Gelezen, gedacht, gehoord...

eilander
Moderator

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Bezorgd schreef:
eilander schreef:Ik heb nu ook de context gelezen, maar ik blijf moeite hebben met het geciteerde gedeelte. Het kan gevaarlijk zijn, omdat de Heere wel degelijk de vrijspraak laat horen in het hart, door de Heilige Geest. Dus om nu te zeggen: 'je moet de vergeving van zonden eerst geloven, dan pas ervaren...' Ik zou in elk geval willen zeggen: rust niet totdat je het zelf uit Zijn mond gehoord hebt.
Het is toch heel Bijbels om mensen die in de Heere Jezus geloven te bemoedigen om te zeggen dat op die gronden hun zonden vergeven ZIJN ?
Ja. Wie gelooft, heeft de vrijspraak! Dat kan later wel bedekt liggen, maar in het kleinste toevluchtnemende geloof is ook de zekerheid al begrepen. Dus dan weet je van vrijspraak af. Als dat later in het donker ligt, is deze bemoediging wel op zijn plaats ja.
pierre27

Bericht door pierre27 »

J.C. Philpot schreef:
Ds HF Kohlbrugge schreef: Vraag: De Heilige Schrift leert mij, dat er van de zeshonderd duizend mannen, die uit Egypte togen, slechts twee in Kanaän, in het land der belofte kwamen. Wie waren die twee?
Antwoord: Jozua en Kaleb.

Vraag: Wat betekenen deze namen?
Antwoord: Een zaligmaker en een hond.

Vraag: Wat is het dankbaarste schepsel Gods?
Antwoord: De hond.

Vraag: Waarin zal dan uw dankbaarheid bestaan?
Antwoord: Daarin, dat ik bij de genade blijf, gelijk de hond bij zijn meester, en mij altijd weer op nieuw tot deze genade begeef om genade, en dus bij de verlossing, met welke ik om niet verlost ben, blijf en volhard. De hond kruipt juist dan het meest naar zijn meester toe, wanneer hij slagen van hem krijgt’.
Uit: Vragen en antwoorden tot opheldering en bevestiging van den Heidelberger Catechismus
Prachtig!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

eilander schreef:
Bezorgd schreef:
eilander schreef:Ik heb nu ook de context gelezen, maar ik blijf moeite hebben met het geciteerde gedeelte. Het kan gevaarlijk zijn, omdat de Heere wel degelijk de vrijspraak laat horen in het hart, door de Heilige Geest. Dus om nu te zeggen: 'je moet de vergeving van zonden eerst geloven, dan pas ervaren...' Ik zou in elk geval willen zeggen: rust niet totdat je het zelf uit Zijn mond gehoord hebt.
Het is toch heel Bijbels om mensen die in de Heere Jezus geloven te bemoedigen om te zeggen dat op die gronden hun zonden vergeven ZIJN ?
Ja. Wie gelooft, heeft de vrijspraak! Dat kan later wel bedekt liggen, maar in het kleinste toevluchtnemende geloof is ook de zekerheid al begrepen. Dus dan weet je van vrijspraak af. Als dat later in het donker ligt, is deze bemoediging wel op zijn plaats ja.
Ik denk dat hij vooral wil benadrukken dat het niet afhangt van ins gevoel, we willen zo graag eerst iets ervaren, maar dat is wel een verkeerde volgorde.
DDD

Bericht door DDD »

Het citaat van Kohlbrugge is inderdaad mooi.

Wat Eilander zegt, is misschien wel bevindelijk, maar niet gereformeerd. Wij hoeven niets bijzonders uit Gods mond te horen. Wij moeten geloven. En dat kan alleen uit genade en door de heilige Geest. Maar daar hoeft niets extra bij te komen.
Wet en Evangelie

Bericht door Wet en Evangelie »

DDD schreef:Het citaat van Kohlbrugge is inderdaad mooi.

Wat Eilander zegt, is misschien wel bevindelijk, maar niet gereformeerd. Wij hoeven niets bijzonders uit Gods mond te horen. Wij moeten geloven. En dat kan alleen uit genade en door de heilige Geest. Maar daar hoeft niets extra bij te komen.
Ik roem in God; ik prijs 't onfeilbaar woord;
Ik heb het zelf uit Zijnen mond gehoord. (ps. 56:5)

Zou dit niet iets bijzonders geweest zijn voor de psalmist?
Het geloof zal toch een bevestiging willen.
Dodo

Bericht door Dodo »

Wet en Evangelie schreef:

Het onderstreepte zinnetje staat niet in de onberijmde psalm.
DDD

Bericht door DDD »

Precies de reden waarom de buitengewoon bevindelijke types niet voor een nieuwe psalmberijming zijn. Grote delen van de bevindelijke theologie zijn toegevoegd in de berijmde psalmen, en bij een nieuwe berijming moet je nog maar zien wat je daar voor dingen terugkrijgt.

