Michaels schreef: ↑Gisteren, 18:24
Valcke schreef: ↑Gisteren, 16:38
Michaels schreef: ↑Gisteren, 12:49Wat aarzel je dan nog? Sta op, laat je dopen en je zonden wegwassen, terwijl je zijn naam aanroept.
Handelingen 22:16
1. Ongepast om dit in te vlechten in de reactie die ik gaf op Hoopvol.
2. Dit gaat dus over een volwassene buiten de christelijke kerk die tot geloof komt. Het gaat niet over een persoon die in de christelijke gemeente is opgegroeid. Voor de discussie dus niet relevant. Van zulke personen vind je sowieso geen
enkel voorbeeld in het NT dat zou kunnen bewijzen dat zulke personen
niet als kind gedoopt zijn. Terwijl Handelingen toch wel een periode van enkele tientallen jaren bestrijkt.
Dat is niet helemaal juist wat u schrijft.
In Handelingen 22:16 was het Ananias die tot Saul, later Paulus genoemd, sprak. Paulus was opgegroeid in Jeruzalem, en zijn leermeester in het Joodse geloof was Gamaliël. Hij werd op de achtste dag besneden en heette toen nog Saul, vóór hij tot geloof kwam in de Heere Jezus Christus en opnieuw ziende werd. Hij was dus niet ongelovig, zoals u dat lijkt te suggereren.
Het is uiteraard goed om waardering te hebben voor Calvijn, maar wanneer er zoveel citaten worden overgenomen en hier geplaatst, lijkt het alsof Calvijn boven de Bijbel wordt gesteld. Daarom heb ik die betreffende opmerking aan u gericht. Ik begrijp dat u dat misschien als vervelend hebt ervaren, en dat spijt me.
- U mag best een post aan mij richten, Michaels. Maar u nam een quote op die ging over het persoonlijk getuigenis van Hoopvol. Dat vind ik niet correct. Ook had die quote niets met de doop te maken.
- Ik schreef dat de apostel Paulus (als kind en voor zijn doop) niet in de christelijke gemeente was opgegroeid. Dat lijkt mij volkomen juist.
- Ik zou niet weten waarom ik hier Calvijn niet citeren mag over de sacramenten en de doop. Ik heb dat verspreid gedaan over twee dagen in drie posts. Het was in die tussentijd vrij stil in dit topic, daardoor vielen die drie posts kennelijk op; het lijkt mij niet dat dit mij aan te rekenen is.
- U mag inhoudelijk en Bijbels beargumenteerd reageren op wat ik uit Calvijn naar voren breng, maar kennelijk wilt u dit niet of kunt u dit niet. Prima, maar ga dan niet ageren tegen het feit dat deze posts er staan.
- Wanneer u persoonlijk vragen aan mij hebt, dan kunt u mij persoonlijk benaderen. (In een persoonlijk gesprek kan de gestelde vraag aan de orde komen, maar niet op deze manier.)