Heel leuk puzzelboek!Erik1960 schreef:Het Grote Bosatlas puzzelboek deel 1 van Denksport. Allerlei vragen aan de hand van kaarten uit de Bosatlas. Van Elfstedentocht tot Afrika.
Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?
Re: RE: Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?
Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?
Sommelsdijk!!CvdW schreef:Ik kan mij herinneren dat bij de catechismus verklaring van ds J. Karels er nog vele boeken lagen bij de boekhandel in 'Middelharnis'. Hij raakte ze aan de straatstenen niet kwijt. Ik hoop voor hem dat ze nu inmiddels verkocht zijn.Ad Anker schreef:Gewoon, omdat er markt voor is. Al kan ik me niet voorstellen dat er zoveel verkocht worden. Maar als het niet lonend zou zijn, doet de uitgever het toch niet, neem ik aan.
En voor de Zeeuwse vacante gemeenten is het wel fijn, die moeten elk jaar een nieuwe.
Dank je voor de correctie. Daarom had ik Middelharnis al tussen twee tekens gezet. We weten in ieder geval om welke boekhandel het gaat.Ad Anker schreef:Sommelsdijk!!CvdW schreef:Ik kan mij herinneren dat bij de catechismus verklaring van ds J. Karels er nog vele boeken lagen bij de boekhandel in 'Middelharnis'. Hij raakte ze aan de straatstenen niet kwijt. Ik hoop voor hem dat ze nu inmiddels verkocht zijn.Ad Anker schreef:Gewoon, omdat er markt voor is. Al kan ik me niet voorstellen dat er zoveel verkocht worden. Maar als het niet lonend zou zijn, doet de uitgever het toch niet, neem ik aan.
En voor de Zeeuwse vacante gemeenten is het wel fijn, die moeten elk jaar een nieuwe.
De reformatorische uitgeverswereld geven zeker niet alles zomaar uit. Prekenboeken verkopen heel slecht, behalve als het een prekenboek van een GG predikant is. Dus als je als niet GG predikant met een prekenboek komt, dan wordt die niet zomaar uitgegeven. Je ziet dat soort boeken dus sneller bij niet commerciële partijen, zoals Om Sions Wil, kerkelijke gemeenten, en andere particuliere initiatieven.Job schreef:Ik vraag me met alle welwillendheid ook wel af hoe het werkt hoor, bij reformatorische uitgevers. In de reguliere uitgeverswereld is bekend dat er heel wat water door de Rijn moet stromen wil je manuscript worden aangenomen. Bij de reformatorische uitgevers lijkt alles wat aangeboden wordt door predikanten ook uitgegeven te worden. De grootste inkomstenbron zijn denk ik de eindejaars- en belijdenisgeschenken door oa kerkenraden, maar verder houdt het qua meditatie- en prekenbundels denk ik toch al snel op. Op wat leesouderlingen en "vurige fans" na.
En ik ben toch ook altijd benieuwd wat predikanten drijft om juist hún preken en meditaties aan te bieden, afgezien van goede doelen als kerkbouw. Vaak lees je in hun voorwoord iets in de trant van: we hebben niet beoogd iets nieuws te brengen. En andere bescheidenheden.
Terwijl er al zoveel goud op de markt is, vooral het oude goud. Maar goed.
Een uitzondering is uitgeverij de Schatkamer, die in de laatste twee a drie jaar enorm veel op de markt brengt. Maar hoe ze dat commercieel verantwoorden, weet ik niet.
Daarnaast kunnen we ook de potentiele verkoopcijfers van een oplage berekenen. Een GG Catechismusverklaring zal sowieso 1 a 2 maal per kerkelijke GG gemeente worden aangeschaft en daarnaast een behoorlijke aftrek hebben binnen de gemeente waar een dominee heeft gestaan. Dat laatste was een vanzelfsprekendheid, hoewel die traditie de laatste jaren onder druk staat. Als deze markt verzadigd is en je hebt nog 100 boeken over, dan zij zie inderdaad niet meer aan de straatstenen kwijt te raken. Of hopen dat een kerkenraad ze opkoopt om uit te delen.
Dat laatste gebeurt vaak inderdaad, vooral de kerkenraden van de gemeente waar de predikant staat of gestaan heeft.
Ze delen de boeken dan uit aan senioren of mensen met een beperking als eindejaarsgeschenk. Vervolgens komen ze dan enkele maanden later weer op de verkoping, actiemarkt of rommelmarkt terecht.
