Ik wil proberen een gefundeerd antwoord te geven. Maar dan vraag ik wel even geduld. Dan wil ik de hele rede nog eens beluisteren en er aantekeningen bij maken. Want ik geloof niet dat ik dit in een paar woorden kan zeggen.memento schreef:@DIA: Noem nu eens feitelijke, inhoudelijke verschillen. Noem eens concreet wat er gezegd is, wat niet strookt met "de oude waarheid". Je blijft nu nogal vaag. Of moeten we concluderen dat je geen inhoudelijke verschillen kúnt aanwijzen?
Kijkdaar...
Re: Kijkdaar...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Je hoeft niet alles bij het oude te laten en over mensen uit het verleden te lezen, maar helemaal niet is ook weer niet goed. Bij JijDaar(teminste wat ik hoor) hoor je alleen maar over nieuwe personen, die zo geweldig zijn...beproeft de geesten of ze uit God zijn!-DIA- schreef:Hoort het Woord des Heeren!
Dit is pure misleiding. Ik wil niet negatief zijn maar leg hier de ons overgeleverde leer der vaderen eens naast.
Zouden mensen als ds. van der Groe, Comrie, Bunyan, Kohlbrugge, Luther, ds. Mallan, ds. Wijnmaalen, Pleun Kleijn...en noenze maar op, zich niet in hun graf omdraaien?
Laat het je aanzeggen. Luister hier niet naar. „O mijn ingewand, mijn ingewand! ik heb barenswee, o wanden mijns harten! mijn hart maakt getier in mij, ik kan niet zwijgen; want gij, mijn ziel! hoort het geluid der bazuin en het krijgsgeschrei.”
Uit mijn hele hart, blijf toch bij de reformatorische bevindelijke waarheid.
- JolandaOudshoorn
En weer leg je het bij gevoel. Maar ik zou het op prijs stellen als je heel concreet uitspraken van ds Simons zou citeren en dan vanuit Gods Woord het zou weerleggen. Want dat is toch wat we belijden als gereformeerden? Sola Scriprura!-DIA- schreef: De hele sfeer. De verstrengeling van evangelisch/reformatorisch. De ene keer klinkt er een vertrouwde psalm, dan weer een puur remonstrants lied. De sfeer in de zaal, wat donker tijdens het gebed, een weldprekende rede die de hoorders boeit... en dan niet te ondescheiden wat het verschil is met de bevindelijke waarheid. Ik zie best wel dat dit verschrikkelijk moeilijk is voor mensen die jaren geen bevindelijke preek hebben gehoord. Dan inmponeert dit. Maar leg daar nou eens (ik noem maar wat) een biddagpreekpreek van ds. Th. van der Groe naast. Voel je het? Dit past niet, dit kan toch niet samen gaan? Of onze vaderen waren zulke arme kortzichtige en bekrompen stakkers òf het licht schijnt nu in deze tijd zoveel helderder. Hoe zit dat dan denk je? Leer mij dan maar, want ik ben ook maar een arme dwaas die de weg niet weet, en die steeds weer bij de hand moet worden gevat.
En anders verval je in Rooms denken.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Dan heeft 1 van beide het mis, toch?Orchidee schreef:Wat DIA zuiver vind, vind ik niet zuiver, en wat ik zuiver vind, vind DIA niet zuiverAnder schreef:Volgens mij zeg je nu ongeveer hetzelfde als DIA.Orchidee schreef:Wat verschrikkelijk erg DIA, dat je deze woorden uitspreekt!-DIA- schreef:Hoort het Woord des Heeren!
Dit is pure misleiding. Ik wil niet negatief zijn maar leg hier de ons overgeleverde leer der vaderen eens naast.
Zouden mensen als ds. van der Groe, Comrie, Bunyan, Kohlbrugge, Luther, ds. Mallan, ds. Wijnmaalen, Pleun Kleijn...en noenze maar op, zich niet in hun graf omdraaien?
Laat het je aanzeggen. Luister hier niet naar. „O mijn ingewand, mijn ingewand! ik heb barenswee, o wanden mijns harten! mijn hart maakt getier in mij, ik kan niet zwijgen; want gij, mijn ziel! hoort het geluid der bazuin en het krijgsgeschrei.”
Ik hoop dat je hart nog eens mag opengaan voor het zuivere evangeliegeluid!
Gijs, hoe vaak ben je al bij JijDaar geweest? Hoeveel lezingen heb je al beluisterd?Gijs83 schreef:Je hoeft niet alles bij het oude te laten en over mensen uit het verleden te lezen, maar helemaal niet is ook weer niet goed. Bij JijDaar(teminste wat ik hoor) hoor je alleen maar over nieuwe personen, die zo geweldig zijn...beproeft de geesten of ze uit God zijn!-DIA- schreef:Hoort het Woord des Heeren!
