Grote vreugden

Erik1960
Verbannen

Re: Grote vreugden

Bericht door Erik1960 »

DDD schreef:Zo werkt dat bij mij niet.

Het gaat werkelijk nergens over. Een knappe jongen die goed kan zingen, zingt honderd keer hetzelfde in een onduidelijke maar hedonistische tekst. Gaat zeker niet over vieren. Bij vieren denk ik meer aan een kerkdienst dan aan dit gejammer. Het woord 'vieren' gebruik je behalve voor kerkelijke vieringen en voor jaarfeesten voornamelijk voor verjaardagen en andere belangrijke gedenkdagen.

Maar dat is dus allemaal nogal persoonlijk, want er zijn kennelijk ook mensen die dat aan dit gejammer verbinden.
en ik had je nog wel gewaarschuwd… :haha
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
DDD

Bericht door DDD »

Maar het doet me oprecht geen pijn. Zo schokkend vond ik het niet. Als het nu een oproep was tot allerlei liederlijkheid die je niet uit je hoofd krijgt, maar het is gewoon een liedje voor niet al te ingewikkelde momenten.

Als iemand mij zou vragen of je het als christen mag zingen, dan zou ik zeggen: als je maar niet denkt dat lol maken het enige doel in het leven is. Maar zwaarmoedigheid is zeker geen vrucht van de heilige Geest, dus wat dat betreft, zie ik wel gelovigen die wat meer van deze zanger zouden mogen hebben.

Bovendien is het voor mij heel inzichtgevend dat er mensen zijn die de uitdrukking 'het leven vieren' hieraan verbinden. Het is de favoriete uitdrukking van een bevriende theoloog, die in niets op dit liedje georiënteerd is. Maar die wel dankbaar is voor alles wat God in het leven geeft. En dat is heel veel. Ik gebruik het woord viering voornamelijk in liturgische zin. Dat scheelt.

Ik heb er dus een totaal andere associatie bij en daarom viel mij de -inderdaad best opzichtige- verbinding niet op.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

DDD schreef:Maar het doet me oprecht geen pijn. Zo schokkend vond ik het niet. Als het nu een oproep was tot allerlei liederlijkheid die je niet uit je hoofd krijgt, maar het is gewoon een liedje voor niet al te ingewikkelde momenten.

Als iemand mij zou vragen of je het als christen mag zingen, dan zou ik zeggen: als je maar niet denkt dat lol maken het enige doel in het leven is. Maar zwaarmoedigheid is zeker geen vrucht van de heilige Geest, dus wat dat betreft, zie ik wel gelovigen die wat meer van deze zanger zouden mogen hebben.

Bovendien is het voor mij heel inzichtgevend dat er mensen zijn die de uitdrukking 'het leven vieren' hieraan verbinden. Het is de favoriete uitdrukking van een bevriende theoloog, die in niets op dit liedje georiënteerd is. Maar die wel dankbaar is voor alles wat God in het leven geeft. En dat is heel veel. Ik gebruik het woord viering voornamelijk in liturgische zin. Dat scheelt.

Ik heb er dus een totaal andere associatie bij en daarom viel mij de -inderdaad best opzichtige- verbinding niet op.
Er is eigenlijk maar 1 context waarin ik dit nummer waardeer: tijdens de Nijmeegse Vierdaagse hoor je het vaak en het ritme helpt om je wandeltempo weer wat op te krikken.
Ik ben benieuwd naar die bevriende theoloog… misschien ken ik hem wel.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
DDD

Bericht door DDD »

Het leven vieren is een typische theologenuitdrukking. Ik hoor het vaker van dominees. Zo krijgt een eenvoudig (wat heet eenvoudig tegenwoordig) kinderfeestje toch nog iets verhevens. :D
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Het leven vieren is een typische theologenuitdrukking. Ik hoor het vaker van dominees. Zo krijgt een eenvoudig (wat heet eenvoudig tegenwoordig) kinderfeestje toch nog iets verhevens. :D
Mozes begreep er dus niet veel van in Psalm 90? (Vs 10-13) Ik weet ook niet of de christenen in Oekraïne nu erg bezig zijn met hun leven te vieren. Ze zingen wel over Gods grootheid en hun afhankelijkheid van Zijn beschermende genade.
Dus ja het is een typische theologenuitdrukking die los staat van de Bijbelse werkelijkheid en de rauwe werkelijkheid buiten het paradijs. Ook hier gaan de theologen voorop .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Er is ook psalm 34 en Jesaja 25.

Je bent wat eenzijdig in je bijbelcitaten.

Maar het was onze Heere Jezus zelf waarvan de Farizeeën zeiden dat Hij een veelvraat en een wijnzuiper was.

