Ik kan me meer vinden in de visie van ds. Kempeneers.refo schreef:Lezenswaardig en vooral nuchter stuk van dr H vd Belt in het RD.
Oranjegekte
Re: Oranjegekte
Ik ook. Hoewel er enkele denklijnen in het stuk van dr. Van de Belt naadloos aansloten bij wat ds. Kempeneers schreef.Tiberius schreef:Ik kan me meer vinden in de visie van ds. Kempeneers.refo schreef:Lezenswaardig en vooral nuchter stuk van dr H vd Belt in het RD.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Precies. Als een rijke Christus-prediking niet helpt tegen sportverdwazing, denken we dan werkelijk dat een moralistische waarschuwingspreek wél werkt...?Orchidee schreef:Nou dat is pas "zonde" van de preektijd...Mara schreef: Wij hebben momenteel geen abonnement op het RD.
Wat zijn de grote lijnen van het stuk dan ?
Hoorde wel van een vriendin dat ds Meeuwse heeft opgeroepen (in de Saambinder ?) dat alle predikanten morgenochtend een preek zouden moeten houden over de voetbalgekte.
- JolandaOudshoorn
Ik vond het stuk van dr H van de Belt erg goed. Vooral de opmerking: voetbal is geen afgod. Je kunt er wel een afgod van maken.Luther schreef:Ik ook. Hoewel er enkele denklijnen in het stuk van dr. Van de Belt naadloos aansloten bij wat ds. Kempeneers schreef.Tiberius schreef:Ik kan me meer vinden in de visie van ds. Kempeneers.refo schreef:Lezenswaardig en vooral nuchter stuk van dr H vd Belt in het RD.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Wie de leegte van het voetbalgekte niet ziet, ziet ook de volheid van het ware geloof niet.memento schreef:Precies. Als een rijke Christus-prediking niet helpt tegen sportverdwazing, denken we dan werkelijk dat een moralistische waarschuwingspreek wél werkt...?Orchidee schreef:Nou dat is pas "zonde" van de preektijd...Mara schreef: Wij hebben momenteel geen abonnement op het RD.
Wat zijn de grote lijnen van het stuk dan ?
Hoorde wel van een vriendin dat ds Meeuwse heeft opgeroepen (in de Saambinder ?) dat alle predikanten morgenochtend een preek zouden moeten houden over de voetbalgekte.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Hmmm. Ik zie het liever als brenger van goede boodschap.Mara schreef:Ik heb diep respect voor ds Kempeneers !
De brenger van de kwade boodschap,
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Dat vinden wij !caprice schreef:Hmmm. Ik zie het liever als brenger van goede boodschap.Mara schreef:Ik heb diep respect voor ds Kempeneers !
De brenger van de kwade boodschap,
Maar het grootste gedeelte van Nederland niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wat is WK voetbal dan?JolandaOudshoorn schreef:Ik vond het stuk van dr H van de Belt erg goed. Vooral de opmerking: voetbal is geen afgod. Je kunt er wel een afgod van maken.Luther schreef:Ik ook. Hoewel er enkele denklijnen in het stuk van dr. Van de Belt naadloos aansloten bij wat ds. Kempeneers schreef.Tiberius schreef:Ik kan me meer vinden in de visie van ds. Kempeneers.refo schreef:Lezenswaardig en vooral nuchter stuk van dr H vd Belt in het RD.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Ik moet de eerste nog tegenkomen die wel alles volgt van het WK en wiebns afgod het desondanks niet is.albion schreef:Wat is WK voetbal dan?JolandaOudshoorn schreef: Ik vond het stuk van dr H van de Belt erg goed. Vooral de opmerking: voetbal is geen afgod. Je kunt er wel een afgod van maken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
zaterdag even naar die Kom-ook avond zitten kijken. Daar zijn jeugdverenigingen in den lande die gezamenlijk voetbal gaan kijken. Die zullen ontkennen dat het hun afgod is. Het doel is hun kerkjeugd uit de kroeg en van het bier te houden.Luther schreef:Ik moet de eerste nog tegenkomen die wel alles volgt van het WK en wiebns afgod het desondanks niet is.albion schreef:Wat is WK voetbal dan?JolandaOudshoorn schreef: Ik vond het stuk van dr H van de Belt erg goed. Vooral de opmerking: voetbal is geen afgod. Je kunt er wel een afgod van maken.
Maar goed, de narigheid kan over twee uurtjes over zijn (minus de na-ijleffecten van een evt. uitschakeling)
- JolandaOudshoorn
Nou ja, kom eens langs, zou ik zo eens zeggen. Er zijn genoeg mensen die niet op het WK hun vertrouwen zetten.Luther schreef:Ik moet de eerste nog tegenkomen die wel alles volgt van het WK en wiebns afgod het desondanks niet is.albion schreef:Wat is WK voetbal dan?JolandaOudshoorn schreef: Ik vond het stuk van dr H van de Belt erg goed. Vooral de opmerking: voetbal is geen afgod. Je kunt er wel een afgod van maken.
WK is een speltournooi waarbij wat geld te verdienen is. Meer niet. Laten we stoppen er een ophef over te maken, voordat we er zelf een afgod van maken.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Zucht.... ja, zo kun je alle zonden relativeren.Ander schreef:zaterdag even naar die Kom-ook avond zitten kijken. Daar zijn jeugdverenigingen in den lande die gezamenlijk voetbal gaan kijken. Die zullen ontkennen dat het hun afgod is. Het doel is hun kerkjeugd uit de kroeg en van het bier te houden.Luther schreef:Ik moet de eerste nog tegenkomen die wel alles volgt van het WK en wiebns afgod het desondanks niet is.albion schreef:Wat is WK voetbal dan?JolandaOudshoorn schreef: Ik vond het stuk van dr H van de Belt erg goed. Vooral de opmerking: voetbal is geen afgod. Je kunt er wel een afgod van maken.
Kan iemand dat stuk van ds van der Belt plaatsen?