Leven naar je stand

eilander
Moderator

Re: Leven naar je stand

Bericht door eilander »

refo schreef:
Josephus schreef:
henriët schreef:Feit is dat over het algemeen ( er kan eens een 'foutje'bijzitten) bij de wat duurdere kleding kwalitatief betere stoffen gebruikt worden,
zodat model en kleur beter blijven.
Bij de echt dure merken is de kwaliteit inderdaad wel beter, maar dan praat je wel over kleding die de gemiddelde refo zich niet echt kan veroorloven. De kwaliteit van merken als Tommy Hilfiger, Ralph Lauren etc. is echt niet per definitie beter dan kleding die je bij de WE of Zara koopt (sterker nog: soms gewoon afkomstig uit dezelfde Aziatische fabriek, met alleen een ander merklabeltje). Vergeet niet dat je bij merkkleding een enorm percentage betaalt voor de exclusiviteit van het merk, de marges op kleding zijn nog steeds groot.
Voor de fabrikant wel, ja.
Ook voor de detailhandel is er een aardige duit aan te verdienen, weet ik uit eigen ondervinding. Ik heb al vele jaren bij een grotere detailhandel met de duurdere merken, niet in refowereld overigens, binnen gekeken en daar wordt zeer behoorlijk geld verdiend. Dat is ook een kwestie van goed ondernemerschap. Mensen hebben dat er blijkbaar voor over. (ik niet, want ik koop er zelf niets). Maar de ondernemer hoeft zich hiervoor niet te schamen vind ik. Daar lijkt het hier wel eens een beetje op.
Marnix

Bericht door Marnix »

Het punt is dat maar al te vaak daar goed verdiend wordt, maar de kleding / katoen voor dumpprijzen wordt gekocht.... Ergens in die schakels gaat "goed ondernemerschap" dan vooral over "zoveel mogelijk geld verdienen over de ruggen van anderen heen". En dan is goed ondernemerschap slecht rentmeesterschap...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Vaak is merkkleding kwalitatief gewoon beter dan de goedkopere kleding
Een veelgehoord argument, wat vaak niet opgaat. Kleding wordt vaak afgedankt ruim voordat het op is. Er zijn zo van die gemeenten waar je ieder seizoen weer nieuwe dure kleding ziet, en je de oude kleding nooit meer terug ziet.
Ik ben blij dat ik niet bij je in de kerk zit... Dan word blijkbaar precies in de gaten gehouden wat voor kleding je draagt, of die kleding niet te duur is, of je het één of twee seizoenen draagt, of je wel sober genoeg leeft, of je wel geld aan goede doelen overmaakt.... Brrr...
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Erasmiaan schreef:
memento schreef:
Een veelgehoord argument, wat vaak niet opgaat. Kleding wordt vaak afgedankt ruim voordat het op is. Er zijn zo van die gemeenten waar je ieder seizoen weer nieuwe dure kleding ziet, en je de oude kleding nooit meer terug ziet.
Ik ben blij dat ik niet bij je in de kerk zit... Dan word blijkbaar precies in de gaten gehouden wat voor kleding je draagt, of die kleding niet te duur is, of je het één of twee seizoenen draagt, of je wel sober genoeg leeft, of je wel geld aan goede doelen overmaakt.... Brrr...
Lekker gevoel he Erasmiaan, je hebt weer iets gevonden, dat doet een mens goed tenslotte.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
memento schreef:
Oei, beste Erasmiaan, geen goed teken als je rillingen krijgt als mensen je op de uiterlijke dingen zouden toetsen aan de Schrift. Daarnaast: Ik meen dat je in andere topics juist zoveel nadruk legde op het belang van uiterlijkheden...

PS> Ik kan je gerust stellen: In onze gemeente wordt er niet zo op gelet. Misschien wel, omdat het ook niet nodig is... :)
Ander

Bericht door Ander »

MarthaMartha schreef:
Erasmiaan schreef:
memento schreef:
Lekker gevoel he Erasmiaan, je hebt weer iets gevonden, dat doet een mens goed tenslotte.
Ja MM, dat zondagse jurkje kun je volgend jaar makkelijk nog aan!!

Enne, Erasmiaan heeft wel een beetje gelijk... Het voegt niet zoveel toe, dat gekarikatuur van memento. Er zijn van die gemeenten... Prima toch dat telkens wat nieuws aan doen. De kledingcontainers in ons durp puilen uit, hebben ze er in Oost-Europa nog wat aan, 't is immers kwaliteitskleding...
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

MarthaMartha schreef:
Erasmiaan schreef:
memento schreef:
Ik vind het gewoon bizar als je kunt lezen hoe je in de gaten wordt gehouden (en dat heeft weer te maken met wat Jongere in een ander topic opmerkte: laten we het niet te concreet maken allemaal).
memento

Bericht door memento »

Ander schreef:Enne, Erasmiaan heeft wel een beetje gelijk... Het voegt niet zoveel toe, dat gekarikatuur van memento. Er zijn van die gemeenten... Prima toch dat telkens wat nieuws aan doen. De kledingcontainers in ons durp puilen uit, hebben ze er in Oost-Europa nog wat aan, 't is immers kwaliteitskleding...
Je laatste zin laat zien dat wat je een karikatuur noemt helaas geen karikatuur is...

En het feit dat kleding na afgedankt te zijn naar Oost-Europa gaat, maakt dat de Bijbelse oproep om sober te leven overbodig? Dat is de goede werken redenatie: Als ik maar genoeg goede dingen doet, hoef ik me op andere punten niet af te vragen of ik wel Bijbels bezig ben...

