ik ben vooral bezorgd over de stilstand op sommige dossiers, zoals stikstof en vermindering van de uitstoot van co2, en het zwabberende beleid van de afgelopen jaren waardoor burgers die de afgelopen jaren geïnvesteerd hebben in verduurzaming van hun huis nu voor hogere energielasten komen. Dit speelt met name als je al hebt geïnvesteerd in veel zonnepanelen, bij een kleiner aantal panelen lijkt het allemaal mee te vallen.
Verkiezingen oktober 2025
Re: Verkiezingen oktober 2025
Ongelijkheid in inkomen. Als we het VVD programma gaan uitvoeren, neemt de armoede in Nederland schrikbarend toe.MGG schreef: ↑27 okt 2025, 15:01Toenemende ongelijkheid in wat?Profesto schreef: ↑27 okt 2025, 14:49 Ik ben ook een bezorgde burger en ik maak me zorgen over de voortdurende uitholling van de rechtstaat door met name rechtse partijen.
Ik ben ook bezorgd over klimaat, toenemende ongelijkheid en toenemende onverdraagzaamheid ten opzichte van vluchtelingen.
Ik hoop op een stabiel kabinet, het liefst dus zonder PVV, FVD, JA21 en eigenlijk ook wel VVD. Die laatste partij zal waarschijnlijk nodig zijn, maar het is na ruim 15 jaar met de VVD nu wel eens tijd dat er zonder hen geregeerd gaat worden.
Je hoopt dan denk ik op een minderheidskabinet van CDA, D66 en CU?
Nee, liever geen minderheidskabinet. Daarom zei ik al dat de VVD waarschijnlijk nodig zal zijn. Tenzij D66, CDA en PvdA/Groenlinks voldoende zetels halen met z'n drieën, maar zo ziet het er nu niet uit.
dat is het probleem met die zonnepanelen, mensen denken gratis geld te verdienen, dan kan je toch zelf wel verzinnen dat dit op lange termijn niet gaat werken.Profesto schreef: ↑27 okt 2025, 15:58ik ben vooral bezorgd over de stilstand op sommige dossiers, zoals stikstof en vermindering van de uitstoot van co2, en het zwabberende beleid van de afgelopen jaren waardoor burgers die de afgelopen jaren geïnvesteerd hebben in verduurzaming van hun huis nu voor hogere energielasten komen. Dit speelt met name als je al hebt geïnvesteerd in veel zonnepanelen, bij een kleiner aantal panelen lijkt het allemaal mee te vallen.
Ik vraag me af of een ander beleid het klimaat gaat wijzigen, hoewel ik wel inzie dat we als rentmeesters met de aarde hebben om te gaan.
Let wel, de industrie en werkgelegenheid, rent allemaal naar het buitenland, dat is wel even een consequentie van zulk rigide beleid, dan hebben we het klimaat geholpen en is de werkgelegenheid weg.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Uiteraard gaat de beperking van de uitstoot het klimaat niet veranderen. Het zal eerder de verandering vertragen.Bertiel schreef: ↑27 okt 2025, 16:02dat is het probleem met die zonnepanelen, mensen denken gratis geld te verdienen, dan kan je toch zelf wel verzinnen dat dit op lange termijn niet gaat werken.Profesto schreef: ↑27 okt 2025, 15:58ik ben vooral bezorgd over de stilstand op sommige dossiers, zoals stikstof en vermindering van de uitstoot van co2, en het zwabberende beleid van de afgelopen jaren waardoor burgers die de afgelopen jaren geïnvesteerd hebben in verduurzaming van hun huis nu voor hogere energielasten komen. Dit speelt met name als je al hebt geïnvesteerd in veel zonnepanelen, bij een kleiner aantal panelen lijkt het allemaal mee te vallen.
Ik vraag me af of een ander beleid het klimaat gaat wijzigen, hoewel ik wel inzie dat we als rentmeesters met de aarde hebben om te gaan.
Let wel, de industrie en werkgelegenheid, rent allemaal naar het buitenland, dat is wel even een consequentie van zulk rigide beleid, dan hebben we het klimaat geholpen en is de werkgelegenheid weg.
