Kwestie Opheusden
Re: Kwestie Opheusden
Leerdam heeft ook ds v Voorden beroepen begreep ik. Stond tegenover ds Krijgsman .
Inderdaad, het is mij nooit opgevallen dat ds. Van Voorden zo weinig beroepen kreeg. Nu blijken toch heel veel mensen zijn prediking te waarderen.Piet Puk schreef:Bijzonder. In 7,5 jaar 9 beroepen ontvangen, nu 2 in 2 maandenhelma schreef:Zag dat er een beroep is uit 's Gravendeel
3 beroepen in 2 maanden dan toch?
Eerst S Annaland en nu dus Groot-Ammers en Leerdam.
's Gravendeel ook.Soms schreef:3 beroepen in 2 maanden dan toch?
Het begrip tegenkandidaten bestaat niet in kerkelijk Nederland dat de DKO hanteert.Wet en Evangelie schreef:Hoe moeilijk moet het geweest zijn voor de kerkenraad om 20 namen uit "de bak" te halen zonder aan je eigen positie te denken!Framboos schreef:40 kandidaten. Waaronder de 20 huidige kerkenraadsleden
Was het niet beter in dit geval zoals in andere kerken gebruikelijk is om de leden namen te laten indienen waaruit de kerkenraad dan de tegenkandidaten zou kunnen halen?
Het is ook geen positie, maar een ambt.
Helemaal correct. 's Gravendeel is het 11e beroep sinds zijn intrede in Opheusden. Haal die 4 in korte tijd, betekent dus bijna 1 beroep per jaar.Laag schreef:'s Gravendeel ook.Soms schreef:3 beroepen in 2 maanden dan toch?
Correct. Wat sommige kerkenraden nog weleens doen is per tweetal stemmen. Dit mag kerkordelijke niet. Formeel heet het dat er het dubbele aantal personen moeten zijn dan er vacatures zijnrefo schreef:Het begrip tegenkandidaten bestaat niet in kerkelijk Nederland dat de DKO hanteert.Wet en Evangelie schreef:Hoe moeilijk moet het geweest zijn voor de kerkenraad om 20 namen uit "de bak" te halen zonder aan je eigen positie te denken!Framboos schreef:40 kandidaten. Waaronder de 20 huidige kerkenraadsleden
Was het niet beter in dit geval zoals in andere kerken gebruikelijk is om de leden namen te laten indienen waaruit de kerkenraad dan de tegenkandidaten zou kunnen halen?
Kan iemand mij uitleggen wat de nuttigheid is van deze berekening over het aantal beroepen wat een predikant krijgt per jaar?Piet Puk schreef:Helemaal correct. 's Gravendeel is het 11e beroep sinds zijn intrede in Opheusden. Haal die 4 in korte tijd, betekent dus bijna 1 beroep per jaar.Laag schreef:'s Gravendeel ook.Soms schreef:3 beroepen in 2 maanden dan toch?
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Delftenaar
Sowieso lijkt het me erg lastig om in zo'n grote gemeente geschikte kandidaten te vinden. Je kent elkaar immers niet allemaal persoonlijk, of zelfs maar van gezicht, en dan is het lastig om te bevinden of iemand voor het ambt bekwaam kan zijn.
Misschien beter een hele nieuwe kerkenraad te kiezen? Stel de huidige kerkenraad leden niet meer herkiesbaar.Delftenaar schreef:Sowieso lijkt het me erg lastig om in zo'n grote gemeente geschikte kandidaten te vinden. Je kent elkaar immers niet allemaal persoonlijk, of zelfs maar van gezicht, en dan is het lastig om te bevinden of iemand voor het ambt bekwaam kan zijn.
