Re: Preken beluisteren op internet
Geplaatst: 16 sep 2023, 06:34
Het zou helpen twee vragen te beantwoorden:
Het innelijke leven wat ik mis.Ad Anker schreef: ↑16 sep 2023, 09:26Het zou helpen twee vragen te beantwoorden:
1. Wat maakt dat je 'geen stap in de kerk' meer zet? Wat heeft je dusdanig negatief geraakt in deze preek?
2. Welke onbijbelse zaken ben je tegen gekomen in de preek die je zo resoluut maken?
Het is overigens fijn om gelijk een beetje duiding te geven. Immers verstaat niemand wat je bedoelt met je opmerking en merkt niemand het op. Dus je twijfel snap ik dan weer wel.
Maar het is een zekere waarheid, of we dat geloven of niet, dat niet iedereen het kan horen. We moeten daarvoor het geestelijk onderscheid kunnen horen, en de Bijbel leert ons ook dat niet iedereen gegeven is. Dat is niet iets om je op te verheffen, want dan zou het inderdaad helemaal fout zijn.Ad Anker schreef: ↑16 sep 2023, 09:26Het zou helpen twee vragen te beantwoorden:
1. Wat maakt dat je 'geen stap in de kerk' meer zet? Wat heeft je dusdanig negatief geraakt in deze preek?
2. Welke onbijbelse zaken ben je tegen gekomen in de preek die je zo resoluut maken?
Het is overigens fijn om gelijk een beetje duiding te geven. Immers verstaat niemand wat je bedoelt met je opmerking en merkt niemand het op. Dus je twijfel snap ik dan weer wel.
Het is echt een bijkomend aspect, maar de degelijkheid van de gemeente viel mij meteen op. Iedereeen is super donker gekleed. Het lijkt net een begrafenis. Nog nooit zo gezien. Ook niet dat zo'n groot gedeelte van de mannen staat tijdens het gebed.-DIA- schreef: ↑16 sep 2023, 09:16 Als in de kerk zo gepreekt werd als bij de hierboven gelinkte preek, dan zou ik nooit meer een stap in die kerk zetten.
Ik ben in twijfel, gezien de ervaring, of iemand dit nog verstaat en opmerkt.
Dit klinkt niet alleen anders maar is wezenlijk anders. Of horen we het niet? Ik weet niet wat we horen, maar luisteren kan misschien wel:
https://www.youtube.com/watch?v=jLycyEgtgOI
Was dat ook niet altijd de spot van de wereld en de kerk, als het over de 'zwarte kousenkerken' ging, of over (vroeger) de SGP (oude-mannetjes-partij in het zwart)?Psalm schreef: ↑16 sep 2023, 09:58Het is echt een bijkomend aspect, maar de degelijkheid van de gemeente viel mij meteen op. Iedereeen is super donker gekleed. Het lijkt net een begrafenis. Nog nooit zo gezien. Ook niet dat zo'n groot gedeelte van de mannen staat tijdens het gebed.-DIA- schreef: ↑16 sep 2023, 09:16 Als in de kerk zo gepreekt werd als bij de hierboven gelinkte preek, dan zou ik nooit meer een stap in die kerk zetten.
Ik ben in twijfel, gezien de ervaring, of iemand dit nog verstaat en opmerkt.
Dit klinkt niet alleen anders maar is wezenlijk anders. Of horen we het niet? Ik weet niet wat we horen, maar luisteren kan misschien wel:
https://www.youtube.com/watch?v=jLycyEgtgOI
Dat de preek niet aan de eisen van bepaalde forummers voldoet, was bekend. Jammer dat daardoor de post zo snel naar onderen zakt. Daarom haal ik hem gewoon weer even naar boven.Johannes 3:16 schreef: ↑15 sep 2023, 22:48 Hierbij de notities bij een preek die als thema ‘Een slag om ons hart’ had (n.a.v. Jakobus 4:4). Ze zouden ook zomaar in het topic 'Gelezen, gedacht, gehoord' geplaatst kunnen worden.
