Pagina 4 van 4

Re: jaartelling

Geplaatst: 05 jan 2010, 07:50
door Tiberius
Joannah schreef:
Marnix schreef:Ik denk toch dat het "Lentenacht" moet zijn :)
Nogmaals, het was zeer waarschijnlijk eind september, begin october.(Bazuinfeest)
Net als Jezus het geslachte (pesach) Lam werd, en Pinksteren 7 sabbatten later plus 1 dag de VERVULLING werd van alle door God ingestelde Feesten en Tijden in leviticus 23, kun je hieronder lezen waarom!

Een reconstructe

Is er vanuit de Bijbel niets over de geboortedatum van Christus te zeggen? Toch wel, al is het op een indirecte manier.
De priester Zacharia, de man van Elisabeth, behoorde volgens Lucas 1:5 tot de orde van Abia. De priesterdienst was ingedeeld in 24 afdelingen, die elk een halve maand per jaar de tempeldienst verzorgde. De orde van Abia was de achtste orde en had derhalve in de tweede helft van de vierde maand dienst (1 Kronieken 24:10).
Nadat Zacharia zijn dienst vervuld had, raakte zijn vrouw Elisabeth zwanger (Lucas 1:23 en 24).
Toen de engel Gabriël aan Maria in Nazareth verteld had dat ze zwanger zou worden (Lucas 1:26-31), ging Maria op bezoek bij Elisabeth, die toen zes maanden zwanger was (Lucas 1:36-39). Het was toen inmiddels de tweede helft van de tiende maand.

Eind september, begin oktober

Maria bleef drie maanden bij Elisabeth (Lucas 1:56), waarna ze weer naar huis ging. Dat was dan in de tweede helft van de eerste maand.
Zes maanden later vond de geboorte van Jezus plaats, dus aan het eind van de zevende maand, de maand Tisri. Op onze kalender is dat eind september. Dat was een feestmaand in Israël. Op de eerste dag werd het Bazuinenfeest gevierd, op de tiende dag was de Verzoendag en op de vijftiende (in de tweede helft van de maand....) startte het Loofhuttenfeest, dat een hele week duurde.

Eind december ....

Als de Heer Jezus inderdaad in deze periode geboren is, krijgt de tekst uit Johannes 1:14 wel een bijzondere betekenis: "Het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond (letterlijk: in een tabernakel of tent wonen)".
Zonder deze inlegkunde is de betekenis van die tekst al bijzonder genoeg.

Re: jaartelling

Geplaatst: 05 jan 2010, 10:23
door Marnix
Ik vind het allemaal prima. Jezus, de Zoon van God, werd mens en kwam op aarde wonen. De Bijbel geeft nergens een exact tijdstip weer. We kunnen daar prima naar raden, maar het feit dat het verder niet genoemd wordt geeft volgens mij wel aan dat dat niet zo belangrijk is. Of het in het voorjaar, het najaar, de zomer of de winter is, dat zijn maar bijzaken...

Re: jaartelling

Geplaatst: 05 jan 2010, 10:29
door refo
Joannah schreef:
Marnix schreef:Ik denk toch dat het "Lentenacht" moet zijn :)
Nogmaals, het was zeer waarschijnlijk eind september, begin october.(Bazuinfeest)
Net als Jezus het geslachte (pesach) Lam werd, en Pinksteren 7 sabbatten later plus 1 dag de VERVULLING werd van alle door God ingestelde Feesten en Tijden in leviticus 23, kun je hieronder lezen waarom!

Een reconstructe

Is er vanuit de Bijbel niets over de geboortedatum van Christus te zeggen? Toch wel, al is het op een indirecte manier.
De priester Zacharia, de man van Elisabeth, behoorde volgens Lucas 1:5 tot de orde van Abia. De priesterdienst was ingedeeld in 24 afdelingen, die elk een halve maand per jaar de tempeldienst verzorgde. De orde van Abia was de achtste orde en had derhalve in de tweede helft van de vierde maand dienst (1 Kronieken 24:10).
Nadat Zacharia zijn dienst vervuld had, raakte zijn vrouw Elisabeth zwanger (Lucas 1:23 en 24).
Toen de engel Gabriël aan Maria in Nazareth verteld had dat ze zwanger zou worden (Lucas 1:26-31), ging Maria op bezoek bij Elisabeth, die toen zes maanden zwanger was (Lucas 1:36-39). Het was toen inmiddels de tweede helft van de tiende maand.

