Re: Waar denk je op dit moment aan? [3]
Geplaatst: 17 nov 2014, 15:49
@ ejvl Ik reageer in het rood op jouw post.
ejvl schreef:Sheba, ik blijf erbij, dat is geen argument.Sheba schreef: Met alle respect. Maar de gemeenten waar dit soort zaken een rol gaan spelen zijn in naam misschien nog gereformeerd. Maar in de praktijk echt niet meer. Zodra allerlei zaken als symboliek nodig worden geacht om iets uit te drukken, te beleven etc. Is dat nodig om een bepaalde leegte op te vullen. Waarom is het zo nodig om een kaars de kerk in te dragen? Hebben we aan het Woord alleen niet genoeg? Heeft Christus tegen Zijn discipelen gezegd... Hier heb je een kaars, fakkel om Mij niet te vergeten en om Mij bij jullie te houden? Nee, Hij gaf Zijn Geest. En hoe werkt Zijn Geest? Door kaarsen? Door symboliek? Nee door Zijn Woord en Geest.
De eerste christengemeenten hadden ook geen orgel, geen psalmborden, geen vorm van liturgie die wij niet kennen.
Dat dit anders is heeft niks te maken met wel of niet gereformeerd zijn.
Ik ken (van lezen en horen zeggen) reformatorische gemeenten in bijvoorbeeld Peru of Afrika waar heel andere gebruiken zijn als dat wij gewend zijn.
Ga eens kijken hoe de invulling van de dienst er vroeger uitzag, dat wijkt echt wel af van hoe wij dat nu hebben.
Betekent dit dan ook dat ze vroeger symboliek gebruiken en daarom niet gereformeerd waren?
Een gebruik betekent niet perse dat het niet gereformeerd meer is.
Ik denk dat je heel goed het verschil weet tussen het gebruik van kaarsen etc. en orgel en psalmborden. Het laatste is ter begeleiding van de gemeentezang en heeft geen liturgische waarde. Dit in tegenstelling tot kaarsen, gekleurde stola's etc. En wanneer er geen psalmborden of orgel meer zou zijn... Veranderd de liturgie daarmee niet! Net zoals de versierde kansels... En zoals ik eerder al aangaf de opbouw van een dienst is niet in steen gegraveerd. Dus dat mijn argument wel degelijk hout snijdt. En wat betreft het gereformeerde... Tijdens de reformatie is dat allemaal de kerk uitgebannen. en nu gaan we het met de achterdeur weer binnenlaten?
In de bijbel staan zoveel dingen niet die wij wel doen in onze erediensten. Gebruiken en symboliek is heus niet verkeerd.
Waar in het NT lees jij dat er symboliek nodig was?
en dat hoeft heus niet zo te zijn om een bepaalde leegte op te vullen, ik snap niet hoe je daar bij komt.
Ervaring in het verleden en in mijn omgeving!
Dat het in de praktijk wel eens, of veelvuldig, zichtbaar is, is zeer te betreuren, maar daarom hoef je niet alle symboliek en gebruiken over 1 kam te scheren.
Maar niet zoals het in het NT staat, namelijk iedereen actief deelnemen aan de dienst, ook in het verkondigen!Verdiep je eens in de gebruikte liturgie in onze kerken. En ja als het goed is zijn de psalmen in overeenstemming met het verkondigde Woord. Zijn ze een vervolg van de schuldbelijdenis etc. En ja we hebben het hele psalmboek tot onze beschikking. En ja, helaas word niet alles er veelvuldig uit gezongen. En als wij zingen zijn we dus al aan het woord. Nemen we actief deel aan de dienst!
Zie discussie hoofddeksel! Daar heb ik toen al het e.a hier over gezegd! En nogmaals wanneer jij actief hardop mee zingt, actief mee bidt en stilte ben je wel degelijk aan het woord. Paulus waarschuwt overigens niet voor niets voor chaos. Kennelijk lag dat wel op de loer... En ging het er niet altijd zo ordelijk aan toe.!
Dus de NT invulling van de eredienst vind je ook verkeerd?De koffie halverwege lijkt me niet zo'n slim plan. Wat betreft teveel aan het woord zijn van 1 persoon. Christus heeft uren gesproken, ( bergrede, wonderbaarlijke spijziging etc. )De mensen hadden geen behoefte aan zelf aan het Woord te zijn. Hij sprak met gezag. Beseffen we wel dat het de Heere is Die tot ons spreekt? Hebben we dan nog zo'n behoefte om aan het woord te zijn? En trouwens. Hoe vaak antwoorden we niet in ons hart? Waarom moet dat dan zonodig hardop gebeuren? Of bedoel je wat anders?
Aangaande de koffiepauze is natuurlijk niet haalbaar, dat snap ik ook.