helma schreef: ↑Vandaag, 11:31
Wim, zou het kúnnen zijn dat mensen echt denken dat God dit van ze vraagt of schaar jij het bij voorbaat onder onzuivere motieven zonder de mogelijkheid open te houden dat dit voor betrokken ambtsdragers een oprechte worsteling is?
Denk je niet dat dit voor veel mensen echt een rouwproces is, ook al verdenk jij ze er min of meer van dat ze handelen uit onzuivere motieven?
Zou het erkennen van een rouwproces -want je raakt(e) hoe dan ook iets kwijt wat je dierbaar is (was)- ons niet heel voorzichtig moeten maken hoe we het gesprek aangaan met betrokken personen die midden in dat rouwproces zitten? Welke afslag ze ook nemen en welke mening je zelf ook hebt over de situatie...
"ook al verdenk jij ze min of meer van onzuivere motieven". De toon is alvast weer gezet. In het verleden heb ik dit vaker gemerkt.
Het gaat niet om motieven, die van ons zijn per definitie onzuiver en goddeloos!, maar om de Schrift. Daarnaast kunnen er bewuste en onbewuste motieven zijn. Net als bewuste en onbewuste (on)bekwaamheid.
Wij allen bidden, hopelijk, in de kerk: "Doorgrond en ken mijn hart o Heer!". Als dat werkelijk beleden wordt, dat er dus motieven zijn! waar we ons niet eens van bewust zijn, en dat die "onzuiver" zijn dan wordt dit met hart gezongen. Leer het mij Heere! Ontdek mij aan de schadelijke weg!
Uit jouw woorden begrijp ik dat velen die fase al voorbij zijn en wel weten dat zij alleen maar zuivere motieven hebben en zich daar ook van bewust zijn? En elk indringend doorvragen op motieven zien als een persoonlijke aanval op hun integriteit?
Daarnaast kan een rouwproces gepaart gaan met onbijbelse handelingen die voortkomen uit onzuivere motieven.
Tot slot is er ook nog een "bewustwording" aspect. Mensen kunnen inderdaad echt denken dat God het van hen vraagt en er toch finaal naast zitten. Die kunnen ook een oprechte worsteling hebben en toch de verkeerde afslag nemen.
Wat ik teveel lees: Wij zijn oprecht, eerlijk en hebben verdriet enzo.
(En een zin als "Welke afslag ze ook nemen" slaat al helemaal nergens op, volgens mij wordt deze hele scheuring juist gedreven door gemeenten die een afslag nemen die de ander niet zint toch?)
sorry, ik ben een beetje klaar met zo'n moralistische posting die enkel wil zeggen: Iedere criticaster in dit onderwerp (op een discussieforum!) is een kwaadaardig iemand die ons, nobele afscheiders met zuivere motieven, zwart maakt.