@ Henk J, Machtspolitiek is best een geladen woord. Maar toch begrijp ik wat men er mee bedoelt. De achterban van de GBS komt massief over. En er is toch wel enige sprake van een bepaalde stemmingmakerij. Wekelijks worden er zo'n 4 of 5 GBS diensten gehouden. De predikanten die die beurten vervullen kunnen zich en passant profileren als behoudend, dus volkomen betrouwbaar. Zou het kunnen dat de SV de nieuwe Dagon van de rechtse ref. gezindte wordt? Verder vermoed ik dat de GBS er financiëel ook best voorstaat . Dat wil ik niet weten, en het is heel mooi als het geld wordt gebruikt om Bijbels weg te geven En dat doen ze royaal en onbekrompen. Zij het dat het uitzetten op scholen toch ook wel weer naar stemmingmakerij riekt. 'Ziezo dan schaffen zij geen andere vertaling aan'. Tja, geld kan ook zomaar een gevoel van macht met zich meebrengen.
Nieuw initiatief herziening Statenvertaling
Re: Nieuw initiatief herziening Statenvertaling
Je loost hier best een forse beschuldiging tegen de GBS én de dominees die in de week in een GBS dienst voor gaan.JanRap schreef: ↑Vandaag, 11:06@ Henk J, Machtspolitiek is best een geladen woord. Maar toch begrijp ik wat men er mee bedoelt. De achterban van de GBS komt massief over. En er is toch wel enige sprake van een bepaalde stemmingmakerij. Wekelijks worden er zo'n 4 of 5 GBS diensten gehouden. De predikanten die die beurten vervullen kunnen zich en passant profileren als behoudend, dus volkomen betrouwbaar. Zou het kunnen dat de SV de nieuwe Dagon van de rechtse ref. gezindte wordt? Verder vermoed ik dat de GBS er financiëel ook best voorstaat . Dat wil ik niet weten, en het is heel mooi als het geld wordt gebruikt om Bijbels weg te geven En dat doen ze royaal en onbekrompen. Zij het dat het uitzetten op scholen toch ook wel weer naar stemmingmakerij riekt. 'Ziezo dan schaffen zij geen andere vertaling aan'. Tja, geld kan ook zomaar een gevoel van macht met zich meebrengen.
Dit soort verwijten heb je vaker naar je oude nest. Ik snap dat de overgang naar je nieuwe kerkgenootschap een enorme bevrijding is, maar het gespuugd op je oude nest verveeld op de duur best wel. Ik zou zeggen: stop er lekker mee. Zelf heb je het licht gevonden, wees er blij mee.
Oneens. Nuchter kijken kan geen kwaad.
Sinds ik eens las dat een predikant uit Rijssen deze soort diensten gebruikt als vehikel om over kerkmuren heen op kansels te kunnen staan, bekijk ik al die aankondigingen van GBS-diensten toch met wat andere ogen. Volgens mij zei hij erbij dat hij soms nauwelijks meer weet waar de opbrengst nu ook alweer voor bedoeld was. Ik zoek het artikel er even bij.
Ja, hier: "Voor de dienst moet ik weleens vragen waar het ook alweer voor was".
Het zijn geen kerkdiensten, maar bijeenkomsten.
Ik lees het dan weer niet als beschuldiging. Voor mij is het een bevestiging van wat ik voor mezelf ook wel constateer. "Je denkt zoals ik, en anders ben je een vrijdenker die het gezag van de Schrift aantast." En dat gebeurt dan door dominees waar ik verder een groot respect voor heb als het gaat om hun pastorale en geestelijke begeleiding in de prediking.Hoopvol schreef: ↑Vandaag, 14:06 Je loost hier best een forse beschuldiging tegen de GBS én de dominees die in de week in een GBS dienst voor gaan.
Dit soort verwijten heb je vaker naar je oude nest. Ik snap dat de overgang naar je nieuwe kerkgenootschap een enorme bevrijding is, maar het gespuugd op je oude nest verveeld op de duur best wel. Ik zou zeggen: stop er lekker mee. Zelf heb je het licht gevonden, wees er blij mee.
Aan de andere kant kan ik me ook goed voorstellen dat SV minded personen zich in het huidige debat toch vooral defensief moeten opstellen, want wat er allemaal voor onvoorzichtigheid over de SV wordt geroepen, daar wordt ik ook niet altijd vrolijk van. Je kan het niet snel goed meer doen.
@ Hoopvol, U spreekt kloeke taal. Mogelijk mist u enigszins de nuance maar u wilde kennelijk schokken dus dat begrijp ik dan. Daar bent u volledig in geslaagd. Zal me een poosje terugtrekken want dit voelt niet helemaal happy als ik me eufemistisch uitdruk. Zal voortaan horen, zien en zwijgen.Hoopvol schreef: ↑Vandaag, 14:06Je loost hier best een forse beschuldiging tegen de GBS én de dominees die in de week in een GBS dienst voor gaan.JanRap schreef: ↑Vandaag, 11:06@ Henk J, Machtspolitiek is best een geladen woord. Maar toch begrijp ik wat men er mee bedoelt. De achterban van de GBS komt massief over. En er is toch wel enige sprake van een bepaalde stemmingmakerij. Wekelijks worden er zo'n 4 of 5 GBS diensten gehouden. De predikanten die die beurten vervullen kunnen zich en passant profileren als behoudend, dus volkomen betrouwbaar. Zou het kunnen dat de SV de nieuwe Dagon van de rechtse ref. gezindte wordt? Verder vermoed ik dat de GBS er financiëel ook best voorstaat . Dat wil ik niet weten, en het is heel mooi als het geld wordt gebruikt om Bijbels weg te geven En dat doen ze royaal en onbekrompen. Zij het dat het uitzetten op scholen toch ook wel weer naar stemmingmakerij riekt. 'Ziezo dan schaffen zij geen andere vertaling aan'. Tja, geld kan ook zomaar een gevoel van macht met zich meebrengen.
Ik stel anders heldere inzichten wel op prijs. Dus ik hoop dat de onderbreking van korte duur is.
-
Laat je niet uit het veld slaan. Ik lees je berichten zelden/nooit als spugend of nestvervuilend. Het is vrij evident dat de GBS in een positie is gekomen waar ze aan de knoppen van een Bijbelvertaling draaien en diverse kerken gewillig aan die leiband meelopen. Dit gebeuren druist in tegen meerdere kernpunten waarvoor onze Reformatoren zich stevig in hebben gezet. Gelukkig het niet afhankelijk van de GBS of de toekomst Hoopvol is.JanRap schreef: ↑Vandaag, 17:51@ Hoopvol, U spreekt kloeke taal. Mogelijk mist u enigszins de nuance maar u wilde kennelijk schokken dus dat begrijp ik dan. Daar bent u volledig in geslaagd. Zal me een poosje terugtrekken want dit voelt niet helemaal happy als ik me eufemistisch uitdruk. Zal voortaan horen, zien en zwijgen.Hoopvol schreef: ↑Vandaag, 14:06Je loost hier best een forse beschuldiging tegen de GBS én de dominees die in de week in een GBS dienst voor gaan.
Ja ik drukte me best duidelijk uit. Ik was eigenlijk een beetje boos. En dat komt door die beschuldigingen. Ik vind die beschuldigingen niet eerlijk, je insinueert dat het die dominees en de GBS om het geld en de macht gaat.JanRap schreef: ↑Vandaag, 17:51@ Hoopvol, U spreekt kloeke taal. Mogelijk mist u enigszins de nuance maar u wilde kennelijk schokken dus dat begrijp ik dan. Daar bent u volledig in geslaagd. Zal me een poosje terugtrekken want dit voelt niet helemaal happy als ik me eufemistisch uitdruk. Zal voortaan horen, zien en zwijgen.Hoopvol schreef: ↑Vandaag, 14:06Je loost hier best een forse beschuldiging tegen de GBS én de dominees die in de week in een GBS dienst voor gaan.JanRap schreef: ↑Vandaag, 11:06@ Henk J, Machtspolitiek is best een geladen woord. Maar toch begrijp ik wat men er mee bedoelt. De achterban van de GBS komt massief over. En er is toch wel enige sprake van een bepaalde stemmingmakerij. Wekelijks worden er zo'n 4 of 5 GBS diensten gehouden. De predikanten die die beurten vervullen kunnen zich en passant profileren als behoudend, dus volkomen betrouwbaar. Zou het kunnen dat de SV de nieuwe Dagon van de rechtse ref. gezindte wordt? Verder vermoed ik dat de GBS er financiëel ook best voorstaat . Dat wil ik niet weten, en het is heel mooi als het geld wordt gebruikt om Bijbels weg te geven En dat doen ze royaal en onbekrompen. Zij het dat het uitzetten op scholen toch ook wel weer naar stemmingmakerij riekt. 'Ziezo dan schaffen zij geen andere vertaling aan'. Tja, geld kan ook zomaar een gevoel van macht met zich meebrengen.
