Als je maar vanuit de Bijbel kunt onderbouwen dat je Bijbels bezig bent is het goed.Valcke schreef:Daarvoor al. Dit staat los van corona.Bertiel schreef:En die huisgodsdienstoefeningen hou je pas sinds de coronacrisis of ook daarvoor al...?
Maatregelen kerk ivm coronavirus
-
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
-
Bedankt, ik heb meegedaan.Bertiel schreef:Die is er alHersteldHervormd schreef:Is het een idee om een petitie te starten tegen de 30-kerkgangers regel?
Het zou wel een mooi gezamelijk initiatief zijn.
https://www.petities.com/bescherm_onze_ ... stvrijheid
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Van artikel 58n hebben we niet veel te vrezen. Die geldt alleen voor acute situaties, wanneer bv besmette personen zich bewust vermengen onder andere personen of wanneer mensen elkaar verdringen, dus geen enkele afstand houden. De petitie heeft dus niets te maken met de 30 personen maatregel !HersteldHervormd schreef:Bedankt, ik heb meegedaan.Bertiel schreef:Die is er alHersteldHervormd schreef:Is het een idee om een petitie te starten tegen de 30-kerkgangers regel?
Desondanks vind ik de verruiming van de bevoegdheid wel onnodig. In die zin kan ik de petitie wel steunen.
(Bijdrage gewijzigd!)
Laatst gewijzigd door Valcke op 06 okt 2020, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik doe niet meeValcke schreef:Van artikel 58n hebben we niet veel te vrezen. Die geldt alleen voor acute situaties, wanneer bv besmette personen zich bewust vermengen onder andere personen of wanneer mensen elkaar verdringen, dus geen enkele afstand houden. Ik begrijp deze petitie dus niet.HersteldHervormd schreef:Bedankt, ik heb meegedaan.Bertiel schreef:Die is er alHersteldHervormd schreef:Is het een idee om een petitie te starten tegen de 30-kerkgangers regel?
De petitie heeft dus niets te maken met de 30 personen maatregel !!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zou dit niet een hele slimme zet zijn van het CIO samen met minister Grapperhaus?Erasmiaan schreef:Vermoedelijk heeft Grapperhaus de kerken overtuigd het vrijwillig te doen in ruil voor het niet steunen van het amendement door de coalitie. Hij blijft dan uit allerlei ingewikkelde discussies over het recht op vrijheid van godsdienst weg. Biedt wel kansen om snel weer op te schalen als het virus weer uitdooft.
• maandagmorgen wordt in de media gecommuniceerd dat er vrijwillige afspraken zijn gemaakt.
• woensdag wordt de nieuwe coronawet behandeld en zullen de regeringspartijen niet pleiten voor extra maatregelen rondom erediensten. De wet wordt waarschijnlijk aangenomen.
• Later deze week vindt er een nieuw overleg plaats met alle kerken en Grapperhaus. Wellicht dat dan de grenzen weer verhoogd kunnen worden naar bijv. 100 man of kan via een veiligheidsregio een nog hogere capactiteit afgesproken worden. Dat zou een fantastische tactiek zijn. Het is te hopen dat we ons allemaal aan de nieuwe tijdelijke afspraken houden. Anders creeren we vijandschap. Vijandschap zal ongetwijfeld ook leiden tot het eerder afschaffen van bijzonder onderwijs.
-
met alle respect, maar dan vind ik je rol in de discussies die hier gevoerd bijzonder laakbaarValcke schreef:Daarvoor al. Dit staat los van corona.Bertiel schreef:En die huisgodsdienstoefeningen hou je pas sinds de coronacrisis of ook daarvoor al...?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Huisgodsdienst is voor altijd, samen komen in kleine groepjes zou niet verkeerd zijn.Bertiel schreef:met alle respect, maar dan vind ik je rol in de discussies die hier gevoerd bijzonder laakbaarValcke schreef:Daarvoor al. Dit staat los van corona.Bertiel schreef:En die huisgodsdienstoefeningen hou je pas sinds de coronacrisis of ook daarvoor al...?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Geloof er maar niets van dat dit de bedoeling is.mcgk schreef:Zou dit niet een hele slimme zet zijn van het CIO samen met minister Grapperhaus?Erasmiaan schreef:Vermoedelijk heeft Grapperhaus de kerken overtuigd het vrijwillig te doen in ruil voor het niet steunen van het amendement door de coalitie. Hij blijft dan uit allerlei ingewikkelde discussies over het recht op vrijheid van godsdienst weg. Biedt wel kansen om snel weer op te schalen als het virus weer uitdooft.
• maandagmorgen wordt in de media gecommuniceerd dat er vrijwillige afspraken zijn gemaakt.
• woensdag wordt de nieuwe coronawet behandeld en zullen de regeringspartijen niet pleiten voor extra maatregelen rondom erediensten. De wet wordt waarschijnlijk aangenomen.
• Later deze week vindt er een nieuw overleg plaats met alle kerken en Grapperhaus. Wellicht dat dan de grenzen weer verhoogd kunnen worden naar bijv. 100 man of kan via een veiligheidsregio een nog hogere capactiteit afgesproken worden. Dat zou een fantastische tactiek zijn. Het is te hopen dat we ons allemaal aan de nieuwe tijdelijke afspraken houden. Anders creeren we vijandschap. Vijandschap zal ongetwijfeld ook leiden tot het eerder afschaffen van bijzonder onderwijs.
Het zou natuurlijk kunnen dat er alsnog maatwerkoplossingen komen onder druk van de SGP en de kerken, maar niet dankzij een 'slimme zet'.
Het CIO is wat mij betreft volstrekt ongeloofwaardig geworden.
-
Wat ik me ook afvraag is of de vrouwen en meisjes thuis tijdens een dienst een hoofddeksel opzetten. Mijn vrouw doet dit niet, maar ik vraag me af hoe het eigenlijk wel de bedoeling zou zijn.
Hoe gaat dit bij jullie?
Ik kan me wel voorstellen dat het voor de jeugd/kinderen krom overkomt, in de kerk wel, maar tijdens eenzelfde kerkdienst thuis niet...
Hoe gaat dit bij jullie?
Ik kan me wel voorstellen dat het voor de jeugd/kinderen krom overkomt, in de kerk wel, maar tijdens eenzelfde kerkdienst thuis niet...
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
-
hoeden zijn altijd maar heel selectief gebruikt t.o.v. het gebod.
Of we doen het altijd als we samenkomen of niet, tussenoplossingen zijn niet bijbels
Of we doen het altijd als we samenkomen of niet, tussenoplossingen zijn niet bijbels
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Misschien kunnen we mijn persoonlijke situatie buiten de discussie houden? Ik heb duidelijk aangegeven hoe ik in deze kwestie sta. Verdere reacties verwacht ik eventueel per PB en niet in dit topic.Bertiel schreef:met alle respect...
...Bertiel schreef: met alle respect, maar dan vind ik je rol in de discussies die hier gevoerd bijzonder laakbaar
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 06 okt 2020, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb altijd een hoofddoekje op.HersteldHervormd schreef:Wat ik me ook afvraag is of de vrouwen en meisjes thuis tijdens een dienst een hoofddeksel opzetten. Mijn vrouw doet dit niet, maar ik vraag me af hoe het eigenlijk wel de bedoeling zou zijn.
Hoe gaat dit bij jullie?
Gewoon de hele dag, mi is het niet beperkt tot de eredienst, bidden en profeteren, Gods Woorden doorgeven, dat kan en mag je de hele dag doen, bidt zonder ophouden.
-
Wat een onzin. Alsof iemand die zelf niet kookt, nooit meer mag reageren in het 'wat eten we vandaag' topic.Bertiel schreef:met alle respect, maar dan vind ik je rol in de discussies die hier gevoerd bijzonder laakbaarValcke schreef:Daarvoor al. Dit staat los van corona.Bertiel schreef:En die huisgodsdienstoefeningen hou je pas sinds de coronacrisis of ook daarvoor al...?
Daarbij vind ik de bijdragen van Valcke alsmede zijn nieuw geopende topic over hoe onze oudvaders erover dachten, zeer waardevol en hoogstens actueel, al is het maar om mij persoonlijk te bezinnen op de huidige toestand.
Lees eens Joh. 7, ik zie niet zo snel dat Jezus Zijn mond hield:Erskinees schreef:En wat te denken van de overheid in de tijd van de Heere Jezus? En tóch wijst deze juist op het gehoorzamen van de (soms onnavolgbare!) overheid.
“Indien een mens de besnijdenis ontvangt op den sabbat, opdat de wet van Mozes niet gebroken worde, zijt gij toornig op Mij, dat Ik een gehelen mens gezond gemaakt heb op den sabbat? Oordeelt niet naar het aanzien, maar oordeelt een rechtvaardig oordeel. Sommigen dan uit die van Jeruzalem zeiden: Is Deze niet Dien zij zoeken te doden? En zie, Hij spreekt vrijmoediglijk en zij zeggen Hem niets. Zouden nu wel de oversten waarlijk weten, dat Deze waarlijk is de Christus?
De farizeeën hoorden dat de schare dit van Hem murmelde; en de farizeeën en de overpriesters zonden dienaren, opdat zij Hem grijpen zouden. En op den laatsten dag, zijnde de grote dag van het feest, stond Jezus en riep, zeggende: Zo iemand dorst, die kome tot Mij en drinke.” In Lukas 19 lees ik ook niet dat Hij Zijn bezoekjes aan de tempel inhield, maar dat Hij dagelijks leerde in de tempel terwijl de oversten hem zochten te doden.
Wat was er dan toch aan de hand? (Joh 12) "Nochtans geloofden ook zelfs velen uit de oversten in Hem; maar om der farizeeën wil beleden zij het niet, opdat zij uit de synagoge niet zouden geworpen worden. Want zij hadden de eer van de mensen lief, meer dan de eer van God.”
Het is van alle tijden zijn, dat onder druk van het volk bevolen wordt om het Woord niet ter verkondigen, niet in Gods huis te komen, niet op de sabbat tezamen te komen. Ergens las ik al dat Hand 4 en 5 genoemd werden, de aanklachten tegen Petrus. In Hand. 13: "En op den volgenden sabbat kwam bijna de gehele stad tezamen om het Woord Gods te horen. Doch de Joden de scharen ziende, werden met nijdigheid vervuld, en wederspraken hetgeen van Paulus gezegd werd, wedersprekende en lasterende. Maar Paulus en Bárnabas vrijmoedigheid gebruikende, zeiden: Het was nodig dat eerst tot u het Woord Gods gesproken zou worden". Ja zegt Tertullus later over Paulus, "Want wij hebben dezen man bevonden te zijn een pest, en een die oproer verwekt onder al de Joden door de ganse wereld, en een oppersten voorstander van de sekte der Nazarénen".