Eind september, begin oktober

Maria bleef drie maanden bij Elisabeth (Lucas 1:56), waarna ze weer naar huis ging. Dat was dan in de tweede helft van de eerste maand.
Zes maanden later vond de geboorte van Jezus plaats, dus aan het eind van de zevende maand, de maand Tisri. Op onze kalender is dat eind september. Dat was een feestmaand in Israël. Op de eerste dag werd het Bazuinenfeest gevierd, op de tiende dag was de Verzoendag en op de vijftiende (in de tweede helft van de maand....) startte het Loofhuttenfeest, dat een hele week duurde.

Eind december ....

Als de Heer Jezus inderdaad in deze periode geboren is, krijgt de tekst uit Johannes 1:14 wel een bijzondere betekenis: "Het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond (letterlijk: in een tabernakel of tent wonen)".
Deze berekening heb ik meer gezien. Het lijkt me ook wel logisch. Als God zorgt voor de zwangeren en zogenden zal Hij Maria niet op pad gestuurd hebben in de winter. Of die schapen 's winters buiten liepen, weet ik ook niet. Ik zie ze in Nederland ook door de sneeuw baggeren.
Wat me wle tegenstaat in de redenering is dat het dan DUS loofhuttenfeest was en dat dat zo belangrijk is etc. Als dat zo van belang is, waarom moeten we daar dan op gaan zitten rekenen? Het staat nergens. Het feit niet en het belang niet. Het gaat er dan in combinatie met de getallen theorie van zonderling een beetje op lijken dat de hele Bijbel een soort code is. Lees maar, want er staat niet wat er staat.

Re: jaartelling

Geplaatst: 05 jan 2010, 10:55
door Joannah
@refo,

denk je dan ook dat het puur toeval is dat jezus Zelf het Paaslam werd en dat het vervulde Pinksteren((Hand 2:1) 50 dagen na de opstanding niets te maken heeft met de 7 sabbatten PLUS een dag in leviticus 23:16?

Re: jaartelling

Geplaatst: 05 jan 2010, 11:22
door Tiberius
Joannah schreef:@refo,

denk je dan ook dat het puur toeval is dat jezus Zelf het Paaslam werd en dat het vervulde Pinksteren((Hand 2:1) 50 dagen na de opstanding niets te maken heeft met de 7 sabbatten PLUS een dag in leviticus 23:16?
Daar kan ik wel voor Refo antwoorden.
Nee, natuurlijk is dat geen toeval, want dat staat duidelijk in de Bijbel.
Ik ben het met Refo eens, dat we de Bijbel niet als één of ander codeboek moeten gaan gebruiken en daaruit allerlei geheimzinnige boodschappen gaan halen. De Boodschap van de Bijbel is zonder dat soort goocheltrucjes helder genoeg.

Re: jaartelling

Geplaatst: 05 jan 2010, 15:48
door Joannah
Is het niet een beetje vreemd om joodse theologische kennis van feesten, tijden en gewoonten, 100% bijbels, als geheimzinnig af te doen?
Ik haal gewoon een stukje bijbeltekst aan.
Of mag ik niet verder/anders denken dan de kanttekenaren?
Tale Kanaans, dat is pas geheimzinnig.
Je stelt de roomse tijds/feestbepalingen toch niet boven de bijbelse ?
Daniel profeteerde al dat de kennis zou vermeerderen, we zouden dat niet met starheid tegen moeten werken, denk ik.

Re: jaartelling

Geplaatst: 05 jan 2010, 16:10
door Josephus
Joannah schreef:Je stelt de roomse tijds/feestbepalingen toch niet boven de bijbelse ?
Waarom stel je die twee tegenover elkaar? Het kerstfeest werd al op 25 december gevierd in de vroegchristelijke kerk, toen die nog ongedeeld was. Daar is dus weinig rooms aan, tenzij je alle christenen uit die tijd als rooms zou willen bestempelen.

Re: jaartelling

Geplaatst: 05 jan 2010, 16:14
door Tiberius
Josephus schreef:
Joannah schreef:Je stelt de roomse tijds/feestbepalingen toch niet boven de bijbelse ?
Waarom stel je die twee tegenover elkaar? Het kerstfeest werd al op 25 december gevierd in de vroegchristelijke kerk, toen die nog ongedeeld was. Daar is dus weinig rooms aan, tenzij je alle christenen uit die tijd als rooms zou willen bestempelen.
Precies.
Bovendien is het nog maar zeer de vraag of de door Joannah bepaalde tijdsbepalingen überhaupt Bijbels is.
Om maar een heel eenvoudige vraag te stellen: wie zegt er, dat met de uitdrukking "na die dagen" in Luk 1,24 bedoeld wordt "direct daarna"?
We concluderen juist in dit topic, dat het vrij lastig is om een volgorde van gebeurtenissen vast te stellen, laat stil staan de duur van de gebeurtenissen.

Re: jaartelling

Geplaatst: 05 jan 2010, 19:22
door Zonderling
Joannah schreef:@refo,

denk je dan ook dat het puur toeval is dat jezus Zelf het Paaslam werd en dat het vervulde Pinksteren((Hand 2:1) 50 dagen na de opstanding niets te maken heeft met de 7 sabbatten PLUS een dag in leviticus 23:16?
Niet PLUS een dag.

1e dag = de dag na de paassabbat = 16 Nisan = dag van de opstanding
50e dag = 6 Sivan = Pinksteren

Exact 7 weken. Ten opzichte van de paassabbat inderdaad 7 weken + 1 dag, maar ten opzichte van de opstandingsdag (de dag ná de paassabbat) exact 7 weken.
(dag van de kruisiging = 14 Nisan = dag waarop de paaslammeren geslacht werden.)

Zie de Joodse kalender.

Re: jaartelling

Geplaatst: 05 jan 2010, 22:28
door Joannah
Zonderling schreef:
Joannah schreef:@refo,

denk je dan ook dat het puur toeval is dat jezus Zelf het Paaslam werd en dat het vervulde Pinksteren((Hand 2:1) 50 dagen na de opstanding niets te maken heeft met de 7 sabbatten PLUS een dag in leviticus 23:16?
Niet PLUS een dag.

1e dag = de dag na de paassabbat = 16 Nisan = dag van de opstanding
50e dag = 6 Sivan = Pinksteren

Exact 7 weken. Ten opzichte van de paassabbat inderdaad 7 weken + 1 dag, maar ten opzichte van de opstandingsdag (de dag ná de paassabbat) exact 7 weken.
(dag van de kruisiging = 14 Nisan = dag waarop de paaslammeren geslacht werden.)

Zie de Joodse kalender.
Er waren dus 2 sabbatten tussen Jezus' dood en Zijn opstanding?
Denk je niet dat het beweeg-offer synoniem is voor de herrezen Jezus?
EN waarom denk je dat er staat dat Pinksteren VERVULD werd in plaats van "" en toen was het Pinksteren, b.v?
Zie je daar niets achter?

Re: jaartelling

Geplaatst: 06 jan 2010, 19:03
door Zonderling
Joannah schreef:
Zonderling schreef:
Joannah schreef:@refo,

denk je dan ook dat het puur toeval is dat jezus Zelf het Paaslam werd en dat het vervulde Pinksteren((Hand 2:1) 50 dagen na de opstanding niets te maken heeft met de 7 sabbatten PLUS een dag in leviticus 23:16?
Niet PLUS een dag.

1e dag = de dag na de paassabbat = 16 Nisan = dag van de opstanding
50e dag = 6 Sivan = Pinksteren

Exact 7 weken. Ten opzichte van de paassabbat inderdaad 7 weken + 1 dag, maar ten opzichte van de opstandingsdag (de dag ná de paassabbat) exact 7 weken.
(dag van de kruisiging = 14 Nisan = dag waarop de paaslammeren geslacht werden.)

Zie de Joodse kalender.
Er waren dus 2 sabbatten tussen Jezus' dood en Zijn opstanding?
Nee, dat heb ik toch niet gezegd.
De weeksabbat en de paassabbat vielen in dat jaar samen op 15 Nisan.
Denk je niet dat het beweeg-offer synoniem is voor de herrezen Jezus?
Jazeker denk ik dat het beweegoffer (de garve der eerstelingen) op de opstanding ziet (niet synoniem natuurlijk).
Dat was op 16 Nisan.
EN waarom denk je dat er staat dat Pinksteren VERVULD werd in plaats van "" en toen was het Pinksteren, b.v?
Zie je daar niets achter?
Inderdaad was dit een meer dan een gewone feestdag en daarom ben ik het met je eens dat dit woord 'vervuld' meer aangeeft. Nogmaals: De Pinksterdag en 16 Nisan vallen in de Joodse kalander exact op dezelfde dag, 16 Nisan is de eerste dag van 50, de Pinksterdag de 50e van 50, het verschil is 49 dagen ofwel 7 weken.

Re: jaartelling

Geplaatst: 09 jan 2010, 00:32
door Joannah
Is ook bekend welk jaar exact Jezus is gestorven en weer opgestaan?
het jaar 30?

