Maatregelen kerk ivm coronavirus
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Eind deze week is er een nieuw overleg tussen de kerken en minister Grapperhaus.
Dit overleg vindt nog voor de zondag plaats. Het zou mooi zijn als het CIO of het ministerie een rekensom kan bedenken waarin vloeroppervlak, 1,5-meter afstand en de ventilatiecapaciteit wordt meegenomen. Laat die dan ook gelijk gelden voor andere grote zalen en theaters.
Of dat men de grens van 30 weer verhoogt naar 100.
Dit overleg vindt nog voor de zondag plaats. Het zou mooi zijn als het CIO of het ministerie een rekensom kan bedenken waarin vloeroppervlak, 1,5-meter afstand en de ventilatiecapaciteit wordt meegenomen. Laat die dan ook gelijk gelden voor andere grote zalen en theaters.
Ik heb niets tegen assertiviteit, laat dat duidelijk zijn. Kerken mogen net zo zelfbewust zijn als culturele instellingen. Maar enig zelfinzicht is wel goed. En demonstraties tegen een dominee zijn geen inperking van de godsdienstvrijheid. Integendeel. De dominee neemt een zeer omstreden standpunt in, en het is te verwachten dat daar tegenspraak bij komt kijken. Dat is ook prima. Niets mis met een discussie over opvattingen. Dat is bepaald géén indicatie voor inperking van de godsdienstvrijheid. Ik denk dat veel mensen die daar bang voor zijn, ten diepste zelf intolerant zijn. Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten, zegt het spreekwoord.
Jouw reacties zijn evengoed een symptoom van de maatschappij waarin wij leven.Valcke schreef:https://www.google.nl/amp/s/amp.nos.nl/ ... horst.html
Het is goed dat de NOS ook dit bericht plaatst. Het laat ook zien in wat voor maatschappij we leven.
Ook van harte eens met de eerdere post van onder andere Helma en Maanenschijn. De posts sneeuwen snel onder, maar die twee posts raken mij in het bijzonder.
Wordt er ook nog een beetje rekening gehouden met de werkbaarheid? Dan weer dit, dan weer dat. Ik kan begrijpen als ambtsdragers binnenkort omrollen van al die wisselingen en tegenstrijdige berichtgeving.Silo schreef:Eind deze week is er een nieuw overleg tussen de kerken en minister Grapperhaus.
Overigens is het kabinet aardig de weg kwijt sinds de decentralisatie van bevoegdheden en de tijd dat de politieke agenda is gaan heersen boven de adviezen van het OMT en RIVM.
Een discussie mag zeker weten ja. Ik vind het alleen wel ver gaan, vooral omdat het beoogde standpunt van de verklaring een heel gebruikelijke opvatting is in de reformatorische kerken. Echte vervolging kennen we gelukkig niet, maar er zijn wel aanvallen tegen de kerk en het geloof. Denk aan het schrappen van reformatorische scholen & verplichte zondagsopening.DDD schreef:Ik heb niets tegen assertiviteit, laat dat duidelijk zijn. Kerken mogen net zo zelfbewust zijn als culturele instellingen. Maar enig zelfinzicht is wel goed. En demonstraties tegen een dominee zijn geen inperking van de godsdienstvrijheid. Integendeel. De dominee neemt een zeer omstreden standpunt in, en het is te verwachten dat daar tegenspraak bij komt kijken. Dat is ook prima. Niets mis met een discussie over opvattingen. Dat is bepaald géén indicatie voor inperking van de godsdienstvrijheid. Ik denk dat veel mensen die daar bang voor zijn, ten diepste zelf intolerant zijn. Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten, zegt het spreekwoord.
Laatst gewijzigd door MePaul op 05 okt 2020, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb niet de behoefte hierop in te gaan.DDD schreef:Jouw reacties zijn evengoed een symptoom van de maatschappij waarin wij leven.Valcke schreef:https://www.google.nl/amp/s/amp.nos.nl/ ... horst.html
Het is goed dat de NOS ook dit bericht plaatst. Het laat ook zien in wat voor maatschappij we leven.
Ook van harte eens met de eerdere post van onder andere Helma en Maanenschijn. De posts sneeuwen snel onder, maar die twee posts raken mij in het bijzonder.
https://vrije-interpretatie.nl/kerk(recht)/staphorst
Kerkenraden doen er dan ook verstandig aan om de afspraak met de minister te respecteren. Het is uiteraard niet bezwaarlijk om opnieuw het overleg met de minister te zoeken of om aan de samenleving duidelijk te maken dat kerken zich bewust zijn van hun bevoorrechte positie en dat zij uiterst zorgvuldig met dat voorrecht omgaan. Kerkenraden doen er verder verstandig aan om steeds het goede te zoeken door ook rekening te houden met reacties uit de maatschappij. Dat vraagt om wijsheid.