Dus als je even wacht, kan je ze daar kopen.
Ze delen de boeken dan uit aan senioren of mensen met een beperking als eindejaarsgeschenk. Vervolgens komen ze dan enkele maanden later weer op de verkoping, actiemarkt of rommelmarkt terecht.
Dus als je even wacht, kan je ze daar kopen.
Re: RE: Re: RE: Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?
Maar in alle oprechtheid: dan is het toch grotendeels een beleefdheidsmarkt? Dus dat voor een groot deel de boeken worden afgenomen omdat het nu eenmaal zo hoort en gaat? Behalve dan de (catechismus)prekenboeken die daadwerkelijk gebruikt gaan worden.Herman schreef:De reformatorische uitgeverswereld geven zeker niet alles zomaar uit. Prekenboeken verkopen heel slecht, behalve als het een prekenboek van een GG predikant is. Dus als je als niet GG predikant met een prekenboek komt, dan wordt die niet zomaar uitgegeven. Je ziet dat soort boeken dus sneller bij niet commerciële partijen, zoals Om Sions Wil, kerkelijke gemeenten, en andere particuliere initiatieven.Job schreef:Ik vraag me met alle welwillendheid ook wel af hoe het werkt hoor, bij reformatorische uitgevers. In de reguliere uitgeverswereld is bekend dat er heel wat water door de Rijn moet stromen wil je manuscript worden aangenomen. Bij de reformatorische uitgevers lijkt alles wat aangeboden wordt door predikanten ook uitgegeven te worden. De grootste inkomstenbron zijn denk ik de eindejaars- en belijdenisgeschenken door oa kerkenraden, maar verder houdt het qua meditatie- en prekenbundels denk ik toch al snel op. Op wat leesouderlingen en "vurige fans" na.
En ik ben toch ook altijd benieuwd wat predikanten drijft om juist hún preken en meditaties aan te bieden, afgezien van goede doelen als kerkbouw. Vaak lees je in hun voorwoord iets in de trant van: we hebben niet beoogd iets nieuws te brengen. En andere bescheidenheden.
Terwijl er al zoveel goud op de markt is, vooral het oude goud. Maar goed.
Een uitzondering is uitgeverij de Schatkamer, die in de laatste twee a drie jaar enorm veel op de markt brengt. Maar hoe ze dat commercieel verantwoorden, weet ik niet.
Daarnaast kunnen we ook de potentiele verkoopcijfers van een oplage berekenen. Een GG Catechismusverklaring zal sowieso 1 a 2 maal per kerkelijke GG gemeente worden aangeschaft en daarnaast een behoorlijke aftrek hebben binnen de gemeente waar een dominee heeft gestaan. Dat laatste was een vanzelfsprekendheid, hoewel die traditie de laatste jaren onder druk staat. Als deze markt verzadigd is en je hebt nog 100 boeken over, dan zij zie inderdaad niet meer aan de straatstenen kwijt te raken. Of hopen dat een kerkenraad ze opkoopt om uit te delen.
Re: RE: Re: RE: Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?
Wat is een beleefdheidsmarkt?Job schreef:Maar in alle oprechtheid: dan is het toch grotendeels een beleefdheidsmarkt? Dus dat voor een groot deel de boeken worden afgenomen omdat het nu eenmaal zo hoort en gaat? Behalve dan de (catechismus)prekenboeken die daadwerkelijk gebruikt gaan worden.
Het spel van vraag en aanbod is psychologisch altijd interessant. Als je iedereen ervan overtuigd dat gifgroene vaatwasblokjes toch echt het beste zijn dan gaan we ons koopgedrag daar op aanpassen, ook al zit er geen enkel verschil tussen de gifgroene vaatwasbokjes en alle andere kleuren. Zo is dat met boeken uiteraard ook. Je speelt in op de persoonlijke betrokkenheid van de predikant, de godzaligheid die iemand vroeger bezat, de aanduiding 'puritein' voor alle Engelse Godgeleerden na 1666 hoewel strikt genomen het puritanisme in dat jaar eindigde, enz. En dan zie je wel of mensen het boek gaan kopen.
Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?
