Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Jantje
Verbannen

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Gisterenmorgen was het leesdienst. Er werd, evenals vorige week, wederom een Catechismuspreek gelezen van ds. G.J. van Aalst uit Klaaswaal. Dit keer was Zondag 30 aan de orde van behandeling. De Schriftlezing was uit 1 Korinthe 10: 1-22.
Het thema was: De derde zondag over het Heilig Avondmaal, wat werd onderverdeeld in 3 gedachten:
1. De aanbidding in het Heilig Avondmaal.
2. De nadering tot het Heilig Avondmaal.
3. De heiliging van het Heilig Avondmaal.
Er werd het volgende gezongen:
Psalm 139: 1 en 14
Berijmde 10 geboden des Heeren: 9
Psalm 81: 7, 8 en 9
Psalm 132: 9 en 10
Psalm 93: 4

In de middagdienst ging classispredikant ds. A.P. Baaijens uit Aagtekerke voor. De Schriftlezing was uit 1 Koningen 19: 9-21. De tekst was 1 Koningen 9 19-21:
Het thema was: Elisa tot profeet geroepen, wat werd onderverdeeld in 3 aandachtspunten:
1. De tijd van Elisa's roeping.
2. De zalving van Elisa.
3. Het volgen van Elisa.
De volgende Psalmen werden gezongen:
Psalm 25: 6
Psalm 2: 7
Psalm 18: 9 en 10
Psalm 62: 4
Psalm 84: 6
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Gisteren ging in beide diensten ds. S.W. Janse, predikant van de grote gemeente Rijssen-Zuid, in de gemeente voor. Hij bediende in beide diensten Gods Woord uit Psalm 40.

In de morgendienst was de Schriftlezing uit Psalm 40: 1-9. De tekst was Psalm 40: 2-3: Ik heb den HEERE lang verwacht; en Hij heeft Zich tot mij geneigd en mijn geroep gehoord. En Hij heeft mij uit een ruisenden kuil, uit modderig slijk opgehaald, en heeft mijn voeten op een rotssteen gesteld, Hij heeft mijn gangen vastgemaakt.
Het thema was: Het begin van Davids Psalm:
1. zijn nood
2. zijn Rots
3. zijn weg
Er werd het volgende gezongen:
Psalm 40: 1
10 Geboden des Heeren: 9
Psalm 69: 1 en 6
Psalm 61: 1 en 2
Psalm 130: 3
Tijdens het uitleidend orgelspel speelde de organist heel toepasselijk het lied Ik heb de vaste grond gevonden.

In de middagdienst was de Schriftlezing uit Psalm 40: 10-18. De tekst was Psalm 40: 18: Ik ben wel ellendig en nooddruftig, maar de Heere denkt aan mij; Gij zijt mijn Hulp en mijn Bevrijder; o mijn God, vertoef niet.
Het thema was: Het einde van Davids Psalm:
1. zijn klacht
2. zijn geloofstaal
2. zijn gebed
De volgende Psalmen werden gezongen:
Psalm 40: 8
Psalm 2: 7
Psalm 72: 2, 6 en 7
Psalm 70: 1 en 3
Psalm 25: 3

Het was een goede zondag. De diensten zijn na te luisteren, in de loop van deze dag/week. Van harte aanbevolen!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Nasrani

Bericht door Nasrani »

Morgendienst:
Aangepaste dienst, wat betekent: een korte en eenvoudige dienst, gericht op kinderen, al dan niet met een beperking.
Schriftlezing: Handelingen 8 vers 26 tot en met 40 Tekst voor de preek: Handelingen 8 vers 35 En Filippus deed zijn mond open en beginnende van diezelfde Schrift, verkondigde hem Jezus.
Thema: Filippus preekt van Jezus
1)    Filippus vraagt (vers 30-31)
2)    De Moorman vraagt (vers 34)
3)    Filippus preek Jezus (vers 35)

Avonddienst:
Schriftlezing: Mattheüs 13: 44-53
Tekst: Mattheüs 13: 45-46
Thema: Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een koopman
Punten:
1. De koopman zoekt
2. De koopman vindt
3. De koopman gaat heen
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
helma

Bericht door helma »

CGK Renswoude, Ds. A. van der Zwan, 20 oktober 2019
zondagmorgen

Lezen: Exodus 14:10-22
Zingen
Ps. 114:1,2
Ps. 106:4 (na de wet)
Ps. 77:9,10,11
Ps. 66:3
Ps. 66:6

Exodus 14:21-22
Thema: De doortocht door de Schelfzee
1. Bewijs van Gods macht
2. Bewijs van Gods genade
3. Bewijs van Gods trouw

Middagdienst:

Lezen: Exodus 14:21-31 / Hebreeën 11:23-29
Zingen:
Ps. 136:13,14,15
Ps. 105:24 (na geloofsbelijdenis)
Ps. 81:11, (voor de doop)12 (na de doop)
Ps. 106:5,6,7
Ps. 89:14
Ps. 84:6 (Staande, uit eerbied voor deze God)

Exodus 14:30-31
Thema: Leven na de doortocht
1. Een gewaarschuwd leven
2. Een gelovig leven
3. Een gehoorzaam leven

Een bijzondere zondag. Twee diensten met een gouden randje. Voor mijzelf vooral de morgendienst. De doortocht door de zee is een thema waarmee de Heere al vaker in mijn leven heeft willen spreken. De ds zei: kijk eens naast je, kind van God. Dat wat eerst onstuimige water was...bewegelijk en dreigend. God houdt het in bedwang. God maakt een pad. God houdt het pad droog. God houdt de muren van water omhoog. Zo leidt Hij naar de overkant.
Wat is dat waar! U zullen als op Mozes' bee, wanneer uw pad loopt door de zee. Geen golven overstromen.

Met veel vreugde in het huis des Heeren gegaan.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

S ochtends -eigen predikant-

Lukas 9; 7-9 en 18-20

En wie zegt Gij dat ik ben.
Indringende preek die je bepaalt bij het belangrijkste van ons leven.

S middags oud predikant ds Bouman

Genesis 19; 1-23
Geschiedenis van de verwoesting van Sodom en Gomorra en Lot.
Scherpe prediking, ook voor ons kan vandaag de laatste dag worden.

Preken zijn na te luisteren
https://www.hhgzwartebroek-terschuur.nl ... reken-2019
GerGem

Bericht door GerGem »

Gisteren in de morgendienst: Leesdienst in de GG: Psalm 34:11 - preek van ds B.J. van Boven.
Gisteren in de avonddienst: ds. H Juffer in de HHK: Openbaring 3:17-18
Hollander

Bericht door Hollander »

Gisteren hield ds. A. Simons een heel indrukwekkende preek in de hervormde gemeente van Goudswaard. Ik beveel deze preek graag van harte aan. En ik vind de preek zeer geschikt voor de preekluisterkring.

Bijbelgedeelten: 2 Korinthe 5:18-21 en Genesis 22:1-12 en Romeinen 12:1-2
Psalmen: 16:3 en 96:5,6 en 20:2 en 66:6,7 en 116:9,10 en 22:13
Thema: Jezus volgen!

De wereld biedt geen hoop, deze aarde geen zekerheid. Maar Jezus en Jezus alleen.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Mistig

Bericht door Mistig »

Gisteren tweemaal Ds. A. Verschuure voorgegaan in de gemeente.

In de ochtenddienst was de derde preek over deze tekst en met als thema: "Petrus' boodschap aan de verstrooiden".
Dit naar aanleiding van 1 Petrus 2:1-3:
"Zo legt dan af alle kwaadheid, en alle bedrog, en geveinsdheid, en nijdigheid, en alle achterklappingen; En, als nieuwgeborene kinderkens, zijt zeer begerig naar de redelijke onvervalste melk, opdat gij door dezelve moogt opwassen; Indien gij anders gesmaakt hebt, dat de Heere goedertieren is."

De eerste twee gedachten van deze preek zijn eerder al behandeld in twee preken. De laatste drie gedachten werden in deze preek behandeld. De 5 aandachtspunten waren de volgende:
1. Het adres van die boodschap
2. De vermaning bij die boodschap
3. De opwekking in die boodschap
4. Het doel van die boodschap
5. Het onderzoek bij die boodschap (de toepassing)

Er werd gelezen uit 2 Petrus 3:10-18.
De gezongen liederen waren: Psalm 65:3, Tien Geboden:2, Psalm 40:1+5, Psalm 115:7 en Psalm 100:4.

In de middagdienst stond de preek in het licht van Zondag 36 van de Heidelbergse Catechismus, over het derde gebod:
"Gij zult den Naam des Heeren uws Gods niet ijdellijk gebruiken; want de Heere zal niet onschuldig houden, die Zijn Naam ijdellijk gebruikt."

De preek werd onderverdeeld in 4 aandachtspunten:
1. Het gebod dat gehoord wordt, 2. De zonde die genoemd wordt, 3. De liefde die gevraagd wordt en 4. De straf die bevolen wordt.
Tijdens de preek werd de laatste gedachte bij de tweede besproken, zodat er met de derde gedachte kon worden afgesloten.

Er werd gelezen uit Leviticus 24:10-23.
De gezongen liederen waren: Tien Geboden: 4+9, Psalm 55:10, Psalm 141:1,2,3+9, Psalm 145:2 en Psalm 79:4.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mistig schreef:Gisteren tweemaal Ds. A. Verschuure voorgegaan in de gemeente.

In de ochtenddienst was de derde preek over deze tekst en met als thema: "Petrus' boodschap aan de verstrooiden".
"Zo legt dan af alle kwaadheid, en alle bedrog, en geveinsdheid, en nijdigheid, en alle achterklappingen; En, als nieuwgeborene kinderkens, zijt zeer begerig naar de redelijke onvervalste melk, opdat gij door dezelve moogt opwassen; Indien gij anders gesmaakt hebt, dat de Heere goedertieren is."

De eerste twee gedachten van deze preek zijn eerder al behandeld in twee preken. De laatste drie gedachten werden in deze preek behandeld. De 5 aandachtspunten waren de volgende:

De gezongen liederen waren: Psalm 65:3, Tien Geboden:2, Psalm 40:1+5, Psalm 115:7 en Psalm 100:4.

In de middagdienst stond de preek in het licht van Zondag 36 van de Heidelbergse Catechismus, over het derde gebod:
"Gij zult den Naam des Heeren uws Gods niet ijdellijk gebruiken; want de Heere zal niet onschuldig houden, die Zijn Naam ijdellijk gebruikt."

1. Het gebod dat gehoord wordt, 2. De zonde die genoemd wordt, 3. De liefde die gevraagd wordt en 4. De straf die bevolen wordt.
Tijdens de preek werd de laatste gedachte bij de tweede besproken, zodat er met de derde gedachte kon worden afgesloten.

De gezongen liederen waren: Tien Geboden: 4+9, Psalm 55:10, Psalm 141:1,2,3+9, Psalm 145:2 en Psalm 79:4.
Als de preken online staan hoop ik ze te beluisteren. Hopelijk neemt u me het niet kwalijk dat ik de preken bijna allemaal beluister. Ik zou dat ook wel aan anderen willen adviseren. De preken zijn in helder Nederlands (vind ik wel) en 'noodzakelijke termen' worden uitgelegd. Niemand hoeft te zeggen dat hij of zij het (verstandelijk!) niet begrijpt.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

O, maar dat gold gisteren voor de preken van ds. Janse ook. Die adviseer ik ook aan iedereen aan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:O, maar dat gold gisteren voor de preken van ds. Janse ook. Die adviseer ik ook aan iedereen aan.
Ik ken hem intussen ook wel goed. Maar ik kan hier vanzelf niet naar twee tegelijk luisteren.
De diensten worden hier namelijk tegelijk gehouden behalve dan de Bijbellezingen, dan
doen ds. Janse en ds. van Dieren om de andere week.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:O, maar dat gold gisteren voor de preken van ds. Janse ook. Die adviseer ik ook aan iedereen aan.
Ik ken hem intussen ook wel goed. Maar ik kan hier vanzelf niet naar twee tegelijk luisteren.
De diensten worden hier namelijk tegelijk gehouden behalve dan de Bijbellezingen, dan
doen ds. Janse en ds. van Dieren om de andere week.
Wel 4 op een dag toch ?
:livre
Mistig

Bericht door Mistig »

-DIA- schreef:
Mistig schreef:Gisteren tweemaal Ds. A. Verschuure voorgegaan in de gemeente.

Als de preken online staan hoop ik ze te beluisteren. Hopelijk neemt u me het niet kwalijk dat ik de preken bijna allemaal beluister. Ik zou dat ook wel aan anderen willen adviseren. De preken zijn in helder Nederlands (vind ik wel) en 'noodzakelijke termen' worden uitgelegd. Niemand hoeft te zeggen dat hij of zij het (verstandelijk!) niet begrijpt.
Preken staan altijd snel online.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

In de beide morgendiensten(9.00 en 11.00) ging Ds. J.A.W. Verhoeven voor. Hij preekte over 2 Petrus 1: 19 En wij hebben het profetische woord, dat vast en zeker is, en u doet er goed aan daarop acht te slaan als op lamp die schijnt in een duistere plaats, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw hart.
Schriftlezingen: Lukas 8: 28 t/m 36 en 2 Petrus 1: 12 t/m 21
Zingen:
Ps 131: 4
Ps 43: 3, 4 en 5
Ps 85: 3
Ps 119: 47, 65 en 67
Ps 130: 3
Lofz. v. Zach.: 4 en 5

In de middag en avonddienst(16.30 en 18.30) ging Ds. J. J. Mulder voor. Hij behandelde voor de 2e keer Zondag 48 van de H. Catechismus. Deze keer in het bijzonder de laatste woorden van het antwoord: tot de volkomenheid Uws Rijks kome, waarin Gij alles zult zijn in allen.
Het thema was net als vorige week: Onze Vader en Zijn rijk
Schriftlezingen: Jesaja 25: 6 t/m 9, Micha 4: 1 t/m 7, Micha 5: 1 t/m 4a en Lukas 13: 22 t/m 30
Zingen:
Ps 116: 11
Ps 72: 2 en 4
Ps 72: 6 en 7
Ps 72: 8, 9 en 10
Ps 69: 14
Ps 98: 2 en 4
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Klavart

Bericht door Klavart »

Jantje schreef:Die adviseer ik ook aan iedereen aan.
Wat is dat: aanadviseren?
:offtopic
Gesloten