Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!

Groepscirkel

Re: Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!

Bericht door Groepscirkel »

Michaels schreef: Gisteren, 16:08
Groepscirkel schreef: Gisteren, 12:52 Paulus was niet opgegroeid en opgevoed binnen de christelijke gemeente (NT). Deze tekst gaat dus niet over de kinderdoop, maar heeft betrekking op de volwassendoop, zoals deze voluit functioneert binnen de gereformeerde gezindte.
Ja met je eens maar dat het zo zou functioneert in de gereformeerde gezindten is niet juist. Want de kinderdoop is tussenbeide gekomen. <>
Mag ik vragen wat jij op refoforum doet?
Je gaat nu een stap verder dan een gesprek over Bijbels-theologische lijnen en verschillen. Er zijn meer mensen die anders denken, maar houden zich aan bepaalde grenzen. Jij gaat met deze uitspraak actief in tegen het kader van dit forum: Schrift en 3FvE. Jammer!
Michaels

Bericht door Michaels »

Valcke schreef: Gisteren, 16:38
Michaels schreef: Gisteren, 12:49Wat aarzel je dan nog? Sta op, laat je dopen en je zonden wegwassen, terwijl je zijn naam aanroept.
Handelingen 22:16
1. Ongepast om dit in te vlechten in de reactie die ik gaf op Hoopvol.
2. Dit gaat dus over een volwassene buiten de christelijke kerk die tot geloof komt. Het gaat niet over een persoon die in de christelijke gemeente is opgegroeid. Voor de discussie dus niet relevant. Van zulke personen vind je sowieso geen enkel voorbeeld in het NT dat zou kunnen bewijzen dat zulke personen niet als kind gedoopt zijn. Terwijl Handelingen toch wel een periode van enkele tientallen jaren bestrijkt.
Dat is niet helemaal juist wat u schrijft.
In Handelingen 22:16 was het Ananias die tot Saul, later Paulus genoemd, sprak. Paulus was opgegroeid in Jeruzalem, en zijn leermeester in het Joodse geloof was Gamaliël. Hij werd op de achtste dag besneden en heette toen nog Saul, vóór hij tot geloof kwam in de Heere Jezus Christus en opnieuw ziende werd. Hij was dus niet ongelovig, zoals u dat lijkt te suggereren.

Het is uiteraard goed om waardering te hebben voor Calvijn, maar wanneer er zoveel citaten worden overgenomen en hier geplaatst, lijkt het alsof Calvijn boven de Bijbel wordt gesteld. Daarom heb ik die betreffende opmerking aan u gericht. Ik begrijp dat u dat misschien als vervelend hebt ervaren, en dat spijt me.

Mag ik u, met alle respect, vragen: hebt u de Heilige Geest ontvangen toen u tot geloof kwam?
God wederstaat de hoovaardigen, maar de nederigen geeft Hij genade’ (Jak. 4:6).
Michaels

Bericht door Michaels »

Groepscirkel schreef: Gisteren, 17:03
Michaels schreef: Gisteren, 16:08
Groepscirkel schreef: Gisteren, 12:52 Paulus was niet opgegroeid en opgevoed binnen de christelijke gemeente (NT). Deze tekst gaat dus niet over de kinderdoop, maar heeft betrekking op de volwassendoop, zoals deze voluit functioneert binnen de gereformeerde gezindte.
Ja met je eens maar dat het zo zou functioneert in de gereformeerde gezindten is niet juist. Want de kinderdoop is tussenbeide gekomen. <>
Mag ik vragen wat jij op refoforum doet?
Je gaat nu een stap verder dan een gesprek over Bijbels-theologische lijnen en verschillen. Er zijn meer mensen die anders denken, maar houden zich aan bepaalde grenzen. Jij gaat met deze uitspraak actief in tegen het kader van dit forum: Schrift en 3FvE. Jammer!
Ik heb eerder al aangegeven dat ik de drie formulieren van enigheid zeer waardeer, maar ik stel ze niet boven de Bijbel.
Binnen de gereformeerde gezindte gaat de kinderdoop doorgaans vooraf aan de doop van volwassenen die als kind niet zijn gedoopt.
Volgens mij leek u dat enigszins te verdoezelen, doordat u stelde dat de volwassendoop volledig functioneert binnen de gereformeerde gezindte. Daarom heb ik toen die reactie aan u geschreven.

