Situatie Midden-Oosten

DDD

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door DDD »

Philip schreef: 08 okt 2024, 21:16
Maanenschijn schreef: 08 okt 2024, 20:59 Een interpretatie is per definitie subjectief. Ik lees 'wegwezen' niet als 'het land uit'.
Ik ook niet per se, maar MGG wil Wilders blijkbaar letterlijk lezen.
Het is wel aannemelijk dat Trump en Wilders bewust multi-interpretabel formuleren. Zo kan iedereen erin horen wat hij wil.

Als het niet de bedoeling was dat een deel van de doelgroep zou denken dat Halsema het land uit mag, dan had Wilders het zo niet moeten schrijven/zeggen. De verantwoordelijkheid voor de communicatie ligt natuurlijk niet alleen bij de ontvanger.

Persoonlijk vind ik het naïef om zulke uitspraken bij voorbaat zo vriendelijk mogelijk uit te leggen, als je weet dat iemand juist zijn vak maakt van uitspraken die niet strafbaar zijn omdat je ze ook 'niet-verkeerd' kunt uitleggen.

Dat heeft niets met letterlijk lezen te maken, maar met bewustzijn van wat taal met luisteraars in bepaalde doelgroepen doet.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 08 okt 2024, 22:49
Maanenschijn schreef: 08 okt 2024, 20:59 Een interpretatie is per definitie subjectief. Ik lees 'wegwezen' niet als 'het land uit'.
Het is wel aannemelijk dat Trump en Wilders bewust multi-interpretabel formuleren. Zo kan iedereen erin horen wat hij wil.

Als het niet de bedoeling was dat een deel van de doelgroep zou denken dat Halsema het land uit mag, dan had Wilders het zo niet moeten schrijven/zeggen. De verantwoordelijkheid voor de communicatie ligt natuurlijk niet alleen bij de ontvanger.

Persoonlijk vind ik het naïef om zulke uitspraken bij voorbaat zo vriendelijk mogelijk uit te leggen, als je weet dat iemand juist zijn vak maakt van uitspraken die niet strafbaar zijn omdat je ze ook 'niet-verkeerd' kunt uitleggen.

Dat heeft niets met letterlijk lezen te maken, maar met bewustzijn van wat taal met luisteraars in bepaalde doelgroepen doet.
De interpretatie hangt vaak samen met je standpunt. Het verbaast denk ik niemand dat vooral mensen die niks met Wilders hebben zijn berichten negatief duiden. Om weg te blijven van inlegkunde en invullingen van iemand zijn gedachten probeer ik teksten letterlijk te lezen. Wat staat er zwart op wit in plaats van wat lees ik vanuit mijn eigen visie.

