jvdg schreef:Joannah schreef:Josephus schreef:Joannah schreef:Je stelt de roomse tijds/feestbepalingen toch niet boven de bijbelse ?
Waarom stel je die twee tegenover elkaar? Het kerstfeest werd al op 25 december gevierd in de vroegchristelijke kerk, toen die nog ongedeeld was. Daar is dus weinig rooms aan, tenzij je alle christenen uit die tijd als rooms zou willen bestempelen.
Als 25 december een datum zou zijn die echt door God is ingesteld om de geboorte van Jezus te herdenken, dan zou je er zeker van kunnen zijn dat de wereld daar niets mee te maken zou willen hebben. Zij vermijden immers alles wat met de ware godsdienst te maken heeft. Maar de hele wereld houdt van Kerstmis, alhoewel zij niets van de Heer Jezus Christus moeten hebben en Hem zelfs haten (vgl. Joh 15:18, 23-25).
Nergens in de Schrift wordt ons opgedragen om de geboorte van onze Heer te herdenken. God de Vader achtte het ongepast de geboortedatum kenbaar te maken. Vandaar dat die datum altijd onbekend zal blijven en hoort die dag niet herdacht of gevierd te worden. In feite heeft God ons ervoor gewaarschuwd niet verwikkeld te worden in het onderhouden van speciale dagen (Gal 4:10). Denk eraan dat ons slechts één viering is geboden: de gedachtenis aan Zijn lijden en dood, maar er werd zelfs hiervoor geen bepaalde dag vastgelegd. Die éne viering, die we op gelijk welke dag mogen vieren, is het gedachtenismaal:
“En Hij nam brood, en toen Hij gedankt had, brak Hij het, en gaf het hun, zeggende: Dat is Mijn lichaam, dat voor u gegeven wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis” (Luk 22:18-19).
Ik ben het niet helemaal met je eens, maar je volhardt wel in de Sabbathsviering op zaterdag.
Heb je daar dan wel een speciale, ja bijzondere, reden voor.
Temeer daar ik bespeur dat het OT bij jou afgedaan heeft, en je je leven "inricht" naar het NT.
Juist dan toch moet de opstandingsdag van onze Heere Jezus Christus de rustdag bij uitstek zijn?
Het OT en NT zijn natuurlijk onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Alles in het OT draait om de vervulling van de Belofte in Jezus Christus.het OT heeft zeker niet afgedaan, maar tegenovergesteld aan de vervangingsleer, zie ik vele aspecten niet van toepassing op ons maar slechts op de joden.
Alles blijft natuurlijk hoogst waardevol ter lering .
Hij moest geboren worden uit een gelouterd volk, wat middels wetten, onderwijs, ceremonieen en door God ingestelde feesten en hoogtijdagen als voorafschaduwing werkelijkheid zou worden, wat gebeurd is.
Bij een God die te groot is om te bevatten en die onveranderd is in zijn werken en die werken ook niet laat varen, zie ik de sabbat als eeuwigdurende inzetting(zoals het er ook staat in Exodus) die niet zomaar , zonder 1 alinea ter uitleg een dag opschuift.
God heeft de zevende dag als rustdag in een eeuwigdurend verbond vastgelegd. Exodus 31:16
Het zal nog steeds zo zijn na onze tijd, zie hiervoor, Ezech. 46:1; Hebr. 9:4; Jes. 66:23.
God heeft nooit en te nimmer een andere dag ingesteld als vervanging van de Sabbat.
Daar is niets over te vinden in de Bijbel.
De vervanging, is een zuivere menselijke traditie, Matt.15:9.
Wij kunnen nergens in de Bijbel vinden dat de Apostelen aangetoond hebben dat wij van de laatste dag der week, de Sabbat, moesten overschakelen naar de eerste dag der week, de ZONdag.
De Apostelen en eerste gemeenten hielde de Sabbat zo als we kunnen leren van, Hand. 13:14, :42, :44, 15:21, 16:13, 18:4.
Hand. 17:2 legt er zelfs de nadruk op, dat het hun gewoonte was om op de Sabbat samen te komen.
Maar Daniel beschrijft al in hoofdstuk 7 vers 25, dat de verandering van de wet en tijden zal gelukken, totdat het gericht zal zitten.
Hoe dan ook, de sabbath was voor de joden en de herdenkingsdag aan Zijn Opstanding kunnen en mogen we vieren op zondag, maar de Rust en herdenking hebben in feite niets met elkaar te maken.Jezus was Heer, van de sabbat, en rustte ook in het graf op de sabbat.De Sabbat blijft dus de rustfunctie houden, ook de vrouwen rustten , naar het GEBOD, op de sabbat.Nergens zie ik in het NT een verband tussen rust/niet werken en de `eerste dag`
De grieken kenden destijds helemaal geen sabbat, dit was een joodse aangelegenheid, en die werd de grieken dan ook niet opgelegd, maar als iemand het wel denkt te mogen concluderen, hoor ik dat graag, met onderbouwing.