Daar ben ik het wel mee eens. Maar je kon deze reactie natuurlijk verwachten.Valcke schreef: Er stond ook nog 'hype'. Dat mag je dit toch zeker wel noemen. Zaterdag begin je een media-offensief en maandagmorgen heb je je doel bereikt. Terwijl theaters en schouwburgen opgelucht rapporteren dat zij ontheffing hebben en met 250 man mogen blijven samenkomen. Ik begrijp het wel, hoor: vermaak scoort altijd beter.
Maatregelen kerk ivm coronavirus
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
O. Welk mensenkind had en heeft de volmacht om die rekening op te stellen? Luther te Worms, Polycarpus of Bonifatius? Mozes, toen hij als prins het paleis van farao achter zich liet?Erskinees schreef:Ook een kerk moet en mag rekening houden met imagoschade en reputatieverlies.
Bij een onkerkelijke komt 600 wel als veel over, begrijp ik. Wellicht daarom beter om voor de veilige 30 te gaan om nog meer onbegrip en mogelijk domme bagger te voorkomen?
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Wat maakt imagoschade en reputatieverlies uit? Ik zeg niet dat we geen verantwoordelijkheid moeten nemen o.i.d., maar van het waardeoordeel van de wereld zou ik mij maar vrij weinig aantrekken. Dat is overigens geen vrijbrief om moedwillig besluiten te nemen die schade berokkenen.Erskinees schreef:Ook een kerk moet en mag rekening houden met imagoschade en reputatieverlies. Zo gek zijn deze verscherpingen allemaal niet Valcke.
Ook voor hen gold: gelijk hebben is niet persé gelijk krijgen. Voor deze mensen gold wel degelijk dat zij probeerden om de tegenstander te ontzien, niet onnodig te irriteren. Een houding: "wij mogen dit, want de wet staat het nou eenmaal toe", wetend dat andere activiteiten niet toegestaan zijn, irriteert de toehoorder. Daar geen rekening mee houden is dom.Adagio schreef:O. Welk mensenkind had en heeft de volmacht om die rekening op te stellen? Luther te Worms, Polycarpus of Bonifatius? Mozes, toen hij als prins het paleis van farao achter zich liet?Erskinees schreef:Ook een kerk moet en mag rekening houden met imagoschade en reputatieverlies.
En schadelijk.
Tja dat b&c-onderzoek vindt nauwelijks meer plaats, behalve nog in Limburg ofzo. Dus het is niet echt relevant meer. Ik ben het er natuurlijk wel mee eens dat kerken een kleine rol spelen, maar we moeten allemaal ons aandeel leveren in het terugdringen van de pandemie, ook de kerken. Niet dat ik er blij mee ben, dat niet. En ik betwijfel ook of het veel zoden aan de dijk zet. En ik zie er ook tegenop hoe het met het gezin moet, weer wekelijks twee keer thuis zitten. Maar ja.Valcke schreef:Uit bron- en contactonderzoek is nu bekend dat laatste gerapporteerde week er 4 (0,1%) besmettingen zouden zijn in een kerkelijke context (inclusief vóór- en na de dienst). Tegenover 4000 (99,9%) waarvan de gerapporteerde oorzaak een andere was. Dit wetende kan ik jouw post echt niet serieus nemen. De 'werkelijkheid' die je schetst staat geheel los van kerkdiensten zoals die nu zijn georganiseerd en met alle maatregelen plaatsvinden.Erasmiaan schreef:De aantallen lopen op, ziekenhuizen kunnen het al niet meer (bijv. het Maasstad schaalt reguliere zorg af). We weten nu hoe zwaar die ziekenhuizen het krijgen als het nog harder oploopt. Contact tussen mensen moet daarom geminimaliseerd worden om de weg omhoog weer in te kunnen zetten. We kunnen dan niet ons als kerk aan deze werkelijkheid onttrekken.
Laten we bukken onder Gods slaande hand en ons afvragen wat dit te zeggen heeft.
Overigens ken ik de regels niet allemaal uit mijn hoofd maar blijkt uit de tweet van Verhoeve ook een vervelende inconsistentie. Benieuwd of de media hierover ook los gaan en de verontwaardiging ook zo groot zal zijn.
Ik weet wel zeker dat een duidelijke en principiële stellingname meer respect afdwingt dan wat er nu gebeurt.Erskinees schreef:Ook een kerk moet en mag rekening houden met imagoschade en reputatieverlies. Zo gek zijn deze verscherpingen allemaal niet Valcke.
Ook van harte eens met Adagio en Hollander. De Schrift leert ons iets heel anders dan bezig te zijn met imago en reputatie.
- Maanenschijn
Ik ben verdrietig. Imagoschade, voorbeeldfunctie, gehoorzaamheid aan de overheid, verantwoordelijkheid nemen, niet onze uitzonderingspositie claimen. Dat lijken de belangrijke argumenten te zijn.
Dat de samenkomst als gemeente ernstig wordt beknot, in mijn geval de bediening van het HA mogelijk wordt bemoeilijkt, dat we niet eens de grondwettelijke ruimte tegen de publieke opinie in niet durven nemen lijkt niet van doorslaggevend belang te zijn om onze diensten op verantwoorde wijze toch door te zetten.
Lieve mensen, ik ben verzekerd voor brand. Dat wil niet zeggen dat ik geen brand zal krijgen.
Als we samen komen in de kerk wil het niet zeggen dat we niet ziek kunnen worden, maar als het recht ligt, zijn we verzekerd conform zondag 1 van onze catechismus.
Die notie, die mis ik zo enorm.
Dat de samenkomst als gemeente ernstig wordt beknot, in mijn geval de bediening van het HA mogelijk wordt bemoeilijkt, dat we niet eens de grondwettelijke ruimte tegen de publieke opinie in niet durven nemen lijkt niet van doorslaggevend belang te zijn om onze diensten op verantwoorde wijze toch door te zetten.
Lieve mensen, ik ben verzekerd voor brand. Dat wil niet zeggen dat ik geen brand zal krijgen.
Als we samen komen in de kerk wil het niet zeggen dat we niet ziek kunnen worden, maar als het recht ligt, zijn we verzekerd conform zondag 1 van onze catechismus.
Die notie, die mis ik zo enorm.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Meneer Bisschop gaat in Veenendaal naar de kerk.Jantje schreef:Eens.Habitat schreef:(Het gaat natuurlijk helemaal niet om Staphorst. Staphorst wordt gewoon gebruikt.)
Misschien kan Roelof Bisschop iets meer duidelijkheid geven aan de Tweede Kamer. Hij kerkt immers in Staphorst, als ik het wel heb.
Maar ik vind het wel vreselijk dat er zo'n ophef hierover is.
Verder eens met @Maanenschijn.
Hopelijk zijn Grapperhaus en Rutte wel voor rede vatbaar en komt dat amendement er woensdag niet door. Laten we daar maar om bidden.
En Staphorst heeft gewoon de grenzen opgezocht en nog wel meer rechtsere gemeenten, dat is héél jammer en zéér verdrietig voor alle honderden kerken in Nederland, die zijn en worden hier allemaal de dupe van.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Zouden medemensen (tegenstanders zo jij wilt) van Luther, Polycarpus en Mozes zich niet geïrriteerd hebben aan hun levenswandel? Welke post had reputatieschade in hun calculatie? Onverminderd dat ook voor hen gold (Spr. 25): "Indien degene die u haat, hongert, geef hem brood te eten; en zo hij dorstig is, geef hem water te drinken; Want gij zult vurige kolen op zijn hoofd hopen, en de HEERE zal het u vergelden."Marco schreef:Voor deze mensen gold wel degelijk dat zij probeerden om de tegenstander te ontzien, niet onnodig te irriteren.
https://nos.nl/artikel/2351086-kuipers- ... halen.html
Er komen echt nog meer maatregelen aan, let maar op. Dan moet je als kerk ook meedoen. We leven toch niet naast de wereld of boven de wereld maar in de wereld?
Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd. Ik zou het veel liever anders zien. Maar heb toch enig begrip hiervoor.
We kunnen veel beter met elkaar nadenken over de vraag wat ons dit te zeggen heeft. Wat God hiermee te zeggen heeft.
Overigens vind ik de posting van orchidee echt niet kunnen. Staphorst heeft niet de grens opgezocht. Staphorst heeft uitstekend gehandeld. Er is helaas een hetze ontstaan die geleid heeft tot een vrijwillige terugtrekkende beweging van de kerken.
Er komen echt nog meer maatregelen aan, let maar op. Dan moet je als kerk ook meedoen. We leven toch niet naast de wereld of boven de wereld maar in de wereld?
Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd. Ik zou het veel liever anders zien. Maar heb toch enig begrip hiervoor.
We kunnen veel beter met elkaar nadenken over de vraag wat ons dit te zeggen heeft. Wat God hiermee te zeggen heeft.
Overigens vind ik de posting van orchidee echt niet kunnen. Staphorst heeft niet de grens opgezocht. Staphorst heeft uitstekend gehandeld. Er is helaas een hetze ontstaan die geleid heeft tot een vrijwillige terugtrekkende beweging van de kerken.
Welke grenzen heeft Staphorst opgezocht?Orchidee schreef:En Staphorst heeft gewoon de grenzen opgezocht...
- Maanenschijn
Toch zo lekker, dat Staphorst bashen, heel kerkelijk rechts nemen we ook gelijk mee. Twitter, Facebook, NOS, en Nu.nl staat er vol mee. Staphorst heeft geen grenzen opgezocht. Die heeft de ruimte die het heeft op verantwoorde wijze proberen in te vullen. Net als het overgrote deel van al die kerken waar dit forum zich mee verbonden weet.Orchidee schreef:......
En Staphorst heeft gewoon de grenzen opgezocht en nog wel meer rechtsere gemeenten, dat is héél jammer en zéér verdrietig voor alle honderden kerken in Nederland, die zijn en worden hier allemaal de dupe van.
Dat de overste van deze wereld de aanval heeft ingezet om ons uit de kerk te weren, daar worden wij de dupe van. Vooral omdat onze wapenrusting zoveel mankementen vertoond.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Staphorst heeft zich gehouden aan al de regels van de overheid. Naar aanleiding van dit bezoek kwam er ruimte voor grote kerken om meer dan 100 uit te nodigen.Orchidee schreef:Meneer Bisschop gaat in Veenendaal naar de kerk.Jantje schreef:Eens.Habitat schreef:(Het gaat natuurlijk helemaal niet om Staphorst. Staphorst wordt gewoon gebruikt.)
Misschien kan Roelof Bisschop iets meer duidelijkheid geven aan de Tweede Kamer. Hij kerkt immers in Staphorst, als ik het wel heb.
Maar ik vind het wel vreselijk dat er zo'n ophef hierover is.
Verder eens met @Maanenschijn.
Hopelijk zijn Grapperhaus en Rutte wel voor rede vatbaar en komt dat amendement er woensdag niet door. Laten we daar maar om bidden.
https://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/ ... ouw-707724
Minister Grapperhaus heeft zelf de ruimte gegeven en pakt het nu terug op oneigenlijke gronden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Reputatieschade is niet mijn woord. Maar waar ik wel op doel is een bepaalde houding, de communicatie (of het ontbreken daarvan) die schadelijk kan zijn.Adagio schreef:Zouden medemensen (tegenstanders zo jij wilt) van Luther, Polycarpus en Mozes zich niet geïrriteerd hebben aan hun levenswandel? Welke post had reputatieschade in hun calculatie? Onverminderd dat ook voor hen gold (Spr. 25): "Indien degene die u haat, hongert, geef hem brood te eten; en zo hij dorstig is, geef hem water te drinken; Want gij zult vurige kolen op zijn hoofd hopen, en de HEERE zal het u vergelden."Marco schreef:Voor deze mensen gold wel degelijk dat zij probeerden om de tegenstander te ontzien, niet onnodig te irriteren.