Gelezen, gedacht, gehoord...

Zita
Moderator

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zita »

De discussie over smartphonegebruik heb ik afgesplitst naar hier: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... =5&t=13860
Volontair

Bericht door Volontair »

Het volgende kwam ik tegen bij mijn opgeslagen "documenten". Is er iemand die weet wie het geschreven heeft?
De zondige mens en de rechtvaardigende God.

Het is dus ons gebrek dat wij in zonden ontvangen en geboren zijn.
David heeft dat door eigen ervaring geleerd. Vandaar dat hij de zonden beschrijft op deze wijze dat zij een bederf is van alle krachten, inwendige en uitwendige, zozeer dat niets meer in de mens z’n functie nog zo verricht als in het paradijs vóór de zondeval. Wij zijn van God afgeweken, hebben een slecht geweten, zijn ziekte en dood onderworpen. Wij waren daarmee ook bedreigd. “Ten dage, als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven” (Gen. 2:17). Alleen uit Gods Woord weten wij dit. De volkeren die van dat Woord verstoken waren hebben hun ellende, ofschoon zij er middenin lagen, toch nooit recht gekend. Zij hielden de dood voor een natuurlijk kwaad, en niet voor een straf op de zonde. Zij waren niet in staat een recht oordeel te vellen over de menselijke natuur, omdat zij niet wisten waar de eigenlijke oorzaak ligt van al die rampen die het menselijk geslacht overkomen.

De kennis der zonde en de kennis van heel ‘s mensen natuur is het thema van deze Psalm. Hij biedt ons niet slechts, in de figuur van David, één voorbeeld - al zijn wij de scholastieke theologen er wel dankbaar voor dat zij ons dat tenminste geleerd hebben -, neen, hij behelst de hele leer der religie, de kennis van God, de kennis van onze natuur, van de zonde, van de genade, enzovoorts. Wij moeten deze Psalm daarom houden voor een allesomvattende onderwijzing voor heel Gods volk, al vanaf het moment dat hij gemaakt werd tot op de dag van vandaag. Hier leidt David, of beter gezegd de Heilige Geest in David, ons in, in de kennis van God en de kennis van onszelf. Beide heeft hij behandeld op meesterlijke wijze, ten eerste hoe het gesteld is met de zonde; en ten tweede wat genade is, want zonder de kennis van de genade valt de mens in wanhoop.

Men bedenke: deze kennis van de zonde is niet één of andere speculatie; ook niet een menselijke inbeelding; neen, zij is een werkelijk gevoelen, een werkelijk ervaren, een zware zielestrijd. David zegt: ik ken mijn overtredingen, dat wil zeggen: ik voel ze, ik ervaar ze. Dit is namelijk de betekenis van het Hebreeuwse woord dat hier gebruikt wordt. Het betekent waarlijk niet, zoals de paus leert, alleen maar een zich herinneren van wat men eens gedaan of niet gedaan heeft. Het is een voelen en ervaren de ondragelijke last van de toorn Gods. Het kennen van de zonde is hetzelfde als het voelen van de zonde. Die mens is een zondaar wiens geweten gekweld wordt en blijft steken in de angst, zodat hij niet weet waarheen hij zich wenden moet.
Wij hebben het hier dus niet over een filosofische kennis van de mens. Daarin wordt de mens beschreven als een redelijk wezen, enzovoorts. Dat is fysica, niet theologie. Zo spreekt bijvoorbeeld de rechtsgeleerde over de mens; hij heeft het over de mens inzoverre hij heer en meester is over zijn bezit. En een arts spreekt over de mens als gezond of ziek. Maar de theoloog disputeert over de mens als zondaar. Dat is in de theologie het wezen van de mens. Het gaat de theoloog erom dat de mens gevoelt dat zijn natuur door de zonde bedorven is. Is dat het geval, dan volgt de wanhoop, die hem in de hel werpt. Immers, wat moet een mens die weet dat zijn hele natuur bedolven ligt, dat hem niets is overgebleven waarop hij steunen kan, en dat al zijn gerechtigheid tot niets geworden is, aanvangen voor het aangezicht van de rechtvaardige God? Wordt nu dit alles zo in het hart gevoeld, dan zal moeten volgen het tweede deel, hetwelk evenmin speculatief van aard is, maar geheel praktisch en gevoelig moet zijn: het horen en leren wat genade is, wat rechtvaardiging is, wat God raadsbesluit is met betrekking tot een mens die aldus in de hel is neergestort, te weten dat Hij hem door Christus wil oprichten, enzovoorts. Het verslagen hart wordt dan opgericht. De mens stelt dan op grond hiervan met vreugde vast: al ben ik in mijzelf een zondaar, in Christus ben ik dat niet, Hij is ons geworden tot gerechtigheid; ik ben gerechtvaardigd en rechtvaardig door de Rechtvaardige en rechtvaardigende Christus, Die een Rechtvaardiger is en ook zo heet, omdat Hij tot zondaren gezonden is, en bij hen thuishoort.