Christen-zijn is dus niet alleen maar een paar geloofswaarheden omarmen, of een bepaalde gedragscode volgen. Christen-zijn is vooral in een persoonlijke, intieme relatie met God leven.Je kunt je houden aan alle christelijke vormen, maar toch afstand houden tot God.Mijn diepste vreugde kan ik niet vinden in mijn werk, in mijn spullen, in mijn vakantie, zelfs niet in mijn meest dierbare relaties, want mijn diepste vreugde vind ik in God.Het is een hele opgave om je leven echt aan God te wijden in een wereld die krioelt van de afgoden, een wereld die aan alle kanten aan je trekt en aan je plukt en op allerlei manieren je probeert in te pakken en probeert om je hart te veroveren, een wereld die een geweldige aantrekkingskracht uitoefent op ons.De apostel Jakobus verwijt zijn lezers dat ze verliefd zijn op de wereld. Treft dat verwijt ook ons?Flirten met de wereld heeft gevolgen voor je relatie met God.Als je banden aanknoopt met de wereld, verbreek je de banden met God.We zingen psalm 73 in de kerk: ‘Wie heb ik nevens U omhoog, wat zou mijn hart, wat zou mijn oog op aarde nevens (behalve) U toch lusten, niets is er waar ik in kan rusten', en doordeweeks kun je in deze hebberige, gulzige wereld precies als andere mensen leven, net zo begerig, net zo materialistisch, net zo ik-gericht, net zo genotzuchtig met genieten en geluk als hoogste doel.De wereld gaat je teleurstellen, de wereld laat je onbevredigd achter, al krijg je alles wat je hart begeert, bakken vol geld, een prachtige baan, al word je geprezen door de mensen, al ben je superpopulair, dan nog heb je niet genoeg, als je God niet hebt.God verlangt naar jou met een heilige jaloezie.God wil je helemaal.Terugkeren tot God gaat niet zonder berouw, niet zonder hartzeer, het verdriet dat je God tekort hebt gedaan.Hoe dichter je bij God mag leven, des te minder vat krijgt de duivel op je.Wie geef je je liefde?De preek is hier na te luisteren: https://1drv.ms/u/s!AkkidgRd_h7zgiE65V6 ... 0?e=A6HephBlaise Pascal: ‘We hebben een gat in ons hart en dat gat heeft de vorm van God’.
Het gaat me niet om de predikant, maar om de boodschap. Vandaar dat ik de naam van de predikant achterwege laat.
Ja, daar heb je gelijk in! Ik ga hem zeker luisteren.Johannes 3:16 schreef: ↑16 sep 2023, 10:14Dat de preek niet aan de eisen van bepaalde forummers voldoet, was bekend. Jammer dat daardoor de post zo snel naar onderen zakt. Daarom haal ik hem gewoon weer even naar boven.Johannes 3:16 schreef: ↑15 sep 2023, 22:48 Hierbij de notities bij een preek die als thema ‘Een slag om ons hart’ had (n.a.v. Jakobus 4:4). Ze zouden ook zomaar in het topic 'Gelezen, gedacht, gehoord' geplaatst kunnen worden.
Christen-zijn is dus niet alleen maar een paar geloofswaarheden omarmen, of een bepaalde gedragscode volgen. Christen-zijn is vooral in een persoonlijke, intieme relatie met God leven.Je kunt je houden aan alle christelijke vormen, maar toch afstand houden tot God.Mijn diepste vreugde kan ik niet vinden in mijn werk, in mijn spullen, in mijn vakantie, zelfs niet in mijn meest dierbare relaties, want mijn diepste vreugde vind ik in God.Het is een hele opgave om je leven echt aan God te wijden in een wereld die krioelt van de afgoden, een wereld die aan alle kanten aan je trekt en aan je plukt en op allerlei manieren je probeert in te pakken en probeert om je hart te veroveren, een wereld die een geweldige aantrekkingskracht uitoefent op ons.De apostel Jakobus verwijt zijn lezers dat ze verliefd zijn op de wereld. Treft dat verwijt ook ons?Flirten met de wereld heeft gevolgen voor je relatie met God.Als je banden aanknoopt met de wereld, verbreek je de banden met God.We zingen psalm 73 in de kerk: ‘Wie heb ik nevens U omhoog, wat zou mijn hart, wat zou mijn oog op aarde nevens (behalve) U toch lusten, niets is er waar ik in kan rusten', en doordeweeks kun je in deze hebberige, gulzige wereld precies als andere mensen leven, net zo begerig, net zo materialistisch, net zo ik-gericht, net zo genotzuchtig met genieten en geluk als hoogste doel.De wereld gaat je teleurstellen, de wereld laat je onbevredigd achter, al krijg je alles wat je hart begeert, bakken vol geld, een prachtige baan, al word je geprezen door de mensen, al ben je superpopulair, dan nog heb je niet genoeg, als je God niet hebt.God verlangt naar jou met een heilige jaloezie.God wil je helemaal.Terugkeren tot God gaat niet zonder berouw, niet zonder hartzeer, het verdriet dat je God tekort hebt gedaan.Hoe dichter je bij God mag leven, des te minder vat krijgt de duivel op je.Wie geef je je liefde?De preek is hier na te luisteren: https://1drv.ms/u/s!AkkidgRd_h7zgiE65V6 ... 0?e=A6HephBlaise Pascal: ‘We hebben een gat in ons hart en dat gat heeft de vorm van God’.
