Situatie Iran

elbert
Contacteer:

Re: Situatie Iran

Bericht door elbert »

pierre27 schreef: 03 apr 2026, 07:51 Bedankt voor de opsomming. Kun je nagaan hoe sterk Iran al bleek te zijn en wat een groot gevaar het was en is voor Isarël en vele andere landen. Sjonge, k ben er nog stil van.
Ik zie dat zelf iets anders. Het is uiteraard goed dat het Iraanse vermogen om kernwapens te maken nu flink is aangetast, dus wat dat betreft is dat goed nieuws. Dat was ook de echte bedreiging voor Israel.
Wat minder goed is, is dat de VS en Israel hebben ingezet op regime change in Iran. Dat is mijns inziens een veel te hoog doel om op in te zetten en het verleden (Irak, Afghanistan) heeft aangetoond dat dat meestal veel minder goed afloopt dan men denkt of hoopt. In plaats van de oorlog chirurgisch te houden met alleen de meest noodzakelijke doelen om te behalen, is er met de botte bijl gehakt, waardoor Iran nu de mogelijkheid heeft dat na afloop het Iraanse regime, ondanks alle zware verliezen, kan claimen dat het de oorlog heeft gewonnen. Want vanuit strategisch oogpunt is het belangrijk wie de straat van Hormoez beheerst. Is dat na afloop van de oorlog Iran, dan heeft het land een strategische overwinning behaald. Dat wordt ook terecht betoogd in dit opiniestuk.
Wat Trump betreft: die heeft een draai van 180 graden gemaakt over het voeren van oorlog. Hij beschuldigde ooit Obama dat die een oorlog met Iran zou gaan voeren (wat nooit gebeurde) en voerde zelf campagne met de belofte geen oorlog in het Midden-Oosten te starten. Nu is hij blijkbaar overgehaald om die oorlog toch te voeren, waarschijnlijk omdat hij dacht dat die snel weer voorbij zou zijn omdat het een makkie was. Dat blijkt een misrekening. De Iraniers hebben in de jaren 80 8 jaar oorlog gevoerd tegen Irak en accepteerden het verlies van 1 miljoen soldaten (doden en gewonden). Dat land is dus bereid om grote verliezen te accepteren in een oorlog en dat had Trump kunnen weten.
DDD

Bericht door DDD »

pierre27 schreef: 03 apr 2026, 08:16
ZWP schreef: 03 apr 2026, 08:08
pierre27 schreef: 03 apr 2026, 07:51 Bedankt voor de opsomming. Kun je nagaan hoe sterk Iran al bleek te zijn en wat een groot gevaar het was en is voor Isarël en vele andere landen. Sjonge, k ben er nog stil van.
Steek je nu bewust je kop in het zand? Het bericht zegt ook nogal wat over die ‘prima president’ namelijk.
Welnee, maar ik vind het nog steeds ondanks de dingen die niet goed zijn een prima president. Wat ik vooral lastig vind is het onberekenbare bij Trumpe aI ga ik niet mee in het negatieve anti-Trump circus. Punt uit!
Ik vind het een heel zorgelijk standpunt, en vooral gezien je functie.
diana

Bericht door diana »

DDD schreef: 03 apr 2026, 10:17
Steek je nu bewust je kop in het zand? Het bericht zegt ook nogal wat over die ‘prima president’ namelijk.
Welnee, maar ik vind het nog steeds ondanks de dingen die niet goed zijn een prima president. Wat ik vooral lastig vind is het onberekenbare bij Trumpe aI ga ik niet mee in het negatieve anti-Trump circus. Punt uit!
Nou ik niet! Ik ben het van harte met Pierre eens over zijn standpunt. Juist als er hier zo'n ontzettende anti Trump en anti Israël geest heerst, is dat een teken aan de wand. Gister ook weer een 18 jarige jongen opgehangen in Iran! Trump heeft echt wel adviseurs en ik denk dat Israël ook heel competent is in oorlog voeren. Er moet wat gedaan worden aan Iran! En hier staan de beste stuurlui aan wal.
parsifal

Bericht door parsifal »

diana schreef: 03 apr 2026, 10:32
Nou ik niet! Ik ben het van harte met Pierre eens over zijn standpunt. Juist als er hier zo'n ontzettende anti Trump en anti Israël geest heerst, is dat een teken aan de wand. Gister ook weer een 18 jarige jongen opgehangen in Iran! Trump heeft echt wel adviseurs en ik denk dat Israël ook heel competent is in oorlog voeren. Er moet wat gedaan worden aan Iran! En hier staan de beste stuurlui aan wal.
Dat Iran slecht is, wil niet zeggen dat vijanden van Iran goed bezig zijn. Toen Duitsland Rusland binnenviel werd Stalin geen "good guy".
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
pierre27

Bericht door pierre27 »

Wat mijn functie vandaag als monteur hiermee te maken is mij een raadsel. Ik ben geen adviseur van wie dan ook.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
refo

Bericht door refo »

Beste Pierre, in deze discussie mag je alleen negatief zijn over president Trump.

We moeten met respect over ambtsdragers spreken volgens de forumregels, maar blijkbaar mag je over presidenten zelfs een vloek uitspreken, zonder gevolgen.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

diana schreef: 03 apr 2026, 10:32
Kijk. Dit is nu goede taal uit Rijssen ;)
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

https://www.telegraaf.nl/buitenland/ira ... 24621.html

De Trump haters hebben hun prioriteiten iig op orde. Alleen maar zeuren op Trump en niets willen doen aan iran. (Want de olie he.....)
Terri

Bericht door Terri »

Ik begrijp Pierre ook wel, al zou ik mijnheer Trump geen prima president noemen, want intuïtief maak ik me ook wel zorgen. Sowieso het hele wereldgebeuren is in een chaos beland. Maar om president Trump hier elke keer als de gevleesde duivel neer te zetten, met idd zelfs hele akelige verwensingen, vind ik buiten proportioneel. Het lijkt eerder frustratie, dan bezorgdheid.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

refo schreef: 03 apr 2026, 10:56 Beste Pierre, in deze discussie mag je alleen negatief zijn over president Trump.

We moeten met respect over ambtsdragers spreken volgens de forumregels, maar blijkbaar mag je over presidenten zelfs een vloek uitspreken, zonder gevolgen.
Als iemand z'n ambt waardig bekleedt, moet je inderdaad met respect spreken over zo iemand. Als jij enige waardigheid ziet in Trump (kijk ook even hoe hij Macron weer even belachelijk maakt in een snel weer van YouTube verwijderd filmpje van het Witte Huis), dan daag ik je uit dat bij mij aan te tonen. Als hij zich als een waardig president zou gedragen, zou je me mogen aanspreken. Als een clown in een paleis gaat wonen, wordt hij geen koning. Het paleis wordt een circus.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

De Heere Jezus noemde Herodes een 'vos'. Blijkbaar is dat toegestaan in bepaalde omstandigheden.
En ook ik ben van mening dat pres. Trump zijn hand overspeeld heeft met zijn oorlog tegen Iran. Het klinkt wrang, maar het is niet zijn taak om een regimechange in Iran te bewerkstelligen. Want dat moet vanuit het volk zelf komen, anders wordt het niets.
De hele actie is niet rijpelijk overdacht, en dan geldt wat Jezus zegt over iemand die een toren gaan bouwen, maar eerst de kosten overrekent, en iemand die een oorlog begint en eerst bedenkt of hij deze kan winnen.
ZWP

Bericht door ZWP »

refo schreef: 03 apr 2026, 10:56 Beste Pierre, in deze discussie mag je alleen negatief zijn over president Trump.
Wordt dan inhoudelijk ipv dit soort nietszeggende posts!
Wat heeft Trump (in het kader van de Iran oorlog) goed gedaan? Welke doelen zijn er? Welke verkiezingsbeloften waren er? Wat doet dit met de gewone Amerikaan? Welke rol speelt Netanyahu?

Onderbouwing maakt een discussie waardevol. Onterecht roepen dat je alleen tegen/voor mag zijn niet.
KDD

Bericht door KDD »

De Amerikanen voeren hun aanvallen op. De onlangs gebouwde, 125 meter hoge brug die Teheran met Karaj verbond, is opgeblazen.
pierre27

Bericht door pierre27 »

KDD schreef: 03 apr 2026, 13:42 De Amerikanen voeren hun aanvallen op. De onlangs gebouwde, 125 meter hoge brug die Teheran met Karaj verbond, is opgeblazen.
Wat daar het doel van is weet ik niet goed.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
KDD

Bericht door KDD »

Om ook aan te tonen dat de situatie geleidelijk zal verslechteren als de Iraniërs zich niet onderwerpen. De volgende stap zijn de elektriciteitsnetten, enzovoort. Iran betaalt nu de prijs voor de financiering van al die terroristische groeperingen door de jaren heen.
Plaats reactie