-
Als een kerkenraad zich compleet herkiesbaar stelt en daarnaast 20 namen op de lijst opneemt, totaal dus 40 namen, waaruit door de leden 20 personen moeten kiezen die zij voor het ambt geschikt denken te zijn, hoe heten deze 20 nieuw genoemde personen dan?refo schreef:Het begrip tegenkandidaten bestaat niet in kerkelijk Nederland dat de DKO hanteert.Wet en Evangelie schreef:Hoe moeilijk moet het geweest zijn voor de kerkenraad om 20 namen uit "de bak" te halen zonder aan je eigen positie te denken!Framboos schreef:40 kandidaten. Waaronder de 20 huidige kerkenraadsleden
Aan je eigen positie denken betekent hier natuurlijk niet aan je eigen ambt denken. Aan je positie denken betekent hier aan je ouderlingschap of diakenschap denken, dus het weggestemd kunnen worden.
Hermanus schreef:Kan iemand mij uitleggen wat de nuttigheid is van deze berekening over het aantal beroepen wat een predikant krijgt per jaar?Piet Puk schreef:Helemaal correct. 's Gravendeel is het 11e beroep sinds zijn intrede in Opheusden. Haal die 4 in korte tijd, betekent dus bijna 1 beroep per jaar.Laag schreef:'s Gravendeel ook.Soms schreef:3 beroepen in 2 maanden dan toch?
Dat nut is er niet. Wat ik er wel pijnlijk aan vind is dat we blijkbaar kijken naar populaire en welbespraakte predikanten. Het is typerend dat in mijn eigen gemeente ds. Van Voorden bijna 5 jaar niet op tweetal stond
-
De huidige kerkenraad heeft zichzelf weer herkiesbaar gesteld. Als ze zich niet meer herkiesbaar stelde, kunnen ze dan wel nieuwe kandidaten noemen die zij geschikt vinden?Hermanus schreef:Misschien beter een hele nieuwe kerkenraad te kiezen? Stel de huidige kerkenraad leden niet meer herkiesbaar.Delftenaar schreef:Sowieso lijkt het me erg lastig om in zo'n grote gemeente geschikte kandidaten te vinden. Je kent elkaar immers niet allemaal persoonlijk, of zelfs maar van gezicht, en dan is het lastig om te bevinden of iemand voor het ambt bekwaam kan zijn.
Of zou een vrije verkiezing dan beter zijn?
Hoeveel namen zouden er dan niet op de stembriefjes komen te staan!
De kerkenraad kan nieuwe kandidaten stellen en zichzelf niet meer herkiesbaar stellen.Wet en Evangelie schreef:De huidige kerkenraad heeft zichzelf weer herkiesbaar gesteld. Als ze zich niet meer herkiesbaar stelde, kunnen ze dan wel nieuwe kandidaten noemen die zij geschikt vinden?Hermanus schreef:Misschien beter een hele nieuwe kerkenraad te kiezen? Stel de huidige kerkenraad leden niet meer herkiesbaar.Delftenaar schreef:Sowieso lijkt het me erg lastig om in zo'n grote gemeente geschikte kandidaten te vinden. Je kent elkaar immers niet allemaal persoonlijk, of zelfs maar van gezicht, en dan is het lastig om te bevinden of iemand voor het ambt bekwaam kan zijn.
Dat lijkt mij de beste optieHermanus schreef:De kerkenraad kan nieuwe kandidaten stellen en zichzelf niet meer herkiesbaar stellen.Wet en Evangelie schreef:De huidige kerkenraad heeft zichzelf weer herkiesbaar gesteld. Als ze zich niet meer herkiesbaar stelde, kunnen ze dan wel nieuwe kandidaten noemen die zij geschikt vinden?Hermanus schreef:Misschien beter een hele nieuwe kerkenraad te kiezen? Stel de huidige kerkenraad leden niet meer herkiesbaar.Delftenaar schreef:Sowieso lijkt het me erg lastig om in zo'n grote gemeente geschikte kandidaten te vinden. Je kent elkaar immers niet allemaal persoonlijk, of zelfs maar van gezicht, en dan is het lastig om te bevinden of iemand voor het ambt bekwaam kan zijn.