Eens!DDD schreef:De vraag is of het niet meer in kleine ergernissen thuishoort, maar dit soort beslistermijnen voor belangrijke beslissingen zijn mijns inziens niet zorgvuldig. Als het besluit al gevallen is, meld dat dan vooruit. Nu zijn honderden mensen druk met een beroep waarvan het alle schijn heeft, dat het nutteloos is.AbrahamZ schreef:Ger.Gem.
Kand. Beens heeft het beroep naar Scherpenzeel aangenomen.
Los daarvan lijkt het mij goed als een onderzoeksjournalist eens berekent wat de inkomens van predikanten zijn. Ik denk dat de meeste dominees in de GG net als veel predikanten in de Nadere Reformatie dat zwaar laten meewegen. Dat zal mogelijk de verklaring zijn voor het verschijnsel dat sommige gemeenten maar kort vacant zijn en andere nooit een dominee krijgen.
Beroepingswerk discussie [7]
-
Re: Beroepingswerk discussie [7]
-
Nou niet echt een duidelijk antwoord, maar we laten het er bij.Ad Anker schreef:Ik heb er iets over gezegd. Maar ik vind wat van jouw reacties. En daar zeg ik ook wat van.HersteldHervormd schreef:
Valt best mee Ad, ik vind het gewoon erg ongeestelijk. Maargoed, zonder inhoudelijke reacties en alleen maar wat algemene praatjes kom je ook niet verder hè?
Vind jij het wel oké zou gaan dan?
Mijn enige reactie kan maar zijn: God heeft 3 gemeenten verblijd met een aankomend predikant. Soli Deo Gloria.
Ik heb btw niets gezegd over het aangenomen beroep, maar al die praatjes over en weer, als een man kandidaat gesteld word krijg hij gerust 25 beroepen, en vervolgens zijn er ook nog die snel nog een keer beroepen, dat vind ik echt erg gewoon, maar dat pikt alleen niet iedereen, terwijl er vaak wel snel geoordeeld word over andere zaken, maar als er dan eens kritische geluiden terugkomen worden we boos.

Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
-
- Verbannen
Onze gemeente biedt een traktement van ruim boven de € 4.000,- per maand. En de gemeente is toch al geruime tijd vacant. Dus dat zegt niet alles.DDD schreef:Los daarvan lijkt het mij goed als een onderzoeksjournalist eens berekent wat de inkomens van predikanten zijn. Ik denk dat de meeste dominees in de GG net als veel predikanten in de Nadere Reformatie dat zwaar laten meewegen. Dat zal mogelijk de verklaring zijn voor het verschijnsel dat sommige gemeenten maar kort vacant zijn en andere nooit een dominee krijgen.
Dat is dus erg weinig in vergelijking met andere gemeenten. Dat raar, maar waar. Er zijn ook gemeenten die 8000,- per maand betalen. Wat mijns inziens absurd is gezien de kwalificaties en bijverdiensten. Maar goed, er zijn heus ook predikanten die zich daar niet door laten leiden, dat weet ik ook.
-
Hoe weet je dat?DDD schreef:Dat is dus erg weinig in vergelijking met andere gemeenten. Dat raar, maar waar. Er zijn ook gemeenten die 8000,- per maand betalen. Wat mijns inziens absurd is gezien de kwalificaties en bijverdiensten. Maar goed, er zijn heus ook predikanten die zich daar niet door laten leiden, dat weet ik ook.
Deels is dat openbare informatie en deels kun je dat navragen aan leden van kerkelijke gemeenten. Die betalen immers zelf het traktement van de dominee -of niet, natuurlijk, als ze om wat voor reden dan ook geen bijdragen geven voor de kerk. Maar dat zijn uitzonderlijke situaties.
Nee hoor, dan krijg je een grote verhuizing. Vele predikanten gaan dan naar een kleine gemeente en doordeweeks drie keer preken in grote plaatsen. Kunnen ouderlingen in kleine plaatsen geen baasje meer spelen.Amstelodamense schreef:Begin nu eerst met het gelijktrekken van alle salarissen, ongeacht welke gemeente je bedient. Zou volgens mij al heel veel problemen voorkomen.
-
- Verbannen
Dat laatste is dan toch een gewenst neveneffect?CvdW schreef:Nee hoor, dan krijg je een grote verhuizing. Vele predikanten gaan dan naar een kleine gemeente en doordeweeks drie keer preken in grote plaatsen. Kunnen ouderlingen in kleine plaatsen geen baasje meer spelen.Amstelodamense schreef:Begin nu eerst met het gelijktrekken van alle salarissen, ongeacht welke gemeente je bedient. Zou volgens mij al heel veel problemen voorkomen.
In dat geval zouden alle kleine gemeenten in een mum van tijd van een predikant voorzien zijn, natuurlijk. Maar goed. Zolang er schaarste is, zal dit een punt van aandacht blijven. En de beroepsgroep vult zichzelf aan, dat maakt het ook ingewikkelder.
Eerst azijnplassen en dan flauwe retoriek als "dat vind ik echt erg gewoon", "snel geoordeeld", "worden we boos". Sterk verhaal!HersteldHervormd schreef:Nou niet echt een duidelijk antwoord, maar we laten het er bij.Ad Anker schreef:Ik heb er iets over gezegd. Maar ik vind wat van jouw reacties. En daar zeg ik ook wat van.HersteldHervormd schreef:
Valt best mee Ad, ik vind het gewoon erg ongeestelijk. Maargoed, zonder inhoudelijke reacties en alleen maar wat algemene praatjes kom je ook niet verder hè?
Vind jij het wel oké zou gaan dan?
Mijn enige reactie kan maar zijn: God heeft 3 gemeenten verblijd met een aankomend predikant. Soli Deo Gloria.
Ik heb btw niets gezegd over het aangenomen beroep, maar al die praatjes over en weer, als een man kandidaat gesteld word krijg hij gerust 25 beroepen, en vervolgens zijn er ook nog die snel nog een keer beroepen, dat vind ik echt erg gewoon, maar dat pikt alleen niet iedereen, terwijl er vaak wel snel geoordeeld word over andere zaken, maar als er dan eens kritische geluiden terugkomen worden we boos.
- FlyingEagle
Eigenlijk valt over beroepingswerk niet te discussiëren. Als we geloven dat God overal boven staat en dwars door alles heen Zijn raad volvoert dat zal dat ook gebeuren door alle menselijke bedenksels en regels heen.
Dus discussiëren over wel wel of niet aannemenden een beroep lijkt me dan ook onnodig en zelfs gevaarlijk.
Over hoe die menselijke instellingen dan zouden moeten zijn lijkt me een beter discussiepunt.
Dus discussiëren over wel wel of niet aannemenden een beroep lijkt me dan ook onnodig en zelfs gevaarlijk.
Over hoe die menselijke instellingen dan zouden moeten zijn lijkt me een beter discussiepunt.
-
Wat een contrast met HHK kandidaten die soms blij zijn als ze na een academische studie -en soms na een tijd te moeten wachten- beroepen worden in deeltijd of door een combinatiegemeente.
Vergeet er niet 'bruto' bij te zetten. Ongeveer 35% gaat nog naar de belastingdienst. Je betaalt zorgtoeslag en pensioen zelf. Netto is zo'n € 2000,- een prima salaris, maar niet een indrukwekkend bedrag ofzo. Voor een gezin niet echt een vetpot voor het aantal uren dat een predikant maakt, zeker niet als er een groot huis met een hoge WOZ-waarde en een matig energielabel is.GerefGemeente-lid schreef:Onze gemeente biedt een traktement van ruim boven de € 4.000,- per maand. En de gemeente is toch al geruime tijd vacant. Dus dat zegt niet alles.DDD schreef:Los daarvan lijkt het mij goed als een onderzoeksjournalist eens berekent wat de inkomens van predikanten zijn. Ik denk dat de meeste dominees in de GG net als veel predikanten in de Nadere Reformatie dat zwaar laten meewegen. Dat zal mogelijk de verklaring zijn voor het verschijnsel dat sommige gemeenten maar kort vacant zijn en andere nooit een dominee krijgen.
Fides Quaerens Intellectum
Welnee. Pensioen is toch uitstekend geregeld via de Emerituskas?
Ik ben oprecht blij voor Scherpenzeel, hoe het stemtraject ook verlopen is. Daarmee moet je wel voorzichtig zijn om erover te oordelen.
@Augustienus: verschillende jaren geleden zagen we een hhk dominee zijn eigen (dus geen pastorie) huis schilderen , buitenom. Heb ik wel respect voor. Binnen de GG komt dat naar mijn idee niet voor. Daar zijn meestal vrijwilligers of de schilder die dat doet. De laatste op kosten van de gemeente.
@Augustienus: verschillende jaren geleden zagen we een hhk dominee zijn eigen (dus geen pastorie) huis schilderen , buitenom. Heb ik wel respect voor. Binnen de GG komt dat naar mijn idee niet voor. Daar zijn meestal vrijwilligers of de schilder die dat doet. De laatste op kosten van de gemeente.