Hyperdordt

Onbekende

Re: Hyperdordt

Bericht door Onbekende »

Zeeuw schreef: 07 dec 2023, 09:33
Henk J schreef: 07 dec 2023, 09:28
Zeeuw schreef: 07 dec 2023, 09:15
Henk J schreef: 07 dec 2023, 08:58 Ds. Van den Brink is afkomstig uit de GG en is er met de nodige tromgeroffel vertrokken. Dat is ds. Van den Brink nog niet vergeten en dat zullen de predikanten in de GG ook nog niet vergeten zijn. Dus daar zal de wat zure toon vandaan komen.
Nou, het is, je ziet het ook op dit forum, voor velen absoluut onmogelijk over theologische zaken fatsoenlijk te spreken. Er vliegen direct allerhande emotionele zaken en verwijten door het inhoudelijke, waardoor het niet te doen is met elkaar van gedachten te wisselen. In een emotioneel betoog wordt er dan weer een Bijbeltekst bijgehaald die, zonder al teveel toelichting, de emotie moet ondersteunen. Het heeft weinig zin volgens mij zo.
Mee eens, het is ook de reden dat ik me nog nauwelijks meng in de discussies rondom de 'kleine letters'.
Gewoon lekker laten doen en andere topics lezen. Er worden allerhande grote woorden gebruikt die niets toevoegen. Zelfs hen die afscheid namen omdat het niet posten hun zo beviel komen terug om stevig op de trom te roffelen. Het is blijkbaar allemaal erg geladen.
Je hebt gelijk Zeeuw. Ik lees nog regelmatig mee. Ik heb de verleiding om te reageren niet kunnen weerstaan.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Zeeuw schreef: 07 dec 2023, 09:45
HHR schreef: 07 dec 2023, 09:42
Zeeuw schreef: 07 dec 2023, 09:38
-DIA- schreef: 07 dec 2023, 09:36
En dan het ergste wel, wat gebeurt hier? Is het een strijd om Gods woord? Nee, het lijkt er verre vandaan, men strijdt een onheilige strijd, en het besef van het heilige lijkt verdwenen.
Ik ben het helemaal met je eens DIA.
En ik ook.

Ik moet in deze discussie regelmatig aan dit liedje denken:

Al sprak ik met een mensentong, of dat ik met de engelen zong.
Al had ik gaven van een profeet, die alles van de toekomst weet.
Maar 'k had de liefde niet, ik ware niets. Wat ik ook zei, niets baatte mij.
Maar 'k had de liefde niet, ik ware niets. Wat ik ook zei, niets baatte mij.
Ik hoop dat we elkaar vooral kunnen (blijven) vinden in:

Zo ik niet had geloofd, dat in dit leven
Mijn ziel Gods gunst en hulp genieten zou,
Mijn God, waar was mijn hoop, mijn moed, gebleven?
Ik was vergaan in al mijn smart en rouw.
Wacht op den HEER, godvruchte schaar, houd moed:
Hij is getrouw, de bron van alle goed;
Zo daalt Zijn kracht op u in zwakheid neer;
Wacht dan, ja wacht, verlaat u op den HEER.
Mooie aanvullingen mannen. Helemaal eens. Ik heb van tijd tot tijd dergelijke opscherpingen nodig. Dank!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

