Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?
-
Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?
Ik blijf het herhalen: Een hoop mensen kunnen wel een hoop kritiek op andere hebben, maar zelf nauwelijks kritiek incasseren. Als je je ook maar een beetje aangesproken voelt, doe er dan wat mee. Je word er een beter mens van, sociaal gezien.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
-
Klopt :-)Terri schreef:Moet dat niet niet zijn?Amstelodamense schreef:Je draait de zaken om. Ik zeg net dat ik pas nederig wil zijn als de ander nederig is. Het gaat er mij om dat hierboven werd gesteld dat er weinig sprake zou zijn van nederigheid bij de "vertrekkers", vandaar mijn vraag of hij die nederigheid wel ziet bij de "blijvers". Daar komt echter geen antwoord opJ.C. Philpot schreef:Sinds wanneer hoeven we pas nederig te zijn als "de ander" nederig is?Amstelodamense schreef:Zie je die nederigheid wel bij de “blijvers”? Ik kan niks met deze post
Als iedereen zo rederneerd en op de ander wacht, kunnen alles wat de bijbel over nederigheid schrijft wel schrappen.
Dat zal zeker kunnen en gebeuren of gebeurt zijn. Maar wat ik zelf waarneem en afgelopen dagen hier lees, dan heeft het voornamelijk met de prediking te maken. En niet omdat de bevindelijk en oude beproefde waarheid hard zou zijn. Maar dat de prediking waar men onder zit vragen oproept en mensen dwingt tot onderzoek daarvan.-DIA- schreef:Dan was het slechts een handvat om de kerk te verlaten, want zoiets doe je niet zomaar, daar moet een proces van losweking aan vooraf zijn gegaan.Nasrani schreef: Als je de discussie hebt gevolgd de afgelopen dagen dan heb je als het goed is gelezen dat televisie helemaal niet de reden is dat er een overstap gemaakt wordt naar een ander kerkverband.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Je zegt hier nogal wat en plaatst overstappers direct in een bepaalde hoek. Ook dit zal zeker gebeuren en mogelijk dat het in de ene plaats/regio meer is, maar dat geldt absoluut niet in het algemeen.-DIA- schreef:Dat is weer een vraag die we konden verwachten. Het is een van de tekenen van een losser leven en ander Godbeeld en mensbeeld. Een overgang naar een 'makkelijker kerk' is vaak een eerste stap, de tweede stap is niet zelden een doorzakken naar een nog 'lichtere kerk' of naar een soort Pinksterkerk of Evangelische beweging. Religie wordt minder snel geheel verlaten voor degene die onder de waarheid zijn grootgebracht.Ararat schreef: DIA, heb je het over de afval, zoals beschreven in 2 Thessalonicenzen 2? Zo ja, wat maakt dat een vertrek uit de GG een uiting is van de afval zoals daar staat beschreven?
Verder wordt er gesproken over deze afval voor de komst van de antichrist.
Een bekende evangelist zegt vaak: het gaat niet om religie maar om relatie.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Tjonge, wat een helden, die vertrekkers. Ze evangeliseren onder de achterblijvers. Dat mag je ook wel eens zien. Je kunt ze immers niet onbekommerd achterlaten onder zo'n prediking.Forummer schreef:Ik zie zelf ook geen GG bashen, maar dat komt wellicht omdat ik alle zorgen zó goed begrijp!
Het zou wel vreemd zijn als de vertrekkers hun mond zouden houden. Als je er voor jezelf achter bent gekomen dat de prediking eenzijdig is en voorwaardelijk, en je af kan houden van Christus, of verkeerde onzekerheid met zich mee brengt, dan zou het van weinig naastenliefde getuigen als je de achterblijvers onbekommerd achterlaat onder diezelfde prediking zonder ze te waarschuwen.
Als alle achterblijvers het nu eens vanuit dit perspectief zouden bekijken zou dat het gesprek wellicht wat makkelijker maken.
Ik denk dat dit precies is wat me stoort. Hoogmoed heet dat geloof ik. Ik zag iets van Luther. Tolle Lege.
Spijker op z'n kop, moet je soms de puinhoop eens bekijken die ze bij vertrek kunnen achterlaten in gezin, familie, kerk en verdere omgeving.Ad Anker schreef:Tjonge, wat een helden, die vertrekkers. Ze evangeliseren onder de achterblijvers. Dat mag je ook wel eens zien. Je kunt ze immers niet onbekommerd achterlaten onder zo'n prediking.Forummer schreef:Ik zie zelf ook geen GG bashen, maar dat komt wellicht omdat ik alle zorgen zó goed begrijp!
