Beroepingswerk discussie [7]

Bertiel

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bertiel »

Ik heb als buitenstaander, die net het hoog geestelijk gehalte van beroepingswerk in eigen gemeente heb meegemaakt , er vanaf een afstandje mijn gevoelen over gegeven. Over het fenomeen, de hijgerigheid en de bezetenheid hieromtrent bij een deel van de gezindte.
Ik gevoel dat niet als zonde. Enkel een feitenrelaas.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 06 jul 2024, 08:58 Ik heb als buitenstaander, die net het hoog geestelijk gehalte van beroepingswerk in eigen gemeente heb meegemaakt , er vanaf een afstandje mijn gevoelen over gegeven. Over het fenomeen, de hijgerigheid en de bezetenheid hieromtrent bij een deel van de gezindte.
Ik gevoel dat niet als zonde. Enkel een feitenrelaas.
Fijn dat het in jouw gemeente veel geestelijker is.
Jammer dat je voor het woord bezetenheid kiest.
Wikipedia schreef: Bezetenheid is een religieuze term waarmee wordt bedoeld dat iemand door de duivel of een boze geest (een demon) in bezit zou zijn genomen.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Is het in de GG dan zo dat hoe groter de gemeente is hoe hoger het traktement is?
Robbie

Bericht door Robbie »

Het gebed mag wel zijn: bewaar voor opstandigheid.
God zendt zijn knechten. Dat staat vast.
Mijn gemeente (rond de 500 leden) geeft ruim 120 beroepen uitgebracht de afgelopen 25+ jaar. Allemaal bedankt.
Als je dan op https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gereformeerde_Gemeenten onder plaatselijke gemeenten kijkt naar de lijst van grootste gemeenten, en als je dan kijkt naar wie er een dominee heeft, dan liggen de opstandige gedachten echt op de loer. Op basis van deze site " wist" ik dat st. Kriekaard het beroep naar H'veld zou aannemen. Zeker ook met de wetenschap dat ex-curator ds. Karels daar meer dan 20 jaar heeft gestaan en daar nog woont. Inderdaad: dit is een insinuatie, maar als er menselijke facytoren zijn in het aannemen, naast dat God Zijn knechten stuurt, zouden die dan ook eerlijk benoemd mogen worden?
Tegelijkertijd geloof en merk ik ook sterk dat de Heere in onze vacante gemeente sterk doorgaat.met Zijn werk. Dat hangt niet van predikanten af, maar van Zijn Geest.

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

MGG

Bericht door MGG »

Bourdon16 schreef: 06 jul 2024, 09:04 Is het in de GG dan zo dat hoe groter de gemeente is hoe hoger het traktement is?
De richtlijnen houden rekening met grote. Dit lijkt mij ook logisch gezien het samenhangt met de werkdruk. Gelukkig mag elke GG zelf weten wat zij met de richtlijnen doen.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

MGG schreef:
Bourdon16 schreef: 06 jul 2024, 09:04 Is het in de GG dan zo dat hoe groter de gemeente is hoe hoger het traktement is?
De richtlijnen houden rekening met grote. Dit lijkt mij ook logisch gezien het samenhangt met de werkdruk. Gelukkig mag elke GG zelf weten wat zij met de richtlijnen doen.
De Bijbel geeft aan dat geldzucht de wortel is van alle kwaad (1 Tim. 6:10). Onwillekeurig kan dat zeker een belangrijke rol spelen in het aannemen van een beroep.

Het lijkt mij (om deze wortel te elimineren) heel verstandig om een standaard traktement te verplichten men gelijke betaling.

In een kerk in mijn nabije omgeving hangt een offerblok met de tekst:

“Voor den Leeraar”.

Dan ontvangt de ene predikant meer dan de ander, afhankelijk van zijn populariteit en preekgaven. Ook daar is inmiddels een minimum ingesteld wat de predikant mee krijgt. Anders werd het voor sommige wel erg mager.

Daarom: koppel het traktement los van de gemeente en de grootte van de gemeente. Een predikant is ook maar een mens met zijn zondige hart.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Als het financiële aspect gelijk zou zijn, dan is het gelijk al een stuk geestelijker.

