Aanvallen op reformatorische gewoonten

albion

Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten

Bericht door albion »

refo schreef:Bert heeft gelijk. De sacramenten worden zo losgemaakt van de zondagse bediening van het Woord. En dat behoort bij elkaar.
Er zijn mogelijk geen voorschriften voor, maar nu krijg je een regel: Avondmaal op zondag, dopen op maandag.

O zeker, het zal best een complete kerkdienst zijn, misschien wel met wet of 12 artikelen, hoewel die doordeweeks meest vervallen. Dus de gemoederen zijn gesust. Maar het is afwijking van de normale gang van de gemeente. Tenzij er iedere week een extra weekdienst is. Maar een aparte dienst organiseren, omdat er gedoopt moet worden, is niet goed.
Dat wordt ook niet gedaan. De preekbeurten worden al lang van tevoren afgesproken. Als er een kind geboren is, dan wordt het gedoopt zodra er een kerkdienst is waar een dominee in voorgaat (zondag of doordeweeks).

Ik snap echt niet waar jullie het vandaan halen dat het Avondmaal en het dopen vastzit aan de zondagse bediening. Alles wat ik vraag waar kan ik dat lezen?????? (en dan niet in de HC of de afspraken van Dordt, maar welke tekst gebruiken jullie hiervoor)?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

albion schreef:Ik snap echt niet waar jullie het vandaan halen dat het Avondmaal en het dopen vastzit aan de zondagse bediening. Alles wat ik vraag waar kan ik dat lezen?????? (en dan niet in de HC of de afspraken van Dordt, maar welke tekst gebruiken jullie hiervoor)?
Dat staat in antwoord 103 van de Heidelberger Catechismus:
.. dat ik, inzonderheid op den sabbat, dat is op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome, om Gods Woord te horen, de Sacramenten te gebruiken, God den Heere openlijk aan te roepen, en den armen Christelijke handreiking te doen

Deze samenvatting is gebaseerd op een aantal bijbelteksten.
Ten eerste op bijbelteksten die aangeven, dat de gemeente Gods op zondag samenkomt (op den sabbat, dat is op de rustdag) en ten tweede op bijbelteksten die aangeven wat er dient te gebeuren wanneer de gemeente samenkomt (de rest van die zin).

Het zou ook een reactie kunnen zijn op de roomse praktijk, waar sacramenten ook rustig buiten de context van Gods gemeente gebruikt worden.
henriët

Bericht door henriët »

Bert Mulder schreef:
albion schreef:
Bert Mulder schreef:even terzijde, Albion, waarom ben je altijd in de aanval?

In de aanval, Bert? Ik probeer te begrijpen waarom je zegt dat het een Bijbels standpunt is. Nu heb ik de verschillende quotings gelezen en zie ik dat je er niet op tegen bent dat het ook door de weeks kan plaatsvinden.
Jij hebt er alleen problemen mee dat de familie het voor het zeggen zou hebben wanneer de doop zal plaatsvinden. Maar zo bedoel ik dat niet.
De doopplechtigheid wordt vastgesteld wanneer een dominee bij ons een spreekbeurt heeft. Soms is dat op zondag en dan wordt het kind op zondag gedoopt. De familie zorgt voor een oplossing voor degenen die principieel tegen auto rijden op zondag is. Het gebeurt bij ons vaak door de weeks omdat er dan een dominee is die komt preken. Deze datum wordt doorgegeven aan de familie en die komen of komen niet, maar wij passen ons dus aan de kerkdiensten aan.

@ hoe heet het topic ook alweer, Bert? :)
nu verander je het onderwerp...

Ik had een discussie met Henriette over onze gebruiken hier in Edmonton, waar je inmenging meende te moeten hebben....

dus waarom die aanval? Want ik heb mijn standpunt niet veranderd, en die heb ik toch van het begin duidelijk bekend gemaakt, meende ik.... blijk je het dus TOCH ze ongeveer eens met me te zijn.
Bert, op een openbaar forum kun je wanneer je naar iemand iets post ook van anderen postings op je postings verwachten. Dat is dan geen inmenging.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
memento

Bericht door memento »

Op slot

Aangezien de argumenten zo ongeveer wel genoemd zijn, en de discussie aardig offtopic is, kan deze topic op slot.
Gesloten