Het zou wel vreemd zijn als de vertrekkers hun mond zouden houden. Als je er voor jezelf achter bent gekomen dat de prediking eenzijdig is en voorwaardelijk, en je af kan houden van Christus, of verkeerde onzekerheid met zich mee brengt, dan zou het van weinig naastenliefde getuigen als je de achterblijvers onbekommerd achterlaat onder diezelfde prediking zonder ze te waarschuwen.
Als alle achterblijvers het nu eens vanuit dit perspectief zouden bekijken zou dat het gesprek wellicht wat makkelijker maken.
Ik denk dat dit precies is wat me stoort. Hoogmoed heet dat geloof ik. Ik zag iets van Luther. Tolle Lege.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ad Anker schreef:Tjonge, wat een helden, die vertrekkers. Ze evangeliseren onder de achterblijvers. Dat mag je ook wel eens zien. Je kunt ze immers niet onbekommerd achterlaten onder zo'n prediking.Forummer schreef:Ik zie zelf ook geen GG bashen, maar dat komt wellicht omdat ik alle zorgen zó goed begrijp!
Eens , ik kan me ook ergeren aan hen die alles in de nieuwe gemeente ophemelen, en alles uit de de vorige gemeente afbreken.
En het is zo'n persoonlijke zaak dat je anderen daar niet in kunt raden, laat staan proberen over te halen.
Als je gered bent, wil je mensen die ten dode dwalen ook redden. Is dat nu ook al hoogmoed? Dan is geloof nog individualistischer geworden dan ik al dacht dat ze geworden was.Ad Anker schreef:Tjonge, wat een helden, die vertrekkers. Ze evangeliseren onder de achterblijvers. Dat mag je ook wel eens zien. Je kunt ze immers niet onbekommerd achterlaten onder zo'n prediking.Forummer schreef:Ik zie zelf ook geen GG bashen, maar dat komt wellicht omdat ik alle zorgen zó goed begrijp!
Die prediking is hun te scherp, en ze voelen zich erbuiten. Bij andere kerken onder een andere prediking voelen ze dat ze 'erbij horen'. Maar het gaat er niet over of wij ons er bij gerekend voelen, maar of het ook echt zo is.Nasrani schreef:Dat zal zeker kunnen en gebeuren of gebeurt zijn. Maar wat ik zelf waarneem en afgelopen dagen hier lees, dan heeft het voornamelijk met de prediking te maken. En niet omdat de bevindelijk en oude beproefde waarheid hard zou zijn. Maar dat de prediking waar men onder zit vragen oproept en mensen dwingt tot onderzoek daarvan.-DIA- schreef:Dan was het slechts een handvat om de kerk te verlaten, want zoiets doe je niet zomaar, daar moet een proces van losweking aan vooraf zijn gegaan.Nasrani schreef: Als je de discussie hebt gevolgd de afgelopen dagen dan heb je als het goed is gelezen dat televisie helemaal niet de reden is dat er een overstap gemaakt wordt naar een ander kerkverband.
Ik las net een stukje van ds. Kersten waar dit citaat veel zegt:
Boos wordt hij, zo ge naar zijn innerlijk leven onder vraagt; zo ge wilt, dat hij u ook eens zeggen, hoe hij uit de stad verderf kwam; en of hij van de enge poort ook weet. Dat is niet nodig voor hem te kennen, zo meent hij, dat is goed voor iemand, die uit de wereld komt; maar hij - hij is in de kerk geboren, is gedoopt, hij week van de waarheid nimmer af, hij belijdt en gelooft, hij gaat ten avondmaal, hij leeft bovendien zonder aanstoot te geven.
Welnu wat moet ge meer? Die voorwerpelijke mensen mochten wel eens denken eer zij met een ingebeelde hemel verloren gaan, aan de dwaze maagden die rein waren in hun wandel en zuiver in hun belijdenis; en voor de wereld lichtende, doch is hun hart vreemdeling van het werk der genade.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DIA dit is inderdaad de makkelijkste manier om op vertrekkers te reageren.-DIA- schreef:Die prediking is hun te scherp, en ze voelen zich erbuiten. Bij andere kerken onder een andere prediking voelen ze dat ze 'erbij horen'. Maar het gaat er niet over of wij ons er bij gerekend voelen, maar of het ook echt zo is.Nasrani schreef:Dat zal zeker kunnen en gebeuren of gebeurt zijn. Maar wat ik zelf waarneem en afgelopen dagen hier lees, dan heeft het voornamelijk met de prediking te maken. En niet omdat de bevindelijk en oude beproefde waarheid hard zou zijn. Maar dat de prediking waar men onder zit vragen oproept en mensen dwingt tot onderzoek daarvan.-DIA- schreef:Dan was het slechts een handvat om de kerk te verlaten, want zoiets doe je niet zomaar, daar moet een proces van losweking aan vooraf zijn gegaan.Nasrani schreef: Als je de discussie hebt gevolgd de afgelopen dagen dan heb je als het goed is gelezen dat televisie helemaal niet de reden is dat er een overstap gemaakt wordt naar een ander kerkverband.