Ik neem hier op het forum deel om van gedachten te wisselen over het onderwerp van deze discussie.
God wederstaat de hoovaardigen, maar de nederigen geeft Hij genade’ (Jak. 4:6).
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

Michaels schreef: Gisteren, 18:46Ik heb eerder al aangegeven dat ik de drie formulieren van enigheid zeer waardeer, maar ik stel ze niet boven de Bijbel.
De formulieren worden door niemand boven de Schrift gezet. Ze hebben geen absoluut gezag. Je hebt bij aanmelding alleen wel iets aangegeven en dat was geen ja-woord op de vraag: Waardeert u de 3FvE positief?
Binnen de gereformeerde gezindte gaat de kinderdoop doorgaans vooraf aan de doop van volwassenen die als kind niet zijn gedoopt.
Volgens mij leek u dat enigszins te verdoezelen, doordat u stelde dat de volwassendoop volledig functioneert binnen de gereformeerde gezindte. Daarom heb ik toen die reactie aan u geschreven.
De volwassendoop functioneert volledig. Meerdere keren meegemaakt. De kinderen van de christelijke gemeente behoren gedoopt te worden. De doop is eenmalig. Zie verder wat Valcke hierover schreef.
Ik neem hier op het forum deel om van gedachten te wisselen over het onderwerp van deze discussie.
Dat deed je tot je actieve verwerping van de kinderdoop. Daarmee ga je in tegen Schrift en 3FvE, maar ook tegen de kaders op dit forum.
Arja
Contacteer:

Bericht door Arja »

Michaels schreef: Gisteren, 18:24
Michaels schreef: Gisteren, 12:49Wat aarzel je dan nog? Sta op, laat je dopen en je zonden wegwassen, terwijl je zijn naam aanroept.
2. Dit gaat dus over een volwassene buiten de christelijke kerk die tot geloof komt. Het gaat niet over een persoon die in de christelijke gemeente is opgegroeid. Voor de discussie dus niet relevant. Van zulke personen vind je sowieso geen enkel voorbeeld in het NT dat zou kunnen bewijzen dat zulke personen niet als kind gedoopt zijn. Terwijl Handelingen toch wel een periode van enkele tientallen jaren bestrijkt.
In Handelingen 22:16 was het Ananias die tot Saul, later Paulus genoemd, sprak. Paulus was opgegroeid in Jeruzalem, en zijn leermeester in het Joodse geloof was Gamaliël. Hij werd op de achtste dag besneden en heette toen nog Saul, vóór hij tot geloof kwam in de Heere Jezus Christus en opnieuw ziende werd. Hij was dus niet ongelovig, zoals u dat lijkt te suggereren.

Het is uiteraard goed om waardering te hebben voor Calvijn, maar wanneer er zoveel citaten worden overgenomen en hier geplaatst, lijkt het alsof Calvijn boven de Bijbel wordt gesteld. Daarom heb ik die betreffende opmerking aan u gericht. Ik begrijp dat u dat misschien als vervelend hebt ervaren, en dat spijt me.

Mag ik u, met alle respect, vragen: hebt u de Heilige Geest ontvangen toen u tot geloof kwam?
Het is prima om Schrift en argumenten te bespreken, maar iemand publiekelijk vragen of hij de Heilige Geest ontvangen heeft, gaat verder dan inhoud en raakt aan zijn geestelijke integriteit. Dat is niet waardig. En dat werd wel van ons gevraagd.
Valcke

Bericht door Valcke »

- U mag best een post aan mij richten, Michaels. Maar u nam een quote op die ging over het persoonlijk getuigenis van Hoopvol. Dat vind ik niet correct. Ook had die quote niets met de doop te maken.
- Ik schreef dat de apostel Paulus (als kind en voor zijn doop) niet in de christelijke gemeente was opgegroeid. Dat lijkt mij volkomen juist.
- Ik zou niet weten waarom ik hier Calvijn niet citeren mag over de sacramenten en de doop. Ik heb dat verspreid gedaan over twee dagen in drie posts. Het was in die tussentijd vrij stil in dit topic, daardoor vielen die drie posts kennelijk op; het lijkt mij niet dat dit mij aan te rekenen is.
- U mag inhoudelijk en Bijbels beargumenteerd reageren op wat ik uit Calvijn naar voren breng, maar kennelijk wilt u dit niet of kunt u dit niet. Prima, maar ga dan niet ageren tegen het feit dat deze posts er staan.
- Wanneer u persoonlijk vragen aan mij hebt, dan kunt u mij persoonlijk benaderen. (In een persoonlijk gesprek kan de gestelde vraag aan de orde komen, maar niet op deze manier.)
DDD

Bericht door DDD »

Wat is dit voor iets raars.

Jij beweert dingen over Calvijn en de reformatorische traditie die niet juist zijn. Valcke legt geduldig uit dat je onzin vertelt en neemt de bronnen erbij.

Vervolgens schrijf je dat het lijkt alsof Calvijn boven de Bijbel wordt geplaatst en stel je ter discussie of Valcke wel de heilige Geest heeft.

Het moet toch niet gekker worden.
Plaats reactie