Re: jaartelling

Geplaatst: 19 jul 2010, 22:17
door Joannah
Josephus schreef:
Joannah schreef:Je stelt de roomse tijds/feestbepalingen toch niet boven de bijbelse ?
Waarom stel je die twee tegenover elkaar? Het kerstfeest werd al op 25 december gevierd in de vroegchristelijke kerk, toen die nog ongedeeld was. Daar is dus weinig rooms aan, tenzij je alle christenen uit die tijd als rooms zou willen bestempelen.
Als 25 december een datum zou zijn die echt door God is ingesteld om de geboorte van Jezus te herdenken, dan zou je er zeker van kunnen zijn dat de wereld daar niets mee te maken zou willen hebben. Zij vermijden immers alles wat met de ware godsdienst te maken heeft. Maar de hele wereld houdt van Kerstmis, alhoewel zij niets van de Heer Jezus Christus moeten hebben en Hem zelfs haten (vgl. Joh 15:18, 23-25).
Nergens in de Schrift wordt ons opgedragen om de geboorte van onze Heer te herdenken. God de Vader achtte het ongepast de geboortedatum kenbaar te maken. Vandaar dat die datum altijd onbekend zal blijven en hoort die dag niet herdacht of gevierd te worden. In feite heeft God ons ervoor gewaarschuwd niet verwikkeld te worden in het onderhouden van speciale dagen (Gal 4:10). Denk eraan dat ons slechts één viering is geboden: de gedachtenis aan Zijn lijden en dood, maar er werd zelfs hiervoor geen bepaalde dag vastgelegd. Die éne viering, die we op gelijk welke dag mogen vieren, is het gedachtenismaal:
“En Hij nam brood, en toen Hij gedankt had, brak Hij het, en gaf het hun, zeggende: Dat is Mijn lichaam, dat voor u gegeven wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis” (Luk 22:18-19).

Re: jaartelling

Geplaatst: 20 jul 2010, 01:07
door jvdg
Joannah schreef:
Josephus schreef:
Joannah schreef:Je stelt de roomse tijds/feestbepalingen toch niet boven de bijbelse ?
Waarom stel je die twee tegenover elkaar? Het kerstfeest werd al op 25 december gevierd in de vroegchristelijke kerk, toen die nog ongedeeld was. Daar is dus weinig rooms aan, tenzij je alle christenen uit die tijd als rooms zou willen bestempelen.
Als 25 december een datum zou zijn die echt door God is ingesteld om de geboorte van Jezus te herdenken, dan zou je er zeker van kunnen zijn dat de wereld daar niets mee te maken zou willen hebben. Zij vermijden immers alles wat met de ware godsdienst te maken heeft. Maar de hele wereld houdt van Kerstmis, alhoewel zij niets van de Heer Jezus Christus moeten hebben en Hem zelfs haten (vgl. Joh 15:18, 23-25).
Nergens in de Schrift wordt ons opgedragen om de geboorte van onze Heer te herdenken. God de Vader achtte het ongepast de geboortedatum kenbaar te maken. Vandaar dat die datum altijd onbekend zal blijven en hoort die dag niet herdacht of gevierd te worden. In feite heeft God ons ervoor gewaarschuwd niet verwikkeld te worden in het onderhouden van speciale dagen (Gal 4:10). Denk eraan dat ons slechts één viering is geboden: de gedachtenis aan Zijn lijden en dood, maar er werd zelfs hiervoor geen bepaalde dag vastgelegd. Die éne viering, die we op gelijk welke dag mogen vieren, is het gedachtenismaal:
“En Hij nam brood, en toen Hij gedankt had, brak Hij het, en gaf het hun, zeggende: Dat is Mijn lichaam, dat voor u gegeven wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis” (Luk 22:18-19).
Ik ben het niet helemaal met je eens, maar je volhardt wel in de Sabbathsviering op zaterdag.
Heb je daar dan wel een speciale, ja bijzondere, reden voor.

Temeer daar ik bespeur dat het OT bij jou afgedaan heeft, en je je leven "inricht" naar het NT.
Juist dan toch moet de opstandingsdag van onze Heere Jezus Christus de rustdag bij uitstek zijn?