~~Soli Deo Gloria~~
Daar heb je nu een punt Jolanda, en dat val ik echt bij..JolandaOudshoorn schreef:En weer leg je het bij gevoel. Maar ik zou het op prijs stellen als je heel concreet uitspraken van ds Simons zou citeren en dan vanuit Gods Woord het zou weerleggen. Want dat is toch wat we belijden als gereformeerden? Sola Scriprura!-DIA- schreef: De hele sfeer. De verstrengeling van evangelisch/reformatorisch. De ene keer klinkt er een vertrouwde psalm, dan weer een puur remonstrants lied. De sfeer in de zaal, wat donker tijdens het gebed, een weldprekende rede die de hoorders boeit... en dan niet te ondescheiden wat het verschil is met de bevindelijke waarheid. Ik zie best wel dat dit verschrikkelijk moeilijk is voor mensen die jaren geen bevindelijke preek hebben gehoord. Dan inmponeert dit. Maar leg daar nou eens (ik noem maar wat) een biddagpreekpreek van ds. Th. van der Groe naast. Voel je het? Dit past niet, dit kan toch niet samen gaan? Of onze vaderen waren zulke arme kortzichtige en bekrompen stakkers òf het licht schijnt nu in deze tijd zoveel helderder. Hoe zit dat dan denk je? Leer mij dan maar, want ik ben ook maar een arme dwaas die de weg niet weet, en die steeds weer bij de hand moet worden gevat.
En anders verval je in Rooms denken.
de refo zuil.. te veel rooms worden.............!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Het is mijn indruk, maar ik ben er nog nooit geweest en zal er ook niet zo gauw komen, want bij de sfeer heb ik geen goed gevoel. JE moet niet op je gevoel afgaan weet, maar het kan op een andere eenvoudiger manier.Hendrikus schreef:Gijs, hoe vaak ben je al bij JijDaar geweest? Hoeveel lezingen heb je al beluisterd?Gijs83 schreef:Je hoeft niet alles bij het oude te laten en over mensen uit het verleden te lezen, maar helemaal niet is ook weer niet goed. Bij JijDaar(teminste wat ik hoor) hoor je alleen maar over nieuwe personen, die zo geweldig zijn...beproeft de geesten of ze uit God zijn!-DIA- schreef:Hoort het Woord des Heeren!
Prima, dan wachten we geduldig. Ik heb liever een inhoudelijke discussie, op basis van feiten, dan een over en weer roepen op basis van gevoel.-DIA- schreef:Ik wil proberen een gefundeerd antwoord te geven. Maar dan vraag ik wel even geduld. Dan wil ik de hele rede nog eens beluisteren en er aantekeningen bij maken. Want ik geloof niet dat ik dit in een paar woorden kan zeggen.memento schreef:@DIA: Noem nu eens feitelijke, inhoudelijke verschillen. Noem eens concreet wat er gezegd is, wat niet strookt met "de oude waarheid". Je blijft nu nogal vaag. Of moeten we concluderen dat je geen inhoudelijke verschillen kúnt aanwijzen?
Hendrikus schreef:Als je dat werkelijk meende, zou je je niet zo veroordelend uitlaten over alles wat anders is dan jij gewend was, en termen als "pure misleiding" zou je dan niet in je mond nemen.-DIA- schreef:Hoe zit dat dan denk je? Leer mij dan maar, want ik ben ook maar een arme dwaas die de weg niet weet, en die steeds weer bij de hand moet worden gevat.
[knip] Vragen mogen worden gesteld, maar niet op de persoon aub. Mvg, eilander.
Ik hoorde laatst een preek: Indien gij het niet weet, o schoonste onder de vrouwen, zo ga uit op de voetstappen der schapen, en weid uw geiten bij de woningen der herderen. Een treffende preek. De preek was ds. van Belzen. Laten we dat schapenspoor maar proberen te volgen, dat zou toch bewaren voor veel struikelen en onkunde... En ik weet het zeker wel: vrome praatjes vullen geen gaatjes. Dank je voor de terechtzetting!
Gijs je citeert uit 1 johannes 4 deze tekst wordt vaak gebruikt. Als je echter vers 2 en 3 ook citeert krijgt dat vers wel een andere lading. Mijns inziens wordt daaom die tekst vaak ten onrechte in bepaald discussies gebruikt.Gijs83 schreef:Je hoeft niet alles bij het oude te laten en over mensen uit het verleden te lezen, maar helemaal niet is ook weer niet goed. Bij JijDaar(teminste wat ik hoor) hoor je alleen maar over nieuwe personen, die zo geweldig zijn...beproeft de geesten of ze uit God zijn!-DIA- schreef:Hoort het Woord des Heeren!
1 johannes 4 vers 2 en 3
1 Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld.
2 Hieraan kent gij den Geest van God: alle geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God;
3 En alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is de geest van den antichrist, welken geest gij gehoord hebt, dat komen zal, en is nu alrede in de wereld.