Het gaat me niet om de predikant, maar om de boodschap. Vandaar dat ik de naam van de predikant achterwege laat.
Voor mij is z'n preek een spiegel. Ik hoop voor de andere forummers ook.
Ik heb de preek ook gehoord, en toch miste ik er iets in. Wel een hoop waarheid, maar, zoals ik meer opgemerkt heb is het vaker zo dat het niet zozeer is wat er gezegd wordt maar meer wat er niet gezegd wordt. Zou je dit kunnen vergelijken met een preek van bv. ds. Huijser of zeg maar ds. F. Mallan, of ds. J. Catsburg, om maar een bonte mengeling te noemen? Eigenlijk ben ik er wel benieuwd naar hoe men daar tegenwoordig tegenaan kijkt, hoe men die beluisterd, en of men er nog iets in herkent?Psalm schreef: ↑16 sep 2023, 14:11 @Johannes 3:16
Ik heb de preek geluisterd en vond het een goede preek. Het was voor mij op twee manieren een spiegel; een spiegel voor het godsbeeld wat ik heb én een spiegel voor mijn wereldgerichtheid.
Het godsbeeld wat ik vanuit de prediking vooral heb meegekregen is een God die toornt over je zonde. Een God die Zijn recht eist en de zonden wil straffen. Een God die zijn eigen eer meer op het oog heeft dan het behoud van zondaren. Centraal stond vooral dat hij toornde over je goddeloze of godsdienstige leven. De ergste variant zijn de "godsdienstige" mensen. Dat zijn de mensen die de genade van God stelen. Die met een ingebeelde Jezus naar de hel gaan. Tegen deze mensen werd het ernstigste gewaarschuwd. Vaak klonk het: "het begint met niet met Jezus", "een mens gelooft niet", "een mens kan niet geloven", "een mens kan zomaar Jezus niet aannemen", "het ware volk ligt nachten wakker", "het ware volk gaat zwijgend over de aarde", "je moet eerst met een rechtvaardig God te doen krijgen" etc. Of het klonk verwijtend: "ja, die mensen nemen het zomaar aan", "die mensen gaan van kracht tot kracht, maar oh, wat een godsdienst!", "die mensen hebben het altijd" etc. Dát stond centraal. Mijn godsbeeld is daarom ook vooral dat ik God zie als een strenge rechter. Die uit is op Zijn eigen eer en dat de kans daarom groot is dat je verloren gaat. Je moest maar hopen en wachten dat God je misschien genade zou schenken. Als je maar vaak in de kerk kwam, dan kon het zijn dat God in eens tot je ging spreken. Ik had helemaal niet door dat God al tegen mij sprak door zijn Woord. Maar ik merk soms dat dit Godsbeeld bij mij soms nog steeds overheerst. Daarom vind ik deze preek ook zo mooi! Hier is een God die je behoud op het oog heeft! Dat geeft troost.
Ook is deze preek een spiegel voor mijn wereldgerichtheid. Je merkt dat je zo weer bezig kunt zijn met de dingen van de wereld. Je voelt de verleiding soms sterk. Dat is jammer! Dat geeft ook verdriet. Vooral tegen de achtergrond van een genadig en liefhebbend God. Dan geeft het extra verdriet! Maar ook juist weer motivatie om naar Gods wil te leven.
Niet gelovigen hebben het misschien ook nog niet zo slecht. De vraag is of je gehoorzaam bent als Gods Woord gebied de onderlinge bijeenkomsten niet na te laten. Geloven in je eentje is wat individueel gericht en je zoekt uit wat bij je interesse/comfortzone past. Zelfverloochening en de ander uitnemender achten dan jezelf kun je in de kerk leren. En je, soms schuurt iets met je eigen overtuigingen. Paulus zei zelfs: het maakt me niet uit of mensen voor of tegen Christus zijn, zolang Christus maar verkondigd wordt is het mij prima.