Voor dat je zulke beschuldigingen doet zal je op z'n minst zeker moeten zijn van je zaak en daarbij ook bewijs moeten leveren.
En ja, ik zie ook vaak zaken in de reformatorische gezindte, m.n. ook in het kerkverband waar ik lid ben, waar ik me grote zorgen over maak. Maar dat is geen reden om dat op een openbaar forum te spuien.
@ Hoopvol, Toch nog even: Ik heb pertinent niet beweerd dat het predikanten of de GBS om het geld gaat. Heb geen enkele reden om dat aan te nemen. Ik neem het de predikanten alleen maar kwalijk dat ze in het laatste der dagen een avond beleggen, of spreken op een avond waar het over een bijbelvertaling gaat. Dat lees ik nergens in het bevestigingsformulier dat ze zich daarmee moeten bezig houden. Ook de GBS gaat het niet om het geld. Maar heb wel het vermoeden dat ze royaal bedeeld worden vanuit de achterban. Dat is werkelijk hoopvol als het over het verspreiden van Bijbels gaat. Wie zou het wagen om daar iets lelijks over te zeggen? Maar het is weinig hoopvol als ze geld uitgeven om Bijbels te verspreiden op scholen om ze op deze wijze min of meer te dwingen om het bij de SV te houden. Uw beschuldiging van nestbevuilen daar spreekt mijn geweten me vrij van. Heb volop bijdragen geleverd hier die die beschuldiging ook weerspreken. En nog iets dat u misschien zal verbazen: ik gebruik de online GBS Bijbel dagelijks zeer intensief. En dat zeg ik natuurlijk niet om mijn vroomheid uit te stallen maar om te bewijzen dat ik niet anti-GBS ben. Een hartelijke groet aan u allen!Hoopvol schreef: ↑Vandaag, 19:04Ja ik drukte me best duidelijk uit. Ik was eigenlijk een beetje boos. En dat komt door die beschuldigingen. Ik vind die beschuldigingen niet eerlijk, je insinueert dat het die dominees en de GBS om het geld en de macht gaat.JanRap schreef: ↑Vandaag, 17:51@ Hoopvol, U spreekt kloeke taal. Mogelijk mist u enigszins de nuance maar u wilde kennelijk schokken dus dat begrijp ik dan. Daar bent u volledig in geslaagd. Zal me een poosje terugtrekken want dit voelt niet helemaal happy als ik me eufemistisch uitdruk. Zal voortaan horen, zien en zwijgen.Hoopvol schreef: ↑Vandaag, 14:06Je loost hier best een forse beschuldiging tegen de GBS én de dominees die in de week in een GBS dienst voor gaan.JanRap schreef: ↑Vandaag, 11:06 @ Henk J, Machtspolitiek is best een geladen woord. Maar toch begrijp ik wat men er mee bedoelt. De achterban van de GBS komt massief over. En er is toch wel enige sprake van een bepaalde stemmingmakerij. Wekelijks worden er zo'n 4 of 5 GBS diensten gehouden. De predikanten die die beurten vervullen kunnen zich en passant profileren als behoudend, dus volkomen betrouwbaar. Zou het kunnen dat de SV de nieuwe Dagon van de rechtse ref. gezindte wordt? Verder vermoed ik dat de GBS er financiëel ook best voorstaat . Dat wil ik niet weten, en het is heel mooi als het geld wordt gebruikt om Bijbels weg te geven En dat doen ze royaal en onbekrompen. Zij het dat het uitzetten op scholen toch ook wel weer naar stemmingmakerij riekt. 'Ziezo dan schaffen zij geen andere vertaling aan'. Tja, geld kan ook zomaar een gevoel van macht met zich meebrengen.
