Maatregelen kerk ivm coronavirus

Valcke

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Forummer schreef:Ook echt naar het woord van Jezus. Hoe zei Hij het ook al weer? Indien zij u slaan, keert ook uw andere wang toe.
Deze tekst gaat over het dragen van het kruis en de zelfverloochening. Alsook dat een christen zich nimmer mag wreken. Dat is iets heel anders dan wat jij ervan maakt, namelijk het niet pal staan voor Gods inzettingen en deze prijsgeven op het eerste verzoek. Hoe luidt het gezegde ook alweer? Elke ketter heeft zijn letter.
Forummer

Bericht door Forummer »

Valcke schreef:
Forummer schreef:Ook echt naar het woord van Jezus. Hoe zei Hij het ook al weer? Indien zij u slaan, keert ook uw andere wang toe.
Deze tekst gaat over het dragen van het kruis en de zelfverloochening. Alsook dat een christen zich nimmer mag wreken. Dat is iets heel anders dan wat jij ervan maakt, namelijk het niet pal staan voor Gods inzettingen en deze prijsgeven op het eerste verzoek. Hoe luidt het gezegde ook alweer? Elke ketter heeft zijn letter.
Dank voor het compliment...

Het gaat in dezen toch ook om zelfverloochening?

Ik pleit niet voor 'af laten nemen als daar om gevraagd word' ik pleit voor proactief handelen ter meerdere glorie van God en nut van onze naasten
Laatst gewijzigd door Forummer op 08 okt 2020, 08:10, 1 keer totaal gewijzigd.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Valcke

Bericht door Valcke »

Forummer schreef:
Valcke schreef:
Dank voor het compliment...
Misschien moet je eens een goede uitleg over deze Bijbeltekst lezen...

Overigens: wie wegduikt, hoeft geen enkele slag te vrezen. Niet op de ene wang en evenmin op de andere.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:ik pleit voor proactief handelen ter meerdere glorie van God en nut van onze naasten
Hoe moet ik dat praktisch zien? Proactief handelen tot meerdere glorie van God?
Valcke

Bericht door Valcke »

Calvijn bij deze tekst:
Hier wordt over de wedervergelding gesproken. Om zijn discipelen de vrijheid daartoe te ontnemen, verbiedt Christus hun kwaad met kwaad te vergelden. (...)

Zeker heeft Christus Zijn volgelingen niet willen aanzetten tot het aanhitsen van de boosaardigheid dergenen die reeds al te zeer branden van lust om kwaad te doen. Wat toch zou het aanbieden van de andere wang anders zijn dan zulk een aanhitsing?

Daarom zal iemand die getrouw en gezond verklaart, hier niet op de letter der woorden drukken, maar de bedoeling van de spreker in aanmerking nemen. En niets betaamt de discipelen van Christus minder dan een ijdel woordenspel, wanneer het duidelijk is wat de Meester wil. Trouwens, het is niet duister wat Christus hier beoogt; het is dit, dat voor de gelovigen het einde van de ene strijd het begin van de andere wezen zal, en dat zij alzo, hun ganse leven lang, vele beledigingen te verduren zullen hebben, die elkaar aanhoudend opvolgen. Wanneer hun derhalve eenmaal onrecht geschied is, wil Hij door die ondervinding zelf hen tot lijdzaamheid stemmen, opdat zij door het lijden zouden leren.
Tom

Bericht door Tom »

Ik kom steeds meer tot het inzicht dat het toch goed is om de overheidsmaatregelen de komende week te volgen. Ook in onze gezindte neemt het besmettingen snel toe. Op de basisschool alhier zit nu een klas thuis. Op de middelbare zijn ook wat besmettingen. In de kerk ook een aantal jongvolwassenen en wat ouders. In het refo verzorgingstehuis waar mijn vrouw invalt zijn een aantal verdachte gevallen die deze week getest worden. En dit verhaal is vast niet alleen hier, dat zal op andere plekken in de bible belt net zo zijn. Helemaal richting de randstad. Dan kunnen we wel zeggen: ja maar in de kerk hebben eerder geen besmettingen plaatsgevonden. Klopt helemaal. Maar die gaan er dus wel komen als binnen de groep kerkleden de besmettingen toenemen. Want hoe meer kerkleden besmet, hoe groter het risico dat het toch binnen de kerk gaat gebeuren. De ziekenhuizen kunnen het nu al niet meer aan.
DDD

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
Forummer schreef:ik pleit voor proactief handelen ter meerdere glorie van God en nut van onze naasten
Hoe moet ik dat praktisch zien? Proactief handelen tot meerdere glorie van God?
Daar heb ik een heel exact antwoord op gegeven, waar wijselijk nog niemand op heeft gereageerd. Maar zo moeilijk is dat niet hoor. Dat is gewoon je gezonde verstand gebruiken en niet doen of het Koninkrijk van God niet voor rede vatbaar is.

