De GG kunnen niet mee met de HSV

Hendrikus

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:Vergun mij aub mijn voorkeur voor de SV.
Waarbij ik in direct toevoeg dat de Heilige Geest, uitgezonden door God de Vader en Gods Zoon, ook door de HSV Zijn werk zal voortzetten.
Geen enkele vertaling is Hem "vreemd".
Kijk, en zou dít nou de houding zijn geweest van de gereformeerde gezindte, dan hadden we de achterliggende tijd heel anders beleefd. Gun elkaar nou de ruimte om die bijbelvertaling te gebruiken die past bij ieders "Sitz im Leben", zonder elkaar te verketteren of te veroordelen. Zonder het maken van een andere vertaling af te schilderen als het werk van de Satan, alsjeblieft zeg...

Een groot probleem van onze gezindte -ik heb het al vaker gezegd- is het oordelen over anderen, het elkaar geestelijk de maat nemen. Dat zit misschien wel in onze roots, waar velen van ons toch zijn grootgebracht in afgescheiden kerken die hun wortels hebben in het gezelschapsleven van de 18e en 19e eeuw, waar het gebruikelijk was om elkaar te bevragen op de geestelijke staten en standen. Maar ook al zou het genetisch bepaald zijn, het fanatisme waarmee er gereageerd is rondom de HSV vond ik schokkend. Waar moet het met de kerk naar toe als we elkaar zo kil bejegenen vanwege een andere bijbelvertaling?

Het kan anders. Uit ondervinding weet ik dat het mogelijk is om met mensen uit de hele breedte van de kerk samen te werken, zoekend naar consensus. Elkaar de ruimte latend om zichzelf te zijn, zonder over die andersdenkendheid een oordeel te vellen. Dat kán. Maar je moet het ook wíllen.

Gezien alle consternatie van tevoren houd ik m'n hart vast. Maar desalniettemin hoop ik van ganser harte dat de gebruikers van de SV en de HSV (een ieder in eigen hart ten volle verzekerd) elkaar tóch zullen blijven zien als broeders en zusters in de Heere Jezus Christus, en dat de vermeende splijtzwam uiteindelijk toch een saâmbinder zal blijken te zijn. ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Ik las bij refdag "In gesprek rond de Herziene Statenvertaling" http://www.refdag.nl/1.519691
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Wilhelm schreef:Ik las bij refdag "In gesprek rond de Herziene Statenvertaling" http://www.refdag.nl/1.519691
„De kerk die zich zorgen maakt over haar toekomst moet aan zelfonderzoek doen.”
...zeldzame uitspraak!
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
huisman

Bericht door huisman »

Wilhelm schreef:Ik las bij refdag "In gesprek rond de Herziene Statenvertaling" http://www.refdag.nl/1.519691
Ik ben het met beide predikanten eens.....wat moet ik nu ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ander

Bericht door Ander »

huisman schreef:
Het bij het oude houden maar... :hum
memento

Bericht door memento »

huisman schreef:
Gewoon de genuanceerde tussenweg kiezen. De discussie is en wordt veel te zwart-wit gevoerd. Je kan ook tot het genuanceerde standpunt komen dat er goede redenen voor en goede redenen tegen de HSV zijn. Voor mij wegen de redenen tégen de HSV net ietsjes zwaarder, maar ik begrijp en accepteer het even zeer wanneer iemand anders die redenen net ietsjes anders weegt, en door op een standpunt uitkomt wat gematigd vóór de HSV is.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Houding van het RD in hun commentaar is ook respectvol :

http://www.refdag.nl/opinie/commentaar/ ... v_1_519699
huisman

Bericht door huisman »

Wilhelm schreef:Houding van het RD in hun commentaar is ook respectvol :

http://www.refdag.nl/opinie/commentaar/ ... v_1_519699
Ik denk dat de GBS zich ernstig moet gaan bezinnen op de laatste alinea van dit commentaar.
Dat was ook een van de bedoelingen van de Synode van Dordrecht toen ze opdracht gaf voor de SV. In de achtste zitting bepaalde ze dat de Bijbelvertalers „altijd bij de oorspronkelijke tekst zorgvuldig blijven, en de manier van spreken van de oorspronkelijke talen zo veel de duidelijkheid en eigenschap der Nederlandse spraak kan toelaten, behouden.” De SV moest dus verstaanbaar Nederlands bieden. Met alle goede argumenten die er inderdaad zijn voor het behoud van de SV zou toch op z’n minst overwogen moeten worden echt oude, niet meer begrepen woorden uit die vertaling te vervangen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Zou de koningin niet uitgenodigd zijn voor deze door velen gezien in Nederland als grote dag?
Verleden week zondag was ze wel in Amsterdam voor een opening!!!
helma

Bericht door helma »

memento schreef:
huisman schreef:
Gewoon de genuanceerde tussenweg kiezen. De discussie is en wordt veel te zwart-wit gevoerd. Je kan ook tot het genuanceerde standpunt komen dat er goede redenen voor en goede redenen tegen de HSV zijn. Voor mij wegen de redenen tégen de HSV net ietsjes zwaarder, maar ik begrijp en accepteer het even zeer wanneer iemand anders die redenen net ietsjes anders weegt, en door op een standpunt uitkomt wat gematigd vóór de HSV is.
Voor mij wegen de voordelen van de HSV (m.n. voor onze kinderen) net iets zwaarder.
Voor mezelf zou ik niet wisselen, maar wel voor het gezin.
Was blij met het commentaar/intervieuw in het RD vanmorgen. Er zitten ook gewoon twee kanten aan het verhaal.
Maar dit vind ik echt heel belangrijk: „altijd bij de oorspronkelijke tekst zorgvuldig blijven, en de manier van spreken van de oorspronkelijke talen zo veel de duidelijkheid en eigenschap der Nederlandse spraak kan toelaten, behouden.”
Grace

Bericht door Grace »

Weet iemand waarom de presentatie van de HSV in Dordrecht niet wordt uitgezonden op refdag.nl?
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Grace schreef:Weet iemand waarom de presentatie van de HSV in Dordrecht niet wordt uitgezonden op refdag.nl?
Geen idee, ik weet wel dat de presentatie vanavond bij de Reformatorische Omroep wordt uitgezonden.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Grace schreef:Weet iemand waarom de presentatie van de HSV in Dordrecht niet wordt uitgezonden op refdag.nl?
Om iedereen een beetje te vriend te houden ;)
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Ik heb het artikel ook gelezen en ben het er wel mee eens dat bepaalde uitspraken zoals ”de verborgenheid der godzaligheid” en ”opwas in de genade” zo vertrouwd zijn dat het heel vreemd is als er ineens staat ”het geheimenis van de godsvrucht" en "groeien in de genade".
Mensen die behoudend zijn willen vasthouden aan het oude en terecht.
De jeugd groeit op in een moeilijke tijd, maar of ze door de HSV meer de Bijbel gaan lezen..... ik weet het niet.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Gesloten