De energietransitie en alles wat daarbij komt kijken levert ook werkgelegenheid op. Het is dus vooral zaak om te zorgen dat de kennis die daarvoor nodig is binnenlands gevonden wordt.
Het had mooi geweest als men al eerder in de energietransitie had geinvesteerd. Ook als men niet de experts had genegeerd, die al jaren het overvolle energienet zagen aankomen. De afhankelijkheid van internet heeft Nederland qua infrastructuur goed aangepakt, maar qua energienet is het echt beroerd geregeld. Minder afhankelijkheid van fossiele brandstoffen is altijd mooi, dat hebben we de afgelopen jaren ook gezien.
Bij het huidige CDA, D66 en ook PvdA/GL heb ik wel het idee dat men op een visie wil afgaan die verder gaat dan de volgende verkiezingen en dat is mooi. Ik heb het niet zo op de activistische GL vleugel en D66 staat me ook tegen qua doorgeslagen individualisme, maar andere partijen zouden er goed op de rem kunnen trappen. VVD zal zich opnieuw moet uitvinden na Rutte en Yesilgoz, hopelijk zoals CDA dat aan het doen is na Hoekstra en De Jonge en jaren VVD light zijn zonder veel eigen inbreng.
Bij het huidige CDA, D66 en ook PvdA/GL heb ik wel het idee dat men op een visie wil afgaan die verder gaat dan de volgende verkiezingen en dat is mooi. Ik heb het niet zo op de activistische GL vleugel en D66 staat me ook tegen qua doorgeslagen individualisme, maar andere partijen zouden er goed op de rem kunnen trappen. VVD zal zich opnieuw moet uitvinden na Rutte en Yesilgoz, hopelijk zoals CDA dat aan het doen is na Hoekstra en De Jonge en jaren VVD light zijn zonder veel eigen inbreng.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-
MGG
Waarop basseer je de toenemende ongelijkheid in inkomen? Meestal wordt de Gini-Coefficiënt gebruikt en die laat zien dat de inkomensongelijkheid de afgelopen jaren daalt.Profesto schreef: ↑27 okt 2025, 16:00Ongelijkheid in inkomen. Als we het VVD programma gaan uitvoeren, neemt de armoede in Nederland schrikbarend toe.MGG schreef: ↑27 okt 2025, 15:01Toenemende ongelijkheid in wat?Profesto schreef: ↑27 okt 2025, 14:49 Ik ben ook een bezorgde burger en ik maak me zorgen over de voortdurende uitholling van de rechtstaat door met name rechtse partijen.
Ik ben ook bezorgd over klimaat, toenemende ongelijkheid en toenemende onverdraagzaamheid ten opzichte van vluchtelingen.
Ik hoop op een stabiel kabinet, het liefst dus zonder PVV, FVD, JA21 en eigenlijk ook wel VVD. Die laatste partij zal waarschijnlijk nodig zijn, maar het is na ruim 15 jaar met de VVD nu wel eens tijd dat er zonder hen geregeerd gaat worden.
Nee, liever geen minderheidskabinet. Daarom zei ik al dat de VVD waarschijnlijk nodig zal zijn. Tenzij D66, CDA en PvdA/Groenlinks voldoende zetels halen met z'n drieën, maar zo ziet het er nu niet uit.
De inkomensongelijkheid in Nederland is laag. Dus ik begrijp je zorg niet zo goed.
Stabiel in combinatie met GL, lijkt mij geen goede combinatie. Niet voor niks heeft de partij nog nooit in een coalitie gezeten.