Dan kun je gelijk iets laten zien van dat verlangen waarover je spreekt. Want daar heb ik ook weinig van langs zien komen in de media.
DDD

Bericht door DDD »

Een uitstekend commentaar in het RD:

https://www.rd.nl/opinie/commentaar/kab ... -1.1701803
refo

Bericht door refo »

In Gouda gaan we op dezelfde voet door als tot vorige week. Alleen mondkapje bij binnenkomst en niet zingen. Tenzij landelijk overleg anders doet besluiten.
Laatst gewijzigd door refo op 08 okt 2020, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

@Forummer.
Het gaat hier niet ovrer morren. Het gaat hier over dat christenen al maanden zich zonder morren meewerken aan inderdaad op een veilige manier van samenkomen. Met pijn en verdriet. Daarbij hebben velen al maandemlang het gemis van zijn in de gemeente. Letterlijk aanwezig zijn in de werkplaats van de Heilige Geest. Maar ook de lijfelijke ontmoeting wat een wezenlijk onderdeel is opgegeven. Wij konden ook met die maatregel maandenlang niet iedere zondag naar de kerk. Nu wordt het nog minder. Terwijl daar geen reden voor is. Daar wordt de overheid op aangesproken. Omdat ze niet handelt op een eerlijke en beschermende wijze. Maar meegaat in vijandschap van de seculiere wereld (omdat de overheid zelf seculier is).
Verder ga je continu voorbij aan het feit dat de overheid niet regeert in de kerk. Het is ons grondrecht hier. Het inmengen van de overheid is dus een onrechtmatig handelen.

Ik moest vanmorgen aan Daniël denken. Hij en zijn vrienden moesten zich aanpassen aan het leven aan het hof. Inclusief het niet gehoorzamen aan wetten van God. En de dienst aan God. Toch lees ik niet dat ze dat zwijgend aanvaarden. Ze daagden ahw de koning uit. Door alleen op water en brood te leven. En niet eten te eten dat aan afgoden was geofferd etc. En wat een zegen ging daar vanuit.

Ze brachten hiermee niet anderen in gevaar. Gingen tegen de koning in die hen gevangen had genomen.

Zou je een voorzichtige lijn door kunnen of mogen trekken naar het heden? Wat zou ergebeuren als se op de wijze van juli samen blijven komen? En de overheid ziet dat er geen uitbraken zijn? Wat dat waren er afgelopen maanden ook niet. Wat is er mis om die gesprekken met de overheid af te wachten?
Ik als ouder zie nu al de verschrikkeljjke gevolgen binnen ons gezin van deze toestand. Ik zie als gemeentelid ook her gemeenteleven kapot gaan. Wanneer alles normaal wordt. Is de schade niet weg. Naast dat ik geloof dat we dit over onszelf hebben afgeroepen. (Net als de ballingschap van de Joden ten tijde van Daniel) zie ik het ook als een rechtstreekse aanval van Satan. Waar dus ook Daniel en zijn vrienden niet voor bogen.
DDD

Bericht door DDD »

In de tijd van Daniel was er geen democratie. Nu mag de meerderheid van het volk meebeslissen. Daar kun je van alles van vinden, maar zo is het nu eenmaal. Dus de hele vergelijking gaat niet op.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Lilian1975 schreef:@Forummer.
Het gaat hier niet ovrer morren. Het gaat hier over dat christenen al maanden zich zonder morren meewerken aan inderdaad op een veilige manier van samenkomen. Met pijn en verdriet. Daarbij hebben velen al maandemlang het gemis van zijn in de gemeente. Letterlijk aanwezig zijn in de werkplaats van de Heilige Geest. Maar ook de lijfelijke ontmoeting wat een wezenlijk onderdeel is opgegeven. Wij konden ook met die maatregel maandenlang niet iedere zondag naar de kerk. Nu wordt het nog minder. Terwijl daar geen reden voor is. Daar wordt de overheid op aangesproken. Omdat ze niet handelt op een eerlijke en beschermende wijze. Maar meegaat in vijandschap van de seculiere wereld (omdat de overheid zelf seculier is).
Verder ga je continu voorbij aan het feit dat de overheid niet regeert in de kerk. Het is ons grondrecht hier. Het inmengen van de overheid is dus een onrechtmatig handelen.