Ik ben heel benieuwd hoe jij zelf naar Hem zou kijken. Dat is trouwens net zo goed een vraag voor mij en voor ons allemaal.
Laatst gewijzigd door DDD op 04 mar 2022, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Zo werkt dat bij mij niet.

Het gaat werkelijk nergens over. Een knappe jongen die goed kan zingen, zingt honderd keer hetzelfde in een onduidelijke maar hedonistische tekst. Gaat zeker niet over vieren. Bij vieren denk ik meer aan een kerkdienst dan aan dit gejammer. Het woord 'vieren' gebruik je behalve voor kerkelijke vieringen en voor jaarfeesten voornamelijk voor verjaardagen en andere belangrijke gedenkdagen.

Maar dat is dus allemaal nogal persoonlijk, want er zijn kennelijk ook mensen die dat aan dit gejammer verbinden.
:humhihi :humhihi :humhihi :humhihi :humhihi
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

huisman schreef:
DDD schreef:Het leven vieren is een typische theologenuitdrukking. Ik hoor het vaker van dominees. Zo krijgt een eenvoudig (wat heet eenvoudig tegenwoordig) kinderfeestje toch nog iets verhevens. :D
Mozes begreep er dus niet veel van in Psalm 90? (Vs 10-13) Ik weet ook niet of de christenen in Oekraïne nu erg bezig zijn met hun leven te vieren. Ze zingen wel over Gods grootheid en hun afhankelijkheid van Zijn beschermende genade.
Dus ja het is een typische theologenuitdrukking die los staat van de Bijbelse werkelijkheid en de rauwe werkelijkheid buiten het paradijs. Ook hier gaan de theologen voorop .
Eens.

Het leven is slechts een voorbereiding op de allesbeslissende, altoosdurende en nimmereindigende eeuwigheid. Het Doopsformulier spreekt zo treffend over 'dit leven (hetwelk toch niet anders is dan een gestadige dood)'...
DDD

Bericht door DDD »

Dat is natuurlijk geen reden om iedere verjaardag te herdenken alsof het een begrafenis is. Hoe kom je erbij.

Bovendien is het mijns inziens ongereformeerd om te zeggen dat het leven een voorbereiding is op een allesbeslissende eeuwigheid. De bijbel openbaart ons duidelijk dat het leven allesbeslissend is.
Laatst gewijzigd door DDD op 04 mar 2022, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
GerefGemeente-lid
Verbannen

DDD schreef:Dat is natuurlijk geen reden om iedere verjaardag te herdenken alsof het een begrafenis is. Hoe kom je erbij.
Zeker niet. Salamo zegt dat er een tijd is om te lachen en een tijd om te wenen.

Maar we dienen wel te leven en stil te staan bij de ernst van het leven, in het licht van wat ik hierboven schreef. Voor christenen geldt niet: 'Carpe Diem', maar 'Memento Mori'.

Zie ook Zondag 33. Ik geloof toch zeer overtuigend dat ik hier een Bijbelse grond heb.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is wel waar, maar het ging hier om een kinderfeestje.

Volgens mij ben je met huisman de weg kwijt.

Ik zeg overigens niet dat God en de eeuwigheid op een kinderfeestje geen rol mogen spelen. Maar het valt mij op dat juist in de zwaarste kringen er nog geen dankgebed op een kinderfeestje vanaf kan.
Laatst gewijzigd door DDD op 04 mar 2022, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

GerefGemeente-lid schreef:
Maar we dienen wel te leven en stil te staan bij de ernst van het leven, in het licht van wat ik hierboven schreef. Voor christenen geldt niet: 'Carpe Diem', maar 'Memento Mori'.
Marantha toch?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Er is ook psalm 34 en Jesaja 25.

Je bent wat eenzijdig in je bijbelcitaten.

Maar het was onze Heere Jezus zelf waarvan de Farizeeën zeiden dat Hij een veelvraat en een wijnzuiper was.

Ik ben heel benieuwd hoe jij zelf naar Hem zou kijken. Dat is trouwens net zo goed een vraag voor mij en voor ons allemaal.
Dat laatste is te min om serieus op in te gaan. Je impliceert immers dat de Man van smarten het leven vierde op een wereldse wijze. Het was laster van de Farizeeën omdat Hij zich niet hield aan hun menselijke inzettingen en vastentijden.
Heeft niets maar dan ook niets te maken met de discutabele uitdrukking van het leven vieren.

Verder denk ik dat je Psalm 34 niet gelezen hebt en Jesaja 25 niet begrepen hebt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Dat beweer ik zeker. Een van zijn eerste openbare optredens was zelfs op een bruiloft in Kana.

Je dwaalt heel ernstig op dit punt.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bertiel schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Marantha toch?
Precies. Dat is inderdaad een wezenlijk onderdeel.

Zie: https://m.youtube.com/watch?v=X4HglpcMjlg
Plaats reactie