VVD zit weer in de lift. Er valt van alles over Yesilgöz te zeggen, maar niet dat het geen taaie is.elbert schreef: ↑27 okt 2025, 14:23 Ik zie dat velen hopen op een stabiel kabinet, maar als ik kijk naar de peilingen, dan is het meest logische kabinet dat er mogelijk is, een vierpartijenkabinet van PvdA/GL, D66, CDA en VVD. Gezien de getalsverhoudingen in de peilingen zal dat een centrum-links kabinet zijn omdat de VVD mogelijk de kleinste van de 4 zal zijn. Deze partij zal bovendien wellicht niet veel zin hebben om in een coalitie te stappen omdat er waarschijnlijk zetels verloren zullen gaan bij deze verkiezingen. Dus zal de VVD (en zeker met Yeşilgöz aan het roer, als ze niet opstapt) sneller geneigd zijn om de stekker uit zo'n kabinet te trekken, zeker ook omdat deze partij nu al aangeeft liever niet met PvdA/GL in 1 en hetzelfde kabinet te willen zitten. En al helemaal niet als dat het kabinet Timmermans 1 zal zijn. Voor VVD-ers zal dat een gruwel zijn. Dan heeft men denk ik nog liever een partijloze premier, zoals nu.
Ik voorzie daarom een lange formatie en waarschijnlijk een kabinet dat net als het huidige ook niet zo'n lang leven beschoren zal zijn.
Daar is natuurlijk best wat aan te doen, bijvoorbeeld in de vergroening van de energievoorziening. Nederland heeft een stem in Europa.
Aan de andere kant: er zijn steeds meer aanwijzingen dat groene energie veel goedkoper is en nog gaat worden dan fossiele energie. Dat is enerzijds een bedreiging voor de wereldvrede, als Amerika als economische grootmacht gaat 'omvallen'. Maar het schept ook perspectieven in die zin dat de vermindering van de CO2-uitstoot niet enkel van overheidsmaatregelen afhankelijk is.
Ik heb toch de verkeerde ongelijkheid genoemd. Inkomensongelijkheid is inderdaad niet groot.MGG schreef: ↑27 okt 2025, 16:35Waarop basseer je de toenemende ongelijkheid in inkomen? Meestal wordt de Gini-Coefficiënt gebruikt en die laat zien dat de inkomensongelijkheid de afgelopen jaren daalt.Profesto schreef: ↑27 okt 2025, 16:00Ongelijkheid in inkomen. Als we het VVD programma gaan uitvoeren, neemt de armoede in Nederland schrikbarend toe.MGG schreef: ↑27 okt 2025, 15:01Toenemende ongelijkheid in wat?Profesto schreef: ↑27 okt 2025, 14:49 Ik ben ook een bezorgde burger en ik maak me zorgen over de voortdurende uitholling van de rechtstaat door met name rechtse partijen.
De inkomensongelijkheid in Nederland is laag. Dus ik begrijp je zorg niet zo goed.
Stabiel in combinatie met GL, lijkt mij geen goede combinatie. Niet voor niks heeft de partij nog nooit in een coalitie gezeten.
Vermogensongelijkheid wel: 10% van de huishoudens bezit 56% van het vermogen...
Werkgelegenheid weg? Dat zou mooi zijn. Er zijn mijns inziens al véél te veel arbeidsmigranten in Nederland. Laten we het gewoon doen met de mensen die er zijn. Dat lijkt me mooi zat.Bertiel schreef: ↑27 okt 2025, 16:02dat is het probleem met die zonnepanelen, mensen denken gratis geld te verdienen, dan kan je toch zelf wel verzinnen dat dit op lange termijn niet gaat werken.Profesto schreef: ↑27 okt 2025, 15:58ik ben vooral bezorgd over de stilstand op sommige dossiers, zoals stikstof en vermindering van de uitstoot van co2, en het zwabberende beleid van de afgelopen jaren waardoor burgers die de afgelopen jaren geïnvesteerd hebben in verduurzaming van hun huis nu voor hogere energielasten komen. Dit speelt met name als je al hebt geïnvesteerd in veel zonnepanelen, bij een kleiner aantal panelen lijkt het allemaal mee te vallen.
Er zijn ook steeds meer aanwijzingen dat groene energie helemaal niet zo groen is. 20% van de jonge zeearenden in ons land vliegt zich dood tegen windmolens. https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... ?msg=33475DDD schreef: ↑27 okt 2025, 17:11Daar is natuurlijk best wat aan te doen, bijvoorbeeld in de vergroening van de energievoorziening. Nederland heeft een stem in Europa.
