Wilhelm schreef:Tiberius schreef:
Ik merk, dat er hier veel onkunde is over wat het dragen van een ambt inhoudt. Sommigen denken, dat zo iemand de regels aan zijn laars kan lappen, of zo. Het tegendeel is waar: juist een ambtsdrager dient een voorbeeldfunctie te hebben, in leer, in levenswandel, maar ook in het uitvoeren van de besluiten van meerdere vergaderingen, anders dient hij zich af te vragen of hij zijn ambt bij de volgende verkiezing wel mag aanvaarden.
Beste Tib, toch maak jij de discussie gekleurd.
Eerst zeg je dat er een kerkelijke uitspraak is dat GG ambtsdragers niet mee mogen werken aan de HSV, later nuanceer je dat gelukkig weer. Begrijpelijk dat daar reacties op komen, want dat zou een synode besluit zijn dat heerst over de gewetens van anderen.
Ik geef toe, dat er een bepaalde spanning ligt tussen een synode besluit en het feit dat de uitvoering van dat besluit niet afgedwongen kan worden als de lokale gemeente dat niet wil.
Dat afdwingen moeten we natuurlijk niet willen, want dan krijg je inquisitie-achtige praktijken; eerder een kenmerk van een valse dan van de ware kerk.
Echter, feit is wel, dat iemand zich gebonden verklaard heeft aan de besluiten van de meerdere vergaderingen, en die vervolgens vrolijk naast zich neerlegt. Dit soort woordbreuk vind ik ambtsonwaardig gedrag. Want wat voor gezag heeft zo'n ambtsdrager nog, wanneer hij zelf zijn eigen woord niet houdt?
Wilhelm schreef:Natuurlijk erkent een ieder hier dat ambtsdragers een voorbeeld functie hebben. Maar gelukkig is er ook een grote vrijheid als het gaat om het handelen op persoonlijke titel in zaken die niet tegen Gods Woord ingaan, ook over zaken waar verschillend over wordt gedacht.
Nee, daar ben ik het niet mee eens. Woordbreuk gaat wel degelijk tegen Gods Woord in. Wie in het kleine niet getrouw is...
Er zijn wel onderwerpen bekend, waarvan de meerdere vergadering besloten heeft om daarover geen uitspraak te doen, omdat dat ter beoordeling van de lokale kerkenraad wordt overgelaten.
Wilhelm schreef:We hebben het nu over de HSV, maar er zijn natuurlijk voorbeelden te over waarin de meningen zeer verdeeld zijn. Wat denk je als voorbeeld, hoe zal er door velen gedacht worden over bv twitterende en forumende ambtsdragers ?
Ik kan me indenken, dat dat iets is waar de meerdere vergadering bovengenoemde lijn volgt (overlaten aan de mensen zelf).
Wanneer er echter wel een uitspraak op dat gebied komt, zal een ambtsdrager daar zich uit hoofde van zijn ambtseed aan moeten houden, ja.