memento schreef:Kan een blanke westerling, die op vakantie is geweest naar een arm land, een representatief verhalen schrijven over een donkere jongen die leeft in zo'n arm land? Misschien wel, maar als ik wat wil leren over het leven in zo'n arm land, ga ik liever praten met zo'n donkere jongen. Dat levert veel betrouwbaardere informatie op.Marnix schreef:Hm, het idee is toch juist dat het een soort gelijkenis is, die wat vertelt van hoe het er soms aan toe gaat in een bepaalde cultuur... en waarbij de fictieve personages representatief zijn voor een groep(je) echte mensen? De personen zijn fictief.... maar is het hele verhaal ook fictie? Zo niet, dan kan je medelijden voor een fictief persoon toch ook wel vertalen naar echte mensen?memento schreef:Precies wat ik verwachtte eigenlijk. De auteur is iemand die op godsdienst-sociologische wijze haar boek geschreven heeft. Daarom gaf ik ook aan niets te kunnen met medelijden hebben met een fictief figuur. Laten we liever daarom onze aandacht richten op echte mensen.
Kijk, een goede auteur kan zich goed inleven in het personage wat zij/hij beschrijft. Alleen, wat niemand kan, is zich volledig inleven in een werkelijk bestaande ander. Elke mens heeft in zijn karakter, zijn en en handelen, verassingen. Een mens is te complex om volledig te doorgronden. Concreet betekend dat, dat zelfs een zeer vaardig schrijver (behalve dan wanneer er auto-biografisch geschreven wordt) altijd iets mist, ten opzichte van een echt verhaal.
Daarom kies ik liever voor de echte verhalen, dan voor fictieve verhalen. De echte verhalen zijn vaak ook veel minder spannend, te saai om in een boek te zetten. Maar onmisbaar om de werkelijke ander ietwat te kunnen begrijpen.
PS> Misschien dat iemand ooit nog eens een boek wil schrijven over mensen als Franca Treur. Het is namelijk heel grappig om te zien, dat een intelligente jongevrouw op basis van rationele argumenten nogal irrationele keuzes maakt. Ze verwisselt een religieus geloofssysteem in voor een self-made-levensbeschouwing, gebaseerd op narratieve verklaringen.
Sorry hoor, maar dit is echt klets.
ga maar na:
1 - Die donkere jongen heeft zo mogelijk een nog gekleurder verhaal.
2 - Een goede schrijver kan zich wel degelijk inleven. Karakters enzo zijn variabel, maar hebben met inleven weinig van doen. Met welke donkere jongen ga je praten? De goedgebekte of de verlegen soort?
3 - Hoe beoordeel je dat de verhalen echt 'echt' zijn?
Tenslotte heeft Franca expliciet gevraagd serieus genomen te worden. Jij hebt tenslotte ook een levensbeschouwing gebaseerd op narratieve verklaringen. Alleen noem je het niet self-made. Maar de Franca's zul je niet overtuigen.