De verantwoordelijkheid van de verzender wordt wat mij betreft enkel beperkt door het strafrecht. Vrijheid van meningsuiting is wat mij betreft een van de belangrijkste rechten.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is heel gevaarlijk. Feitelijk ga je helemaal niet op mijn argumentatie in.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 08 okt 2024, 23:42 Dat is heel gevaarlijk. Feitelijk ga je helemaal niet op mijn argumentatie in.
Ja stel je voor dat mensen binnen de regels hun mening uiten ;). Ik zag geen vraagtekens en voelde geen noodzaak om op jouw mening te reageren.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 08 okt 2024, 22:49
DDD schreef: Het is wel aannemelijk dat Trump en Wilders bewust multi-interpretabel formuleren. Zo kan iedereen erin horen wat hij wil.
Deze theorie zou best waar kunnen zijn.
DDD schreef: Als het niet de bedoeling was dat een deel van de doelgroep zou denken dat Halsema het land uit mag, dan had Wilders het zo niet moeten schrijven/zeggen. De verantwoordelijkheid voor de communicatie ligt natuurlijk niet alleen bij de ontvanger.
Wilders gaat net als iedereen over zijn eigen woorden en moet bijna niks. Hij moet enkel binnen de kaders van het strafrecht blijven.
DDD schreef: Persoonlijk vind ik het naïef om zulke uitspraken bij voorbaat zo vriendelijk mogelijk uit te leggen, als je weet dat iemand juist zijn vak maakt van uitspraken die niet strafbaar zijn omdat je ze ook 'niet-verkeerd' kunt uitleggen.
Ik vind al niet dat Wilders daar zijn vak van maakt. Ik leg uitspraken niet bij voorbaat zo vriendelijk mogelijk uit. Ik ga alleen niet berichten van mensen met een andere overtuiging negatief inkleuren. Nog los van de vraag of het terecht of onterecht gebeurt, want dat is vaak een subjectief oordeel.
DDD schreef: Dat heeft niets met letterlijk lezen te maken, maar met bewustzijn van wat taal met luisteraars in bepaalde doelgroepen doet.
Persoon A kan hetzelfde bericht heel anders opvatten dan persoon B. Naar mijn idee komt dit mede door je standpunt, hoe jij en je omgeving taal gebruiken en hoe je de verzender ziet.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Philip schreef: 08 okt 2024, 21:21 Halsema moet dan uitleggen waarom een demonstratieverbod zou hebben geleid tot voorkoming van wanordelijkheden. Dat lijkt mij erg lastig. De demonstranten waren namelijk al eerder op de Dam, terwijl ze daar niet mochten demonstreren van Halsema. Dat was al verboden. Een verbod betekent dus niet dat een demonstratie niet plaatsvindt. Het is niet toegestaan om een demonstratie te verbieden als dat geen wanordelijkheden voorkomt en bestrijdt.
Die laatste zin is dus 100% tegengesteld aan de geciteerde wetstekst.
DDD

Bericht door DDD »

https://www.trouw.nl/buitenland/hamad-1 ... ~bfc3e306/

Israëlisch leger vermoordt journalist na bedreigingen, meldt Trouw.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Amstelodamense schreef: 08 okt 2024, 11:23 Oh, wow, wat is dat een mooi volkslied zeg (van CH)! Waar woon je in Zwitserland? Heerlijk land. Rijke tekst zeg!
Wij wonen nu nog in Appenzell, met als huisberg de Säntis, maar wij hopen binnen niet al te lange tijd te verhuizen richting de Vierwalstättersee, met als huisberg de Rigi.

ZWP schreef: 08 okt 2024, 11:36 Ik las het volgende in NOS live blog, klopt dat dan niet:

" 320 mensen aangehouden bij demonstraties in Amsterdam
In Amsterdam zijn vanmiddag rond de pro-Israël-manifestatie en de pro-Palestina-demonstratie zo'n 320 mensen aangehouden, meldt de politie. Twintig van hen zijn gedurende de dag voor "allerhande feiten" aangehouden, zoals het verstoren van de openbare orde, belediging en het afsteken van vuurwerk. Zij zijn naar een cellencomplex overgebracht. Het is nog niet duidelijk hoeveel van hen nog vastzitten en wanneer ze weer worden vrijgelaten.

De resterende driehonderd demonstranten hielden zich volgens de politie niet aan de wet openbare demonstraties. De pro-Palestina-demonstratie op het Damrak werd rond 17.00 uur op last van burgemeester Halsema beëindigd vanwege "wanordelijkheden". Zij werden met bussen naar een plek in Amsterdam-Noord gebracht, waar ze direct weer zijn vrijgelaten, aldus een woordvoerder."