Voor dat je zulke beschuldigingen doet zal je op z'n minst zeker moeten zijn van je zaak en daarbij ook bewijs moeten leveren.
En ja, ik zie ook vaak zaken in de reformatorische gezindte, m.n. ook in het kerkverband waar ik lid ben, waar ik me grote zorgen over maak. Maar dat is geen reden om dat op een openbaar forum te spuien.
Het schoot in je verkeerde keelgat zullen we maar denken, want ik vind dat je JanRap wat onheus bejegend. Zeker je laatste zinHoopvol schreef: ↑Vandaag, 14:06Je loost hier best een forse beschuldiging tegen de GBS én de dominees die in de week in een GBS dienst voor gaan.JanRap schreef: ↑Vandaag, 11:06@ Henk J, Machtspolitiek is best een geladen woord. Maar toch begrijp ik wat men er mee bedoelt. De achterban van de GBS komt massief over. En er is toch wel enige sprake van een bepaalde stemmingmakerij. Wekelijks worden er zo'n 4 of 5 GBS diensten gehouden. De predikanten die die beurten vervullen kunnen zich en passant profileren als behoudend, dus volkomen betrouwbaar. Zou het kunnen dat de SV de nieuwe Dagon van de rechtse ref. gezindte wordt? Verder vermoed ik dat de GBS er financiëel ook best voorstaat . Dat wil ik niet weten, en het is heel mooi als het geld wordt gebruikt om Bijbels weg te geven En dat doen ze royaal en onbekrompen. Zij het dat het uitzetten op scholen toch ook wel weer naar stemmingmakerij riekt. 'Ziezo dan schaffen zij geen andere vertaling aan'. Tja, geld kan ook zomaar een gevoel van macht met zich meebrengen.

Hij benoemd minstens zoveel positieve punten en is ook vaak degene die mooie dingen schrijft over zijn, zoals jij het noemt, oude nest.
Hij heeft wat gedachten gedeeld, ook zelfs vragende wijs. Er wordt hier soms wel steviger uitgepakt.
Dat kan ik niet beoordelen, ik geef alleen aan dat ik het niet bespeur.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ik deel ergens je gevoel van voorzichtige boosheid. Wat dat betreft kan ik ook niet goed tegen kritiek op de GBS al heb ik zelf ook soms vragen bij keuzes die ze maken. In elk geval voel ik me verwant met de GBS en met het werk wat ze doen.Hoopvol schreef: ↑Vandaag, 19:04Ja ik drukte me best duidelijk uit. Ik was eigenlijk een beetje boos. En dat komt door die beschuldigingen. Ik vind die beschuldigingen niet eerlijk, je insinueert dat het die dominees en de GBS om het geld en de macht gaat.JanRap schreef: ↑Vandaag, 17:51@ Hoopvol, U spreekt kloeke taal. Mogelijk mist u enigszins de nuance maar u wilde kennelijk schokken dus dat begrijp ik dan. Daar bent u volledig in geslaagd. Zal me een poosje terugtrekken want dit voelt niet helemaal happy als ik me eufemistisch uitdruk. Zal voortaan horen, zien en zwijgen.Hoopvol schreef: ↑Vandaag, 14:06Je loost hier best een forse beschuldiging tegen de GBS én de dominees die in de week in een GBS dienst voor gaan.JanRap schreef: ↑Vandaag, 11:06 @ Henk J, Machtspolitiek is best een geladen woord. Maar toch begrijp ik wat men er mee bedoelt. De achterban van de GBS komt massief over. En er is toch wel enige sprake van een bepaalde stemmingmakerij. Wekelijks worden er zo'n 4 of 5 GBS diensten gehouden. De predikanten die die beurten vervullen kunnen zich en passant profileren als behoudend, dus volkomen betrouwbaar. Zou het kunnen dat de SV de nieuwe Dagon van de rechtse ref. gezindte wordt? Verder vermoed ik dat de GBS er financiëel ook best voorstaat . Dat wil ik niet weten, en het is heel mooi als het geld wordt gebruikt om Bijbels weg te geven En dat doen ze royaal en onbekrompen. Zij het dat het uitzetten op scholen toch ook wel weer naar stemmingmakerij riekt. 'Ziezo dan schaffen zij geen andere vertaling aan'. Tja, geld kan ook zomaar een gevoel van macht met zich meebrengen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.