ds. Moerkerken: "Nee, er is géén toeleidende weg tot de wedergeboorte. Er is geen tussenstaat tussen dood en leven. Maar er is wél een toeleidende weg tot Christus. Die weg vangt met de wedergeboorte aan."
De vereniging met Christus wordt in deze uitspraak zeer duidelijk losgemaakt van de wedergeboorte (of ds. Moerkerken leert 2 verenigingen met Christus, wat ook onjuist is), en dus creëert hij juist een weg tussen dood en leven. Of in ieder geval verwarring wat leven is en wat niet. Ik luister er nooit meer naar, naar zo'n onbijbelse leer!! Alle zogenaamde goede bedoelingen en pastorale smoesjes ten spijt. Vind je het vreemd dat met deze onbijbelse opvattingen verwarring ontstaat?
Ik houd niet van schema's, maar zo'n leer en zo'n verklaring nodigt daartoe uit. Ik houd ook niet van het drijven van standpunten, maar onderstaande moet ik kwijt: Ds Moerkerken leert: Doodstaat

Levendmaking / Wedergeboorte

Zogenaamde toeleidende weg (tranen, oprecht.. tsja, dat blijft het grote vraagstuk)

Christus als Weg-Waarheid Leven verborgen

In het rechtshuis

Door de Vader tot Christus

Christuskennis

Vrijspraak

Rust. Dit is zo vals....
De grote fout is dat hier het overtuigende en dode werk van de Wet niet de juiste plaats krijgt (en daardoor ook de wedergeboorte niet). Het werk van de Wet wordt zelfs niet eens genoemd. De Wet (in de hand van de Heilige Geest) overtuigt een mens van zijn verloren staat, Godsgemis en hopeloosheid. Dat is GEEN vrucht van de wedergeboorte of levendmaking. De wanhopigheid en tranen die hieruit voorkomen zijn dus ook GEEN vrucht van levendmaking (dus ook niet van Christus) maar een vrucht van het toepassen door de Heilige Geest van de Wet op de mens (zonder God).
Ef. 2:12: 'Dat gij in dien tijd waart zonder Christus, vervreemd van het burgerschap Israëls, en vreemdelingen van de verbonden der belofte, geen hoop hebbende, en zonder God in de wereld.'. Zo iemand probeert van God weg te komen, omdat hij voelt dat hij voor God niet kan bestaan. "Bergen valt op ons, heuvelen bedekt ons". Zo iemand probeert God te behagen, maar dat kan hij niet, omdat hij geen geloof, en dus geen deel aan Christus heeft. Hebreeën 11:6 'Want zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen'. Zo iemand kan alleen maar handelen en denken volgens het verbond der werken.
Als dan God in Christus zich uit vrije genade bekendmaakt als Intreder, Plaatsvervanger, ja als werkelijke God van de mens die hem dan ook om Christus wil geen kwaad meer kan en zal doen, dan is dat voldoende. Dan is er berouw over het van nature afwijken van Zijn Beeld en de ongehoorzaamheid (dadelijk en in Adam). Er vindt dan een nieuwe schepping plaats, een herschepping door het Woord, de Geest en de opstandingskracht van Christus. 1 Petr. 1:3 "Geloofd zij de God en Vader van onzen Heere Jezus Christus, Die naar Zijn grote barmhartigheid ons heeft wedergeboren, tot een levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden." Dan is er dus gegronde hoop, omdat God zichzelf heeft bekend gemaakt! Dan wordt ook de Heilige Geest ontvangen. 1 Johannes 3: 24: "En die Zijn geboden bewaart, blijft in Hem, en Hij in denzelven. En hieraan kennen wij, dat Hij in ons blijft, namelijk uit den Geest, Dien Hij ons gegeven heeft.". Dit veroorzaakt de wederliefde tot God! Dit betekent en veroorzaakt ook het overgaan van het deel hebben aan het verbond der werken (Adam als hoofd) naar deelhebben aan het verbond der genade (Christus als hoofd)
Dit is een geheel andere wedergeboorte dan de zogenoemde Moerkerkse start van de toeleidende weg waarin nog allerlei zaken moeten plaatshebben (zoals Christuskennis en het afhandelen van het recht).
Ik geef toe dat de 'termen' als rechtvaardiging en wedergeboorte misschien later pas begrepen worden. Maar de zaken wordt zeker gevat met het hart. Iemand die zich als hopeloos onder de Wet bevind, en na het Goddelijk wonder vervolgens in verzoend staat met een Drie-enig God, bemerkt in zijn hart wel degelijk dat verschil. Later worden dingen in het verstand misschien meer opgehelderd, zodat ze onder woorden en in verband gebracht kunnen worden. En er moet zeker nog veel geleerd worden, met name over de heiligmaking. Maar het primaire van bovenstaande is wel duidelijk en niet zoals Moerkerken leert.
Weg met deze verderfelijke leer van Moerkerken welke de basis is van veel preken in de GerGem!!
Ja...het zit me diep.