Dat gaat allemaal over de pro-Palestina-demonstranten die zich weer niet gedragen konden. Ik vind het mooi op te zien dat dit gisteren op het journaal zo duidelijk was. De vreedzaamheid van pro-Israel tov de wanordelijkheden van de pro-Palestina mensen.
Sluit ik me helemaal bij aan, het contrast was groot.
Qua tijdlijn der wanordelijkheden: mensen die naar de Israel-manifestatie liepen, en dus langs/door de pro-Palestijnse demonstraten moesten, werden ruim voor 16 uur al aangevallen. Zie onder andere dit filmpje. Het duurde dus nog anderhalf uur voor de pro-Palestina-demonstratie werd beëindigd. De demonstraten kwamen in elk geval goed voorbereid, wat genoeg zegt over de intenties.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

parsifal schreef: 08 okt 2024, 21:41Tegen tegendemonstratie op openbaar gebied moet ze denk ik wel goede aanwijzingen hebben dat ongeregeldheden waarschijnlijk zijn en dat hard kunnen maken. Dat is moeilijk denk ik.
Het is moeilijk, zeker voor de rechter, maar die aanwijzingen waren er anders wel. Er werden flyers rondgedeeld door Palestine Action Amsterdam, een club met tamelijk agressieve teksten, die bovendien terreurverheerlijkend waren.
Diezelfde club heeft een dag voorafgaand aan de demonstratie een kantoor van Booking.com zwaar beschadigd en beklad.
Als een groep neo-nazis (bijvoorbeeld van de NVU) met zulke flyers aankondigt te gaan demonstreren in Amsterdam, dan wil ik nog weleens zien of Halsema dan niet ingrijpt. Ik weet dat dit in andere steden wel is gebeurd.
Laatst gewijzigd door elbert op 09 okt 2024, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

elbert schreef: 09 okt 2024, 10:26
parsifal schreef: 08 okt 2024, 21:41Tegen tegendemonstratie op openbaar gebied moet ze denk ik wel goede aanwijzingen hebben dat ongeregeldheden waarschijnlijk zijn en dat hard kunnen maken. Dat is moeilijk denk ik.
Het is moeilijk, zeker voor de rechter, maar die aanwijzingen waren er anders wel. Er werden flyers rondgedeeld door een club met tamelijk agressieve teksten, die bovendien terreurverheerlijkend waren.
Als een groep neo-nazis (bijvoorbeeld van de NVU) met zulke flyers aankondigt te gaan demonstreren in Amsterdam, dan wil ik nog weleens zien of Halsema dan niet ingrijpt. Ik weet dat dit in andere steden wel is gebeurd.
Maar er is toch precedentwerking? Als een club als Samidoun meedoet die een erkent trackrecord hebben van vernielingen, dan lijkt me dat een buitengewone goede aanwijzing dat het opnieuw tot rellen komt.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Herman schreef: 09 okt 2024, 10:29Maar er is toch precedentwerking? Als een club als Samidoun meedoet die een erkent trackrecord hebben van vernielingen, dan lijkt me dat een buitengewone goede aanwijzing dat het opnieuw tot rellen komt.
Zeker, dat geldt dus ook voor de club Palestine Action Amsterdam. De dag voor de tegendemonstratie beschadigden ze nog een gebouw van Booking.com, na eerdere vernielingen en bekladdingen (o.a. het Paleis op de Dam moest er eerder aan geloven). Halsema wist dat op het moment van die tegendemonstratie, of had dat moeten weten.
De flyers van deze groepering worden momenteel door het OM onderzocht i.v.m. opruiing. Terreurverheerlijking is in ons land nog niet strafbaar, ondanks pogingen van tweedekamerleden om dat strafbaar te maken.
Philip

Bericht door Philip »

Herman schreef: 09 okt 2024, 08:25
Philip schreef: 08 okt 2024, 21:21 Halsema moet dan uitleggen waarom een demonstratieverbod zou hebben geleid tot voorkoming van wanordelijkheden. Dat lijkt mij erg lastig. De demonstranten waren namelijk al eerder op de Dam, terwijl ze daar niet mochten demonstreren van Halsema. Dat was al verboden. Een verbod betekent dus niet dat een demonstratie niet plaatsvindt. Het is niet toegestaan om een demonstratie te verbieden als dat geen wanordelijkheden voorkomt en bestrijdt.
Er staat in mijn zin een dubbele ontkenning. Niet toegestaan als dat geen wanordelijkheden voorkomt. Oftewel: het feit dat er een bij een demonstratie wanordelijkheden voorkomen is enkel een grond voor een verbod als door dat verbod ook de wanordelijkheden (deels) worden voorkomen. Concreet: Halsema heeft de demonstratie inderdaad ontbonden, maar toen er later op de Dam opnieuw werd gedemonstreerd, heeft ze niet laten ingrijpen.