Daarnaast: Je kan ook eenvoudigere kleding kopen, en het geld wat je bespaard direct aan arme mensen geven...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Speel niet op de persoon, mensen.
refo

Bericht door refo »

Gisteren kocht mijn vrouw nog een broek (ergens tussen een lange en een korte) voor onze zoon van 15. 4 euro bij Zeeman.
Hij is door hem goedgekeurd. Nu is dat een beetje luie klerenkoper, maar toch.

Kunnen we op vakantie wat meer boven onze stand leven. Een keer een sorbet ipv een Aldi-magnum.

Ik vind dit een wat lullige discussie worden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Ander

Bericht door Ander »

memento schreef:
Ander schreef:Enne, Erasmiaan heeft wel een beetje gelijk... Het voegt niet zoveel toe, dat gekarikatuur van memento. Er zijn van die gemeenten... Prima toch dat telkens wat nieuws aan doen. De kledingcontainers in ons durp puilen uit, hebben ze er in Oost-Europa nog wat aan, 't is immers kwaliteitskleding...
Je laatste zin laat zien dat wat je een karikatuur noemt helaas geen karikatuur is...

En het feit dat kleding na afgedankt te zijn naar Oost-Europa gaat, maakt dat de Bijbelse oproep om sober te leven overbodig? Je kan ook eenvoudigere kleding kopen, en het geld wat je bespaard direct aan arme mensen geven...
Grut, in de Bijbel was er een levendige handel in wisselklederen, nota bene. Je drijft door, memento. En het is bewezen dat je beter spullen kan geven dan geld, aan arme landen. Dus...

Enne, ik weet best dat er in onze gezindte mensen zijn die prat gaan op merkkleding. Ik heb daar ook niet veel mee. Maar laat lekker...
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:
memento schreef:
Oei, beste Erasmiaan, geen goed teken als je rillingen krijgt als mensen je op de uiterlijke dingen zouden toetsen aan de Schrift. Daarnaast: Ik meen dat je in andere topics juist zoveel nadruk legde op het belang van uiterlijkheden...

PS> Ik kan je gerust stellen: In onze gemeente wordt er niet zo op gelet. Misschien wel, omdat het ook niet nodig is... :)
Dat is een heel goed teken. Je lijkt wel van de KGB. Je moet een ander zijn uiterlijkheden niet aan de Schrift toetsen, je moet jezelf aan de Schrift toetsen. En je kunt ook een ander niet be- of veroordelen want je hebt nog steeds geen inzicht in het huishoudboekje, in andere persoonlijke omstandigheden, etc.
refo

Bericht door refo »

Leer me wat: waar vind ik een levendige handel van wisselklederen in de bijbel?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Willem

Bericht door Willem »

Over het algemeen is het zo je belangstelling en kennis hebt van de dingen die je interesseren. Wat zegt deze voorgaande zin over mensen die "signaleren" dat "Er zijn zo van die gemeenten - zijn - waar je ieder seizoen weer nieuwe dure kleding ziet, en je de oude kleding nooit meer terug ziet"?. m.a.w. degenen die tot in detail zien en/of weten hoe een gemeente qua kleding gesitueerd moet worden, die in het ene jaar nieuwe dure kleding zien terwijl de dure kleding van vorig jaar nooit meer teruggezien wordt hebben een dermate grote interesse in het onderwerp "kleding" dat ze dezelfde "zonden" vertonen als degenen die worden bekritiseerd, alleen de uitingsvorm is anders......
Laatst gewijzigd door Willem op 23 jul 2010, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Ander

Bericht door Ander »

refo schreef:Leer me wat: waar vind ik een levendige handel van wisselklederen in de bijbel?
Het woordje handel is wellicht een slip of the tongue, maar wisselklederen waren wel errug belangrijk... ;)

Genesis 45:22
Hij gaf hun allen, iedereen, wisselklederen; maar Benjamin gaf hij driehonderd zilverlingen en vijf wisselklederen.

Richteren 14:12
Simson dan zeide tot hen: Ik zal nu ulieden een raadsel te raden geven; indien gij mij dat in de zeven dagen dezer bruiloft wel zult verklaren en uitvinden, zo zal ik ulieden geven dertig fijne lijnwaadsklederen en dertig wisselklederen.

Richteren 14:13
En indien gij het mij niet zult kunnen verklaren, zo zult gijlieden mij geven dertig fijne lijnwaadsklederen en dertig wisselklederen. En zij zeiden tot hem: Geef uw raadsel te raden en laat het ons horen.

Richteren 14:19
Toen werd de Geest des HEEREN vaardig over hem, en hij ging af naar de Askelonieten en sloeg van hen dertig man; en hij nam hun gewaad, en gaf de wisselklederen dengenen die dat raadsel verklaard hadden. Doch zijn toorn ontstak en hij ging op in zijns vaders huis.

2 Koningen 5:5
Toen zeide de koning van Syrië: Ga heen, kom, en ik zal een brief aan den koning van Israël zenden. En hij ging heen, en nam in zijn hand tien talenten zilver en zesduizend sikkelen goud en tien wisselklederen.

2 Koningen 5:22
En hij zeide: Het is wel; mijn heer heeft mij gezonden om te zeggen: Zie, nu straks zijn tot mij twee jongelingen uit de zonen der profeten van het gebergte van Efraïm gekomen; geef hun toch een talent zilver en twee wisselklederen.

2 Koningen 5:23
En Naäman zeide: Belieft het u, neem twee talenten. En hij hield aan bij hem en bond twee talenten zilver in twee buidels, met twee wisselklederen, en hij legde ze op twee van zijn jongens, die ze voor zijn aangezicht droegen.

Jesaja 3:22
De wisselklederen en de manteltjes en de hoedjes en de buidels,
Laatst gewijzigd door Ander op 23 jul 2010, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie