Dorsvloer vol confetti
Re: Dorsvloer vol confetti
ik heb er trouwens wel een theorie over waarom dit boek er nog niet is of niet doorgebroken is of waarom iemand het nog niet gevonden heeft.
als je schrijft ontstaat een verhaal. je weet van te voren niet wat het wordt of wat de uitkomst van je boek is. dat ontstaat.
mocht iemand de uitdaging voelen een tegenovergesteld boek te publiceren, dan hoop ik dat dat iemand is die het boek al schrijvend gevonden heeft.
duidelijke doelen vooraf zitten het verhaal misschien alleen maar in de weg.
als je schrijft ontstaat een verhaal. je weet van te voren niet wat het wordt of wat de uitkomst van je boek is. dat ontstaat.
mocht iemand de uitdaging voelen een tegenovergesteld boek te publiceren, dan hoop ik dat dat iemand is die het boek al schrijvend gevonden heeft.
duidelijke doelen vooraf zitten het verhaal misschien alleen maar in de weg.
Re: Dorsvloer vol confetti
Wat denk je van een goede marketing-machine?sela schreef:ik heb er trouwens wel een theorie over waarom dit boek er nog niet is of niet doorgebroken is of waarom iemand het nog niet gevonden heeft.
als je schrijft ontstaat een verhaal. je weet van te voren niet wat het wordt of wat de uitkomst van je boek is. dat ontstaat.
mocht iemand de uitdaging voelen een tegenovergesteld boek te publiceren, dan hoop ik dat dat iemand is die het boek al schrijvend gevonden heeft.
duidelijke doelen vooraf zitten het verhaal misschien alleen maar in de weg.

Re: Dorsvloer vol confetti
je hebt gelijk, dat heeft zeker invloed. toch behoud ik graag het naïeve geloof zoals hierboven omschreven.
hoeveel procent maakt een goede pr uit? 10%?
hoeveel procent maakt een goede pr uit? 10%?
Re: Dorsvloer vol confetti
In dit geval denk ik dat het percentage hoger ligt, dankzij het RF.sela schreef:je hebt gelijk, dat heeft zeker invloed. toch behoud ik graag het naïeve geloof zoals hierboven omschreven.
hoeveel procent maakt een goede pr uit? 10%?
Anders had ik het wss. nooit aangeschaft.
Zou Kislev in het complot zitten.

Re: Dorsvloer vol confetti
We raken wat off-topic, maar niet iedere kunstenaar wordt 'ontdekt'.sela schreef:je hebt gelijk, dat heeft zeker invloed. toch behoud ik graag het naïeve geloof zoals hierboven omschreven.
hoeveel procent maakt een goede pr uit? 10%?
En soms worden 'kunstwerken' naar voren geschoven, waarvan je denkt 'hmm'.
Re: Dorsvloer vol confetti
is het ook naïef om te denken dat dat wat goed is vanzelf komt bovendrijven?
Re: Dorsvloer vol confetti
Ja. Onbekend maakt onbemind. Verder is de menselijke smaak ook beïnvloedbaar. Daar is onderzoek naar gedaan (beoordelen van schilderijen, in een tegengestelde setting aangeboden aan het publiek).sela schreef:is het ook naïef om te denken dat dat wat goed is vanzelf komt bovendrijven?
Re: Dorsvloer vol confetti
interessant dat je het noemt. en hoe kijk je dan aan tegen genialiteit?
edit: sorry, dat klinkt vast te abstract. ik ga hier nog op terugkomen, want ik ben het niet helemaal met je eens.
edit: sorry, dat klinkt vast te abstract. ik ga hier nog op terugkomen, want ik ben het niet helemaal met je eens.
Re: Dorsvloer vol confetti
Ben benieuwd!sela schreef:interessant dat je het noemt. en hoe kijk je dan aan tegen genialiteit?
edit: sorry, dat klinkt vast te abstract. ik ga hier nog op terugkomen, want ik ben het niet helemaal met je eens.
Re: Dorsvloer vol confetti
Nee, van een jongen die in de evangelische kerk opgroeit en alles mag doen wat verboden is.... Doe lekker wat je leuk vindt, wat maakt het uit... Maar op een gegeven moment walgt hij van de hypocrisie en breekt radicaal met zijn evangelische kerk en met het hele geloof. Hij mist het echter doel in zijn leven en voelt zich slecht. Zo zakt hij in diepe ellende weg, totdat hij tijdens vreselijk noodweer genoodzaakt is te schuilen in een oud gereformeerde, nog Datheen zingende gemeente. Daar wordt hij stilgezet, geraakt door de eerbiedigheid, de teerheid, de bescheidenheid en de warmte... maar vooral door de prediking van het evangelie die hij voor het eerst zuiver hoort.vogeltje schreef:Eigenlijk zou er een tegenhanger moeten komen van dit boek.
Over iemand die zich ontrukt aan deze sfeer maar toch in God blijft geloven.
PKN wordt ofzo.
Het zou hier vast een hoop minder kritiek hebben gekregen

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Re: Dorsvloer vol confetti
Bekeringsgeschiedenissen van dit kaliber, van de kroeg naar de kerk, zijn er in de 19e eeuw bij bosjes verschenen.Marnix schreef:Nee, van een jongen die in de evangelische kerk opgroeit en alles mag doen wat verboden is.... Doe lekker wat je leuk vindt, wat maakt het uit... Maar op een gegeven moment walgt hij van de hypocrisie en breekt radicaal met zijn evangelische kerk en met het hele geloof. Hij mist het echter doel in zijn leven en voelt zich slecht. Zo zakt hij in diepe ellende weg, totdat hij tijdens vreselijk noodweer genoodzaakt is te schuilen in een oud gereformeerde, nog Datheen zingende gemeente. Daar wordt hij stilgezet, geraakt door de eerbiedigheid, de teerheid, de bescheidenheid en de warmte... maar vooral door de prediking van het evangelie die hij voor het eerst zuiver hoort.vogeltje schreef:Eigenlijk zou er een tegenhanger moeten komen van dit boek.
Over iemand die zich ontrukt aan deze sfeer maar toch in God blijft geloven.
PKN wordt ofzo.
Het zou hier vast een hoop minder kritiek hebben gekregen
Ik denk dat DIA er nog wel een paar voor je op de plank heeft staan.
~~Soli Deo Gloria~~
Re: Dorsvloer vol confetti
Ik begrijp je hier niet helemaal. Even los van de auteur. Wat houdt een narratieve levensbeschouwing in? Is dat puur het ontbreken van absolute waarheden en het beoordelen van daden binnen de levensbeschouwing van de "dader"?memento schreef: Het enige wat ik zeg, is dat Franca een bepaalde overtuiging heeft verworpen, en die ingeruild voor een andere overtuiging. Maar voldoet haar nieuwe overtuiging wel aan de argumenten op basis waarvan ze de oude verworpen heeft? En is ze bewust van de consequenties die een narratieve levensbeschouwing heeft (bv: binnen een narratieve levensbeschouwing is er geen absolute waarheid, alleen de subjectieve verhalen, er is dus ook geen ethiek, anders dan binnen het verhaal. Als iemand binnen zijn verhaal iets als goed kan duiden, is het goed. Maar dat levert problemen op met anderen, bv: een moslim-terrorist die zelfmoord pleegt, doet binnen zijn "verhaal" een goede daad.). Iemand serieus nemen, is ook de kritische vragen stellen..
Daarnaast: Ik had het over het schrijven van een boek. Volgens mij is de thematiek wel interessant, een refo die door studeren haar geloof verliest, en verruilt voor een andere levensvisie. Maar vervolgens nooit helemaal afkomt van de onzekerheid: Wat als ze toch gelijk hadden... (wat iets is waar ex-christenen, zeker bij moeilijke situaties in het leven, of als de dood nadert, toch nooit helemaal los van kunnen komen).