Zie, dit zijn die twee stukken van de theologische kennis welke door David hier in deze Psalm behandeld worden. De inhoud van de Psalm is dus de theologische kennis van de mens en de theologische kennis van God. Laat toch niemand zich wagen aan speculaties over Gods majesteit, over wat God geschapen heeft, over Zijn almacht; en evenmin zich geheel en al verdiepen in het heer en meester zijn van de mens over zijn aardse bezittingen, gelijk de rechtsgeleerden doen, of in de zieke mens gelijk de artsen doen. Laat men zich beperken tot de mens als zondaar. Want het eigenlijke thema van de theologie is de door de zonde schuldige en verloren mens en de rechtvaardigende God, Die een Behouder is van die zondige mens. Al wat buiten dit thema om in de theologie gezocht of bediscussieerd wordt, is dwaling en vergif. Heel de Schrift is erop gericht dat zij ons Gods goedertierenheid aanprijst, die door Zijn Zoon de in zonde en verderf gevallen mens herstelt tot gerechtigheid en leven. Het stoffelijke leven, ons voedsel, het werk dat wij moeten doen, de wijze waarop het gezin geregeerd moet worden, hoe de grond bewerkt moet worden; al deze dingen zijn hier niet aan de orde. Zij waren er al, door God geschapen, in het paradijs vóór de mens er was, en zij werden in zijn hand gelegd toen God zei: “Hebt heerschappij over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels” (Gen. 1:28). Neen, hier gaat het over het toekomstige en eeuwige leven, over God Die rechtvaardigt, herstelt en levend maakt, en over de mens die gerechtigheid en leven verloren heeft en in zonde en eeuwige dood gevallen is. Volg bij het lezen van de Schrift deze richtlijn en u zult haar met vrucht gebruiken.

Er is dus een theologische kennis nodig. Een mens moet zichzelf kennen; hij moet weten, voelen en ervaren dat hij schuldig staat, dat hij aan de zonde en dood onderworpen is; maar hij moet ook het tegenovergestelde kennen en ervaren, namelijk dat God deze mens, die zichzelf aldus kent, rechtvaardigt en redt. De zorgen van andere mensen, die niet hun zonden kennen, laten wij over aan de rechtsgeleerden, de artsen, de ouders. Die spreken over de mens anders dan een theoloog.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Groot stuk over Opheusden in het AD/de pzc vandaag.
Zelfs refoforum wordt geciteerd.
DDD

Bericht door DDD »

De meest zinnige uitspraak vind ik die van Maarten Wisse:
Men heeft in deze gemeenschappen nog weinig manieren aangeleerd om vreedzaam met elkaar van mening te verschillen. Dan loopt een conflict makkelijk uit de hand.
Mara

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef:Groot stuk over Opheusden in het AD/de pzc vandaag.
Dodo plaatste om 8 uur dit al in wist je dat... topic:
Refoforum nu ook wordt genoemd op AD.nl... Ik zal de link naar het artikel maar niet plaatsen, om platgetreden discussies te vermijden. Maar we worden gelezen!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:De meest zinnige uitspraak vind ik die van Maarten Wisse:
Men heeft in deze gemeenschappen nog weinig manieren aangeleerd om vreedzaam met elkaar van mening te verschillen. Dan loopt een conflict makkelijk uit de hand.
Heldere duiding ja.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ik lees in de krant 2 artikelen. Eerste zegt dat het appverbod op de fiets hoge prioriteit krijgt, het tweede dat Brabant de strijd tegen zware criminaliteit verliest. Ik krijg een gevoel dat de prioriteitstelling niet klopt.
Mara

Bericht door Mara »

Hoe komt dat nu he, vraag je je af. Het lijkt zo alsof er in die kerken alleen maar starre koppige mensen zitten, die persé gelijk willen hebben. Als je hen afzonderlijk spreekt, blijken het vriendelijke geduldige mensen te zijn.
Gaat het dan puur om een Waarheid, DE Waarheid en vecht je dan door ten koste van.... tot het uiterste?
Ook die kerken bestaan toch uit allerlei soorten mensen, hoog en laag opgeleid en zijn niet alleen meer die eenvoudige ongeletterde boertjes.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Hoe komt dat nu he, vraag je je af. Het lijkt zo alsof er in die kerken alleen maar starre koppige mensen zitten, die persé gelijk willen hebben. Als je hen afzonderlijk spreekt, blijken het vriendelijke geduldige mensen te zijn.
Gaat het dan puur om een Waarheid, DE Waarheid en vecht je dan door ten koste van.... tot het uiterste?
Ook die kerken bestaan toch uit allerlei soorten mensen, hoog en laag opgeleid en zijn niet alleen meer die eenvoudige ongeletterde boertjes.
Dat er allemaal vriendelijke, geduldige mensen zitten, lijkt me niet kloppen. Anders gebeurt dit niet.
Mara

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef:
Mara schreef:
Dat er allemaal vriendelijke, geduldige mensen zitten, lijkt me niet kloppen. Anders gebeurt dit niet.
Dat zei ik dus niet.
Maar het toont denk ik aan dat een vriendelijk persoon kan veranderen in een star onbuigzaam iemand als hij strijdt voor een waarheid. En meent gelijk te hebben.
DDD

Bericht door DDD »

Geloofsonderwerpen raken aan diepe emoties en voorkeuren.

En ik denk dat er ook niet veel mensen zijn die in zo'n kerk de dienst uitmaken. En dat zijn meestal niet de meest bescheiden types, zoals overal.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Geloofsonderwerpen raken aan diepe emoties en voorkeuren.

En ik denk dat er ook niet veel mensen zijn die in zo'n kerk de dienst uitmaken. En dat zijn meestal niet de meest bescheiden types, zoals overal.
Dat denk ik ook. De macht is vaak bij weinig mensen belegd, die ook nog eens zeggen dat er weinig anderen te vinden zijn die geschikt zijn voor het ambt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:Groot stuk over Opheusden in het AD/de pzc vandaag.
Het artikel staat volgens mij in alle kranten die tot AD Regionaal behoren.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
parsifal

Bericht door parsifal »

https://www.trouw.nl/verdieping/hoe-sla ... ook.com%2F

Een geschiedenis waar ik nooit van gehoord had. Mooi om over te lezen. Maar de tegenwerking door de VOC geeft ook aan hoe zwart onze geschiedenis was en hoe men de goede geluiden actief negeerde.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Arja

Bericht door Arja »

parsifal schreef:https://www.trouw.nl/verdieping/hoe-sla ... ook.com%2F

Een geschiedenis waar ik nooit van gehoord had. Mooi om over te lezen. Maar de tegenwerking door de VOC geeft ook aan hoe zwart onze geschiedenis was en hoe men de goede geluiden actief negeerde.
Bedankt. Goed artikel om te lezen.
Plaats reactie