@MGG Ik heb moeite met jouw manier van discussiëren. Ik deel een tweet van Wilders met daarbij mijn interpretatie van de tweet. Vervolgens reageer je met 'Knap dat jij weet wat Wilders bedoelt'. Dat komt op mij over als een sneer. In ieder geval maak je de discussie onnodig persoonlijk. Daarna kies je voor een letterlijke interpretatie van wat Wilders zegt 'Halsema MAG mee'. Ik leg duidelijk uit waarom die letterlijke interpretatie geen hout snijdt en ik deel een nadere toelichting van Wilders, waaruit blijkt dat Wilders inderdaad wil dat Halsema aftreedt. Als je voor een letterlijke interpretatie kiest - waar jij kennelijk voorstander van bent - dan zegt Wilders dat Halsema het land uit moet.

Gisteravond laat kom je opeens met een andere stellingname 'De interpretatie hangt vaak samen met je standpunt.' Dat is opvallend postmodern. Er is geen objectieve waarheid, maar iedere lezer haalt zijn persoonlijke waarheid uit de tekst. Tot op zekere hoogte is het postmodernisme van waarde, maar het kan ook gevaarlijk zijn. 'Persoon A kan hetzelfde bericht heel anders opvatten dan persoon B. Naar mijn idee komt dit mede door je standpunt, hoe jij en je omgeving taal gebruiken en hoe je de verzender ziet.' Wil je hiermee ruimte bieden aan schriftkritiek, maar dat terzijde?

Bovendien is dit een theoretische discussie. Het gaat concreet om de vraag wat Wilders bedoelt. 'Dat tuig moet het land uit' zei hij gisteravond nog. Ik ben benieuwd hoe jij die woorden interpreteert.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Philip schreef: 09 okt 2024, 16:04
Herman schreef: 09 okt 2024, 08:25
Er staat in mijn zin een dubbele ontkenning. Niet toegestaan als dat geen wanordelijkheden voorkomt. Oftewel: het feit dat er een bij een demonstratie wanordelijkheden voorkomen is enkel een grond voor een verbod als door dat verbod ook de wanordelijkheden (deels) worden voorkomen. Concreet: Halsema heeft de demonstratie inderdaad ontbonden, maar toen er later op de Dam opnieuw werd gedemonstreerd, heeft ze niet laten ingrijpen.

@MGG Ik heb moeite met jouw manier van discussiëren. Ik deel een tweet van Wilders met daarbij mijn interpretatie van de tweet. Vervolgens reageer je met 'Knap dat jij weet wat Wilders bedoelt'. Dat komt op mij over als een sneer. In ieder geval maak je de discussie onnodig persoonlijk. Daarna kies je voor een letterlijke interpretatie van wat Wilders zegt 'Halsema MAG mee'. Ik leg duidelijk uit waarom die letterlijke interpretatie geen hout snijdt en ik deel een nadere toelichting van Wilders, waaruit blijkt dat Wilders inderdaad wil dat Halsema aftreedt. Als je voor een letterlijke interpretatie kiest - waar jij kennelijk voorstander van bent - dan zegt Wilders dat Halsema het land uit moet.