Aan de andere kant: er zijn steeds meer aanwijzingen dat groene energie veel goedkoper is en nog gaat worden dan fossiele energie. Dat is enerzijds een bedreiging voor de wereldvrede, als Amerika als economische grootmacht gaat 'omvallen'. Maar het schept ook perspectieven in die zin dat de vermindering van de CO2-uitstoot niet enkel van overheidsmaatregelen afhankelijk is.
Accupakketten zijn om te maken totaal niet duurzaam. Nog afgezien van de zeldzame metalen die nodig zijn en waar China bijna monopolist van is.
@Profesto ik mis in jouw zorgen de zorg over artikel 23. Ook een grondwetsartikel die bij links op de nominatie staat im te schrappen. Over aanval op de rechtstaat gesproken. Als rechts morrelt aan de grondwet is er terecht ophef. Als links het doet komt er applaus. Bizar toch?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
O, we gaan weer over op whataboutisms.huisman schreef: ↑27 okt 2025, 17:33@Profesto ik mis in jouw zorgen de zorg over artikel 23. Ook een grondwetsartikel die bij links op de nominatie staat im te schrappen. Over aanval op de rechtstaat gesproken. Als rechts morrelt aan de grondwet is er terecht ophef. Als links het doet komt er applaus. Bizar toch?DDD schreef: ↑27 okt 2025, 17:11Daar is natuurlijk best wat aan te doen, bijvoorbeeld in de vergroening van de energievoorziening. Nederland heeft een stem in Europa.
Ik ben voorstander van artikel 23 en bijzonder onderwijs. Tegelijk ben ik tegenstander van het ongelijk behandelen van jongeren die toevallig LHBTIA+ blijken te zijn en bijzonder onderwijs volgen.
-
MGG
De NOS beweerd met droge ogen dat 5 partijen dicht bij elkaar liggen. Het minimum van de PVV ligt hoger dan het maximum van 3 partijen. Alleen GL/PvdA komt enigzins in de buurt. De onjuiste berichtgeving en gekleurde duiding gaan helaas waarschijnlijk een deel van de minder geïnformeerde kiezer beïnvloeden. Wel slim om het NPO budget door zulke tactische keuzes minder onzeker te maken.
-
MGG
De vermogensongelijkheid daalt ook en is lager dan 15 jaar geleden. Ook deze ongelijkheid is laag in verhouding tot andere landen. Ik snap niet hoe jij bij toenemende vermogensongelijkheid komt. Het CBS ziet het niet, dus wat zie jij wat hun niet zien?Profesto schreef: ↑27 okt 2025, 17:12Ik heb toch de verkeerde ongelijkheid genoemd. Inkomensongelijkheid is inderdaad niet groot.MGG schreef: ↑27 okt 2025, 16:35Waarop basseer je de toenemende ongelijkheid in inkomen? Meestal wordt de Gini-Coefficiënt gebruikt en die laat zien dat de inkomensongelijkheid de afgelopen jaren daalt.Profesto schreef: ↑27 okt 2025, 16:00Ongelijkheid in inkomen. Als we het VVD programma gaan uitvoeren, neemt de armoede in Nederland schrikbarend toe.
Vermogensongelijkheid wel: 10% van de huishoudens bezit 56% van het vermogen...
Misschien pak jij er een onderdeeltje uit? Bijvoorbeeld huurders in verhouding tot kopers? De stelling die je aanvankelijk in had genomen lijkt mij feitelijk onjuist.
Ik ben zeer benieuwd. Stiekem hoop ik op een landslide voor rechts. (Al is een SGP meerderheid nog verre te verkiezen).
Voor een christen is - uiteraard - alleen sgp of cu (en eventueel, randgeval) fvd te verantwoorden.
Persoonlijk vind ik Iedereen een nepchristen die anders stemt.
Voor een christen is - uiteraard - alleen sgp of cu (en eventueel, randgeval) fvd te verantwoorden.
Persoonlijk vind ik Iedereen een nepchristen die anders stemt.