Daarnaast even snel een ander dubbeltal omdat er nog een kandidaat over is, kan ik niet geestelijk noemen. Laat staan dat hier door kerkenraad de wil van de Heere is gezocht voordat het dubbeltal is gelanceerd.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Ik probeer me een beetje in te leven.

Je mag orgel spelen in een prachtige kerk met een goede akoestiek en een schitterend orgel.
Of in een klein kerkje op een orgeltje dat aan alle kanten puft en lekt.

Dan heeft mijn hard en mijn hoofd al gekozen voordat ik de brief heb gelezen.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Bertiel schreef: 05 jul 2024, 23:13 Toen ik, als niet inside GG-er vanochtend dat beroep voorbij zag komen, haf ik ook gelijk het idee dat dit hem was.
Het circus is weer over. De vacante plekken in de goedbetaalde gemeenten zijn weer vervuld.
Wat een ongeestelijke opmerking. Ik mag van nabij weten van de worstelingen van enkele kandidaten....
refo

Bericht door refo »

Toch krijg ik de indruk dat predikanten en kandidaten bang zijn dat ze van € 5000 per maand bruto niet rond kunnen komen. Dat was het bedrag dat een kleine gemeente bood, toen ze nog meededen met beroepen.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

refo schreef: 06 jul 2024, 12:10 Toch krijg ik de indruk dat predikanten en kandidaten bang zijn dat ze van € 5000 per maand bruto niet rond kunnen komen. Dat was het bedrag dat een kleine gemeente bood, toen ze nog meededen met beroepen.
Gaan ze toch twee avonden in de week bijbeunen?

En voor mensen over deze woordkeus vallen, ik hoorde ooit van een predikant dat een van zijn kinderen dat aan hem vroeg als hij doordeweeks ging preken: "Ga je weer bijbeunen, pa?"
- Niet meer zo actief -
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

refo schreef: 06 jul 2024, 12:10 Toch krijg ik de indruk dat predikanten en kandidaten bang zijn dat ze van € 5000 per maand bruto niet rond kunnen komen. Dat was het bedrag dat een kleine gemeente bood, toen ze nog meededen met beroepen.
De Generale Synode moet gewoon de regel instellen dat kandidaten alleen beroepen mogen worden door gemeenten van ongeveer 700 (doop)leden en/of dat de traktementen binnen de gehele GG gelijk getrokken dienen te worden.

Als men het curatorium op deze manier gestalte kan geven, zou dit ook geen probleem behoeven te zijn.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

GerefGemeente-lid schreef: 06 jul 2024, 12:37
De Generale Synode moet gewoon de regel instellen dat kandidaten alleen beroepen mogen worden door gemeenten van ongeveer 700 (doop)leden en/of dat de traktementen binnen de gehele GG gelijk getrokken dienen te worden.

Als men het curatorium op deze manier gestalte kan geven, zou dit ook geen probleem behoeven te zijn.
Laat nou een gemeente die je goed kent net 700 leden hebben :D
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

;)

Je moet de grens ergens stellen.
MGG

Bericht door MGG »

Maanenschijn schreef: 06 jul 2024, 09:16
MGG schreef:
De Bijbel geeft aan dat geldzucht de wortel is van alle kwaad (1 Tim. 6:10). Onwillekeurig kan dat zeker een belangrijke rol spelen in het aannemen van een beroep.

Het lijkt mij (om deze wortel te elimineren) heel verstandig om een standaard traktement te verplichten men gelijke betaling.

In een kerk in mijn nabije omgeving hangt een offerblok met de tekst:

“Voor den Leeraar”.

Dan ontvangt de ene predikant meer dan de ander, afhankelijk van zijn populariteit en preekgaven. Ook daar is inmiddels een minimum ingesteld wat de predikant mee krijgt. Anders werd het voor sommige wel erg mager.

Daarom: koppel het traktement los van de gemeente en de grootte van de gemeente. Een predikant is ook maar een mens met zijn zondige hart.
Het risico is er zeker. Toch vind ik het niet fair om elke predikant hetzelfde te betalen. Een arbeider is zijn loon waardig. In een gemeente met 100 leden is de arbeid een stuk minder dan in een gemeente met 1500 leden. Gezien de goed betaalde banen die een aantal dominees opgezegd hebben, denk ik dat de financiële prikkel wel meevalt. Dominee word je niet voor het geld.
Plaats reactie