aan dat vroeger de Israëlieten geen afgodsbeelden in huis hadden en zeiden: het is toch maar hout en steen en ik aanbid het niet.

Wel vond ik het een mooie opmerking dat mensen de sport goed praten door te verwijzen naar de voorbeelden die Paulus geeft over sport. Dat snijdt natuurlijk geen hout want de Heere Jezus zegt ook: Ik kom als een dief in de nacht, maar daarmee is stelen ook niet goed.
refo

Bericht door refo »

Sjonge wat een prachtige exegese. Paulus maant aan om te doen als de positieve sporters: jagen naar het doel om de grote prijs te verkrijgen.
De Heere Jezus geeft aan dat Hij zal komen als je Hem niet verwacht. Zoals de negatieve dief.
Je moet dus OPPASSEN voor de dief en STREVEN als de hardloper.

De tien geboden verbieden niet het maken van een beeld, maar het maken van een beeld om dat te aanbidden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Wilhelm schreef:

En als rechtgeaard RF'er behoor je een abonnement te hebben ;)
Ik moet wel zeggen dat het stuk me aan het denken gezet heeft. Maar als ik het gejuich van zonet hoorde schallen dan vliegt me dat wel aan ... Het lijkt wel of er niets anders meer bestaat.
Ooooooooooooohhhhh...dan ben ik geen rechtgeaarde RF'er :nananere
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:
Afgewezen schreef:Tja, ik zou een 1/6 gedeelte uit die krans kunnen knippen (6 portiekwoningen - 1), onder het motto 'ik doe niet mee'. Maar ik zal de zaak maar niet op de spits drijven.
Toch zou ik het wel een statement van je vinden...;)
Het hoeft al niet meer, de daders hebben 'm toch maar op hun eigen voordeur gehangen. :)
Inmiddels is de gevel verrijkt met enige slingers, zijn de lantarenpalen en afvoerpijpen omwikkeld met fraai oranje en hebben we zelfs vlaggetjes over de straat.
Zóóóóó fijn, dat WK... :pan
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:Sjonge wat een prachtige exegese. Paulus maant aan om te doen als de positieve sporters: jagen naar het doel om de grote prijs te verkrijgen.
De Heere Jezus geeft aan dat Hij zal komen als je Hem niet verwacht. Zoals de negatieve dief.
Je moet dus OPPASSEN voor de dief en STREVEN als de hardloper.
Dus je vond het toch niet zo goed, wat dr. Van der Belt allemaal opschreef?
De tien geboden verbieden niet het maken van een beeld, maar het maken van een beeld om dat te aanbidden.
Precies. Daarom kunnen we ook beter maar geen beelden in huis halen, want als we ze niet mogen aanbidden, wat voor zin heeft het dan dat we ze in huis halen? Daarmee houden we het alleen maar in stand.
Mara

Bericht door Mara »

Mara schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Nou ja, kom eens langs, zou ik zo eens zeggen. Er zijn genoeg mensen die niet op het WK hun vertrouwen zetten.
Dus als iemand anders het wat vind, moeten wij dat ook vinden?? Neem liever een houding aan als Jesaja, die ontkrachtte het hele beeldengedoe en afgodendienst.
En ja, bakken met geld... nou en?? Wat is er bijzonder aan geld?? In het licht van de eeuwigheid?? Of heeft het zo'n sterke aantrekkingskracht op je dat geld een afgod wordt???
Je moet niet mijn woorden verdraaien Jolanda, of verkeerd interpreteren.
Dat geld is zo belangrijk, het is de wortel van alle kwaad, zo zegt de bijbel het al.
Als er een voetballer geblesseerd is (Arjen Robben in dit geval) moet je eens kijken wat hij er allemaal aan doet om toch erbij te zijn, Heus niet alleen voor het sportieve gedeelte, maar wel degelijk om het geld. Moet je met een golddigger getrouwd zijn, of bijna.
Bovendien moeten ze in een paar jaar een fortuin maken, willen ze hun hele leven op dezelfde wijze willen blijven leven.
De gekte zit niet alleen in het winnen of verliezen, maar we praten hier niet over een goed betaalde baan, er is zoveel omheen.
Ze hebben een talent voor goed spelen, maar ergens kun je er nog medelijden mee hebben, vanwege de belangen die er zijn.
henriët

Bericht door henriët »

Even afgezien van alles, kennen jullie de 'refoversie'site, waarbij je het voetballen wel ziet, maar dan zonder commentaar.
Mag dat wel of niet?
Wat vinden wij als refo- ouders?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Mara

Bericht door Mara »

Dat ken ik niet, dus kan er geen oordeel over geven.
Gesloten