In 2 dagen 17 pagina's verder (en een 2e topic) na onderstaande post: (en niet alle posters waren volgens mij tussen de 15 en 25.....)
Herman schreef:Vragen rond verkiezing en deels ook toe-eigening spelen tot een bepaalde leeftijd en daarna een stuk minder. Dat is mijn waarneming. Rond de volwassenheid krijg je dan ofwel een keuze tegen (dus van de kerk af) en een ander deel past zich aan het gegeven aan dat bepaalde godsdienstige zaken niet te begrijpen zijn. Sommigen komen tot waarachtige bekering en verheerlijken hun God.
Dat koppel ik aan de logische constatering dat Dr. G.A. van den Brink zijn toespraken houdt voor geloofstoerusting, die zich toch vooral op de jongere richt (zie onder activiteiten in hun beleidsplan). Misschien ken ik die organisaties niet, maar er zijn volgens mij geen voorlichtingsbijeenkomsten en stichtingen die de doelstelling hebben om 60+ers hier meer kennis bij te brengen en Dordt eens nader te verklaren aan de vrouwenbond ofzo. Het is natuurlijk raar om een stichting op te richten om jezelf te bestrijden, maar goed.. Als je volwassen en belijdend lidmaat ben, dan ben je dus de GerGem. Dat zijn niet nog weer andere mensen ofzo. Die zitten daar omdat zet het daar prima naar de zin hebben. Dat betekent dus dat de vraag 'bemoeid God zich wel met mij' een formele vraag is en geen reële. Wat de reële vraag wordt door God zelf én gewerkt én opgelost......
De vraag is natuurlijk wel: In welke bubbel leeft @Herman?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef: 07 dec 2023, 12:07 In 2 dagen 17 pagina's verder (en een 2e topic) na onderstaande post: (en niet alle posters waren volgens mij tussen de 15 en 25.....)
Herman schreef:Vragen rond verkiezing en deels ook toe-eigening spelen tot een bepaalde leeftijd en daarna een stuk minder. Dat is mijn waarneming. Rond de volwassenheid krijg je dan ofwel een keuze tegen (dus van de kerk af) en een ander deel past zich aan het gegeven aan dat bepaalde godsdienstige zaken niet te begrijpen zijn. Sommigen komen tot waarachtige bekering en verheerlijken hun God.
Dat koppel ik aan de logische constatering dat Dr. G.A. van den Brink zijn toespraken houdt voor geloofstoerusting, die zich toch vooral op de jongere richt (zie onder activiteiten in hun beleidsplan). Misschien ken ik die organisaties niet, maar er zijn volgens mij geen voorlichtingsbijeenkomsten en stichtingen die de doelstelling hebben om 60+ers hier meer kennis bij te brengen en Dordt eens nader te verklaren aan de vrouwenbond ofzo. Het is natuurlijk raar om een stichting op te richten om jezelf te bestrijden, maar goed.. Als je volwassen en belijdend lidmaat ben, dan ben je dus de GerGem. Dat zijn niet nog weer andere mensen ofzo. Die zitten daar omdat zet het daar prima naar de zin hebben. Dat betekent dus dat de vraag 'bemoeid God zich wel met mij' een formele vraag is en geen reële. Wat de reële vraag wordt door God zelf én gewerkt én opgelost......
Ik vind dit oneigenlijk. GBS is ook achterlijk, als we dit forum geloven. Toch heeft de GBS een enorme aanhang. Zo ook hier. Laat dit forum toch a.u.b. geen echte afspiegeling zijn van de echte wereld.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ik leef in de bubbel refoforum.

Schijnvragen en discussies krijgen volop ruimte. De vraag naar de eeuwige staat krijgt hoongelach over zich heen.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef: 07 dec 2023, 12:26
Wim Anker schreef: 07 dec 2023, 12:07 In 2 dagen 17 pagina's verder (en een 2e topic) na onderstaande post: (en niet alle posters waren volgens mij tussen de 15 en 25.....)
Ik vind dit oneigenlijk. GBS is ook achterlijk, als we dit forum geloven. Toch heeft de GBS een enorme aanhang. Zo ook hier. Laat dit forum toch a.u.b. geen echte afspiegeling zijn van de echte wereld.
Wat is er nu oneigenlijk? Ik snap werkelijk niet wat je bedoeld.
Trek gewoon de claim in dat dit slechts "speelt tot een bepaalde" leeftijd!" Of breng de nuance aan dat dit misschien in de eigen omgeving zo is maar dat het in ieder geval elders niet zo geld.
Kan het gewoon over deze claim gaan?
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 07 dec 2023, 12:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Herman schreef: 07 dec 2023, 12:30 Ik leef in de bubbel refoforum.

Schijnvragen en discussies krijgen volop ruimte. De vraag naar de eeuwige staat krijgt hoongelach over zich heen.
Ok. Dus de werkelijkheid die @Herman aanschouwd is representatief voor geheel kerkelijk Nederland en alleen RF is de bubbel?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Wim Anker schreef: 07 dec 2023, 12:31

Ok. Dus de werkelijkheid die @Herman aanschouwd is representatief voor geheel kerkelijk Nederland en alleen RF is de bubbel?
Ja, een kerkelijk gemeente functioneert niet zo heel veel anders.
Mijn visie is mijn visie en tamelijk cynisch, die hoef je niet over te nemen, maar ik hoef daar ook geen afstand van te nemen.
Psalm

Bericht door Psalm »

Is alles tussen Wim Anker en Ad Anker ook nog pais en vree? ;)
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Herman schreef: 07 dec 2023, 12:43
Wim Anker schreef: 07 dec 2023, 12:31

Ja, een kerkelijk gemeente functioneert niet zo heel veel anders.
Mijn visie is mijn visie en tamelijk cynisch, die hoef je niet over te nemen, maar ik hoef daar ook geen afstand van te nemen.
Begrijp ik het goed dat je hier, m.a.w. zegt:
RF en een kerkelijke gemeenten lijken in die zin op elkaar dat er altijd een paar zijn (van weerzijden) die heel veel "rumoer" maken in dit soort discussies maar dat het voor het overgrote deel geen issue is? Of is dit niet wat je bedoeld?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Er is ook nog een harde werkelijkheid, alleen die merken we pas als we wakker worden.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Psalm schreef: 07 dec 2023, 12:50 Is alles tussen Wim Anker en Ad Anker ook nog pais en vree? ;)
Zojuist heb'ik 'em onterfd. Z'n dominee heb ik gebeld met het verzoek om censuur. De rest van de familie heb ik gedwongen hem als een paria te beschouwen.
De PVV heb ik gevraagd hem als ongewenst vreemdeling aan te merken.

Nog meer vragen?
Psalm

Bericht door Psalm »

Wim Anker schreef: 07 dec 2023, 13:11
Psalm schreef: 07 dec 2023, 12:50 Is alles tussen Wim Anker en Ad Anker ook nog pais en vree? ;)
Zojuist heb'ik 'em onterfd. Z'n dominee heb ik gebeld met het verzoek om censuur. De rest van de familie heb ik gedwongen hem als een paria te beschouwen.

Nog meer vragen?
Ah, goed bezig. Hoe stond z'n gezicht toen?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Wim Anker schreef: 07 dec 2023, 13:09 Begrijp ik het goed dat je hier, m.a.w. zegt:
RF en een kerkelijke gemeenten lijken in die zin op elkaar dat er altijd een paar zijn (van weerzijden) die heel veel "rumoer" maken in dit soort discussies maar dat het voor het overgrote deel geen issue is? Of is dit niet wat je bedoeld?
Ja, dat is precies wil ik bedoel. Terwijl de wezenlijke vraag - waar je toch echt elke zondag voor naar de kerk gaat - onbeantwoord blijft.

Dat toont volgens mij aan dat bepaalde cognitieve vragen over de prediking, de verhouding tussen wet en evangelie en dergelijke een functie hebben gedurende een bepaalde levensfase en niet of minder relevant worden als blijkbaar de hele grote goegemeente gewoon lid blijft van dezelfde gemeente waar ze altijd al zitten en de boodschap de boodschap laten zonder dat er een structurele verandering tot stand komt.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Psalm schreef: 07 dec 2023, 13:14
Wim Anker schreef: 07 dec 2023, 13:11

Nog meer vragen?
Ah, goed bezig. Hoe stond z'n gezicht toen?
Geen idee. Ik kijk 'em niet meer aan.
Gesloten