Re: jaartelling

Geplaatst: 20 jul 2010, 02:04
door Joannah
jvdg schreef:
Joannah schreef:
Josephus schreef:
Joannah schreef:Je stelt de roomse tijds/feestbepalingen toch niet boven de bijbelse ?
Waarom stel je die twee tegenover elkaar? Het kerstfeest werd al op 25 december gevierd in de vroegchristelijke kerk, toen die nog ongedeeld was. Daar is dus weinig rooms aan, tenzij je alle christenen uit die tijd als rooms zou willen bestempelen.
Als 25 december een datum zou zijn die echt door God is ingesteld om de geboorte van Jezus te herdenken, dan zou je er zeker van kunnen zijn dat de wereld daar niets mee te maken zou willen hebben. Zij vermijden immers alles wat met de ware godsdienst te maken heeft. Maar de hele wereld houdt van Kerstmis, alhoewel zij niets van de Heer Jezus Christus moeten hebben en Hem zelfs haten (vgl. Joh 15:18, 23-25).
Nergens in de Schrift wordt ons opgedragen om de geboorte van onze Heer te herdenken. God de Vader achtte het ongepast de geboortedatum kenbaar te maken. Vandaar dat die datum altijd onbekend zal blijven en hoort die dag niet herdacht of gevierd te worden. In feite heeft God ons ervoor gewaarschuwd niet verwikkeld te worden in het onderhouden van speciale dagen (Gal 4:10). Denk eraan dat ons slechts één viering is geboden: de gedachtenis aan Zijn lijden en dood, maar er werd zelfs hiervoor geen bepaalde dag vastgelegd. Die éne viering, die we op gelijk welke dag mogen vieren, is het gedachtenismaal:
“En Hij nam brood, en toen Hij gedankt had, brak Hij het, en gaf het hun, zeggende: Dat is Mijn lichaam, dat voor u gegeven wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis” (Luk 22:18-19).
Ik ben het niet helemaal met je eens, maar je volhardt wel in de Sabbathsviering op zaterdag.
Heb je daar dan wel een speciale, ja bijzondere, reden voor.

Temeer daar ik bespeur dat het OT bij jou afgedaan heeft, en je je leven "inricht" naar het NT.
Juist dan toch moet de opstandingsdag van onze Heere Jezus Christus de rustdag bij uitstek zijn?
Het OT en NT zijn natuurlijk onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Alles in het OT draait om de vervulling van de Belofte in Jezus Christus.het OT heeft zeker niet afgedaan, maar tegenovergesteld aan de vervangingsleer, zie ik vele aspecten niet van toepassing op ons maar slechts op de joden.
Alles blijft natuurlijk hoogst waardevol ter lering .
Hij moest geboren worden uit een gelouterd volk, wat middels wetten, onderwijs, ceremonieen en door God ingestelde feesten en hoogtijdagen als voorafschaduwing werkelijkheid zou worden, wat gebeurd is.
Bij een God die te groot is om te bevatten en die onveranderd is in zijn werken en die werken ook niet laat varen, zie ik de sabbat als eeuwigdurende inzetting(zoals het er ook staat in Exodus) die niet zomaar , zonder 1 alinea ter uitleg een dag opschuift.
God heeft de zevende dag als rustdag in een eeuwigdurend verbond vastgelegd. Exodus 31:16
Het zal nog steeds zo zijn na onze tijd, zie hiervoor, Ezech. 46:1; Hebr. 9:4; Jes. 66:23.

God heeft nooit en te nimmer een andere dag ingesteld als vervanging van de Sabbat.
Daar is niets over te vinden in de Bijbel.
De vervanging, is een zuivere menselijke traditie, Matt.15:9.
Wij kunnen nergens in de Bijbel vinden dat de Apostelen aangetoond hebben dat wij van de laatste dag der week, de Sabbat, moesten overschakelen naar de eerste dag der week, de ZONdag.
De Apostelen en eerste gemeenten hielde de Sabbat zo als we kunnen leren van, Hand. 13:14, :42, :44, 15:21, 16:13, 18:4.
Hand. 17:2 legt er zelfs de nadruk op, dat het hun gewoonte was om op de Sabbat samen te komen.
Maar Daniel beschrijft al in hoofdstuk 7 vers 25, dat de verandering van de wet en tijden zal gelukken, totdat het gericht zal zitten.
Hoe dan ook, de sabbath was voor de joden en de herdenkingsdag aan Zijn Opstanding kunnen en mogen we vieren op zondag, maar de Rust en herdenking hebben in feite niets met elkaar te maken.Jezus was Heer, van de sabbat, en rustte ook in het graf op de sabbat.De Sabbat blijft dus de rustfunctie houden, ook de vrouwen rustten , naar het GEBOD, op de sabbat.Nergens zie ik in het NT een verband tussen rust/niet werken en de `eerste dag`
De grieken kenden destijds helemaal geen sabbat, dit was een joodse aangelegenheid, en die werd de grieken dan ook niet opgelegd, maar als iemand het wel denkt te mogen concluderen, hoor ik dat graag, met onderbouwing.