Re: Zondagsheiliging
Geplaatst: 28 aug 2020, 23:06
Rondom de gezette tijden heeft Peter Steffens lezingen gehouden. Hij heeft op dit onderwerp een mooi antwoord: https://m.youtube.com/watch?v=T2Cv7yeyEIo.
GGotK schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/verenigi ... -1.1695523
Hoewel ik de vereniging wel waardeer, klopt deze redenatie niet, de zesde dag is een scheppingsordinantie, en als je de zondag als sabbat gaat houden, komen er meer dingen kijken dan niet gaan werken.Citaat: De zondag als rustdag is een scheppingsordinantie. Dat hebben wij heel hoog te achten. Zelfs nadat de Heere Jezus begraven was, staat er: „En zij rustten naar het gebod.””
Maar het is nu eenmaal zo in onze westerse samenleving en laten we dankbaar zijn dat er nog een - weliswaar uitgeklede - zondag-rustdag mogelijk is!samanthi schreef:de zesde dag is een scheppingsordinantie, en als je de zondag als sabbat gaat houden, komen er meer dingen kijken dan niet gaan werken.
Dat vind ik ook ,we moeten er dankbaar voor zijn, maar als je iets beweert moet het wel kloppen.Mara schreef:Dit citaat vind ik wel opvallend:
Matthew Henry: „Waar de dag des Heeren wordt verwaarloosd, gaat alle godsdienst langzaam maar zeker verloren.” „Dat zien we nu om ons heen gebeuren. De zondag wordt verwaarloosd en alle godsdienstigheid gaat verloren.”Maar het is nu eenmaal zo in onze westerse samenleving en laten we dankbaar zijn dat er nog een - weliswaar uitgeklede - zondag-rustdag mogelijk is!samanthi schreef:de zesde dag is een scheppingsordinantie, en als je de zondag als sabbat gaat houden, komen er meer dingen kijken dan niet gaan werken.
Dan kunnen we dit beter gezamenlijk waarderen i.p.v. over die zaterdag gaan bakkeleien.
De zaterdag wordt het nooit, daar buigt onze maatschappij helemaal niet meer mee mee. Op zondag is het nog beperkt.
Dat is niet zo gek natuurlijk, de wereld was een stuk "kleiner" en onoverzichtelijker.samanthi schreef: Ook Matthhew Henri dacht vanuit zijn omgeving,
Posthoorn schreef:Even aanhakend bij deze en soortgelijke discussies: ik kank het lezen van het boek 'De zondag in historisch perspectief' van Justo González aanbevelen. Hij schetst in grote lijnen het ontstaan van de visie op de zondag zoals wij die kennen. Hij laat die ontwikkeling beginnen bij Constantijn en ziet een radiacalisering van deze lijn bij de Engelse en Schotse puriteinen. Zijn visie is dat het van den beginne zo niet is geweest bij de christelijke kerk en hij onderbouwt dat met citaten van kerkvaders, Thomas van Aquino en reformatoren.
Dat de zondag niet zonder meer als de 'voortzetting' van de sabbat werd beschouwd. Joden-christenen vierden waarschijnlijk nog lang de sabbat, maar kwamen op de eerste dag van de week ook samen. Pas wanneer de zondag in het maatschappelijk bestel wordt ingelijfd door Constantijn, gaat de kerk zich uitspreken over een passende zondagsviering.Bezorgd schreef:Posthoorn schreef:Even aanhakend bij deze en soortgelijke discussies: ik kank het lezen van het boek 'De zondag in historisch perspectief' van Justo González aanbevelen. Hij schetst in grote lijnen het ontstaan van de visie op de zondag zoals wij die kennen. Hij laat die ontwikkeling beginnen bij Constantijn en ziet een radiacalisering van deze lijn bij de Engelse en Schotse puriteinen. Zijn visie is dat het van den beginne zo niet is geweest bij de christelijke kerk en hij onderbouwt dat met citaten van kerkvaders, Thomas van Aquino en reformatoren.
En hoe bedoel je dat?
Hoe is de invulling dan 'in den beginne' geweest?
Een groot deel van de Messiaanse Joden viert nog steeds de sabbat. Daarnaast, als ze buiten Israël wonen, bezoeken zij ook wel kerkdiensten. Maar niet iedere Messiaanse Jood doet dat omdat velen teleurgesteld zijn in de kerk (prediking)Posthoorn schreef:Dat de zondag niet zonder meer als de 'voortzetting' van de sabbat werd beschouwd. Joden-christenen vierden waarschijnlijk nog lang de sabbat, maar kwamen op de eerste dag van de week ook samen. Pas wanneer de zondag in het maatschappelijk bestel wordt ingelijfd door Constantijn, gaat de kerk zich uitspreken over een passende zondagsviering.Bezorgd schreef:Posthoorn schreef:Even aanhakend bij deze en soortgelijke discussies: ik kank het lezen van het boek 'De zondag in historisch perspectief' van Justo González aanbevelen. Hij schetst in grote lijnen het ontstaan van de visie op de zondag zoals wij die kennen. Hij laat die ontwikkeling beginnen bij Constantijn en ziet een radiacalisering van deze lijn bij de Engelse en Schotse puriteinen. Zijn visie is dat het van den beginne zo niet is geweest bij de christelijke kerk en hij onderbouwt dat met citaten van kerkvaders, Thomas van Aquino en reformatoren.
En hoe bedoel je dat?
Hoe is de invulling dan 'in den beginne' geweest?
Ik heb het over de prediking in christelijke kerken.Geytenbeekje schreef:Wat vinden zij teleurstellend in de prediking ?
Ik ben wel eens bij een viering geweest en dat vond ik toch wel mooi ,
Liturgie vrij modern maar de preek behoorlijk orthodox.
Oke. Interessant. En werd de sabbat dan door de eerste christenen heel strikt gevierd of wat meer rekkelijk?Posthoorn schreef:Dat de zondag niet zonder meer als de 'voortzetting' van de sabbat werd beschouwd. Joden-christenen vierden waarschijnlijk nog lang de sabbat, maar kwamen op de eerste dag van de week ook samen. Pas wanneer de zondag in het maatschappelijk bestel wordt ingelijfd door Constantijn, gaat de kerk zich uitspreken over een passende zondagsviering.Bezorgd schreef:Posthoorn schreef:Even aanhakend bij deze en soortgelijke discussies: ik kank het lezen van het boek 'De zondag in historisch perspectief' van Justo González aanbevelen. Hij schetst in grote lijnen het ontstaan van de visie op de zondag zoals wij die kennen. Hij laat die ontwikkeling beginnen bij Constantijn en ziet een radiacalisering van deze lijn bij de Engelse en Schotse puriteinen. Zijn visie is dat het van den beginne zo niet is geweest bij de christelijke kerk en hij onderbouwt dat met citaten van kerkvaders, Thomas van Aquino en reformatoren.
En hoe bedoel je dat?
Hoe is de invulling dan 'in den beginne' geweest?