Egbert, fijn dat je een leesdienst vergelijkt met de kroeg. Maak je hier vrienden mee. Hoeveel predikanten zijn er niet die hun preek oplepelen vanaf hun blaadje, en dus eigelijk hun eigen preek lezen (ik heb het redelijk recent nog 2 HNHK-ers en een GG predikant zien doen). De Woord-bediening is er niet minder om als deze word gelezen door een ouderling, ipv uitgesproken door een predikant. Uiteraard verdient het laatste de voorkeur omdat het een betere presentatie beidt, maar om nu een leesdienst als Gods kromme stok te gaan bestempelen vind ik te ver gaan.Hoever zijn wij als kerken gezakt. Dit stemt mij droevig, ik ben er eigenlijk een beetje kapot van. Ergens las ik ook dat God ook mensen onder leesdiensten kan bekeren, natuurlijk God bekeert ook mensen in de kroeg, God is Almachtig, maar het is niet de normale weg. De normale weg is dat God mensen bekeert onder de levende bediening van Zijn Woord. Wij gaan het extra-ordinaire tot norm verheffenen zijn dan verbaast en zeggen dat God Zijn hand stil houd.
GGiN: geen student toegelaten
Helemaal geleid of alleen maar als collega gesproken?Oorspronkelijk gepost door tukkertjeOorspronkelijk gepost door AdrianusDe samenwerking kan van plaats tot plaats nogal verschillen. Bij de begrafenis van een dominee van de buitenverbanders in Rijssen sprak een predikant van de GG.Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Dat de GGiN BV contacten zoeken met de OGG heb ik ook gehoord. Anderen beweren weer dat men terug wil naar de GGiN. Ik denk dat de gemeenten een persoonlijke keuze maken.
Klopt helemaal. Ds. van Dieren heeft de begrafenis van wijlen Ds. de Groot geleid.
Als het eerste het geval is zouden de woorden van ds. Moerkerken wel eens waarheid kunnen zijn.
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
ik insinueer niets.Oorspronkelijk gepost door limosaNiet fijn jacob, dat soort insinuaties. Zeker wil de Heere werken in de GGiN. Los van of je het met ze eens ben als het gaat over het aanbod van genade, dit kun je zo niet zeggen. Wat meer liefde voor de huisgenoten des geloofs zou geen kwaad kunnen.Oorspronkelijk gepost door jacob
Zou de Heere daar nog wel (willen) werken?
Hij zendt zijn dienaars er in iedergeval niet meer naar toe.
En dat heeft de Heere dus nog nooit gedaan sinds de oprichting!?
Verder zijn in het verleden wel degelijk studenten toegelaten. Het gaat inderdaad om "binnen-verbanders".
Ik heb absoluut niet willen schoppen tegen de GGinN met deze opmerking.
Ik zou niet weten waarom in me dit niet mag afvragen. Ook gebruik ik een vraagteken.
niet fijn als er zo op je wordt gereageerd.
En nogmaals blijf ik volhouden dat waar de ambten niet worden vervuld God zich heeft terug getrokken of zich aan het terug trekken is.
[Aangepast op 3/6/04 door jacob]
Gelukkig staat deze dominé boven kerkmuren.Oorspronkelijk gepost door tukkertjeOorspronkelijk gepost door AdrianusDe samenwerking kan van plaats tot plaats nogal verschillen. Bij de begrafenis van een dominee van de buitenverbanders in Rijssen sprak een predikant van de GG.Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Dat de GGiN BV contacten zoeken met de OGG heb ik ook gehoord. Anderen beweren weer dat men terug wil naar de GGiN. Ik denk dat de gemeenten een persoonlijke keuze maken.
Klopt helemaal. Ds. van Dieren heeft de begrafenis van wijlen Ds. de Groot geleid.
Mis: ds Van Dieren heeft uitsluitend gesproken namens de "Vrienden van de Eskerk", een groep mensen die niet tot het kerkverband behoren maar zich wel verbonden weten/wisten met ds De Groot en zijn kerkje.Oorspronkelijk gepost door EgbertHelemaal geleid of alleen maar als collega gesproken?Oorspronkelijk gepost door tukkertjeOorspronkelijk gepost door AdrianusDe samenwerking kan van plaats tot plaats nogal verschillen. Bij de begrafenis van een dominee van de buitenverbanders in Rijssen sprak een predikant van de GG.Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Dat de GGiN BV contacten zoeken met de OGG heb ik ook gehoord. Anderen beweren weer dat men terug wil naar de GGiN. Ik denk dat de gemeenten een persoonlijke keuze maken.
