Re: Meditatie
Geplaatst: 21 aug 2021, 22:02
De heer Luther is meer dan 70 jaar geleden overleden, als ik goed geïnformeerd ben.John Galt schreef:Dat is een hele lap tekst! Ongetwijfeld de moeite waard, maar denk je om de copyright?
De heer Luther is meer dan 70 jaar geleden overleden, als ik goed geïnformeerd ben.John Galt schreef:Dat is een hele lap tekst! Ongetwijfeld de moeite waard, maar denk je om de copyright?
Veel meer dan 70 jaar... Maar ik weet dat u het copyright bedoelt.Hendrikus schreef:De heer Luther is meer dan 70 jaar geleden overleden, als ik goed geïnformeerd ben.John Galt schreef:Dat is een hele lap tekst! Ongetwijfeld de moeite waard, maar denk je om de copyright?
-DIA- schreef:Het boekje is vrij te downloaden via Theologienet.John Galt schreef:Dat is een hele lap tekst! Ongetwijfeld de moeite waard, maar denk je om de copyright?
Rectificatie: Het boekje is te lezen via Digibron
Dus je mag alle teksten van reformatoren en oudvaders vrij op internet publiceren?Hendrikus schreef:De heer Luther is meer dan 70 jaar geleden overleden, als ik goed geïnformeerd ben.John Galt schreef:Dat is een hele lap tekst! Ongetwijfeld de moeite waard, maar denk je om de copyright?
Waar komt dit eigenlijk uit? Is er een boek van Owen dat hier verder op ingaat? Ik denk dat in mijn eigen leven het mediteren een ondergeschoven kindje is. Als ik de Bijbel lees, verval ik al snel in Bijbelstudie (Wat beteeknt dit?) en kom ik vaak niet tot contemplatie. Heb ik ook vaak de rust niet voor. Maar ik meen dat het een belangrijke geestelijke oefening is. Ds. Jos Douma geeft cursussen in meditatie (https://www.levenindekerk.nl/) en die zijn heel Bijbels. Maar ik vind het ook goed als ik vanuit puriteinse hoek hierin gevormd kan worden.Susanna schreef:John Owen over het mediteren van Gods Woord
Er kan nog auteursrecht rusten op een vertaling (in geval van mensen als Luther of Calvijn) of op een hertaling. Het blijft uitkijken geblazen.John Galt schreef:Dus je mag alle teksten van reformatoren en oudvaders vrij op internet publiceren?Hendrikus schreef:De heer Luther is meer dan 70 jaar geleden overleden, als ik goed geïnformeerd ben.John Galt schreef:Dat is een hele lap tekst! Ongetwijfeld de moeite waard, maar denk je om de copyright?
Bedankt voor het delen, mooie invalshoek.Susanna schreef:John Owen over het mediteren van Gods Woord
Neem de tijd om je geest voor te bereiden op geestelijke gedachten. Stort je niet in hemelse gedachten, zonder eerst je hart en geest voor te bereiden (Pred. 5:1-2). Doe er alles aan om de ontzagwekkende heiligheid van God te begrijpen en de hemelse aard van de dingen waarover u van plan bent te mediteren - opdat u God met gepaste eerbied en vrees mag benaderen, en hemelse zaken met een heilig en gezond respect.
Onze gedachten zijn als Jacob en Ezau - geestelijke en vleselijke gedachten worstelen samen in dezelfde baarmoeder. Vaak zal de Ezau van vleselijke gedachten het eerst naar buiten komen, en een tijdje lijken ze het geboorterecht te dragen. Maar waar eerbied voor God "de dienstmaagd en haar zoon heeft uitgeworpen" (Galaten 4:30), zal de geest vrij zijn om zich op geestelijke zaken te richten.
We moeten niet over God en hemelse dingen mediteren alleen omdat we er de behoefte aan voelen, of omdat we denken dat we dat zouden moeten doen en dat het niet goed zou zijn om het volledig te veronachtzamen.
Wanneer de ziel ooit heeft geproefd dat de Heere genadig is, wanneer haar eerdere meditaties over de Heere vreugdevol waren, wanneer geestelijke dingen de geest en het hart hebben vervuld, kom dan tot deze plicht met een ernstig verlangen om dezelfde ervaringen te hebben herhaald.
Doe op dezelfde manier al het mogelijke om van geestelijk dingen te "genieten" - en je meditaties ervan zullen zoet zijn!
Maar als je na al deze voorbereiding nog steeds merkt dat je je geest nog steeds niet op geestelijke dingen kunt concentreren, neem dan het volgende advies serieus: "Roep tot God om hulp. Geef toe dat je meer licht nodig hebt op geestelijke dingen om de duisternis uit je geest te verwijderen. Beken je zwakheid en onvermogen om je dwalende gedachten te stoppen, terwijl je aan heilige dingen zou moeten denken; en bid dat God je geest zal versterken.
Als je meditaties je alleen maar je duisternis en zwakte van geest laten zien en voelen, waardoor je tot God roept om meer genade en geestelijke kracht - dan hebben je gedachten een goed werk gedaan, hoewel niet wat je van plan was.
Neem koning Hizkia als voorbeeld. Toen zijn ziel alles in het werk stelde om gemeenschap met God te hebben, zonk ze weg in gebroken, verwarde gedachten onder het gewicht van haar eigen zwakheid. Toch zocht hij nog steeds God om hulp. Maar hoewel zijn gebed niet meer was dan "brabbelen", werd het door God aanvaard. Hizkia riep uit: "O HEERE! ik word onderdrukt, wees Gij mijn Borg!" (Jesaja 38:14). Evenzo, wanneer we mediteren en ons onderdrukt voelen door de duisternis en zwakte van onze geest - zouden we ook moeten zeggen: "O HEERE! ik word onderdrukt, wees Gij mijn Borg!" KJV "O Lord, I am oppressed; undertake for me."
Van Ds. W.C. Lamain, zie post van DIA hiervoor, waar dat best uitgebreid (maar wel in klein lettertypePosthoorn schreef:'Zijgende' ordinantiën?
En: van wie is dit stuk?