Bijna niemamd weet dat ze in Staphorst op alfabet uitnodigen. Op papier hebben ze 4600 leden, in de kerk is plek voor ruim 2000 leden. Dat betekend dat ze ook randkerkelijke uitnodigen, die dus niet komen. Uit een betrouwbare bron heb ik vernomen dat er helemaal geen 600 mensen zaten, eerder 300 dan 600. Ik weet dit natuurlijk niet voor 100%, maar wellicht zijn er Staphorsters of mensen uit de omgeving die er het fijne van weten?Habitat schreef:"Volle kerk in Staphorst is geen incident maar voorbode van de toekomst"
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b8d0a59d/
De Volkskrant kijkt in ieder geval verder dan vandaag.
Maatregelen kerk ivm coronavirus
-
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Nee. Het zijn tekenen van maatschappelijke polarisatie. En natuurlijk een teken dat bepaalde kerken erg weinig mediageniek zijn, wat in een media-democratie wel een probleem is.Jantje schreef:Het zijn de eerste tekenen van geloofsvervolging.DDD schreef:Maar om nu in deze toestand over geloofsvervolging te spreken, is mijns inziens buiten de realiteit en een zichzelf vervullende profetie.
Alleen al het feit dat de Gereformeerde Gemeenten geen media-predikant hebben, is zorgelijk. Ik snap dat dat niet past bij een kerkverband, maar toch zou zoiets er wel moeten zijn. Er moet een vaste predikant zijn die optreedt in praatprogramma's en een bijdrage levert aan de publieke opinie, of desnoods twee of drie. Maar herkenbaarheid is belangrijk.
Zolang dat er niet is, vind ik alle gemopper buiten proportie en getuigen van gebrekkig zelfinzicht.
Ds. A. Schot is heel geschikt als woordvoerder. Van de uiterste rechterflank, maar met spreektalent en aardig. Zo zijn er meer.
-
- Verbannen
Een mediapredikant vind ik inderdaad wel een goed idee.
Ds. Baan, ds. Huijser, ds. G.W.S. Mulder en ds. Verschuure lijken me ook heel geschikt hiervoor.
Overigens toch mooi dat je ds. Schot zomaar toedicht dat hij spreektalent heeft. Dat vind ik wel een compliment waard.
Ds. Baan, ds. Huijser, ds. G.W.S. Mulder en ds. Verschuure lijken me ook heel geschikt hiervoor.
Overigens toch mooi dat je ds. Schot zomaar toedicht dat hij spreektalent heeft. Dat vind ik wel een compliment waard.

Laatst gewijzigd door Jantje op 06 okt 2020, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
Volgens mij heeft geen een verband/genootschap een media woordvoerder en om alleen voor corona dat in te stellen... Als de pers vragen heeft moeten ze maar dominees op bellen of er naar toe gaanDDD schreef:Nee. Het zijn tekenen van maatschappelijke polarisatie. En natuurlijk een teken dat bepaalde kerken erg weinig mediageniek zijn, wat in een media-democratie wel een probleem is.Jantje schreef:Het zijn de eerste tekenen van geloofsvervolging.DDD schreef:Maar om nu in deze toestand over geloofsvervolging te spreken, is mijns inziens buiten de realiteit en een zichzelf vervullende profetie.
Alleen al het feit dat de Gereformeerde Gemeenten geen media-predikant hebben, is zorgelijk. Ik snap dat dat niet past bij een kerkverband, maar toch zou zoiets er wel moeten zijn. Er moet een vaste predikant zijn die optreedt in praatprogramma's en een bijdrage levert aan de publieke opinie, of desnoods twee of drie. Maar herkenbaarheid is belangrijk.
Zolang dat er niet is, vind ik alle gemopper buiten proportie en getuigen van gebrekkig zelfinzicht.
Ds. A. Schot is heel geschikt als woordvoerder. Van de uiterste rechterflank, maar met spreektalent en aardig. Zo zijn er meer.
Misschien had ik geen namen moeten noemen, maar aan de laatste zou ik niet onmiddellijk denken. Iemand moet voor zo'n functie wel de juiste verhouding hebben tussen spontaniteit en doordachtheid. Met alle waardering voor een transparante persoonlijkheid, maar voor zo'n functie is wel een behoorlijke algemene ontwikkeling nodig, met bestuurlijke sensitiviteit.
En dat staat inderdaad los van opvattingen over de heilsorde. Daar kan ik van alles van vinden, maar dat heeft niets te maken met geschiktheid voor een media-optreden. Ds. Schot heeft verschillende keren de media goed te woord gestaan. Dus dat kan hij. Hij ziet er degelijk en aardig uit, dat past ook bij zo'n rol.