Beleefdheidsmarkt is een ter plekke bedachte term. Ik bedoel ermee te zeggen: sommige boeken worden dus grotendeels uitgegeven omdat ze uit beleefdheid nog wel gekocht worden. Het is de vraag of ze ook gelezen worden. Of leuken ze de boekenkast op en brengen ze vooral geld op voor uitgever en kerkbouw? Zoiets. Ik snap het helemaal hoor, een uitgever is commercieel. Geen speld tussen te krijgen. Maar omdat het om verklaringen van Gods Woord gaat, wringt het gevoelsmatig toch bij mij.Herman schreef:Wat is een beleefdheidsmarkt?Job schreef:Maar in alle oprechtheid: dan is het toch grotendeels een beleefdheidsmarkt? Dus dat voor een groot deel de boeken worden afgenomen omdat het nu eenmaal zo hoort en gaat? Behalve dan de (catechismus)prekenboeken die daadwerkelijk gebruikt gaan worden.
Het spel van vraag en aanbod is psychologisch altijd interessant. Als je iedereen ervan overtuigd dat gifgroene vaatwasblokjes toch echt het beste zijn dan gaan we ons koopgedrag daar op aanpassen, ook al zit er geen enkel verschil tussen de gifgroene vaatwasbokjes en alle andere kleuren. Zo is dat met boeken uiteraard ook. Je speelt in op de persoonlijke betrokkenheid van de predikant, de godzaligheid die iemand vroeger bezat, de aanduiding 'puritein' voor alle Engelse Godgeleerden na 1666 hoewel strikt genomen het puritanisme in dat jaar eindigde, enz. En dan zie je wel of mensen het boek gaan kopen.
Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?
De intentie van de auteur zal toch zijn dat ze gelezen worden.Job schreef:Beleefdheidsmarkt is een ter plekke bedachte term. Ik bedoel ermee te zeggen: sommige boeken worden dus grotendeels uitgegeven omdat ze uit beleefdheid nog wel gekocht worden. Het is de vraag of ze ook gelezen worden. Of leuken ze de boekenkast op en brengen ze vooral geld op voor uitgever en kerkbouw? Zoiets. Ik snap het helemaal hoor, een uitgever is commercieel. Geen speld tussen te krijgen. Maar omdat het om verklaringen van Gods Woord gaat, wringt het gevoelsmatig toch bij mij.
Niet noodzakelijkerwijs. Vaak doen ze het voor de verbouwing van een kerkgebouw.
Dat is zeker waar, en mensen kunnen zich dan verplicht voelen een boek te kopen, en dan kan zo'n boek verder ongelezen blijven. Ik herken het zelfs bij mezelf. Ik kocht een boek, omdat iedereen het deed. Normaal zou ik het boek nooit hebben aangeschaft. Ik laat nu maar in het midden om welk boek het ging.... Dat zou wellicht weer wat stof kunnen doen opwaaien. Overigens, ik ben nog wel van plan het boek te lezen, maar anderen gaan voor.Tiberius schreef:Niet noodzakelijkerwijs. Vaak doen ze het voor de verbouwing van een kerkgebouw.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
@Job:
Hoe kom je er zo bij dat een uitgever commercieel is en dat dat zou betekenen dat deze alleen in potentie winstgevende boeken zou uitgeven? Dat lijkt mij een nogal cynische manier om naar de wereld te kijken.
Hoe kom je er zo bij dat een uitgever commercieel is en dat dat zou betekenen dat deze alleen in potentie winstgevende boeken zou uitgeven? Dat lijkt mij een nogal cynische manier om naar de wereld te kijken.
Dacht je dat een uitgeverij een filantropische instelling is? Er moet toch gewoon brood op de plank komen?DDD schreef:@Job:
Dat zeg ik niet. Maar heel veel bedrijven (ik heb er zelf ook zo een) zijn niet uit op winstmaximalisatie, maar op het vervullen van een specifieke maatschappelijke rol. Dat geldt ook voor veel uitgevers. Je denkt toch niet dat een uitgever die een blad als Liter uitgaf, of CV Koers, dat doet om zoveel mogelijk geld te verdienen? Mensen kiezen voor een bepaalde functie in een sociale gemeenschap, en daar moeten ze ook van eten. Maar het idee dat de beslissingen louter of voornamelijk commercieel gedreven zouden zijn, is onjuist. Dat geldt slechts voor een klein deel van de mensen.
@DDD, in die zin bedoel ik het, zoals Refo beschrijft. Het zijn geen zendelingen.refo schreef:Dacht je dat een uitgeverij een filantropische instelling is? Er moet toch gewoon brood op de plank komen?DDD schreef:@Job: