Erasmiaan schreef:Doe nou niet net alsof je neus bloed. Er zijn al grote problemen op enkele scholen, zo kwam mij ter ore, via onze predikant. Mensen moeten tegen hun zin dulden dat op hun scholen de HSV gebruikt wordt, als het door gaat zo als het er naar uit ziet.
Exclusief of inclusief? Daarmee bedoel ik: wordt de HSV exclusief ingevoerd (en de SV afgevoerd), of komt de HSV erbij? Dat is wel een verschil.
Overigens ben ik tegen het gedwongen doorvoeren van zaken waar een deel van de achterban (om het zo maar uit te drukken) tegen is. Iets anders is of men elkaar wel verdragen wil. Als bijvoorbeeld een deel van de ouders van een school tegen het gebruik van de HSV is en een ongeveer even groot deel voor, gebruik dan zowel HSV als SV. Dat kan best, mits daar enige verdraagzaamheid voor is van beide kanten. En op dat laatste hamer ik al een tijdje in dit topic.
Erasmiaan schreef:Dat elkaar vrij laten is allemaal prima. Ik vind het best als men de HSV erbij leest en als daardoor mensen vast gehouden worden bij de kerk (al betwijfel ik dat laatste).
Het gaat om de verstaanbaarheid. Of mensen erdoor bij de kerk gehouden worden, weet ik niet. Ik denk het niet eigenlijk. Een gemeente die leeft uit het Woord en waaraan te merken is dat dat praktijk is, is denk ik een betere indicator, dan het antwoord op de vraag welke vertaling er gebruikt wordt.
Erasmiaan schreef:Maar ga mij niet dwingen om op wat nieuws over te stappen, en ook mijn kinderen niet. En laat mij wel gewoon blijven zeggen waarom ik liever de SV heb. We mogen onze bezwaren tegen de HSV niet uiten om de lieve vrede wil. Dat is toch van de zotte?!
Dat is ook van de zotte. Maar het is de werkelijkheid niet. Want wie dwingt je ertoe om op de HSV over te stappen? En wie snoert je de mond v.w.b. je voorkeur voor de SV? Volgens mij niemand, maar ben je daar wel bang voor.