Ik moest vanmorgen aan Daniël denken. Hij en zijn vrienden moesten zich aanpassen aan het leven aan het hof. Inclusief het niet gehoorzamen aan wetten van God. En de dienst aan God. Toch lees ik niet dat ze dat zwijgend aanvaarden. Ze daagden ahw de koning uit. Door alleen op water en brood te leven. En niet eten te eten dat aan afgoden was geofferd etc. En wat een zegen ging daar vanuit.

Ze brachten hiermee niet anderen in gevaar. Gingen tegen de koning in die hen gevangen had genomen.

Zou je een voorzichtige lijn door kunnen of mogen trekken naar het heden? Wat zou ergebeuren als se op de wijze van juli samen blijven komen? En de overheid ziet dat er geen uitbraken zijn? Wat dat waren er afgelopen maanden ook niet. Wat is er mis om die gesprekken met de overheid af te wachten?
Ik als ouder zie nu al de verschrikkeljjke gevolgen binnen ons gezin van deze toestand. Ik zie als gemeentelid ook her gemeenteleven kapot gaan. Wanneer alles normaal wordt. Is de schade niet weg. Naast dat ik geloof dat we dit over onszelf hebben afgeroepen. (Net als de ballingschap van de Joden ten tijde van Daniel) zie ik het ook als een rechtstreekse aanval van Satan. Waar dus ook Daniel en zijn vrienden niet voor bogen.
Sorry, maar dan steek je toch echt je kop in het zand. Ziekenhuizen (ook op de biblebelt) schalen zorg af, meer besmettingen dan ooit, etc.
Daarnaast vind ik het bron en contactonderzoek een beetje flauw om te gebruiken.
A. selectief onderzocht, slechts 20% van de mensen kunnen ze het herleiden
B. van degene die onderzocht worden is maar een heel klein gedeelte wat afgelopen 10 dagen in de kerk is geweest

Daarnaast, wat is het verschil met wat de situatie in maart en met nu? Omdat we meer weten? Of omdat we denken dat de kerk de zaakjes zo goed voor elkaar heeft dat er geen besmetting gaat ontstaan?
Ik vraag me af of we meer weten, ik zie besmettingen bij mensen die zich prima aan de regels hebben gehouden en toch besmet zijn. En dat risicio lopen we gewoon ook in de kerk!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Tom schreef:Ik kom steeds meer tot het inzicht dat het toch goed is om de overheidsmaatregelen de komende week te volgen. Ook in onze gezindte neemt het besmettingen snel toe. Op de basisschool alhier zit nu een klas thuis. Op de middelbare zijn ook wat besmettingen. In de kerk ook een aantal jongvolwassenen en wat ouders. In het refo verzorgingstehuis waar mijn vrouw invalt zijn een aantal verdachte gevallen die deze week getest worden. En dit verhaal is vast niet alleen hier, dat zal op andere plekken in de bible belt net zo zijn. Helemaal richting de randstad. Dan kunnen we wel zeggen: ja maar in de kerk hebben eerder geen besmettingen plaatsgevonden. Klopt helemaal. Maar die gaan er dus wel komen als binnen de groep kerkleden de besmettingen toenemen. Want hoe meer kerkleden besmet, hoe groter het risico dat het toch binnen de kerk gaat gebeuren. De ziekenhuizen kunnen het nu al niet meer aan.
Wacht. Die besmettingen zijn buiten de kerkdie sten. En bijna allemaal terug te voeren op te nauw contact. Wat ook eerder in de supermarkt gebeurd. Op school etc. In de kerk waar we stil zitten. Op anderhalve meter. Waar we niet kriskras doorelkaar lopen over elkaar heenbuigen.. Waar toegezien wordt op hygiëne.... is dat wel een ander verhaal. Als daar besmettingen plaatsvinden kan je je afvragen of we niet beter ons allemaal op kunnen sluiten in een isoleercel.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

refo schreef:In Gouda gaan we op dezelfde voet door als tot vorige week. Alleen mondkapje bij binnenkomst en niet zingen. Tenzij landelijk overleg anders doet besluiten.
Die mondkapjes zijn in ieder geval al goed voor de beeldvorming richting de buitenwereld.
DDD

Bericht door DDD »

@Lilian1975:
Dat is toch niet de discussie in dit draadje? Het gaat er hier om in hoeverre je de overheid moet gehoorzamen en wat je eigen verantwoordelijkheid is als kerkelijke gemeenschap bij het gesprek over de toepasselijke wet- en regelgeving. Feiten over besmettingen zijn daarvoor niet zo van belang, tot op heden.

Net als Valcke ga je consequent niet in op de eigen verantwoordelijkheid van een Nederlander in het gesprek over zijn rechtspositie.
Plaats reactie