Klopt helemaal. Ds. van Dieren heeft de begrafenis van wijlen Ds. de Groot geleid.
Als het eerste het geval is zouden de woorden van ds. Moerkerken wel eens waarheid kunnen zijn.
~~Soli Deo Gloria~~
En ik vergat nog te vermelden: ds Wink leidde de dienst.Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
Mis: ds Van Dieren heeft uitsluitend gesproken namens de "Vrienden van de Eskerk", een groep mensen die niet tot het kerkverband behoren maar zich wel verbonden weten/wisten met ds De Groot en zijn kerkje.
~~Soli Deo Gloria~~
Dit, Gallio bedoel ik eigenlijk, ds. Moerkerken zegt dat er geen leerverschil is tussen GG en GGiN, dat de scheuring in '53 dus niet om de 'Heer' ging maar om de 'eer'. Als predikanten [van mij mogen ze hoor, als ze maar niet namens het kerkverband spreken] een vriendenkring rondom, in dit geval de Eskerk, een ander kerkgenootschap vormen waarom zou je dan nog gescheiden op trekken.Oorspronkelijk gepost door HendrikusMis: ds Van Dieren heeft uitsluitend gesproken namens de "Vrienden van de Eskerk", een groep mensen die niet tot het kerkverband behoren maar zich wel verbonden weten/wisten met ds De Groot en zijn kerkje.Oorspronkelijk gepost door EgbertHelemaal geleid of alleen maar als collega gesproken?Oorspronkelijk gepost door tukkertjeOorspronkelijk gepost door Adrianus De samenwerking kan van plaats tot plaats nogal verschillen. Bij de begrafenis van een dominee van de buitenverbanders in Rijssen sprak een predikant van de GG.
Klopt helemaal. Ds. van Dieren heeft de begrafenis van wijlen Ds. de Groot geleid.
Als het eerste het geval is zouden de woorden van ds. Moerkerken wel eens waarheid kunnen zijn.
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Vooral in deze tijd.Oorspronkelijk gepost door EgbertDit, Gallio bedoel ik eigenlijk, ds. Moerkerken zegt dat er geen leerverschil is tussen GG en GGiN, dat de scheuring in '53 dus niet om de 'Heer' ging maar om de 'eer'. Als predikanten [van mij mogen ze hoor, als ze maar niet namens het kerkverband spreken] een vriendenkring rondom, in dit geval de Eskerk, een ander kerkgenootschap vormen waarom zou je dan nog gescheiden op trekken.Oorspronkelijk gepost door HendrikusMis: ds Van Dieren heeft uitsluitend gesproken namens de "Vrienden van de Eskerk", een groep mensen die niet tot het kerkverband behoren maar zich wel verbonden weten/wisten met ds De Groot en zijn kerkje.Oorspronkelijk gepost door EgbertHelemaal geleid of alleen maar als collega gesproken?Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Klopt helemaal. Ds. van Dieren heeft de begrafenis van wijlen Ds. de Groot geleid.
Als het eerste het geval is zouden de woorden van ds. Moerkerken wel eens waarheid kunnen zijn.
Admin,Oorspronkelijk gepost door Admin
Beste mensen dit is een gereformeerd forum. Waarvan de GGN voluit deeluit maakt.
ik heb dit wel is meer gezegd. Op het moment dat ik nog een keer iemand een posting zie doen om Kerkverbanden sektarisch te noemen die gewoon binnen de gereformeerde gezindte horen zal ik die blokkeren..
Admin
laat alsjeblieft ruimte voor kritiek. Bij dit soort beschuldigingen horen inderdaad duidelijke argumenten, maar ik geloof dat die argumenten er kunnen zijn voor heel veel kerkverbanden. Ga alsjeblieft niet direct met de botte bijl te werk. Om eerlijk te zijn denk ik dat Robert wel argumenten aandraagt, hoewel ik niet de conclusies meemaak.
Vaya con Dios,
parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Oorspronkelijk gepost door mementoFijn Jacob, dat jij ons even inzicht geeft in hoe God werkt. Vooral je onderbouwing met bijbelteksten waardeer ik zeer...En nogmaals blijf ik volhouden dat waar de ambten niet worden vervuld God zich heeft terug getrokken of zich aan het terug trekken is.
Ik zal maar even invullen waar ik aan zit te denken.