Ik las net een stukje van ds. Kersten waar dit citaat veel zegt:
Boos wordt hij, zo ge naar zijn innerlijk leven onder vraagt; zo ge wilt, dat hij u ook eens zeggen, hoe hij uit de stad verderf kwam; en of hij van de enge poort ook weet. Dat is niet nodig voor hem te kennen, zo meent hij, dat is goed voor iemand, die uit de wereld komt; maar hij - hij is in de kerk geboren, is gedoopt, hij week van de waarheid nimmer af, hij belijdt en gelooft, hij gaat ten avondmaal, hij leeft bovendien zonder aanstoot te geven.
Welnu wat moet ge meer? Die voorwerpelijke mensen mochten wel eens denken eer zij met een ingebeelde hemel verloren gaan, aan de dwaze maagden die rein waren in hun wandel en zuiver in hun belijdenis; en voor de wereld lichtende, doch is hun hart vreemdeling van het werk der genade.
Niets geen zelfreflectie, maar gewoon zeggen dat men niet wil buigen, ze een andere geloofsbeleving voorstaan en dat men niet onderzocht wil worden. Dat je daarbij ook de gemeenten veroordeeld waar vertrekkers heengaan wordt vaak helemaal vergeten.
Helaas komt deze redenatie nog veel voor.
Gelukkig zijn er ook andere voorbeelden, waar ambtsdragers in gesprek gaan met vertrekkers, en in dat gesprek ook proberen zelf ervan te leren. Dat is een veel geestelijkere houding denk ik.
Jij bent altijd vindingrijk. Onzin overigens. Was het maar zo makkelijk. Volgens mij geloven we in één kerk. De staat van de kerk in Nederland is droevig. Ik respecteer persoonlijke overwegingen, zelfs van overstappers. Maar de houding in de posting van Forummer is niets anders dan stinkende hoogmoed. Ik kan er niets anders van maken. Blijf dan in de kerk en ga van daaruit het gesprek aan. En verder waardering voor de post van Bezorgd. Alweer!refo schreef: Als je gered bent, wil je mensen die ten dode dwalen ook redden. Is dat nu ook al hoogmoed? Dan is geloof nog individualistischer geworden dan ik al dacht dat ze geworden was.
Heb je uit de inmiddels >500 berichten een antwoord op je vraag kunnen destilleren @Ad? 

En vervolgens zeggen en menen dat men bij de GG/GGiN/OGG denkt/zegt de wijsheid in pacht te hebben…refo schreef: Als je gered bent, wil je mensen die ten dode dwalen ook redden. Is dat nu ook al hoogmoed? Dan is geloof nog individualistischer geworden dan ik al dacht dat ze geworden was.

Laatst gewijzigd door Simon0612 op 26 mar 2022, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeker! Ik denk dat er heel inhoudelijke standpunten zijn gedeeld.Ararat schreef:Heb je uit de inmiddels >500 berichten een antwoord op je vraag kunnen destilleren @Ad?
De wederkerende betweterigheid gaat overigens voornamelijk voorbij aan hen die onder die prediking wel zegen ontvangen.Ad Anker schreef:Jij bent altijd vindingrijk. Onzin overigens. Was het maar zo makkelijk. Volgens mij geloven we in één kerk. De staat van de kerk in Nederland is droevig. Ik respecteer persoonlijke overwegingen, zelfs van overstappers. Maar de houding in de posting van Forummer is niets anders dan stinkende hoogmoed. Ik kan er niets anders van maken. Blijf dan in de kerk en ga van daaruit het gesprek aan. En verder waardering voor de post van Bezorgd. Alweer!refo schreef: Als je gered bent, wil je mensen die ten dode dwalen ook redden. Is dat nu ook al hoogmoed? Dan is geloof nog individualistischer geworden dan ik al dacht dat ze geworden was.
Het is opvallend dat sommigen direct vervallen in de fout die ze bij anderen waarnemen: ik (alleen) ken de waarheid en zó moet het ook uitgelegd worden. Als je leven zo vernieuwt is, dan ben ik erg benieuwd waar dat dan uit zou blijken als we daar de meetlat van de ootmoed naast leggen.