Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
- FlyingEagle
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
We waren zondag op bezoek bij familie dus hebben de leespreken helaas zelf niet gehoord. Maar ik ga ze wel terug luisteren.
Zondagmorgen
Leespreek van ds. P. Mulder
Lukas 1:11 en 21-22
1. Een getuigend altaar
2. Een dienende Engel
3. Een zwijgende priester
4. Een wachtend volk
Zondagmiddag
Leespreek van Maarten Luther
Johannes 3:16
1. De Gever
2. Het geschenk
3. Aan wie dit geschenk gegeven wordt
4. Wat God met dit geschenk beoogt
5. Wat is de manier waarop we dit geschenk moeten aannemen?
Zondagmorgen
1. Een getuigend altaar
2. Een dienende Engel
4. Een wachtend volk
Zondagmiddag
1. De Gever
2. Het geschenk
-
- Verbannen
Die preek van Maarten Luther is hier ook wel eens gelezen, ik denk 2 jaar geleden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Jouw visie is bij ons in de kerk prima toelaatbaarDDD schreef:Precies. Maar dat is heel anders. Want mijn mening is minder gangbaar in de officiële stukken en dus maar beperkt toelaatbaar.

17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods.ejvl schreef:Het Woord is niet belangrijker dan het zingen, het zingen is een onderdeel van het Woord.
Ik vind zingen bijzonder waardevol. Maar de Woordverkondiging is m.i. toch echt zeer essentieel en daarmee ook belangrijker.
Toch aan de paasmaaltijd nam zingen een hele grote plaats in, in fe tempeldienst ook en in de gemeente na pinksteren hoor je toch ook over veel zingen.Zeeuw schreef:17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods.ejvl schreef:Het Woord is niet belangrijker dan het zingen, het zingen is een onderdeel van het Woord.
Ik vind zingen bijzonder waardevol. Maar de Woordverkondiging is m.i. toch echt zeer essentieel en daarmee ook belangrijker.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bij de paasmaaltijd was het vleesgeworden Woord zelf aanwezig. Ik begrijp je punt uiteraard, maar denk dat deze Bijbeltekst wel aangeeft dat de Woordverkondiging centraal moet staan. Dat wil natuurlijk de waarde van het zingen niet wegnemen. We kennen allemaal psalmen die voor ons persoonlijk, gezongen preken vertegenwoordigen.samanthi schreef:Toch aan de paasmaaltijd nam zingen een hele grote plaats in, in fe tempeldienst ook en in de gemeente na pinksteren hoor je toch ook over veel zingen.Zeeuw schreef:17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods.ejvl schreef:Het Woord is niet belangrijker dan het zingen, het zingen is een onderdeel van het Woord.
ik kan me zat preken herinneren waar tijdens het zingen het Woord centraler stond dan tijdens de preek.
Links en rechts...
Links en rechts...
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
De lofzang werd met iedere paasmaaltijd gezongen, het zingen is een cruciaal onderdeel, maar idd de prediking staat centraal.Zeeuw schreef:Bij de paasmaaltijd was het vleesgeworden Woord zelf aanwezig. Ik begrijp je punt uiteraard, maar denk dat deze Bijbeltekst wel aangeeft dat de Woordverkondiging centraal moet staan. Dat wil natuurlijk de waarde van het zingen niet wegnemen. We kennen allemaal psalmen die voor ons persoonlijk, gezongen preken vertegenwoordigen.samanthi schreef:Toch aan de paasmaaltijd nam zingen een hele grote plaats in, in fe tempeldienst ook en in de gemeente na pinksteren hoor je toch ook over veel zingen.Zeeuw schreef:17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods.ejvl schreef:Het Woord is niet belangrijker dan het zingen, het zingen is een onderdeel van het Woord.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Hier de link naar de preek van Maarten LutherFlyingEagle schreef:We waren zondag op bezoek bij familie dus hebben de leespreken helaas zelf niet gehoord. Maar ik ga ze wel terug luisteren.
Zondagmorgen
1. Een getuigend altaar
2. Een dienende Engel
4. Een wachtend volk
Zondagmiddag
1. De Gever
2. Het geschenk
https://www.tabernakel.nl/storage/data/ ... ristus.pdf
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
-
- Verbannen
Er staat een goudmijn aan preken op deze website. Ik ben blij die gevonden te hebben.Nasrani schreef:Hier de link naar de preek van Maarten Luther
Weet iemand of er ook een website bestaat met preken van Nederlandse oudvaders?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
- J.C. Philpot
http://www.reveilserie.nl/onsdigitaalarchief.htmlJantje schreef:Er staat een goudmijn aan preken op deze website. Ik ben blij die gevonden te hebben.Nasrani schreef:Hier de link naar de preek van Maarten Luther
Weet iemand of er ook een website bestaat met preken van Nederlandse oudvaders?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
-
- Verbannen
Heel hartelijk bedankt!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Zeker, het zingen is, weliswaar berijmd, ook onderdeel van het Woord.Zeeuw schreef:17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods.ejvl schreef:Het Woord is niet belangrijker dan het zingen, het zingen is een onderdeel van het Woord.
- Maanenschijn
Je kunt abonnee worden. Daarmee hou je dit mooie werk ook in stand.Jantje schreef:Heel hartelijk bedankt!
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
In beide diensten ( HA) stond Lukas 1 centraal, 's morgens vers 26-38 en 's middags de Lofzang van Maria. Het waren fijne diensten.