Calvijn schrijft in zijn institutie in boek 4 hoofdstuk 3 lid 2 het volgende
En dit is de wijze der vervulling, dat Hij door middel van de dienaren, aan wie Hij dit ambt heeft opgedragen en de genade verleend heeft om het ambt te verrichten, Zijn gaven aan de kerk uitdeelt en verdeelt, en zichzelf zo in zekere zin tegenwoordig vertoont, de kracht zijn Geestes openbarende in deze zijn inzetting, opdat die niet ijdel of nutteloos zou zijn.
Verder op schrijft Calvijn
Alwie dus deze orde, waarover wij handelen, en deze soort van regering poogt te vernietigen of verkleint, alsof ze minder noodzakelijk was, legt het toe op de verstrooiing of liever gezegd de val en de ondergang der kerk.
Uit het eerste citaat concludeer ik dus dat als het ds’s ambt wordt gemist Gods tegenwoordigheid wordt gemist.
Ik zie dus niet in waarom het onzin zou zijn dat ik stel dat waar de ambten worden gemist God zich terugtrekt of zich al heeft terug getrokken.
[Aangepast op 3/6/04 door jacob]
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Oorspronkelijk gepost door galliozou je dit even kunnen verduidelijken? ik ben geen socioloog, maar betwijfel dat de GGN een secte is.Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Sectarisme heeft niet zozeer met de leer te maken als wel met de opbouw van een 'groep'.
Inderdaad moet je op grond van deze sociologische voorwaarden bij de Ger. Gem. in Ned. spreken van een sekte, maar nogmaals dat betekent niet automatisch dwalen in de gereformeerde leer.
ik geloof dat bij sectes er sterke nadruk is op wat de leider zegt. en als ik zie dat er GGN's zijn die zich niets aantrekken van waarschuwingen wat betreft TV, internet, sport etc. denk ik dat de bestempeling tot secte niet terrecht is.
Nogmaals Gallio. Adrianus kan het woord nu wel negatief duiden, maar het is gewoon een 'begrip' voor een religieuze stroming die men binnen de sociologie niet, of nog niet, met kerk kan weergeven.
Bij vele sociologen is er pas sprake van een kerk als ze positief gezind is ten opzichte van de samenleving etc.
Maar goed hier wat kenmerken:
Ideologische kenmerken:
1. Reactie op marginalisering van de religie
2. Het verdedigen van een selectief gedeelte van de traditie. Was voorheen [bijvoorbeeld bij de puriteinen] ‘welvaart’ iets waar men zeer negatief tegenover stond, nu lijkt het tegendeel het geval. Men spreekt en schrijft over materialisme, maar de parkeerplaatsen staan vol met auto’s die niet aansluiten bij een wereldmijdende houding. […] ook bijvoorbeeld mogen wél er onbekeerde ambtsdragers zijn, geen bekeerde vrouwen als ambtsdrager.
3. De dualistische wereldvisie. De wereld is verdeeld in goed en kwaad. Dit is heel herkenbaar voor een sekte. Een bekende uitdrukking binnen een sekte is ‘Des HEEREN tempel, […] des HEEREN tempel zijn deze’ Zij zijn de waren en alles buiten hun sekte is het kwaad.
4. Ook een kenmerk van fundamentalisme is het absolutisme en de onfeilbaarheid van de heilige Schriften.
5. Het laatste ideologische kenmerk is ‘millennianisme’ en Messianisme.
Organisatorische kenmerken:
1. Is de sekte ondemocratisch of autoritair? Is hij profeet of priester. Binnen sekte vinden we meestal een profeet. Ook uit een profeet van een sekte regelmatig kritiek op de wereld en zijn medechristenen in zijn eigen periodiek.
2. Hoe selectief is de groep, of hoe uitverkoren is een lid van die groep? Een sekte probeert exogame huwelijken te verbieden en als ze als plaats hebben ze min of meer te dwingen om beiden lid te worden van deze sekte. Ook hebben ze eigen scholen en wordt het leggen van sociale contacten buiten de groep tegengewerkt. Door hun duale houding en dus negatieve houding tegenover de ‘wereld’ is hun religieuze houding diffuus en men eist ‘total commitment’.
3. Ook stelt men scherpe grenzen aan de eigen groep. Deze grens heeft veel te maken met het duale wereldbeeld. Men heeft dan ook een negatieve houding tot de samenleving. Dit gaat binnen een sekte soms zo ver dat zelfs contacten met andere christenen niet getolereerd worden.
4. Tot slot, de gedragseisen. Hierover zou veel te schrijven zijn. Men eist van haar leden een onberispelijk gedrag. Ook heeft men een schema voor ‘conversion’ en eist ze van haar leden een ‘ervaring van het licht’, een soort ‘turning point’.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini