1. Als het om de tabernakel- en tempeldienst gaat, is het NT duidelijk: al deze ceremonieën hebben opgestaan te bestaan. We hoeven dus niet expliciet te lezen over het ophouden van deze schaduwachtige zaken in de NT samenkomsten. Want de Schrift is over de afschaffing daarvan, o.a. in Hebreeën heel expliciet.Reformer schreef: ↑Vandaag, 18:50Je kunt ook redeneren dat aangezien instrumentele begeleiding nergens in het NT verboden wordt, de oudtestamentische praktijk wat dit betreft is voortgezet. Het is ook moeilijk voorstelbaar dat joodse christenen, waaruit de eerste gemeenten bijna geheel bestonden, met Pasen/Hemelvaart/Pinksteren hun harpen (en andere instrumenten) aan de wilgen hebben gehangen.Valcke schreef: ↑Vandaag, 18:18Dit is volstrekt niet tegenstrijdig: Christus en de apostelen zongen de psalmen en dit wordt ook aanbevolen in de zendbrieven. Over muziekinstrumenten in de diensten lezen we niets in het NT en in de oude kerk werden ze ook niet gebruikt.
Verder mogen we zeker stellen dat we de OT-eredienst m.b.t. tabernakel en tempel niet kunnen kopiëren naar het NT. De zaken in de tabernakel- en tempeldienst zagen vooruit op de komst van Christus en werden in Hem vervuld. Daarom is de NT-bedeling wat betreft de eredienst compleet anders ingericht. Dit in tegenstelling tot bv. de RK kerk, die een heel andere houding ten opzichte van de ceremoniën ingenomen heeft (en daarom 'priester', 'altaar', 'offer' en vele andere dingen afgodisch gekopieerd heeft).
De psalmen zelf echter behoren tot de canon en behoren daarmee tot de geschriften die ook de NT-kerk gegeven is. En, nogmaals, we vinden het zingen van de psalmen in het NT expliciet terug.
Dit zijn toch wel elementaire zaken, ik verbaas mij dan ook echt over deze opmerking.
Verder kun je in Efeze 5:19 - in de SV vertaald met 'psalmende', in het Griekse grondwoord een verwijzing naar het bespelen van een snaarinstrument lezen.
Verder: hoe om te gaan met de herhaalde oproep, in het OT, om de Heere een nieuw lied te zingen? Of lees je dit enkel als oproep om bijna nieuwe gelegenheden de 'oude' Psalm bij vernieuwing aan te heffen? En: werpt het lied van Mozes en het Lam misschien toch al schaduwen vooruit?!
PS: je hebt het over feestdagen voor de eerste christenen, maar die werden toen helemaal niet ‘christelijk’ gevierd, alleen (eventueel) Joods. Een Hemelvaartsdag was er sowieso niet.
2. Muziekinstrumenten zijn in het NT zeker te gebruiken, ook in combinatie met zang, maar het gaat nu om de diensten. Daar lezen we niets over in het NT en de eerste christenen gebruikten in hun diensten ook geen instrumenten. Mi zegt dat heel veel (zo niet alles). Ook in de synagogen werden (meen ik) geen instrumenten gebruikt.
3. Verder zijn dit m.i. bijkomstige argumenten. Is het veilig en geraden om nieuwe wegen in te slaan, terwijl de Schriftuurlijke grondslag dubieus is?