@Afgewezen: Het is zeker zo, dat wij de Geest nodig hebben om alle schatten die in Gods Woord liggen, recht te verstaan. Tegelijkertijd is het even gereformeerd om te zeggen dat de Schrift helder en klaar is (contra Rome) en dat zij voor een ieder helder voor ogen stelt hetgeen tot de zaligheid nodig is.
Verder: Dat het Woord Gods een kracht is, komt voort uit Degene wiens Woord het is. Waar het woord van een aards koning macht heeft, en gehoorzaamheid van ieder onderdaan vordert, zoveel te meer het Woord Gods. Het is het Woord van Hem, aan wie de hele wereld gehoorzaamheid verschuldigd is. Waar het negeren van het woord van een aards koning al gestrafd wordt, hoeveel te meer zal de koning van hemel en aarde hen straffen, die Zijn Woord - op wat voor wijze dan ook - negeren. Elk niet gehoorzamen aan dat Woord is opstand tegen God, een uiting van vijandschap tegen Hem.
En dan hebben we het er nog geeneens over gehad, dat het Woord van God ook nog eens een genade-Woord is, waarin deze Koning zijn goedwilligheid tegenover ongehoorzame onderdanen - die eigenlijk de doodstraf verdiend hebben - betoont. Hoe een belediging is het, wanneer een misdadiger die wacht op zijn doodstraft weigert het pardon van de koning aan te horen of aan te nemen.
Elke reactie op het Woord, die anders is dan een door een waar geloof aannemen en amen zeggen, is een uiting van vijandschap tegen God.
Willem schreef:De straf is reeds verdiend door de gedane val in Adam. Ook de heidenen die nooit van Jezus hebben gehoord gaan verloren. Deze redenering gaat dus niet op.
Wat je hier stelt, volgt niet uit elkaar. Omdat er heidenen zijn die nog nooit van Jezus gehoord hebben, maakt dat het oordeel over degenen die het Woord wel gehoord hebben, en verworpen hebben, niet minder. Wie het Woord kent, gaat niet passief verloren. Elk niet-aannemen van het Woord, is vijandschap tegen de God van het Woord.
Willem schreef:Met een vermeende "verantwoordelijkheid" doet men de soevereiniteit van God teniet met het schijnheilige argument dat dan anders God de schuld zou geven.
Sja, het zal de lezer wel duidelijk zijn hoe ongereformeerd dit ontkennen van onze verantwoordelijkheid is. Daarom lijkt verder commentaar me niet nodig.
Willem schreef:
En tenslotte, arme zoekende zielen met deze harde redeneringen van @Memento en @Huisman. Ongelovigen krijgen van @memento nog beloften. Maar zoekende zielen die zich onbekeerd weten en enkel kunnen bidden om genade krijgen het te horen: "Wee u als in Sodom en Gomora de krachten waren geschied die onder ons zijn geschied zij hadden zich allang bekeerd."
Nee hoor, de beloften komt tot allen (ook bij huisman). Maar ook die aanklacht: Wee u. En weet je, een echte zoekende ziel zal zeggen: Amen, Heere, met verdriet in mijn hart moet ik het u belijden: Ik ben zo enorm ongelovig. Heere, geeft Gij mij wat ik nodig heb om in u te geloven, want ikzelf kan het niet, ik loop overal zo mee vast. Kom Gij, Heere, en breng Gij alles mee.