Gisteravond laat kom je opeens met een andere stellingname 'De interpretatie hangt vaak samen met je standpunt.' Dat is opvallend postmodern. Er is geen objectieve waarheid, maar iedere lezer haalt zijn persoonlijke waarheid uit de tekst. Tot op zekere hoogte is het postmodernisme van waarde, maar het kan ook gevaarlijk zijn. 'Persoon A kan hetzelfde bericht heel anders opvatten dan persoon B. Naar mijn idee komt dit mede door je standpunt, hoe jij en je omgeving taal gebruiken en hoe je de verzender ziet.' Wil je hiermee ruimte bieden aan schriftkritiek, maar dat terzijde?

Bovendien is dit een theoretische discussie. Het gaat concreet om de vraag wat Wilders bedoelt. 'Dat tuig moet het land uit' zei hij gisteravond nog. Ik ben benieuwd hoe jij die woorden interpreteert.
Het punt is de vraag wat op dit moment belangrijker is:
1. antisemitisme verheerlijken, wat mijns inziens niet losstaat van het door de media voortdurend negatief belichten van alles wat Israël in de oorlog doet en daar indirect het gevolg van is;
2. of het demonstratierecht boven alle andere wetten verheffen.

Kortom: de vraag is welke grens het demonstratierecht heeft. We hebben nu twee keer gezien dat pro-Palestinademonstranten altijd verder gaan dan wat artikel 1 van de grondwet zegt: namelijk het roepen van de bekende leus, die door een meerderheid van de Tweede Kamer als discriminerend wordt ervaren en waar een rechterlijk onderzoek naar loopt, en nog veel meer wat de grens van discriminatie en buitensluiting ver overschrijdt. Ter illustratie bijvoorbeeld deze column, waar deze mevrouw heel duidelijk uitlegt wat de oorzaak is van de reactie die Wilders heeft uitgesproken: https://www.ad.nl/show/leo-kreeg-in-de- ... ~ad211e9e/
De pro-Palestinademonstranten behoren helaas ook tot deze groep mensen, of althans een heel groot percentage.

De vraag die we als Nederland nu moeten stellen is: wat vinden wij belangrijker: dat deze groep demonstranten hard wordt aangepakt? Dus een snelrecht bij het uitspreken van bepaalde leuzen en discriminatie als het gaat over antisemitisme en Jodenhaat? Of het roeptoeteren dat Wilders zo'n gevaarlijke vent is, waar Rutte in z'n eerste kabinet al over zei dat we niet moeten reageren op elk stuk rood vlees wat Wilders de arena ingooit?

En dan heb ik het nog niet eens over wakers bij abortusklinieken die zonder pardon worden opgepakt. Dat kan wel allemaal, maar demonstranten, waarvan je van te voren op je vingers kunt natellen dat ze antisemitische uitspraken doen, moeten volgens jou wel een plek hebben?
ZWP

Bericht door ZWP »

In werkelijkheid is het genuanceerder dan of je bent het met Wilders eens of je bent pro Palestina.

Ik vind zowel die tweet van Wilders belachelijk en gezagsondermijnend etc én ook dat die zogenaamde pro Palestina demonstranten alle fatsoensperken te buiten gaan.
Het is niet altijd van tweeën één.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

ZWP schreef: 09 okt 2024, 18:55 In werkelijkheid is het genuanceerder dan of je bent het met Wilders eens of je bent pro Palestina.

Ik vind zowel die tweet van Wilders belachelijk en gezagsondermijnend etc én ook dat die zogenaamde pro Palestina demonstranten alle fatsoensperken te buiten gaan.
Het is niet altijd van tweeën één.
Maar wat is dan de reden dat heel de Nederlandse media en een flink aantal burgemeesters nu om het hardst roepen dat het allemaal zo erg is wat Wilders zegt, terwijl je ze nooit in het publieke debat hoort zeggen dat die zogenaamde pro-Palestinademonstranten die antisemitisme propageren moeten worden gestopt?

En welke zorg is er op dit moment groter? De opkomst van Jodenhaat en antisemitisme of Wilders die een stuk rood vlees de arena ingooit?
Plaats reactie