En dat staat inderdaad los van opvattingen over de heilsorde. Daar kan ik van alles van vinden, maar dat heeft niets te maken met geschiktheid voor een media-optreden. Ds. Schot heeft verschillende keren de media goed te woord gestaan. Dus dat kan hij. Hij ziet er degelijk en aardig uit, dat past ook bij zo'n rol.
Laatst gewijzigd door DDD op 06 okt 2020, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zou dan een kerklid aanstellen. DDD en Jantje. Flanktechnisch complementair.
Ik voer een serieus gesprek, overigens.
En voor het geval je het serieus zou menen: ik denk dat ik het prima zou kunnen, maar zo werkt het niet in een mediacratie. Iemand moet een officiële functie hebben én enigszins representatief zijn voor de doelgroep.
En voor het geval je het serieus zou menen: ik denk dat ik het prima zou kunnen, maar zo werkt het niet in een mediacratie. Iemand moet een officiële functie hebben én enigszins representatief zijn voor de doelgroep.
Ik drijf wat de spot. Goed en doordacht contact met de media is prima. Maar daar hoeft niemand voor aangesteld te worden. En wat zijn criteria voor representief zijn?
-
- Verbannen
https://www.rd.nl/vandaag/politiek/sege ... -1.1701537Valcke schreef:Juist. Staphorst deed het op basis van maatwerk. Dat viel hij gisteren keihard af.Hollander schreef:Het maatwerk was er. Dát had hij eerder moeten vertellen en had hij geloofwaardig gebleven. Nu is dat voor mij toch een stuk ingewikkelder geworden.Valcke schreef:Gert-Jan Segers pleit alsnog voor maatwerk:
https://twitter.com/gertjansegers/statu ... 23840?s=20
Niet helemaal geloofwaardig wat mij betreft gezien zijn zware kritiek op 'Staphorst' gisteren. Maar toch goed dat hij dit statement maakt.
Nu pleit hij voor maatwerk. Dat is niet geloofwaardig, maar toch is het een kleine verbetering in zijn houding. Nu nog de excuses richting 'Staphorst'.
En ziedaar: ook de excuses!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Verbannen
Ad Anker schreef:Ik zou dan een kerklid aanstellen. DDD en Jantje. Flanktechnisch complementair.

Ik ben representatiever! Maar vermoedelijk zou jij beter kunnen discussiëren.DDD schreef:Ik voer een serieus gesprek, overigens.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Jawel, want zo iemand moet te vinden zijn op een website als perswoordvoerder en zich ook zo kunnen voorstellen.Ad Anker schreef:Ik drijf wat de spot. Goed en doordacht contact met de media is prima. Maar daar hoeft niemand voor aangesteld te worden. En wat zijn criteria voor representief zijn?
Representatief is in ieder geval niet dat je opvattingen overeenkomen met ongeveer 5 procent van de leden van de kerkelijke gemeenschap, zoals in mijn geval. Je moet een breed draagvlak kennen. Al zijn theologische verschillen binnen de kerken voor deze functie niet van belang, omdat die geen aanleiding zullen zijn voor media-aandacht, althans, binnen de Gereformeerde Gemeenten. In de CGK is dat natuurlijk wel anders.
-
- Verbannen
Een driedelig zwart pak met zwarte stropdas. Toch @DDD?Ad Anker schreef:Ik drijf wat de spot. Goed en doordacht contact met de media is prima. Maar daar hoeft niemand voor aangesteld te worden. En wat zijn criteria voor representief zijn?
In dat geval valt ds. Baan overigens af.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Ik doelde meer op representativiteit voor de doelgroep. Ds. Baan ziet er altijd keurig uit toch? Een zwart pak zonder model of rare hoed vind ik minder representatief, maar dan hebben we het over een ander soort representativiteit.
-
- Verbannen
Je schrijft zelf dat je als mediapredikant een breed draagvlak moet hebben.
Volgens mij hebben alle dominees dat niet. Ook ds. Schot niet.
Dus in dat licht begrijp ik je niet helemaal.
Volgens mij hebben alle dominees dat niet. Ook ds. Schot niet.
Dus in dat licht begrijp ik je niet helemaal.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Nogmaals ds Huijser, maar nu wat completer dan bij Daniel Gillissen. Fragment van 5 minuten.
https://m.youtube.com/watch?v=mHw3VnxGL-g
https://m.youtube.com/watch?v=mHw3VnxGL-g