Sinterklaas

OutOfTheBox
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 okt 2018, 20:52

Re: Sinterklaas

Bericht door OutOfTheBox »

Zeeuw schreef:
Luther schreef:
OutOfTheBox schreef:Ga een heel eind met je mee, maar korte broek voor een man wereldgelijkvormig?
Ja, niet alleen vrouwen, maar ook mannen (dus zij die tot hun verstand gekomen zijn) dienen zich eerbaar en waardig te kleden. Daarbij is bedekking een balngrijk element. Uit mijn jeugdjaren kan ik me nog een kanselboodschap herinneren, waarin door de kerkenraad gewaarschwud werd voor het dragen van korte broeken door mannen. Het is een teken van een losse kleedstijl, die meer bij de wereld thuishoort, dan bij de kerk.
Niet het teken van het feit dat het gewoon superwarm is en lekker om het iets minder heet te hebben? De rokken worden toch ook tot op de knie als netjes beschouwd?
Helemaal eens. En je hebt dan weer korte broeken en korte broeken....in bepaalde korte broeken zul je mij ook niet zien :humhihi
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Sinterklaas

Bericht door Isala »

helma schreef:Ik kan niet zo goed begrijpen dat er Refomannen hun hoofd kaal scheren en dat daar nooit iemand moeilijk over doet. :huhu
Dat vraag ik me ook altijd af bij oudvaders die een pruik droegen. (dus met de mode van die tijd meededen)
Hora est!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Sinterklaas

Bericht door helma »

Luther schreef:
helma schreef:Ik kan niet zo goed begrijpen dat er Refomannen hun hoofd kaal scheren en dat daar nooit iemand moeilijk over doet. :huhu
Je bedoelt het wel of niet dragen van een baard/snor? Dat lijkt me geen Bijbels gebod. Het hoort gewoon bij lichaamsverzorging. Hoewel ik wel zie dat het in de huidige mannenmode op dit punt weer ernstig gesteld is met die verzorging. :livre
Nee, ik bedoel de biljartballen :hi
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Sinterklaas

Bericht door eilander »

Nu snap ik best dat jullie een hekel hebben aan praten over Sinterklaas. Ik ook. Maar dit topic gaat weer alle kanten op...
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Sinterklaas

Bericht door Ouddorp »

Een hypothetisch geval: In 2040 dient coalitiepartij DENK een voorstel in om sinterklaas te verbieden als christelijk symbool in de samenleving (niet ondenkbeeldig gezien de ophef in Utrecht die deze partij laatst maakte over christelijke schilderijen). Wat stemt de SGP in dat geval?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Sinterklaas

Bericht door liz boer »

OutOfTheBox schreef:
Luther schreef:
OutOfTheBox schreef:Ga een heel eind met je mee, maar korte broek voor een man wereldgelijkvormig?
Ja, niet alleen vrouwen, maar ook mannen (dus zij die tot hun verstand gekomen zijn) dienen zich eerbaar en waardig te kleden. Daarbij is bedekking een balngrijk element. Uit mijn jeugdjaren kan ik me nog een kanselboodschap herinneren, waarin door de kerkenraad gewaarschwud werd voor het dragen van korte broeken door mannen. Het is een teken van een losse kleedstijl, die meer bij de wereld thuishoort, dan bij de kerk.
Hier kom je echt op het terrein van ongelooflijke subjectiviteit. Waardige kleding betaamt een christen, ja helemaal eens. Maar ik heb serieus nog nooit nagedacht of mijn korte broek wereldgelijkvorming zou zijn. Als de temperatuur boven de 25 graden komt, zie je mij niet vaak meer in een lange broek. Gewoon omdat ik erg warmbloedig ben :D
Waardig, netjes, eerbiedig, er zijn nog veel meer termen te noemen, de Bijbel heeft het over kuis, daar kun je meer mee dan al die andere titels. Een driekwartbroek voor mannen, hoewel niet modieus, die niet strak zit is mi niet onkuis, rokken die de zitproef niet doorstaan, zijn wel onkuis, maar dat zijn mijn ideeen.
Als ik me kleed denk ik niet aan kleur oid, ik wil bedekt zijn en als ik gaat zitten niet de hele tijd aan mijn rok te hoeven trekken. Ook doe ik soms een broek aan, bij bepaalde werkzaamheden of als ik paddenstoelen ga fotograferen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Sinterklaas

Bericht door Wandelende »

Luther schreef:
Wandelende schreef:
ebenhaezer schreef:Ja, ik snap deze hele discussie ook niet echt, kerstpakketten hebben we volgens mij ook niets op tegen
al moet ik 3 keer sinterklaas houden
Kerstpakketten zijn mij een doorn in het oog.
Vreselijke traditie.
Geef het geld/de waarde aan Noord-Korea ofzo, zeker na de ontroerende en hartverscheurende oproep van OpenDoors afgelopen week.
Helemaal eens, Wandelende!
Maar ik heb misschien makkelijk praten: kerstpakketten is volgens mij echt iets voor het bedrijfsleven. Ik ken het i.i.g. niet.
Mijn tak van sport is het onderwijs. Daar ook kerstpakketten. Helaas wel. Dus breng het maar naar de voedselbank.
(~)
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Sinterklaas

Bericht door liz boer »