PS> Persoonlijk zie ik de narratieve levensbeschouwing als één van de levensbeschouwingen die slecht rationeel te onderbouwen zijn. Nu is het christendom dat ook niet. Maar, de overstap van een niet-rationeel-verdedigbare overtuiging naar een andere niet-rationeel-verdedigbare overtuiging, op basis van rationele argumenten, is nogal raar. Aangezien Franca meeleest, en me een intelligente dame lijkt, wil ik haar toch eens uitdagen om daar over na te denken.
Bestaan er rationeel verdedigbare levensovertuigingen buiten een sterk agnosticisme (in de zin van de grote vragen zijn niet rationeel te beantwoorden)? Zijn er rationele levensovertuigingen die ook nog een richting geven aan hoe te leven?
Om toch weer terug te keren op het onderwerp. Waarop baseer je dat Franca Treur een narratieve levensbeschouwing heeft (wat het ook moge betekenen)? Op grond van sommige van haar columns zou ik haar eerder in het hokje van de materialistische levensbeschouwing plaatsen, geinspireerd door Herman Phillipse (als ik al een hokje moet kiezen).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Re: Dorsvloer vol confetti
Ik snap ook niet wat ik met 'narratief' aanmoet. Narratief betekent: gebaseerd op verhalen.
Het christendom is bij uitnemendheid gebaseerd op verhalen.
Hij is hier niet! Hij is opgestaan, zoals Hij gezegd heeft. Ga het zijn discipelen vertellen.
Het christendom is bij uitnemendheid gebaseerd op verhalen.
Hij is hier niet! Hij is opgestaan, zoals Hij gezegd heeft. Ga het zijn discipelen vertellen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Re: Dorsvloer vol confetti
Vlaams durf ik niets van te zeggen, maar Zeeuws niet in ieder geval.Zita schreef:Het viel mij pas op dat dat in het Vlaams vaak gebeurt. Heeft het Zeeuws daar een tik van meegekregen?Hendrikus schreef:De verteltrant ervaar ik ook als afstandelijk. Door steeds te spreken van "de vader", "de moeder" etc blijven die personages behoorlijk op afstand. Heeft Franca dat bewust zo gedaan, om de verhoudingen binnen het gezin te schetsen (die ook niet echt warm zijn)? Daar ben ik nog niet achter.memento schreef:Precies wat ik verwachtte eigenlijk. De auteur is iemand die op godsdienst-sociologische wijze haar boek geschreven heeft. Daarom gaf ik ook aan niets te kunnen met medelijden hebben met een fictief figuur. Laten we liever daarom onze aandacht richten op echte mensen.
Re: Dorsvloer vol confetti
Een narratieve levensbeschouwing is een levensbeschouwing die gebeurtenissen in het leven verklaren door middel van het persoonlijke verhaal. Het gaat niet om rationele argumenten, maar om hoe je iets weergeeft in je persoonlijke verhaal, hoe je iets persoonlijk plaatst en ziet.Om toch weer terug te keren op het onderwerp. Waarop baseer je dat Franca Treur een narratieve levensbeschouwing heeft (wat het ook moge betekenen)? Op grond van sommige van haar columns zou ik haar eerder in het hokje van de materialistische levensbeschouwing plaatsen, geinspireerd door Herman Phillipse (als ik al een hokje moet kiezen).
Veel post-moderne stromingen (waaronder een bepaalde vorm van de materialistische levensbeschouwing) kan je daar onder plaatsen. De kern is dat er geen absolute waarheden meer zijn, alleen het subjectieve verhaal. Ja, eigenlijk zijn er zelfs geen gedeelde waarheden meer, een waarheid wordt slechts gedeeld als in verschillende levensverhalen iets toevallig hetzelfde gezien wordt. Kortom, negatief gezegd: Waarheid is slechts wat jij binnen jouw levensverhaal als zodanig ziet.
Ik noem zo'n visie niet-rationeel-verdedigbaar (denk alleen aan ethiek). Wat apart is, omdat veel mensen die zo'n levensbeschouwing aanhangen intelligent zijn, en vaak op basis van rationele argumenten hun oude levensbeschouwing overboord gezet hebben.