DIA jij bent het zo niet gewend, dus is het fout-DIA- schreef:
De hele sfeer. De verstrengeling van evangelisch/reformatorisch. De ene keer klinkt er een vertrouwde psalm, dan weer een puur remonstrants lied. De sfeer in de zaal, wat donker tijdens het gebed, een weldprekende rede die de hoorders boeit... en dan niet te ondescheiden wat het verschil is met de bevindelijke waarheid. Ik zie best wel dat dit verschrikkelijk moeilijk is voor mensen die jaren geen bevindelijke preek hebben gehoord. Dan inmponeert dit. Maar leg daar nou eens (ik noem maar wat) een biddagpreekpreek van ds. Th. van der Groe naast. Voel je het? Dit past niet, dit kan toch niet samen gaan? Of onze vaderen waren zulke arme kortzichtige en bekrompen stakkers òf het licht schijnt nu in deze tijd zoveel helderder. Hoe zit dat dan denk je? Leer mij dan maar, want ik ben ook maar een arme dwaas die de weg niet weet, en die steeds weer bij de hand moet worden gevat.

Je fijn onderdompelen in je eigen wereldje is wel goed?
Niet openstaan voor andersdenkenden, die evenwel de "zuivere waarheid" verkondigen, en het behoud van ons eeuwig zielenheil op het oog hebben, wegdoen met een: ach dat is toch allemaal niet goed en anders dan ik het gewend ben

Ga er eens onbevooroordeeld luisteren,al zal dat voor jou heel moeilijk zijn, maar zet jezelf eens opzij, en luister en kijk eens met een eerlijk geweten naar jezelf.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Stel je er eens voor open, ga er eens onbevooroordeeld heen, of luister eens naar de uitzendingen!Gijs83 schreef:Het is mijn indruk, maar ik ben er nog nooit geweest en zal er ook niet zo gauw komen, want bij de sfeer heb ik geen goed gevoel. JE moet niet op je gevoel afgaan weet, maar het kan op een andere eenvoudiger manier.Hendrikus schreef:Gijs, hoe vaak ben je al bij JijDaar geweest? Hoeveel lezingen heb je al beluisterd?Gijs83 schreef:
Je hoeft niet alles bij het oude te laten en over mensen uit het verleden te lezen, maar helemaal niet is ook weer niet goed. Bij JijDaar(teminste wat ik hoor) hoor je alleen maar over nieuwe personen, die zo geweldig zijn...beproeft de geesten of ze uit God zijn!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
onbevoordeeld kan al niet meer. Jijdaar kan er toch ook best in sommige dingen dwalen, alhoewel op sommige punten natuurlijk beste oprechte intenties zullen zijn.Orchidee schreef:Stel je er eens voor open, ga er eens onbevooroordeeld heen, of luister eens naar de uitzendingen!Gijs83 schreef:Het is mijn indruk, maar ik ben er nog nooit geweest en zal er ook niet zo gauw komen, want bij de sfeer heb ik geen goed gevoel. JE moet niet op je gevoel afgaan weet, maar het kan op een andere eenvoudiger manier.Hendrikus schreef:Gijs, hoe vaak ben je al bij JijDaar geweest? Hoeveel lezingen heb je al beluisterd?Gijs83 schreef:
Je hoeft niet alles bij het oude te laten en over mensen uit het verleden te lezen, maar helemaal niet is ook weer niet goed. Bij JijDaar(teminste wat ik hoor) hoor je alleen maar over nieuwe personen, die zo geweldig zijn...beproeft de geesten of ze uit God zijn!
Even ter attentie: Ik probeer te luisteren, en het snode van het kostelijke te onderscheiden. En zelf ben ik ook enkele keren naar samenkomsten van ds. Simons geweest. Hij sprak toen in "Het Anker" in Wierden. Ik weet niet of er meer mensen zijn die deze bijeenkomsten hebben meegemaakt? Ik wil hiermee zeggen dat mijn bezewaren niet op slechts één preekje zijn gegrond.Orchidee schreef:Stel je er eens voor open, ga er eens onbevooroordeeld heen, of luister eens naar de uitzendingen!Gijs83 schreef:Het is mijn indruk, maar ik ben er nog nooit geweest en zal er ook niet zo gauw komen, want bij de sfeer heb ik geen goed gevoel. JE moet niet op je gevoel afgaan weet, maar het kan op een andere eenvoudiger manier.Hendrikus schreef:Gijs, hoe vaak ben je al bij JijDaar geweest? Hoeveel lezingen heb je al beluisterd?Gijs83 schreef:
Dan ga je er met een oordeel heen, en hoop ik dat je, je vooroordelen zult bijstellenGijs83 schreef:onbevoordeeld kan al niet meer. Jijdaar kan er toch ook best in sommige dingen dwalen, alhoewel op sommige punten natuurlijk beste oprechte intenties zullen zijn.Orchidee schreef: Stel je er eens voor open, ga er eens onbevooroordeeld heen, of luister eens naar de uitzendingen!