Denken degenen die deze, weliswaar niet te rechtvaardigen, inperking van het aantal kerkgangers scharen onder christenvervolging dat na corona (als dat er komt) deze inperking niet wordt opgeheven en alle anderen wel? De geschiedenis van afgelopen 6 maanden leert ons in alle nuchterheid wat anders.
En nu zijn er zeker andere tekenen die ons erop wijzen dat de christenvervolging, niet in sociologische zin maar in Bijbelse zin, aanstaande kunnen zijn, maar laten we ook dankbaar zijn wat we nog hebben t.o.v. andere landen!
Wat zal het toch wezen als God echt de duimschroeven in kerkelijk Nederland eens gaat aandraaien.
En nu zijn er zeker andere tekenen die ons erop wijzen dat de christenvervolging, niet in sociologische zin maar in Bijbelse zin, aanstaande kunnen zijn, maar laten we ook dankbaar zijn wat we nog hebben t.o.v. andere landen!
Wat zal het toch wezen als God echt de duimschroeven in kerkelijk Nederland eens gaat aandraaien.
Dit is geen inperking want het is een vrijwillige afspraak. Die kan dus ook niet opgeheven worden.
Een vrijwillige afspraak die niet is geaccordeerd door alle leden van het CIO. Ik ben benieuwd wat de reactie zal zijn van de religieuze gemeenschappen die niet bij de voor-stemmers behoorden.Erskinees schreef:Dit is geen inperking want het is een vrijwillige afspraak. Die kan dus ook niet opgeheven worden.
Gert-Jan Segers pleit alsnog voor maatwerk:
https://twitter.com/gertjansegers/statu ... 23840?s=20
Niet helemaal geloofwaardig wat mij betreft gezien zijn zware kritiek op 'Staphorst' gisteren. Maar toch goed dat hij dit statement maakt.
Niet helemaal geloofwaardig wat mij betreft gezien zijn zware kritiek op 'Staphorst' gisteren. Maar toch goed dat hij dit statement maakt.
Het maatwerk was er. Dát had hij eerder moeten vertellen en had hij geloofwaardig gebleven. Nu is dat voor mij toch een stuk ingewikkelder geworden.Valcke schreef:Gert-Jan Segers pleit alsnog voor maatwerk:
- Bonny
- Contacteer:
Wat versta jij onder een natiestaat?Vervolgde schreef:Ik had niet de idee te huilen. En dit land kent geen ware godsdienstvrijheid. Daar hebben we het al vaker over gehad.
De gelijkstelling van alle religies in de rechtstaat is een strijdigheid met het waarachtige christelijke geloof. Om tot enige godsdienstvrijheid te komen zal hier eerst een natiestaat ingevoerd moeten worden. Dan kan onverkort invulling worden gegeven aan artikel 36 NGB.
Als dat is gerealiseerd lijkt me een discussie over de verdere vormgeving van godsdienstvrijheid zinnig. In die situatie zal immers geen sprake meer zijn van openbaar onderwijs, etc.
Nu schaam ik mij een Nederlander te zijn.
Waarom kan dan pas invulling worden gegeven aan artikel 36NGB.
Is er sprake van godsdienstvrijheid als iedereen gereformeerd is naar het beeld van Vervolgde.?
The Groom's still waiting at the altar
Juist. Staphorst deed het op basis van maatwerk. Dat viel hij gisteren keihard af.Hollander schreef:Het maatwerk was er. Dát had hij eerder moeten vertellen en had hij geloofwaardig gebleven. Nu is dat voor mij toch een stuk ingewikkelder geworden.Valcke schreef:Gert-Jan Segers pleit alsnog voor maatwerk:
Nu pleit hij voor maatwerk. Dat is niet geloofwaardig, maar toch is het een kleine verbetering in zijn houding. Nu nog de excuses richting 'Staphorst'.
Beide zaken liggen in elkaars verlengde. De wijze waarop deze herziening van de maatregelen tot stand is gekomen, laat zien dat er krachten werkzaam zijn die we op een andere manier moeten interpreteren dan sociologie. Maatschappelijke onrust bied slechts een theoretische verklaring vanuit sociologisch gezichtspunt, maar gaat voorbij aan de bijbelse notie dat er geestelijke boosheden in de lucht aanwezig zijn die ook hun woordje meespelen.GGotK schreef:En nu zijn er zeker andere tekenen die ons erop wijzen dat de christenvervolging, niet in sociologische zin maar in Bijbelse zin, aanstaande kunnen zijn,
Dat medechristenen dat laatste element niet kunnen of willen meewegen, laat zien dat we ook binnen de kerk ontmythologiseerd zijn. Hoe beide zaken precies op elkaar inspelen weet ik niet en vormt momenteel onderdeel van mijn bjbelstudie en maatschappijbeoordeling in profetisch licht. Bijvoorbeeld, het versturen van een doodsbedreiging aan de kerkenraad van Staphorst duidt heel goed aan dat er binnen het maatschappelijke spectrum zowel fatsoensgrenzen als Koninkrijksgrenzen worden overschreden.