Wandelende schreef:
Luther schreef:
Wandelende schreef:
ebenhaezer schreef:Ja, ik snap deze hele discussie ook niet echt, kerstpakketten hebben we volgens mij ook niets op tegen
al moet ik 3 keer sinterklaas houden
Kerstpakketten zijn mij een doorn in het oog.
Vreselijke traditie.
Geef het geld/de waarde aan Noord-Korea ofzo, zeker na de ontroerende en hartverscheurende oproep van OpenDoors afgelopen week.
Helemaal eens, Wandelende!
Maar ik heb misschien makkelijk praten: kerstpakketten is volgens mij echt iets voor het bedrijfsleven. Ik ken het i.i.g. niet.
Mijn tak van sport is het onderwijs. Daar ook kerstpakketten. Helaas wel. Dus breng het maar naar de voedselbank.
Wij hebben tijden gehad dat kerstpakketten hartelijk welkom waren, we hebben ook tijden gehad dat we zelf pakketjes uitdeelden. Dus als je er een krijgt en je denk hem niet nodig te hebben,kun je hem altijd aan iemand anders geven, waar het hartelijk welkom is.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Sinterklaas

Bericht door liz boer »

Luther schreef:
helma schreef:Ik kan niet zo goed begrijpen dat er Refomannen hun hoofd kaal scheren en dat daar nooit iemand moeilijk over doet. :huhu
Je bedoelt het wel of niet dragen van een baard/snor? Dat lijkt me geen Bijbels gebod. Het hoort gewoon bij lichaamsverzorging. Hoewel ik wel zie dat het in de huidige mannenmode op dit punt weer ernstig gesteld is met die verzorging. :livre
Het is het natuurlijke verschil tussen man en vrouw, dat ga je er toch niet afscheren???
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Sinterklaas

Bericht door DDD »

OutOfTheBox schreef:
Luther schreef:
OutOfTheBox schreef:Ga een heel eind met je mee, maar korte broek voor een man wereldgelijkvormig?
Ja, niet alleen vrouwen, maar ook mannen (dus zij die tot hun verstand gekomen zijn) dienen zich eerbaar en waardig te kleden. Daarbij is bedekking een balngrijk element. Uit mijn jeugdjaren kan ik me nog een kanselboodschap herinneren, waarin door de kerkenraad gewaarschwud werd voor het dragen van korte broeken door mannen. Het is een teken van een losse kleedstijl, die meer bij de wereld thuishoort, dan bij de kerk.
Hier kom je echt op het terrein van ongelooflijke subjectiviteit. Waardige kleding betaamt een christen, ja helemaal eens. Maar ik heb serieus nog nooit nagedacht of mijn korte broek wereldgelijkvorming zou zijn. Als de temperatuur boven de 25 graden komt, zie je mij niet vaak meer in een lange broek. Gewoon omdat ik erg warmbloedig ben :D
Ik vind dit ook heel apart. Ik wist niet dat dit binnen de GG voorkwam. De uniformerende werking van het RD was dus niet zo groot dat ik hiervan op de hoogte was. Wel weet ik een OGGiN waar sommige mannelijke leden geen korte broek dragen vanaf een jaar of 14.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: RE: Re: Sinterklaas

Bericht door Hendrikus »

Isala schreef:
Hendrikus schreef: Toch vreemd hè, Kampen, Vollenhove, Elburg, Brouwershaven, noem maar op: talloze kerken dragen nog steeds de naam van St Nicolaas....
Wij zeggen nooit st. Nicolaaskerk maar gewoon Bovenkerk.
Ik denk dat velen in Kampen niet weten dat deze kerk officeel de naam St. Nicolaaskerk draagt.
Ja, in Kampen weten ze het aardig te verdringen ;) Elburg idem, maar Vollenhove bijvoorbeeld schaamt zich niet voor St Nicolaas. En als je in Deventer in het Bergkwartier loopt, kom je 'm ook tegen: de Bergkerk heet immers ook St. Nicolaaskerk.

Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Sinterklaas

Bericht door eilander »

Na de Reformatie zijn die kerken niet plotseling van naam veranderd, @Hendrikus. In Tholen heet de hervormde kerk nog de Onze Lieve Vrouwekerk. Daarom gaan we nog niet plotseling Maria vereren. Dus met die Snieklaas kunnen we ook wel stoppen.
Erskinees
Berichten: 2793
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Sinterklaas

Bericht door Erskinees »

Niemand hoeft zich te schamen voor Sinterklaas.
Zeeuw
Berichten: 11870
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Sinterklaas

Bericht door Zeeuw »

liz boer schreef:
Luther schreef:
helma schreef:Ik kan niet zo goed begrijpen dat er Refomannen hun hoofd kaal scheren en dat daar nooit iemand moeilijk over doet. :huhu
Je bedoelt het wel of niet dragen van een baard/snor? Dat lijkt me geen Bijbels gebod. Het hoort gewoon bij lichaamsverzorging. Hoewel ik wel zie dat het in de huidige mannenmode op dit punt weer ernstig gesteld is met die verzorging. :livre
Het is het natuurlijke verschil tussen man en vrouw, dat ga je er toch niet afscheren???
Het is een net forum. Toch durf ik best te zeggen dat er echt andere natuurlijke verschillen zijn. Ik heb n halfgammele baardgroei. Dus gewoon scheren. Moet wel fatsoenlijk zijn.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9075
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Sinterklaas

Bericht door J.C. Philpot »

Nicolaas was een godvrezende bisschop, die op het concilie van Nicea de orthodoxe leer heeft verdedigd tegen de dwalingen van Arius.

Dus of we nu een Calvijnkerk hebben (Baarn), een Nicolaaskerk, een Lutherse kerk, een Ledeboeriaanse gemeente, een gezelschap van Pauwianen, een Gomarus scholengemeenschap of een Onze Lieve Vrouwekerk. Ik zie geen principieel verschil.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gesloten