Voor de organisten onder ons

Maanenschijn

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:Gisteren twee keer een extra rust ingevoegd tussen de regels omdat ik na het aanvullen van de registratie mijn ogen niet meer op de juiste plek van de notenbalk gefixeerd kreeg.
We zongen gewoon door hoor, er zijn meer organisten die minder haastig naar de volgende regel gaan :)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ha, mijn vrouw is zojuist beticht van het in de war laten raken van de gemeentezang in een belendende gemeente.

Het gaat als volgt. In het familiaire muziekdocument 'overzicht bladmuziek orgel' d.d. 1999 door haar opgesteld werd het gezang 'uw koninkrijk koom toch o Heer' van Leen Schippers deel zoveel gerubriceerd onder 'de morgenzang'. De consequenties bleken gisteren in de dienst, toen de organist het volledige voorspel én het eerste vers van het Gebed des Heeren ten gehore bracht, alvorens bij de aanvang van de vijfde regel tot de ontdekking te komen dat hij de compleet verkeerde muziek voor zijn neus had. De tweede en derde couplet werd wel keurig in zeer gedragen tempo op de juiste melodie volbracht.

Maar goed. Het mooiste was de reactie van een gemeentelid. 'Ja, het tussenspel was wel wat rommelig, maar hem was verder niets opgevallen'. Dat hij twee verschillende melodiën had gezongen, was hem compleet ontgaan.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

:D

Wij hebben onlangs de morgenzang op de melodie van de avondzang gezongen. Ging prima!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bertiel schreef: 23 jun 2025, 20:17 :D

Wij hebben onlangs de morgenzang op de melodie van de avondzang gezongen. Ging prima!
Dat verbaast mij niet zo, maar het was op jouw voorstel?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD

Bericht door DDD »

Maar waarom zou je dat doen? Zoveel melodieën zijn er toch al niet?

Wonderbaarlijk dat er mensen zijn die zo'n change of melodies niet opvalt. Heel bijzonder. Maar gelukkig passen de regels wel. In zo'n geval heb je er in ieder geval voordeel van als je achter het orgel aan zingt. :D
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Johann Gottfried Walther schreef: 23 jun 2025, 20:37

Dat verbaast mij niet zo, maar het was op jouw voorstel?
Nee foutje van de organist.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Beide melodieën hebben 4 regels van 8 lettergrepen, dus dat past. Psalm 100 of 134 had ook gekund, of Daar juicht een toon. Maar waarom zou je 't doen?
Het is mij een keer overkomen dat een predikant het tijdens de dienst opeens aankondigde; "We gaan nu de Avondzang vers 1 en 3 zingen, maar we doen dat op de melodie van Psalm 134". Zonder enige communicatie vooraf! Ik wilde in de dienst geen scène schoppen, dus ik heb maar gedaan wat hij dicteerde. Maar de volgende ochtend wel even contact met hem gezocht om te laten weten dat ik deze manier van doen niet prettig vond en ook niet correct. De keuze van de melodie is niet aan de predikant. Hij dacht daar anders over, helaas :jongle
~~Soli Deo Gloria~~
DDD

Bericht door DDD »

Wat zou de reden voor zo'n aanwijzing zijn? Ik begrijp het punt gewoon niet. Het zijn alle drie bekende melodieën. Los daarvan zijn er ook organisten die hun voorspelen moeten voorbereiden. Die zul je daar geen plezier mee doen. Je kunt moeilijk het andere voorspel spelen, dan wordt het helemaal ingewikkeld.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Wij hebben ook een keer zoiets gehad. Het was dacht ik de Lofzang van Maria maar die moesten we dan op een andere melodie zingen.

Ik zou gewoon de 'echte' melodie hebben gespeeld.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Maanenschijn schreef: 14 jun 2025, 23:27
Bourdon16 schreef:Mezelf opgegeven voor de orgelexcursie georganiseerd door de Brabantse Orgelfederatie, de Orgelvriend en de KVOK.

https://www.brabantorgel.nl/excursie-28 ... burg-veen/
Leuk programma! En kort bij huis ;)
Inderdaad. Op de fiets denk ik!
Ik ben weleens vaker geweest en het was toen wel een hele zit moet ik zeggen. Ook omdat het qua muziek niet altijd helemaal mn smaak was. Maar nu wel een mooi programma en goede organist dus ik ben benieuwd.
En je krijgt een CD, waar zie dat nog.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Hendrikus schreef: 23 jun 2025, 20:44

Beide melodieën hebben 4 regels van 8 lettergrepen, dus dat past. Psalm 100 of 134 had ook gekund, of Daar juicht een toon. Maar waarom zou je 't doen?
Het is mij een keer overkomen dat een predikant het tijdens de dienst opeens aankondigde; "We gaan nu de Avondzang vers 1 en 3 zingen, maar we doen dat op de melodie van Psalm 134". Zonder enige communicatie vooraf! Ik wilde in de dienst geen scène schoppen, dus ik heb maar gedaan wat hij dicteerde. Maar de volgende ochtend wel even contact met hem gezocht om te laten weten dat ik deze manier van doen niet prettig vond en ook niet correct. De keuze van de melodie is niet aan de predikant. Hij dacht daar anders over, helaas :jongle
Ah. Herkenbaar, helaas.
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

Zijn er organisten in de regio Rijnmond, Rotterdam Zuid, Barendrecht e.d. die nog wel eens een extra middagdienst kunnen spelen?
dré

Bericht door dré »

Chrisje72 schreef: 25 jun 2025, 09:09 Zijn er organisten in de regio Rijnmond, Rotterdam Zuid, Barendrecht e.d. die nog wel eens een extra middagdienst kunnen spelen?
Heb je een mail gestuurd.
dré
--------

Credo in unum Deo
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

dré schreef: 25 jun 2025, 09:30
Chrisje72 schreef: 25 jun 2025, 09:09 Zijn er organisten in de regio Rijnmond, Rotterdam Zuid, Barendrecht e.d. die nog wel eens een extra middagdienst kunnen spelen?
Heb je een mail gestuurd.
en beantwoord
Plaats reactie