Maar Paulus zegt dat God door de predikers spreekt. Wat niet wil zeggen dat God het zelf niet anders zou zeggen, maar net zoals een ambassadeur in eigen woorden en met eigen tekortkomingen namens zijn land spreekt, zo spreekt een predikant namens God. God zou misschien zelf op sommige punten iets heel anders willen zeggen, maar het blijven zijn eigen woorden, althans, woorden die Hij tot de zijne maakt.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ik ga er even van uit dat ik de Dordtse Leerregels mag aanvoeren om aan te tonen dat het wel degelijk gereformeerd is. Overigens heb ik niet gezegd dat we iets 'bijzonders' uit Gods mond moeten horen. Wel dat we Gods stem in ons hart moeten horen.

Dit is wat ik bedoel: DL H3/4 art. 12 is echt noodzakelijk!
En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift , die van den Auteur van deze werking is ingegeven,, in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
Dus het is bevindelijk en gereformeerd. Niet iets bijzonders (geen stem uit de hemel, geen bijzondere verschijning), maar door het Woord! Maar dan wel het Woord in ons.

Als we dit loslaten, gaan we hard op weg naar oppervlakkigheid ben ik bang.
liz boer

Bericht door liz boer »

Wet en Evangelie schreef:

@Dodo schreef het al, dat zinnetje is erbij gemaakt, dit is de orginele tekst
Psalmen 56

11 In God zal ik het woord prijzen; in den HEERE zal ik het woord prijzen. 12 Ik vertrouw op God, ik zal niet vrezen; wat zou mij de mens doen?

In de TK staat vertrouwen op Zijn belofte.

die beloften staan in Zijn Woord.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

@liz boer, je ontkent toch niet dat we door de Heilige Geest het Woord ook in ons hart mogen (moeten) horen?
Gal. 1:15/16 "Maar wanneer het Gode behaagd heeft (...) Zijn Zoon in mij te openbaren..."
Hand. 2:37 "En als zij dit hoorden, werden zij verslagen in het hart."
Buiten het Woord om? Nee, juist niet, dat is gevaarlijk. Iets extra's? Nee, ook niet. Maar wel dóór het Woord!
liz boer

Bericht door liz boer »

eilander schreef:@liz boer, je ontkent toch niet dat we door de Heilige Geest het Woord ook in ons hart mogen (moeten) horen?
Gal. 1:15/16 "Maar wanneer het Gode behaagd heeft (...) Zijn Zoon in mij te openbaren..."
Buiten het Woord om? Nee, juist niet, dat is gevaarlijk. Iets extra's? Nee, ook niet. Maar wel dóór het Woord!
Ja maar alleen door Zijn Woord.
huisman

Bericht door huisman »

liz boer schreef:
eilander schreef:@liz boer, je ontkent toch niet dat we door de Heilige Geest het Woord ook in ons hart mogen (moeten) horen?
...en Geest. Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn.

Kanttekening zegt:
Of, getuigt mede tot onzen geest. Dat is, de Heilige Geest beweegt niet alleen ons om God voor onzen Vader aan te roepen, maar getuigt ook inwendig tot onzen geest dat wij Gods kinderen zijn; of betuigt met onzen geest. Dat is, tezamen met onzen geest, die ons ook mede getuigt, door de aanmerking der kentekenen van het kindschap Gods, die onzen geest door Gods Geest in zichzelve bevindt; welke getuigenis, hoewel zij niet altijd even krachtig is in de gelovigen, zo openbaart zij nochtans zich menigmaal in hun meeste vernedering en benauwdheid.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

liz boer schreef:
...in ons hart.
liz boer

Bericht door liz boer »

eilander schreef:
liz boer schreef:
...in ons hart.
Uiteraard hoe anders dan?
liz boer

Bericht door liz boer »

huisman schreef:
liz boer schreef:
...en Geest. Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn.

Kanttekening zegt:
Of, getuigt mede tot onzen geest. Dat is, de Heilige Geest beweegt niet alleen ons om God voor onzen Vader aan te roepen, maar getuigt ook inwendig tot onzen geest dat wij Gods kinderen zijn; of betuigt met onzen geest. Dat is, tezamen met onzen geest, die ons ook mede getuigt, door de aanmerking der kentekenen van het kindschap Gods, die onzen geest door Gods Geest in zichzelve bevindt; welke getuigenis, hoewel zij niet altijd even krachtig is in de gelovigen, zo openbaart zij nochtans zich menigmaal in hun meeste vernedering en benauwdheid.
Daar ging het niet over, ik hoeft toch niet steeds alles erbij te schrijven?
Plaats reactie